Saudi Arabia: Official Hate Speech Targets Minorities
Incitement Leads to Discrimination Against Shia, Other Groups
サウジアラビア:少数派に向けた公的ヘイトスピーチ
シーア派他の宗教コミュニティへの差別に繋がる扇動
(Beirut September 26, 2017) – Some Saudi state clerics and institutions incite hatred and discrimination against religious minorities, including the country’s Shia Muslim minority, Human Rights Watch said in a report released today.
(ベイルート、2017年9月26日)-サウジアラビアの国家公務員である聖職者と諸機関が、同国のシーア派イスラム教徒を含む、宗教的少数派に対する憎悪と差別を煽っている、とヒューマン・ライツ・ウォッチは本日公表した報告書で述べた。
The 62-page report, “‘They Are Not Our Brothers’: Hate Speech by Saudi Officials,” documents that Saudi Arabia has permitted government-appointed religious scholars and clerics to refer to religious minorities in derogatory terms or demonize them in official documents and religious rulings that influence government decision-making. In recent years, government clerics and others have used the internet and social media to demonize and incite hatred against Shia Muslims and others who do not conform to their views.
全62頁の報告書、「“彼らは同胞ではない”:サウジアラビア高官によるヘイトスピーチ」は、政府に任命された宗教学者と聖職者が、政府の意思決定に影響を及ぼす公式文書と宗教裁定において、宗教的少数派を蔑称で言及し或は悪者扱いすることを、サウジアラビアが認めてきた実態について検証・取りまとめている。政府聖職者たちは近年、インターネットやソーシャルメディアを利用し、彼らの見解に従わないシーア派イスラム教徒他を悪者扱いし、憎悪を煽ってきた。
“Saudi Arabia has relentlessly promoted a reform narrative in recent years, yet it allows government-affiliated clerics and textbooks to openly demonize religious minorities such as Shia,” said Sarah Leah Whitson, Middle East director at Human Rights Watch. “This hate speech prolongs the systematic discrimination against the Shia minority and – at its worst – is employed by violent groups who attack them.”
「サウジアラビアは近年、改革を目指すような談話を出してきましたが、政府関係聖職者や教科書が、シーア派のような宗教的少数派を公然と悪者扱いするのを、いまだに許しています」、とヒューマン・ライツ・ウォッチ(以下HRW)中東サラ・リー・ウィットソンは指摘した。「そのヘイトスピーチはシーア少数派に対する組織的差別を延長させ、最悪な場合には少数派を攻撃する暴力組織に利用されています」
Human Rights Watch found that the incitement, along with anti-Shia bias in the criminal justice system and the Education Ministry’s religion curriculum, is instrumental in enforcing discrimination against Saudi Shia citizens. Human Rights Watch recently documented derogatory references to other religious affiliations, including Judaism, Christianity, and Sufi Islam in the country’s religious education curriculum.
HRWは、その扇動が刑事司法制度と教育省の宗教教科でのシーア派への偏見と相まって、サウジアラビアのシーア派市民に差別を押し付ける手段となっている旨、明らかにすると共に最近、同国の宗教教育課程でユダヤ教、キリスト、サーフィー派イスラム教を含む、他宗教の信徒にも軽蔑的言及があることを検証・取りまとめている。
Government clerics, all of whom are Sunni, often refer to Shia as rafidha or rawafidh (rejectionists) and stigmatize their beliefs and practices. They have also condemned mixing and intermarriage. One member of Saudi Arabia’s Council of Senior Religious Scholars, the country’s highest religious body, responded in a public meeting to a question about Shia Muslims by stating that “they are not our brothers ... rather they are brothers of Satan…”.
全員がスンニ派である政府聖職者は、多くの場合シーア派をラフィダまたはラワフィド(リジェクトニスト)と蔑み、その信仰と宗教行為に社会的烙印を押すと共に、スンニ派以外との交際や結婚を非難してきた。サウジアラビアの最高宗教機関である上級宗教学者評議会のある評議員は公開会議で、シーア派イスラム教徒についての質問に答えて、「彼らは同胞ではない・・・むしろ悪魔の同胞である」と明言した。
Such hate speech may have fatal consequences when armed groups such as the Islamic State, also known as ISIS, or Al-Qaeda use it to justify targeting Shia civilians. Since mid-2015, ISIS has attacked six Shia mosques and religious buildings in Saudi Arabia’s Eastern Province and Najran, killing more than 40 people. ISIS news releases claiming these attacks stated that the attackers were targeting “edifices of shirk,”(polytheism), and rafidha, terms used in Saudi religious education textbooks to target Shia.
そのようなヘイトスピーチは、アイシスとしても知られるイスラム国やアルカイダのような武装組織によって、シーア派民間人を狙った攻撃の正当化に利用された場合に、人の命を奪う結果に結び付く可能性がある。2015年半ば以降、アイシスはサウジアラビアの東部州とナジュラーン州で6ヶ所のシーア派モスクと宗教建物を攻撃、40人以上を殺害した。その攻撃への犯行声明となったアイシス・ニュースは、襲撃者が「義務忌避行為(シルク:多神教) の殿堂」とラフィダ(サウジアラビアの宗教教育における教科書でシーア派を攻撃するのに使われている語句)を標的にしたと明言した。
Saudi Arabia’s former grand mufti, Abdulaziz Bin Baz, who died in 1999, condemned Shia in numerous religious rulings. Bin Baz’s body of fatwas and writings remain publicly available on the website of Saudi Arabia’s Permanent Committee for Islamic Research and Issuing Fatwas.
1999年に死亡したサウジアラビアの元宗教指導者アブドゥラジズ・ビン・バズは、多くの宗教裁定でシーア派を非難していた。ビン・バズのイスラム法に基づく宣告(ファトゥワ)と書面は、同国「学術研究およびファトゥワに関する常設委員会」のウェブサイトで、依然として公開されている。
Some clerics use language that suggests Shia are part of a conspiracy against the state, a domestic fifth column for Iran, and disloyal by nature. The government also allows other clerics with enormous social media followings – some in the millions – and media outlets to stigmatize Shia with impunity.
聖職者の一部は、シーア派は国家に対する陰謀の一部であり、イランを支持する国内の第5列で、生来の不忠者である旨示唆する言葉を使う。政府はまた、ソーシャルメディア上で多数のフォロワー(時に数百万いる)を持つ他の聖職者と報道機関が、シーア派に不処罰のまま社会的烙印を押すことを許している。
Anti-Shia bias extends to the Saudi judicial system, which is controlled by the religious establishment and often subjects Shia to discriminatory treatment or arbitrarily criminalizes Shia religious practices. In 2015, for example, a Saudi court sentenced a Shia citizen to two months in jail and 60 lashes for hosting private Shia group prayers in his father’s home. In 2014, a Saudi Arabia court convicted a Sunni man of “sitting with Shia.”
シーア派への偏見は、宗教エスタブリッシュメントに支配され、多くの場合シーア派を差別的に取扱い或はシーア派宗教行為を恣意的に犯罪とする、サウジアラビアの司法制度に拡大している。例えば2015年にサウジアラビア裁判所は、父親の自宅で私的シーア派団体の礼拝者を受入れた行為を咎められた1人の男性に、懲役2ヶ月とムチ打ち60回の刑を言い渡した。2014年にも同国裁判所は、「シーア派と一緒に座った」行為を罪に問われたスンニ派男性に、有罪判決を下している。
The Saudi Ministry of Education religion curriculum al-tawhid, or (monotheism) which is taught at the primary, middle, and secondary education levels, uses veiled language to stigmatize Shia religious practices as shirk or ghulah (exaggeration). Saudi religious education textbooks direct these critiques to the Shia and Sufi practice of visiting graves and religious shrines and tawassul (intercession), to call on the prophet or his family members as intermediaries to God. The textbooks state that these practices, which both Sunni and Shia citizens understand as Shia, are grounds for removal from Islam, punished by being sent to hell for eternity.
サウジアラビアの小学校(6年)・中学校(3年)・高校(3年)の各教育課程で教えられている、同国教育省の「一神教(アルタウヒード)」と名付けられた教科は、シーア派の宗教行為を義務忌避行為(グーラー:誇張)として社会的烙印を押している。サウジアラビアの宗教教育教科書は、シーア派とサーフィー派による著名な宗教上の人物の墓参りと宗教的聖地巡礼、他者に代わる神への祈り(タワスル)、預言者やその家族を神への仲介者と呼ぶ、宗教行為に批判を加えている。スンニ派とシーア派の両市民から、シーア派として理解されるそのような行為は、イスラム教徒から追放され、永遠に地獄に落ちて罰せられる根拠である、と教科書は明言している。
International human rights law requires governments to prohibit “[a]ny advocacy of national, racial or religious hatred that constitutes incitement to discrimination, hostility or violence.” Implementation of this prohibition has been uneven and sometimes used as a pretext to restrict lawful speech or target minority groups. Any steps to counter hate speech should be carried out within overall guarantees of freedom of expression.
国際人権保護法(ローマ規定第20条)は、「差別、敵意又は暴力の扇動となる国民的、人種的又は宗教的憎悪の唱道」を、法律で禁止するよう各国政府に求めている。しかしこの禁止規定の実施は不公平で、時に合法的演説の制約や少数派への攻撃の口実として利用されてきた。ヘイトスピーチ取締に向けた措置は如何なるものでも、表現の自由についての全面的保証の範囲内で実施されなければならない。
To address this problem, experts in recent years have proposed a test to establish whether any particular speech can be lawfully limited. Under this formula, the speech Human Rights Watch documented by Saudi religious scholars sometimes rises to the level of hate speech or incitement to hatred or discrimination. Other statements don’t cross that threshold, but authorities should publicly repudiate and counteract it. Given the influence and reach of these scholars, their statements advance a system of discrimination against Shia citizens.
この問題に対処するために専門家は近年、特定の演説が合法的に制限し得るのか否かを明確にする評価基準を提案してきている。その基準のもとでHRWが取りまとめたサウジアラビア宗教学者による演説は、時にヘイトスピーチ或は憎悪や差別への扇動に該当する。その基準を超えていない意見表明もあるが、当局は公の場でそれを撤回しその影響を弱めるべきだ。そのような学者の影響力の大きさとそれが及ぶ範囲を考慮すれば、彼らの声明はシーア派市民への差別制度を助長してしまう。
Saudi authorities should order an immediate halt to hate speech by state-affiliated clerics and government agencies.
国家関係聖職者と政府諸機関によるヘイトスピーチを直ちに止めるよう、サウジアラビア当局は命令しなければならない。
The United States Commission on International Religious Freedom (USCIRF) has repeatedly classified Saudi Arabia as a “country of particular concern” – its harshest designation for countries that violate religious freedom. The 1998 International Religious Freedom Act allows the president to issue a waiver if it would “further the purposes” of the act or if “the important national interest of the United States requires the exercise of such waiver authority.” US presidents have issued such waivers for Saudi Arabia since 2006.
米国国際宗教自由委員会(USCIRF)はサウジアラビアを、宗教の自由侵害国として最も厳しい指定である、「特に懸念される国」に繰返し分類してきた。1998年に成立した米国の国際宗教自由法は大統領に、同法の「目的を促進」する場合、或は「米国の重要な国益がそのような権限の放棄を求める場合」、権限放棄を認めており、それに従って米国大統領は2006年以降、サウジアラビアへの同法適用を放棄してきた。
The US government should rescind the waiver and work with Saudi authorities to end incitement to hatred or discrimination against Shia and Sufi citizens, as well as other religions. The US should also press for removal of all criticism and stigmatization of Shia and Sufi religious practices, as well as practices of other religions, from the Saudi religion education curriculum.
米国政府は権限放棄を撤回し、シーア派とサーフィー派他の宗教に対する憎悪や差別を煽るのを止めさせるためにサウジアラビア当局に協力するべきだ。米国はまた、サウジアラビアの宗教教育課程からシーア派とサーフィー派他の宗教行為への批判と社会的烙印を全て撤回するよう圧力を掛けなければならない。
“Despite Saudi Arabia’s poor record on religious freedom, the US has shielded Saudi Arabia from possible sanctions under US law,” Whitson said. “The US government should apply its own laws to hold its Saudi ally accountable.”
「サウジアラビアの宗教の自由に関する実績は劣悪であるにも拘らず、米国は米国国内法のもとにおける制裁措置から、サウジアラビアを保護してきました」、と前出のウィットソンは指摘した。「米国政府は自国の法律を、同盟関係にあるサウジアラビアに適用して責任を問うべきです」
字幕
サウジアラビアでは、政府高官、国家公務員、政府から資金を得ている聖職者が、宗教的少数派に対して日常的なヘイトスピーチを行っている。
*サウジアラビアの元宗教指導者アブドゥラジズ・ビン・バズへの質問
シーア派はイスラム教徒なのですか?私たちの同胞なのですか?
*サウジアラビアの元宗教指導者アブドゥラジズ・ビン・バズの答え
この質問を無知という者は、邪悪さ故のリジェクトニスト(シーア派への蔑称)について無知の度合いが甚だしいということだ。彼らは偶像崇拝者である。
同様の憎しみに満ちた語句が、アイシス指導者によるシーア派市民に対する暴力の正当化に使われてきた。
*アイシス指導者 アブ・バクル・アル・バグダディの音声
刀を抜き放て!そして何処に居ようと見つけ次第、リジェクトニストが手始めだ。
この扇動する語句が、サウジアラビアの教育制度と司法制度にも溢れている。
しかし多くのスンニ派市民は宗教的共存と国家統一を求めている。
*2015年5月サウジアラビア東部州カティフへのアイシスによる攻撃の後
行われたシーア派の連帯行進でのスローガン
スンニ派もシーア派も、私たちは皆同胞。
私たちは同じ神、同じ法典をいだく。
宗教とイデオロギーは私たちを分断しない。
宗派主義は脆く、統一の地は固い。
しかしこうしたメッセージは多くの場合、強力で憎しみに満ちた国家が後ろ盾の語句によってかき消される。
サウジアラビア当局は宗教的少数派への差別を止めるべきだ。