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ヒューマン・ライツ・ウォッチ 中央アフリカ共和国:武装組織が学校を利用

中央アフリカ共和国:武装組織が学校を利用

児童の教育を妨げている

(Nairobi March 23, 2017) – Armed groups in the Central African Republic have occupied, looted, and damaged school buildings, preventing children from getting an education, Human Rights Watch said in a report released today.

(ナイロビ、2017年3月23日)-中央アフリカ共和国の武装組織が学校建物を占拠・略奪・損傷し、児童が教育を受けるのを妨げている、と本日ヒューマン・ライツ・ウォッチ(以下HRW)は述べた。

The 39-page report, “No Class: When Armed Groups Use Schools in the Central African Republic,” documents how armed groups, and even soldiers from the United Nations peacekeeping mission, known as MINUSCA, have used school buildings as bases or barracks, or based their forces near school grounds. The government and the peacekeeping mission should increase protection for students and schools in areas of the country affected by armed conflict, Human Rights Watch said.

全39頁の報告書、「教室がない:中央アフリカ共和国で武装組織が学校を利用」は、武装組織及びMINUSCAとして知られる国連平和維持ミッションの兵士でさえもが、学校建物を基地や兵舎として使い、あるいは学校の庭近くに部隊を駐留させている実態を検証・取りまとめた。政府と平和維持ミッションは、武力紛争の影響を受けた同国各地における、生徒と学校の保護を強化すべきだ。

“Children have lost years of education in many parts of the Central African Republic because armed groups have failed to treat schools as places of learning and sanctuary for children,” said Lewis Mudge, Africa researcher at Human Rights Watch and co-author of the report. “The government and the UN can do more to ensure that fighters stay away from classrooms, and that children can safely go to school.”

「中央アフリカ共和国の多く場所で、武装組織が学校を学びの場や子どもの楽園として処遇しないために、子どもが学齢期を逃しました」、とHRWアフリカ調査員ルイス・マッジは語った。「戦闘員が教室に近付かないよう、子どもが安全に学校に通えるよう、政府と国連はもっと努力できるはずです」

The report is released five days before the Second International Safe Schools Conference, hosted by the Argentine government in Buenos Aires. The conference will highlight the global problem of attacks on students, teachers, and schools, as well as the Safe Schools Declaration, an international political commitment endorsed by the Central African Republic and 59 other countries.

今回の報告書は、アルゼンチン政府がブエノスアイレスで、「安全な学校に関する第2回国際会議」を主催する5日前に公表された。会議の目玉は、生徒・教師・学校への攻撃と、中央アフリカ共和国他59ヶ国が承認した国際的な政治公約である 「安全な学校宣言」だ。

Human Rights Watch interviewed more than 40 people for the report, including school-age children, parents, teachers, and armed group commanders in the provinces of Lobaye, Nana-Mambéré, Nana-Grébizi, Ouham-Pendé, Ouham, and Ouaka.

HRWは今回の報告書作成にあたり、ロバイエ州、ナナ・メンベレ州、ナナ・グリビシ州、ウハム州、ワカ州で学齢期の児童・親・教師・武装組織指揮官を含む、40人以上に聞取り調査を行った。

“I have already lost four years of my life because I have not been able to study. It is not normal for a student to lose this much time. I want to be a doctor, but the Seleka are blocking my future.” said an 18-year-old man in Ouaka province who had lost four years of schooling because fighters for the Seleka, an armed group in the country’s ongoing conflict, have occupied his school.

 「勉強が出来なかったために、ボクはもう4年人生を無駄にしてしまいました。こんなに長い時間を無駄にするのは生徒にとって異常ですよね。ボクは医者になりたいのだけれど、セレカがボクの将来を妨害しているんです」、と同国で続く紛争で武装組織セレカに所属する戦闘員が学校を占拠していたために、4年間学校で教育を受けることが出来なかったワカ州の男性(18歳)は語った。

The Central African Republic has been in crisis since late 2012, when the mostly Muslim Seleka rebels opened a military campaign against the government. The Seleka seized the capital, Bangui, in March 2013, in a period marked by widespread human rights abuse. In mid-2013, Christian and animist anti-balaka militia organized to fight the Seleka. The anti-balaka have also committed widespread abuse, especially in western parts of the country.

中央アフリカ共和国は2012年末に殆どがイスラム教徒で成るセレカ反乱軍が、政府に軍事作戦を初めて以降危機にある。セレカは2013年3月に首都バンギを占領、一時期は広範な人権侵害が顕著だった。2013年半ばに、キリスト教徒と精霊信仰者で成る、反バラカ民兵組織がセレカとの戦闘を組織、反バラカも広く、特に同国西部で人権侵害を行った。

Violence by armed groups and attacks on civilians have risen sharply since October 2016, particularly in the center of the country. Fighting between two Seleka factions in the Ouaka and Haute-Kotto provinces has led to increased attacks on civilians and displaced tens of thousands of people.

 武装組織による民間人への暴力と攻撃は、2016年10月以降、特に同国中央部で急増した。ワカ州とオート・コト州では分裂したセレカ傘下武装組織間の戦闘が、民間人への攻撃増加と数万人の国内避難民をもたらした。

The Seleka are responsible for eight of the cases documented in the report, but anti-balaka fighters have also occupied and damaged schools. In two cases, UN peacekeepers used a school as a base, in violation of UN regulations, but the forces left both schools after Human Rights Watch informed UN officials.

セレカは今回の報告書に取りまとめられた事件の内、8件を実行したが、反バラカ戦闘員もまた学校を占拠し損傷している。国連平和維持軍が学校を基地として利用した事も2例あったが、HRWが国連当局者に通知した後には撤退した。

The use of schools by armed forces deteriorates, damages, and destroys the country’s already insufficient and poor-quality education infrastructure. Fighters who occupy schools frequently burn furniture and books for cooking fuel. In one case Human Rights Watch documented, an anti-balaka fighter struck a teacher on the head with a knife when the teacher tried to stop him from burning a desk.

武装部隊による学校利用は、同国の既に不十分で低品質な教育施設を、悪化・損傷・破壊している。学校を占拠する戦闘員は、調理用燃料として頻繁に備品や本を燃やす。HRWが取りまとめたある事例では、反バラカ戦闘員が、机を燃すのを止めさせようとした教師の頭部を、ナイフで殴った事例がある「。

Even after fighters have vacated a school, their proximity to school grounds can frighten students and teachers into staying away. “The Seleka are just next to the school and the parents are too scared to send their kids,” a teacher from Nana-Grébizi province said. “The Seleka think it is normal to be based in schools.”

戦闘員が学校から撤退した後でも、学校の庭に隣接した場所に移っただけなので、生徒と教師は怖くて学校に行けない。「セレカが学校の直ぐ隣にいて、親は怖くて子どもを通学させられません」、とナナ・グリビシ州出身の教師は語った。「セレカは学校を基地にするのを当たり前と思っています」

The UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs estimated in November 2016 that 2,336 schools across the country were operational but that at least 461 were not. The key reasons schools are closed, the UN said, are insecurity, a lack of teachers, displacement caused by fighting, the destruction of school property, or the occupation of schools by armed groups.

国連人道問題調整事務所による2016年11月の推計では、同国全域で2,336の学校が開校しているが、少なくとも461校は閉校中だ。閉校の主要な理由は、戦闘によってもたらされた危険・教師不足・強制退去、学校資産の破壊、或いは武装組織による学校占拠だった。

The Central African Republic signed the Safe Schools Declaration in June 2015, committing itself to protect schools from attack and military use. This important step spurred MINUSCA to begin clearing schools that were occupied by militias. The UN mission made progress in 2016, but was undermined when peacekeeping forces themselves used schools as bases and barracks.

中央アフリカ共和国は2015年6月に「安全な学校宣言」に署名、学校を攻撃と軍事利用から守る旨約束した。その重要な進展を受けてMINUSCAは、学校を占拠していた民兵組織の排除を開始した。国連ミッションは2016年に向上したが、平和維持部隊が学校を基地と兵舎に使い、それを損なった。

“By endorsing the Safe Schools Declaration, the government demonstrated the value it places on education for the development and stability of the country,” Mudge said. “Armed groups and UN peacekeepers should respect the declaration’s call to protect schools and help children get the education they want and deserve.” 

「“安全な学校宣言”を承認することで政府は、自国の発展と安定にとって教育が有用で重要であることを明らかにしました」、と前出のマッジは指摘した。「安全な学校宣言は学校を保護し、更に子どもが欲し当然にして提供されるべき教育を受けられるよう支援することを求めていますが、武装組織と平和維持部隊はそれを尊重すべきです」

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