ベンチャー支援が下手な日本
日本の経済が沈みつつある。きっかけは1990年代のバブル崩壊かも知れないが、それから30年経過しても経済は殆ど活性化していないようだ。
この間、インターネットが普及して、事業環境が大きく変わったようだ。
電気製品はコモディティ化して、日本の技術的優位性が縮小し、事業の優劣や勝敗は技術力から事業モデルや実行力に移ってきている。
国際的に日本は技術力は高いが、事業化能力が低いと評価されている。如何に、技術が優れていても事業化で成功しなければ、投入した補助金も無駄になる。
経済・社会へのインパクトが大きくない技術シーズなら気にする事もないが、凄まじいインパクトを持つシーズであれば、事業化の不成功は大きな損失である。
そんな不成功の事例として、マイクロプロセッサー事業の流失や島津製作所の田中氏の例、3Dプリンターの例等、沢山ある。
日本の事業化能力が低いというのは、何も1企業や1技術者の問題ではない。日本政府、事業会社、ベンチャーキャピタル、銀行等、事業育成に関わるステイクホルダーが全体として、ベンチャー企業の育成が不得手だという事である。
しかも、斬新な事業であればあるほど、その事が顕著になる。反省もなく、対策も無いのは、どうしてであろうか?
Japan is bad at supporting ventures
Japan's economy is sinking. The trigger may have been the collapse of the bubble economy in the 1990s, but even 30 years later, the economy doesn't seem to have recovered much.
During this time, the spread of the Internet seems to have significantly changed the business environment.
As electrical appliances have become commoditized, Japan's technological advantage is shrinking, and the competitiveness and success or failure of businesses is shifting from technological capability to business models and execution capabilities.
Internationally, Japan is considered to have high technological capabilities but low commercialization capabilities. No matter how excellent a technology is, if it is not successfully commercialized, the subsidies invested will be wasted.
If the technology seed does not have a large impact on the economy or society, it is not something to worry about, but if the seed has a tremendous impact, failure to commercialize it would be a huge loss.
There are many examples of such failures, such as the loss of the microprocessor business, the case of Mr. Tanaka of Shimadzu Corporation, and the case of 3D printers.
Japan's low commercialization capability is not a problem of one company or one engineer. It is a problem of the Japanese government, business companies, venture capitalists, banks, and other stakeholders involved in business development as a whole not being good at developing venture companies.
Moreover, the more innovative the business, the more pronounced this problem becomes. Why is there no reflection or countermeasures?