Pada hari yang lain di Twitter, Masahiro Miyazaki sangat memuji dan mengesyorkan buku ini diterbitkan pada 15 Februari 2020.
Buku itu adalah dialog antara Masayuki Takayama, satu-satunya wartawan di dunia pasca perang, dan Ryusho Kadota, wartawan paling baru hari ini, mengenai Jepun yang menggegarkan dunia.
Jadi saya meminta rakan saya, salah seorang pembaca terbaik, untuk membelinya.
Buku ini mesti dibaca oleh orang Jepun dan orang di seluruh dunia.
Setiap warga Jepun yang boleh membaca mesti pergi ke kedai buku terdekat untuk melanggan.
Saya akan memberitahu seluruh dunia sebanyak mungkin.
Semangat dan cara hidup nenek moyang kita adalah hadiah kepada orang Jepun di persimpangan jalan.
-Daripada "Preface"
Terdapat sebab mengapa saya berfikir, "Saya tidak mempunyai pilihan selain melakukan ini," apabila saya diminta untuk mengambil bahagian dalam dialog ini.
Saya fikir ia mungkin satu peluang yang berharga untuk menyentuh "perubahan kritikal" yang orang Jepun tidak sedar.
Saya menggunakan pelbagai alat untuk menyebarkan maklumat setiap hari.
Walau bagaimanapun, disebabkan bilangan perkataan dan had masa, saya terus bertanya kepada diri sendiri sama ada apa yang perlu saya katakan berjaya.
Jika ada peluang berharga untuk menyelesaikan masalah ini, orang seperti saya tidak mampu untuk melepaskannya.
Jadi apakah perubahan yang membawa maut pada orang Jepun?
Ramai orang merasakan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan Jepun, tetapi yang menghairankan hanya sedikit yang dapat menyatakannya dengan kata-kata.
Walau bagaimanapun, jika saya memberi anda contoh konkrit, ia akan membunyikan loceng.
Contohnya, gerakan membatalkan Sukan Olimpik Tokyo 2021. Apa kejadahnya itu?
"Kembalikan Sukan Olimpik" "Adakah Sukan Olimpik lebih penting daripada nyawa rakyat?"
Dalam keadaan histeria yang meliputi seluruh Jepun, ramai orang akan kehilangan kata-kata mereka.
Sukan Olimpik Tokyo tidak dipaksa oleh sesiapa pun.
Pada 7 September 2013, di Buenos Aires, Argentina, Tokyo memenangi bidaan untuk menjadi bandar tuan rumah selepas perang bidaan yang sengit.
Saya tidak akan melupakan detik kegembiraan itu.
Ia adalah satu penghormatan dan detik apabila Jepun memikul tanggungjawab besar kepada atlet dunia.
Jepun mempunyai tanggungjawab kepada atlet dunia: untuk mewujudkan persekitaran di mana atlet boleh memaksimumkan potensi mereka, membuatkan mereka berasa gembira untuk bersaing dan memberi inspirasi kepada rakyat dunia.
Ia adalah jenis "tanggungjawab" yang telah ditanggung Jepun, bersama-sama dengan penghormatan sebagai bandar tuan rumah.
Selepas penangguhan setahun, bilangan kes koronari positif, kes teruk, dan kematian; adalah satu atau dua urutan magnitud lebih rendah di Jepun berbanding di negara lain. Sebagai contoh, boleh dikatakan bahawa Jepun adalah satu-satunya negara yang boleh menganjurkan acara itu.
Bagaimanapun, rakyat Jepun terperangkap dalam omelan yang mengabaikan angka dan statistik, bertanya sama ada Sukan Olimpik lebih penting daripada nyawa rakyat.
Ia juga merupakan penghinaan yang keterlaluan kepada Jepun mengenai "memungkiri janjinya" kepada masyarakat antarabangsa.
Pasukan anti-Olimpik juga menghidupkan atlet.
Malah Rikako Ike, seorang perenang yang terselamat daripada leukemia, telah dikenakan bahasa kesat. Ramai atlet telah dikenakan fitnah jahat melalui Twitter dan media lain walaupun selepas Sukan Olimpik bermula.
Bilakah orang Jepun menjadi seperti ini? Saya pasti ramai di antara anda pasti pernah merasakan perkara ini. Saya melihat ini sebagai fenomena yang jelas menunjukkan "mengubah Jepun."
Dan apabila kita mengalihkan pandangan kepada politik, terbongkarlah rupa bangsa yang menyedihkan akibat masalah Cina.
Walaupun A.S. dan Eropah meluluskan resolusi yang mengutuk hak asasi manusia China dan mengenakan sekatan, Jepun sahaja menguburkan resolusi itu dua kali, pada Jun dan Disember 2021.
Tidakkah Jepun boleh melakukan ini?
Orang Jepun tidak dapat mempercayai mata dan telinga mereka sendiri.
Tidak hairanlah bahawa politik Jepun telah ditunjukkan berada di bawah pengaruh Parti Komunis China dalam setiap erti kata.
Rakyat Jepun terus mengambil sikap "Jepun tidak ada kaitan dengannya" kepada rakyat yang tertindas seperti Uyghur, yang bermati-matian meminta bantuan daripada pembunuhan beramai-ramai, dan rakyat Hong Kong yang kebebasan dan hak asasi manusia dihancurkan.
Lebih-lebih lagi, mereka tidak menyedari bahawa Jepun berada di luar Tibet, Uyghur, Hong Kong, dan Taiwan, seperti yang ditunjukkan oleh kata-kata Presiden Xi Jinping, "Kami akan menebus keaiban seratus tahun dan memulihkan negara China yang hebat.
PEACE IDIOT sebegini memerintah rakyat Jepun.
Tanggapan kerajaan dan liputan media mengenai korona baru dan kegagalan Omicron telah membuat kami hanya mengeluh.
Walaupun telah didedahkan bahawa strain Omicron menjadi lemah dan menjangkiti saluran pernafasan atas, seperti hidung dan paru-paru, dan kurang berkemungkinan menjejaskan saluran pernafasan bawah, ia masih dirawat seperti Ebola.
Sekali lagi, saya tidak dapat membantu tetapi tertanya-tanya, "Apa yang berlaku kepada orang Jepun?
Seperti yang akan saya bincangkan secara terperinci dalam teks utama, kesan buruk pendidikan demokrasi selepas perang telah menjejaskan pelbagai bidang dan membawa perubahan dan keretakan yang teruk di Jepun.
Dalam tempoh yang panjang, ketekunan yang telah diusahakan oleh Jepun telah diabaikan, a
Dan sebaliknya, ia telah disasarkan.
Simbolik ini adalah pembaharuan gaya kerja.
Ia direka untuk membolehkan pekerja "memilih" gaya kerja yang pelbagai dan fleksibel.
Ia berdasarkan piawaian global, termasuk gaji yang sama untuk kerja yang sama, had atas kerja lebih masa dan cuti bergaji wajib.
Walau bagaimanapun, saya tidak dapat menahan rasa tidak selesa.
Cara kerja Jepun dinafikan; orang diberitahu bahawa mereka perlu mengambil cuti sebanyak mungkin, dan kerajaan bermaksud kepada mereka bahawa mereka tidak perlu bekerja keras kerana gaji adalah sama sama ada mereka bekerja atau tidak.
Dalam erti kata lain, bekerja lebih keras daripada orang lain demi keluarga seseorang, syarikat, atau ia menafikan walaupun negaranya.
Dalam keadaan sedemikian, jika anda bertanya "sebagai orang Jepun" atau "apa itu orang Jepun," anda akan ditertawakan, "Apa yang anda cakapkan?"
Patutkah orang Jepun pada masa hadapan benar-benar bukan orang Jepun yang asli?
Adakah mereka akan dinafikan peluang untuk bekerja keras di negara yang kekurangan sumber, dan sumber manusia adalah satu-satunya aset?
Buku ini memperkenalkan cara hidup orang Jepun dan bertanya, "apa itu Jepun?"
Ia mempunyai gelaran yang tegas, "Orang Jepun yang menggegarkan dunia," tetapi tidak perlu bertindak secara formal.
Orang yang ingin saya perkenalkan di sini adalah orang yang telah melakukan apa yang diharapkan sebagai orang Jepun secara terus terang dan telah melakukannya.
Dalam "Galakan Pembelajaran" Yukichi Fukuzawa, frasa yang terkenal ialah: "Kemerdekaan seseorang menjadikan negaranya merdeka.
Ungkapan ini berdasarkan idea Fukuzawa bahawa kemakmuran dan pemodenan sesebuah negara hanya akan terhasil apabila setiap rakyat berdikari dan berusaha bersungguh-sungguh.
Semangat orang Meiji boleh disimpulkan dalam kata-kata ini.
Mereka tidak gentar mahupun gentar dengan kuasa Barat, yang telah memodenkan melalui Revolusi Perindustrian, tetapi terus bergerak ke hadapan, bertekad untuk tidak dikalahkan tetapi mengejar dan memintas mereka.
Tidak ada individu atau negara yang dapat bertahan jika diperlekehkan dan tidak dipedulikan oleh orang lain. Sebaliknya, rakyat dan negara mesti membuang sifat manja dan merdeka dalam erti kata sebenar.
Saya percaya bahawa kita mesti ingat bahawa sesebuah negara hanya secerah usaha rakyatnya.
Saya akan gembira jika imej pendahulu kita yang diperkenalkan dalam buku ini dapat membantu kita memahami perkara ini, walaupun hanya sedikit.
Saya juga mesti menyebut kegembiraan saya bekerja dengan Masayuki Takayama, seorang wartawan kanan yang saya hormati, mengenai buku ini.
Encik Takayama, yang sentiasa berada di barisan hadapan dalam bidang kewartawanan sebagai wartawan untuk Jabatan Hal Ehwal Sosial Sankei Shimbun, sebagai koresponden, dan sebagai kolumnis, masih berada di barisan hadapan dalam memimpin rakan-rakan mudanya dengan jumlah bacaan yang luar biasa dan kemahiran analitikal.
Peluang untuk bercakap dan berbincang dengan Encik Takayama dalam jangka masa yang panjang adalah pengalaman dan masa yang saya tidak akan menukar apa-apa.
Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga.
Saya juga ingin merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada En. Kenji Takaya (Wa no Kuni Channel/TAK Planning), En. Katsuyuki Ozaki, dan En. Yuki Watanabe dari S.B. Kreatif untuk peluang berharga itu.
Rysyou Kadota, Awal Musim Bunga 2022