旨い処探索同好会

アトリエ葉神 公式 ブログ・サイト

読書 その十八 こども

2011年01月18日 18時44分40秒 | 読書 (国吉康雄、回顧展カタログの翻訳)
1922年(大正11年、国吉33歳)に、クニヨシは新しい種類の主題・子供・に乗り出して
いました。 牛の画に続いて彼は語ります、「私は赤ん坊に没頭しました、人々は赤ちゃんを
美しいと考えています、しかし私はそうは考えませんでした、そこで私は赤ん坊をそしてまた
赤ん坊を描いたのでした。」 彼の描く子供は、大きな頭とアーモンド形の目で、明確な東洋的
個性を持ちそして同時に強い近代アメリカのおもむきを持っていました。

これらはアメリカン・フォーク・アートの発見の日々で、この発見は主に近代美術運動をした
芸術家達と彼らに近い人たちのおかげでした。 彼の友達は、初期の絵画や家具を探して地方を駆け巡っていました。 クニヨシは、家具が絵画よりも彼をより印象づけたのを覚えています。

1920年代初期の彼の絵は、間違いなく初期アメリカの影響を見せています。 それはどの様にして東洋的で、初期アメリカンで、そして近代主義の要素が絵の中で一緒になって調和したかは
好奇心をそそります。


"Child" 1932 Oil on Canvas 30 x 24 in, Whitney Museum of American Art.

In 1922 Kuniyoshi embarked on a new kind of subject - children. As he says,
following his cow pictures, "I turned to babies, People think that babies are beau-
tiful, but I thought otherwise and so I painted babies and babies." His children
with their big heads and almond eyes have a decided Oriental character and at
the same time a strong early American flavor. These were the days of the dis-
covery of American folk art, a discovery due largely to the artists of the modern
movement and those close to them. His friends were scouring the countryside
for early paintings and furniture. Kuniyoshi remembers that the furniture im-
pressed him even more than the paintings. His pictures of the early 1920's
show an unmistakable early American influence. It is curious how the Oriental,
the early American and the modernist elements came together in them and
harmonized.


"Boy Stealing Fruit", 1923. Oil on Canvas, (20 x 30 in) Columbus Museum of Art, Ohio.
Gift of Ferdinand Howard.

コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

読書 その十七 風景画

2011年01月18日 03時40分01秒 | 読書 (国吉康雄、回顧展カタログの翻訳)
初期作品の風景画では、西洋絵画にあるようにどちらかと言うと水平に出て行く代わりに、
ほとんど垂直面に上昇し、たびたび地平線無しに絵の上部へと消えていきます。 遠くの物は
近い物の上に、しかし触れ合う程でそれほど遠く離れてはいません。 植物と雑草、大きく
前景に、は小さな離れた物と並列並記されています; 道は向こうに行ってもそれ程先細に
なりません。 それは丁度人が、上からそのシーンを見下ろしている様です。
これは日本や中国の風景画に見られる絵画遠近法の東洋的観念です。 学生時代の正統な西洋的遠近法の後で、この観念がクニヨシの作品に現れたことは、興味があります。 しかしこう言った初期の作品のなかで、彼は初めて、基本的には依然として東洋的、生来の自分のヴィジョンを表現しました。



In the early pictures the landscape, instead of going off more of less hori-
zontally as in Western painting, rises in an almost vertical plane, often disappear-
ing out of the top of the picture without a horizon. Distant objects are above
nearer ones but not much further away in tactile sensation. Plants and weeds,
big in the foreground, are juxtaposed to tiny distant objects; the roads diminish
little as they go away. It is as if one were looking down on the scene from above.
This is the Oriental concept of pictorial perspective shown in Japanese and Chi-
nese landscape painting. It is curious that this concept should appear in Kuni-
yoshi's work after the orthodox Western perspective of his student days. But in
these early paintings he was for the first time expressing an innate personal vision,
still basically Oriental.


コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする