三木奎吾の住宅探訪記

北海道の住宅メディア人が住まいの過去・現在・未来を探索します。

【他者批判体質への日本人のDNA的嫌悪 紀州根来寺-12】

2021-11-25 05:51:46 | 日記



戦国末期の紀州で独立的な地域権力を誇り、僧兵1万、近代兵器鉄砲で重武装した
なんとも異形の「宗教集団」根来寺を見てきました。
わたしの家が真言宗であることは記述しましたが、その類縁として
こういった宗派が存在したことがかなり遠い印象しかもてない。
宗祖・覚鑁さんは高野山で宗教上のトップに立ったけれど、
そこで他の多くの僧侶達が腐敗堕落している状況に怒りを覚え、
どんどんと宗教的純粋化の「改革」を推し進めたとされる。
たぶん相当の「痛み」を他者に遠慮会釈なく強制したのでしょう。
それに対して守旧派僧侶たちが反発しついには覚鑁の本拠を焼き討ちしたという。
焼き討ちされた覚鑁は「無言の行」をもって批判した。
そして高野山改革を諦め根来寺の初源になる寺院に入っていわば別居を始めた。
こういった開祖の経緯がこの宗派の個性としてきわどく刷り込まれたのか。
やがて寺領を守るために僧兵で武装し、雑賀との相互浸透で鉄砲武装も進めた。
そういうなかでごく世俗的な政治的合従連衡を推し進めたという。
信長の天下布武軍事制圧には協力しつつ、次代の秀吉政権に対しては
反秀吉として小牧長久手で徳川氏に与力した。見返りも期待し合力したのだろう。
秀吉の専制的武家独裁政権が成立したときに、
最後の抵抗を見せた存在がこの根来寺勢力だったのでしょう。
というか、紀州一国があげて反政権の巣窟になっていた。
こうした動きには宗教勢力というよりも世俗そのものを見る思いがする。
なまじ仏法を語るだけ魔物に取り憑かれるような奇怪な印象。
宗教というよりも、武力権力の一形態というような印象がやはり強い。
排他性の強いこういう勢力は今日の共産主義ともアナロジーを抱く。
唯我独尊という存在ほど他者にとって危険極まりない存在はないだろう。
歴史としては本願寺が信長政権によって粉砕されその後残った武装宗教が
すべて解体されたというのが日本史の方向であり日本人の選択だった。
そういった勢力にして建築的には1100年代〜1400年代の形式を一部残し、
その後、徳川の世に至って武装解除された宗派として存続復興を図ってきた。

写真の「興教大師」覚鑁の眠る墓域の奥の院などは
江戸期の再興された根来寺としての建築痕跡だと言えるのでしょう。
なんとなく江戸期的なしつらいが各所に垣間見える。
武家専制政権は信長や秀吉の権力から徳川に移行したけれど、
より政治的に進化した支配体制を構築したのが徳川政権だったのでしょう。
本願寺勢力を東西2つに分割するなど観念至上主義勢力に対してその基本性向の
「内ゲバ体質」を巧妙に利用して統治した知恵の深さを思い知らされる。
若い時期の家康は一向一揆の怖さを十分に体験していた。
今日に至る日本人のDNAには、こうした戦国期の宗教勢力の自己崩壊・破綻が
色濃く学習効果を持っているように思えます。


English version⬇

[Japanese DNA-like dislike of criticism of others Kishu Negoroji-12]
Boasting independent regional power in Kishu at the end of the Warring States period, he was heavily armed with 10,000 monks and modern weapon guns.
I have seen a strange "religious group", Negoroji.
I mentioned that my house is a Shingon sect, but as a relative
I have the impression that the existence of such a sect is quite distant.
Kakuban, the founder of the sect, was at the top of the religion on Mt. Koya,
There, many other monks became angry at the corrupt and corrupt situation.
He is said to have steadily promoted the "reform" of religious purification.
Perhaps he forced others to "pain" without hesitation.
On the other hand, the old priests rebelled and finally burned down the base of Kakuban.
Kakuban, on the other hand, criticized it with "silent deeds."
And he gave up the reform of Mt. Koya and started to separate if he entered the temple that became the first source of Negoroji.
Was this background of the founder imprinted as the individuality of this sect?
Eventually, he was armed with monk soldiers to protect the temple territory, and he also advanced gun armament through mutual penetration with Saika.
Under such circumstances, he promoted a very secular political coalition.
While cooperating with Nobunaga's military suppression of Tenka Fubu, against the next Hideyoshi administration
As an anti-Hideyoshi, he helped Mr. Tokugawa with Nagakute Komaki. Probably they expected a reward and worked together.
When Hideyoshi's tyrannical samurai dictatorship was established
The existence that showed the last stand was probably the Negoroji power.
Rather, Kishu Ichikuni was the den of the anti-government.
I feel that these movements look at the world itself rather than the religious forces.
A bizarre impression that you are obsessed with monsters just by talking about the Buddhist method.
The impression that it is a form of armed power rather than religion is still strong.
These highly exclusive forces have an analogy with today's communism.
Nothing is more dangerous to others than the existence of Yuigadokuson.
In history, the Honganji Temple was shattered by the Nobunaga administration, and the armed religion that remained after that
It was the direction of Japanese history and the choice of the Japanese that everything was dismantled.
Architecturally, with such a force, some of the styles of the 1100s-1400s were left behind.
After that, it has been trying to survive and reconstruct as a disarmament sect in the world of Tokugawa.

In the photo, "Kokyo Daishi" Kakuban's sleeping grave area, Oku-no-in, etc.
It can be said that it is an architectural trace as a revived Negoroji temple in the Edo period.
Somehow, the Edo period's hardships can be glimpsed in various places.
The samurai tyranny shifted from the power of Nobunaga and Hideyoshi to Tokugawa,
Perhaps it was the Tokugawa administration that built a more politically evolved rule system.
The basic tendency of the power of the idea supreme principle, such as dividing the power of Honganji into two, east and west.
You will be reminded of the depth of wisdom that you ruled by skillfully using the "Uchi-geba constitution".
When Ieyasu was young, he fully experienced the fear of Ikko-ikki.
In the DNA of the Japanese people to this day, the self-destruction and collapse of religious forces during the Warring States period
It seems to have a strong learning effect.

【秀吉根来攻め兵火も延命「大師堂」 紀州根来寺-11】

2021-11-24 05:40:31 | 日記



天正13年(1585年)紀伊は寺社勢力や惣国一揆といった、
天下人を頂点とする中央集権に真っ向から対立する勢力の蟠踞する地だった。
根来・雑賀の鉄砲による軍事的脅威もさることながら、
一揆や寺社の体現する思想支配そのものがあらたな天下人への脅威だった。
その意味で信長の伊勢・伊賀攻めと並んで戦国争覇を勝ち抜いた軍事政権の
最終的な武装民衆「根絶やし」の軍事作戦と言えるのでしょう。
先日亡くなった白土三平さんの「忍者武芸帳・影丸伝」が描いた
日本戦国期にさまざまに展開していた地域権力の多様性が否定され
近世的武家専制政権が最終的に勝利した記念碑的な争乱だった。
「われは遠くより来て、遠くまで行くのだ」
中学高校と少年期のわたしはこうした白土三平の描いたアナーキーな
中世民衆の抵抗運動の視点に立ちたい願望をずっと抱いていた(笑)。
結局日本の歴史は武家専制政権を樹立させたけれど、可能性としては
各地域毎の支配構造が多彩な「多様性」に満ちているという
そういった権力形態の共和国というのも確かにあり得たのだと思う。
加賀一向一揆、わたしの縁のある兵庫県・英賀御堂宗教勢力支配をも内包した
分権的日本のありようというのも見てみたかった気もする。
たぶん中央政治体制としては破綻したままの室町政権が存続した国家。
内実は各地域で武家専制もあり紀州や加賀のように
宗教権力による分散支配もあるという共和国国家体制でしょうか。
こうした宗教勢力支配の根源は地域守護権力からの「不入権」だったのでしょう。
寺社勢力支配地域では守護の支配権力が及ぶことがなかった。
守護支配にとっての罪人であっても寺社勢力地域では自由が保障されていたし、
寺領というカタチで巨大な経済力(根来寺で72万石といわれる)を基礎に
寺社領内は経済的自由都市として発展を遂げていた。
室町時代末期最盛期には坊舎450を数え一大宗教都市を形成し
寺領72万石・1万余の根来衆とよばれる僧兵軍団を擁していた。
いい、悪いではなくこういう多様な権力による国家社会というのもあり得た。
信長、秀吉という専制体制を飛ばして多様性のまま継続するニッポン。
もしそうであったら、わたしたち日本人のDNAはまた違ったものになったかも知れない。

とにかくもこの根来寺は秀吉の中央政権による根絶やし攻撃を受けて
大量の鉄砲戦力も大津波に洗われるように無力化されてしまった。
天下をこぞっての大軍勢にとっては鉄砲部隊による先鋒部隊の戦力消耗などは
意に介さずに津波のように押し寄せて根来衆を包囲殲滅したのでしょう。
根来寺はほぼすべての建築群が兵火で灰燼に帰しこの大師堂と大塔だけが残った。
大塔には銃弾痕が生々しく残っているけれど、この大師堂にはないといわれる。
たぶん最後の抵抗を大塔に立て籠もって展開しそして宗派の象徴建築を
灰燼に帰すにしのびなく無念の思いを抱きながら武装放棄し皆殺しされた。
写真の大師堂建築は根来寺草創期(1140年前後)以来の残存建築と思われる。
根来寺創設者の覚鑁ではなく真言の遠祖・空海を建築名に残しているのには
初源の根来寺の姿を想起させる気がします。
内部の写真では空海の「弘法大師」号が飾られている。
また、建築としては根来寺建築の基本パターンとして亀腹の基壇・基礎と
それを保護するかのような手すりもない濡れ縁張り出しが特徴的。
1140年当時の寺院建築の日本的マザーだったのでしょう。


English version⬇

["Daishido" Kishu Negoroji Temple, where Hideyoshi Negoro attack soldiers also prolong their lives]
In the 13th year of the Tensho era (1585), Kii was called the power of temples and shrines and the rebellion of Sokoku.
It was a place where the forces that were in direct opposition to the centralization with the world's people at the top were snarling.
In addition to the military threat of the guns of Negoro and Saika,
The ideological rule itself that embodies Ikki and temples and shrines was a threat to new heavenly people.
In that sense, the military government that won the war-torn country battle alongside Nobunaga's attack on Ise and Iga
It can be said that it is the final military operation of the armed people "eradication".
Drawn by Sanpei Shirato's "Ninja Martial Arts Book, Kagemaruden" who died the other day
The diversity of regional powers that had been developed during the Warring States period of Japan was denied.
It was a monumental struggle that the modern samurai tyranny finally won.
"We come from far away and go far away."
In junior high school and high school and as a boy, I was anarchy drawn by Sanpei Shirato.
I have always had a desire to stand in the perspective of the resistance movement of the medieval people (laughs).
In the end, Japanese history established a samurai tyranny, but it is possible.
It is said that the control structure of each region is full of various "diversity"
I think that such a form of power could certainly have been possible.
Kaga Ikko-ikki also included the rule of religious powers in Hyogo prefecture and Eigamido, which I have a connection with.
I also wanted to see what decentralized Japan might be like.
Perhaps the nation where the Muromachi administration, which remained bankrupt as a central political system, survived.
In fact, there is a samurai tyranny in each area, like Kishu and Kaga.
Is it a republican national system that there is also decentralized rule by religious power?
Perhaps the root of such religious rule was "non-entry" from the local guardian power.
In the area controlled by temples and shrines, the power of guardianship did not reach.
Even if it was a sinner for guardian rule, freedom was guaranteed in the area of ​​temples and shrines.
Based on the huge economic power of the temple territory (it is said to be 720,000 stones at Negoroji)
The territory of temples and shrines was developing as an economically free city.
At the height of the end of the Muromachi period, 450 shrines were counted to form a major religious city.
It had a temple territory of 720,000 stones and more than 10,000 Negoro-shu, a monk soldier corps.
It was possible that there was a national society with such diverse powers, not good or bad.
Japan skips the tyranny of Nobunaga and Hideyoshi and continues to be diverse.
If so, our Japanese DNA may have been different.

Anyway, this Negoroji Temple was attacked by Hideyoshi's central government to eradicate it.
A large amount of gun force has also been incapacitated so that it can be washed away by the tsunami.
For a large army all over the world, the exhaustion of the force of the vanguard unit by the gun unit is
It would have siege and annihilate the Negoro-shu by rushing like a tsunami without any intention.
In Negoroji, almost all the buildings were returned to ash by fire, and only this daishido and the great tower remained.
Ammunition holes remain vividly in the tower, but it is said that this Daishido does not.
Perhaps the last stand was erected in the tower and unfolded, and the symbolic architecture of the sect
He abandoned his armed forces and was killed, with a feeling of regret, even though he was abandoned in the ashes.
The Daishido architecture in the photo seems to be the remaining architecture since the early days of Negoroji Temple (around 1140).
The reason why Kukai, the ancestor of the mantra, is left in the architectural name instead of the Kakuban of the founder of Negoroji Temple
I feel that it reminds me of the appearance of Negoro-ji Temple, the first source.
In the photo inside, Kukai's "Kobo Daishi" issue is displayed.
In addition, as for architecture, the basic pattern of Negoro-ji architecture is the foundation and foundation of the turtle belly.
It features a wet edge overhang without a handrail as if to protect it.
It must have been the Japanese mother of temple architecture in 1140.

【複雑な設計注文と大工たちの「聞く力」 紀州根来寺-10】

2021-11-23 05:57:38 | 日記


この根来寺の「大塔」と称される多宝塔は均整の取れたプロポーションで
さすがに「国宝」建築の端正な威容を見せています。
仏教建築を探究してきていますが教義の建築的実現の様子を見ていると
住宅建築での「設計と施工」という関係性を強く感じさせられます。
歴史段階で建てられ続けてきた住宅はほとんどが「用の建築」。
用の建築では設計という概念はあまりなくいわば暮らしの基本要素に準拠する。
普遍的な用途を満たし建材総量と手間の合理性に重点が置かれた家づくり。
畳という人間寸法に沿った建材など合理性追求は素晴らしい水準。
農家住宅や漁家住宅、都市居住での長屋とか町家という
その人の属する社会属性・風土に素直に適合した建築が建てられる。
それに対してこれら仏教建築では、注文者としての宗教指導者の概念の中にある
「設計趣旨」によって建築の仕様が従っている様子がわかる。
大塔建築に当たって「高野山に以前あったストゥーパ・球体建築を作って欲しい」
というような設計指示が大工棟梁に与えられたに違いなく、
仏教経典などに記載されているイメージが伝えられる。「う〜ん、なにそれ?」
当然、大工棟梁と宗教指導者の間には翻訳家のような立場の人間が関わり、
「3次元円形に壁と天井を造作するのだけれど、柱・横架材に細かく切り込みを入れ
徐々にカーブするように造作して、現場で納めていくのさ」などと
大工にもわかりやすいように施工手順をいっしょに考えたのだろう。
指示される内容は通常の大工仕事ではまったくお目にかからない複雑な注文。
3次元曲線に加工した材同士を整合的に「木組み」するなど、
四角が常識の木造建築の根底を覆すような設計指示だったことが容易にわかる。
一方、現代住宅ではいわゆる「注文住宅」という形式が日本では多数を占めている。
作り手の製造業技術文化を育んできたのは、こういう宗教建築の無茶振りに
丹念な施工技術向上で応えてきた歴史過程があったことがわかる。
だから、日本住宅建築は繊細な進化を遂げてきたと言えるのではないか。
木造で寺院を作るために技術進化も、受注側の受容力も鍛えられたに相違ない。
そういう部分が日本の「注文住宅」建築技術の基盤にあると思える。
イマドキの言葉で言えば「聞く力」の優秀さ。
現代では、目に見えない「温熱環境」にまで匠の技術は進化してきている。
まぁ、作り手によるレベルの違いはあるだろうけれど・・・。
この大塔建築ではなんと70年もの時間が掛けられている。
いくつかの中断局面もあっただろうけれど、たぶん数人の大工棟梁が
バトンリレーしながら完成させたに違いない。
写真1枚目の曲面を見せる内陣外皮の壁面や球体構造に傘のように差し掛かった
屋根、裳階の複雑極まりない組物などに施工者の執念のようなものを感じる。

高さ40m幅15mの日本最大の多宝塔。二重塔で初層の平面が方形、
上層の塔身が円形に造られている。初層内部には円形の内陣が造られ、
円筒形の塔身の周囲に平面方形の庇を付している。
内部には12本の柱が円形に立ちそのなかに四天王が座し、中央に一段高く
本尊の胎蔵大日如来がゆかしく端座している。

English version⬇

[Complex design orders and the "hearing power" of carpenters Kishu Negoroji-10]
The Tahoto, which is called the "Great Tower" of Negoroji Temple, has well-proportioned proportions.
As expected, it shows the neat majesty of "national treasure" architecture.
I have been exploring Buddhist architecture, but when I look at the architectural realization of the doctrine
It makes me strongly feel the relationship between "design and construction" in residential construction.
Most of the houses that have been built in the historical stage are "buildings for use".
In the architecture of the building, the concept of design is not so much, so to speak, it conforms to the basic elements of living.
Building a house that meets universal uses and emphasizes the total amount of building materials and the rationality of labor.
The pursuit of rationality, such as building materials that fit human dimensions such as tatami mats, is a wonderful level.
Farmer's house, fisher's house, Nagaya or Machiya in urban residence
An architecture that is obediently adapted to the social attributes to which the person belongs is built.
On the other hand, in such Buddhist architecture, it is in the concept of a religious leader as an orderer.
You can see how the architectural specifications are faithfully followed by the "design purpose".
In building the Great Tower, "I want you to make a spherical building like the stupa that used to exist on Mt. Koya."
The design instructions must have been given to the carpenter builder,
The image described in Buddhist scriptures is conveyed. "Hmm, what's that?"
Naturally, a person like a translator is involved between the carpenter and the religious leader,
"I don't like it, so I'm going to make the walls and ceiling in a circle, but I'll make small cuts in the pillars.
I will make it so that it curves gradually and put it in the field. "
I think they thought about the construction procedure together so that the carpenter could easily understand it.
The instructions are complicated orders that you wouldn't see in a normal carpentry job.
Consistently "wooden" the materials processed into a three-dimensional curve, etc.
It is easy to see that the square was a design instruction that overturned the basis of common sense wooden architecture.
On the other hand, in modern housing, the so-called "custom housing" format occupies the majority in Japan.
It is this kind of unreasonable pretense of religious architecture that has nurtured the culture of the manufacturer as a manufacturing industry.
It can be seen that there was a historical process that responded by careful improvement of construction technology.
Therefore, it can be said that Japanese residential architecture has undergone a delicate evolution.
The technological evolution and the receptiveness of the ordering side must have been trained to make the temple out of wood.
It seems that such a part is the basis of Japan's "custom-built housing" construction technology.
In Imadoki's words, the excellence of "listening ability".
Takumi's technology has evolved into an invisible "thermal environment" in modern times.
Well, there may be differences in levels, but ...
It took 70 years to build this tower.
There may have been some interruptions, but maybe a few carpenter builder
It must have been completed while relaying the baton.
I approached the wall surface of the inner skin showing the curved surface of the first photo and the spherical structure like an umbrella.
I feel something like the builder's obsession with the complex and extremely complex structure of the roof and Mokoshi.

Japan's largest treasure tower with a height of 40m and a width of 15m. The plane of the first layer is square in the double tower,
The upper tower body is made in a circle. A circular chancel is built inside the first layer,
A flat square eave is attached around the cylindrical tower body.
Twelve pillars stand in a circle inside, and the four heavenly kings sit in it, one step higher in the center.
The principal idol, Vairocana, is gracefully sitting.

【多宝塔=釈迦のストゥーパ 紀州根来寺-9】

2021-11-22 05:46:02 | 日記


ここのところ仏教寺院建築研究に没入気味(笑)。
個人としてもそろそろ加齢からの仏心が芽生えてきたものか、
とは思うのですが、住宅の現代の姿を長年取材し続けてきて
結局、その住文化のマザーとして宗教建築表現に強く導かれるのでしょうか。

上の写真は千葉県佐倉市の歴史民俗博物館・根来寺大塔の模型展示。
日本は木造の国であり三内丸山、出雲大社などの「伝統」が根付いていた。
東アジア有数の海洋国家にして豊かな温暖島嶼国家。
ヒマラヤからの偏西風が東シナ海・日本海の水蒸気を受けて多雨気候になる。
結果として有数の森林資源に恵まれることになって、
建築素材形式としては石造ではなく木造がきわめて優勢の文化を育んだ。
そういう社会に統一国家形成のための精神的主柱として仏教思想が導入され
その宗教概念を表現する建築が多数建築された。
そのことが木造技術の発展にも相互反応しただろうことは容易にわかる。
木を使って多様なカタチを造作していくために研究・工夫が旺盛に盛り上がった。
多宝塔という日本独自の建築表現形式にはさまざまな条件が与っていたでしょう。
基本的なモチーフはストゥーパをどう制作するか、だったことは明らか。
ストゥーパは釈迦の遺体をお骨にして安置した建築が出自だった。
2枚目写真はインド中部に位置するサーンチー村、インド最古といわれる仏教遺跡。
インドを統一したアショーカ王(在位紀元前273~前232年頃)が
建てたストゥーパ(仏塔)がほぼ形を変えずに残されているという。
ストゥーパとはサンスクリット語で「高く顕れる」という意味であり、
仏教の世界観である涅槃の境地を象徴しているとされる。
建築目的はそうであってそれを表現するのにそれぞれの国・地域で多様化した。
原初的には円形ドーム形状、球体構造がイメージされたのでしょう。
インドでは乾燥気候を前提として石造りのドームとしたものが、
日本の多雨気候下では傘・屋根を頭に乗せ耐候性を高めたのが発想起点かと思える。

3枚目の写真は現在の高野山根本大塔。しかし現在の建物は1937年に
鉄筋コンクリートで再建されたもので建築史的正統性に疑問があり参考にならない。
空海が唐で見聞した寺院建築の基本思想に踏まえて「根本大塔」を企図したが
かれの時代にこの形式で建築されたかどうか不明で、むしろ後代の建築と思える。
写真を見ると基壇の上に建てられていて、根来寺の大塔とは足下にも違いがある。
空海の入定(835年)後、弟子であり実の甥でもあった真然が887年頃に
根本大塔などの伽藍を整備したというのが史実に近いと思われる。
しかし994年には落雷による火災のため、高野山はほとんどの伽藍を失っている。

高野山大塔はこういう経緯なので歴史民俗博物館では広く日本の建築史の視点から
根来寺の大塔を日本独自の多宝塔建築の代表と見なして展示しているのでしょう。


English version⬇

[Tahoto = Shakyamuni Stupa Kishu Negoroji-9]
Recently, I've been immersing myself in research on Buddhist temple architecture (laughs).
As an individual, it's about time that the Buddha's heart has sprung up from aging.
I think, but I've been covering the modern appearance of housing for many years.
After all, is it strongly guided by religious architectural expression as the mother of that living culture?

The photo above is a model exhibition of the Negoro-ji Temple, a museum of history and folk in Sakura City, Chiba Prefecture.
Japan is a wooden country, and "traditions" such as Sannai Maruyama and Izumo Taisha have taken root.
An affluent warm island nation that is one of the leading maritime nations in East Asia.
The westerlies from the Himalayas receive water vapor from the East China Sea and the Sea of ​​Japan, resulting in a heavy rainfall climate.
As a result, we are blessed with one of the leading forest resources.
As a building material format, wooden construction rather than stone construction has fostered an extremely predominant culture.
Buddhist thought was introduced into such a society as a spiritual pillar for the formation of a unified nation.
Many buildings were built to express the religious concept.
It is easy to see that this would have reacted to the development of wooden technology.
There was a lot of research and ingenuity in order to create various shapes using wood.
Various conditions would have been given to Japan's unique architectural expression form called the Tahoto.
It is clear that the basic motif was how to make a stupa.
The stupa originated from an architecture in which Buddha's body was used as a bone.
The second photo is Sanchi village located in central India, the oldest Buddhist archaeological site in India.
King Ashoka (reigned 273 BC-232 BC) who unified India
It is said that the stupa (stupa) that was built remains almost unchanged.
Stupa is a Sanskrit word meaning "highly visible."
It is said to symbolize the state of Nirvana, which is the world view of Buddhism.
The purpose of architecture is so, and to express it, it has diversified in each country / region.
Originally, the image was a circular dome shape and a spherical structure.
In India, a stone dome is used on the premise of a dry climate.
Under the heavy rain climate in Japan, it seems that the idea was to put an umbrella / roof on the head to improve the weather resistance.
The third photo is the current Koyasan Konpon Daito. But the current building was in 1937
It was reconstructed with reinforced concrete and has doubts about the legitimacy of architectural history, so it is not helpful.
Based on the basic idea of ​​temple architecture that Kukai saw in Tang, he planned "Konpon Daito".
It is unclear whether he was built in this form in his time, rather it seems to be a later generation.
Looking at the photo, it is built on the platform, and there is a difference in the feet from the main tower of Negoroji Temple.
After Kukai's appointment (835), Shinzen, who was his disciple and nephew, was around 887.
It seems to be close to historical fact that he maintained the temples such as Konpon Daito.
However, in 994, Koyasan lost most of its cathedral due to a fire caused by a lightning strike.

Because of this background, Koyasan Oto is widely used in the History and Folklore Museum from the perspective of Japanese architectural history.
The large tower of Negoroji Temple is probably exhibited as a representative of Japan's unique Tahoto architecture.

【日本建築の白眉・3次元球体内包「多宝塔」 紀州根来寺-8】

2021-11-21 05:14:27 | 日記



この根来寺建築の白眉は国宝建築の「大多宝塔」。
この多宝塔、千葉県佐倉市の国立歴史民俗博物館の入口近くの最初の展示で
同博物館研究スタッフによる模型展示で見ていた記憶が甦ったので、
そちらの写真記録から、以下のような「紹介」文を確認できました。
〜本来は高野山開基の空海時代に建てられた根本大塔に倣って建てられた。
普通の多宝塔とは違って、下重が方5間で内部には円形の柱列があり、
円形平面の一重塔(宝塔)に裳階を付けて多宝塔としたことがよくわかる。
完成までに長い年月を要しており、1481年に心柱を得て造作が完了するまでに
70年近く掛かっている。〜
「法華経」自体には、多宝塔(宝塔)の形式は記載されておらず、
現在日本で見られるような多宝塔形式については、日本独自のものといわれる。
中国や古代日本では五重や三重の塔があったとされている。
写真の3枚目は模型展示で3次元球体外観を見せる構造材実測結果のようです。

基礎部分には例の「亀腹」が塔を支えるように造形されているが、
この塔上部の3次元球体部分も同様に「亀腹」と表現されている。
基礎部分は基壇からの進化形、日本の気候対応での「通風重視」進化。
このなだらかな美感を見せる上の亀腹は宗教的な意味合いもあるだろうけれど、
日本に根付いた仏教が独自にデザイン進化したものということになる。
アジア大陸、半島地域を経て仏教建築は日本に根付いたけれど、
その過程で性能面でもデザイン面でも独自進化させていると見なせる。
多宝塔というのはわたしは本州地域を取材紀行する過程で見知ったけれど、
今回の「探究」ではじめて発生経緯まで知ることができました。
まことに驚かされるばかりであります。
宗教上のデザインとしてはストゥーパなのではないかと推測され
法隆寺でいえば五重塔に相当する役割の建築でしょうが、
ひとつの表現手法として多宝塔にたどりついた日本建築に新鮮な驚き。
わたしのブログタイトルは「性能とデザイン」ですが、
はからずや、現代における高断熱高気密の住宅革命に遙かに先行して
日本建築での「進化」の実態を教えられるような気がしています。

国立歴史民俗博物館で詳細に構造も分析して象徴的に展示している意味が
ようやくにして伝わってきたように思います。
多宝塔という表現形式はこの根来寺が最初というワケではないと思われますが、
日本最大という意味で分析されたものなのでしょう。
木造建築で3次元的に円、球体を描くというデザイン表現は相当の技術ではないか。
そういう技術を自己開発してまでこだわって創作した意図も含め興味深い。
仏教伝来(538年説が有力)約1,000年にして建築的変容をみごとに遂げている。
それにしても70年かけて建築ということは、棟梁技術者も数世代がかりだろう。
3次元球体という独自表現を成し遂げた営為に拍手を送りたいと強く思う。
その後江戸期での多宝塔建築の多産を思えば先覚者たちの営為はすばらしい。
さてどういう経緯がそこにあったか、新たな探究テーマも浮かんでくる・・・。


English version⬇

[Masterpiece of Japanese architecture, 3D sphere encapsulation "Tahoto" Kishu Negoroji-8]
The Masterpiece of this Negoroji architecture is the national treasure architecture "Tahoto".
This Tahoto is the first exhibition near the entrance of the National Museum of Japanese History and Folklore in Sakura City, Chiba Prefecture.
The memory I had seen in the model exhibition by the museum research staff was revived, so
From that photo record, I was able to confirm the following "introduction" sentence.
~ Originally, it was built following the Konpon Daito, which was built during the Kukai era of Kaisan, Koyasan.
Unlike the ordinary Tahoto, there is a circular colonnade inside with a lower weight of 5 ken.
It can be clearly seen that the single-storied pagoda (treasure pagoda) on a circular plane was made into a multi-treasure pagoda by adding a Mokoshi floor.
It took a long time to complete, and by the time the pillar was obtained in 1481 and the construction was completed.
It's been nearly 70 years. ~
The "Lotus Sutra" itself does not describe the format of the Tahoto (Treasure Tower).
The Tahoto style that is currently seen in Japan is said to be unique to Japan.
It is said that there were five-storied and three-storied towers in China and ancient Japan.
The third piece of the photograph seems to be the result of actual measurement of the structural material showing the appearance of a three-dimensional sphere in the model exhibition.

In the foundation part, the example "turtle belly" is shaped to support the tower,
The three-dimensional spherical part at the top of the tower is also expressed as "turtle belly".
The basic part is an evolution from the platform, "ventilation-oriented" evolution in Japan's climate response.
The upper turtle belly that shows this gentle beauty may have religious implications,
It means that Buddhism rooted in Japan has evolved its own design.
Buddhist architecture has taken root in Japan through the Asian continent and the peninsula region,
In the process, it can be considered that it has evolved independently in terms of both performance and design.
I knew the Tahoto in the process of traveling around the Honshu area,
For the first time in this "inquiry", I was able to know the history of the outbreak.
I'm just surprised.
I think it's a stupa as a religious design.
Speaking of Horyu-ji, it would be a building with a role equivalent to a five-storied pagoda,
A fresh surprise to the Japanese architecture that arrived at the Tahoto as an expression method.
My blog title is "Performance and Design",
Not surprisingly, far ahead of the modern, highly insulated and airtight housing revolution.
I feel like I can teach you the reality of "evolution" in Japanese architecture.

The meaning of displaying it symbolically by analyzing the structure in detail at the National Museum of Japanese History and Folklore
I think it has finally been transmitted.
It seems that the expression form of Tahoto is not the reason why Negoroji is the first.
It must have been analyzed in the sense that it is the largest in Japan.
Isn't the design expression of drawing a circle or a sphere three-dimensionally in a wooden building a considerable technique?
It is interesting, including the intention of creating such a technology by self-development.
Buddhism was introduced (the theory of 538 is influential), and it has undergone an architectural transformation in about 1,000 years.
Even so, building over 70 years will take several generations of builder engineers.
I would like to applaud the activity that achieved the unique expression of the 3-sphere.
After that, considering the prolific production of Tahoto architecture in the Edo period, the activities of the pioneers are wonderful.
By the way, a new inquiry theme comes to mind as to what happened there.