ギター練習日誌~Guitar Practice Room~

音楽/ギター考察/季節の歳時記

【TAB譜】パガニーニ「24の奇想曲~No.1」Paganini / 24 Caprices~no.1 (GuitarPractice)

2024年01月11日 17時53分17秒 | ギター/Guitar

【ギター練習用TAB譜】パガニーニ「24の奇想曲~No.1」24 Caprices/Paganini  (TAB score for guitar practice)

(※五線譜はオクターブ下で表記)

(*Staff notation is written in an octave lower)

 


 

《補足と解説/Supplements and explanations》

 

【ex.0】この曲は「エコノミーピッキングによるスウィープ奏法」で対処するので基本(↓)下のようなピッキングになる

This song uses the "sweep technique using economy picking", so the basic picking will be as below (↓)

 

【ex.1】ただし、2小節目をこのように変えた方が「ギターで弾きやすく、馴染みのあるカタチ」になる

However, if you change the second measure like this, it will be easier to play on the guitar and have a more familiar shape.

【ex.2】Bコードの箇所は「原曲の音並び」だとギターではとても弾きにくいので ↓ のようにギターで弾きやすい音並びに変えて、さらに【ex.1】のようにプリングを加えるとギターらしいフレーズになってくる

The B chord part would be very difficult to play on the guitar if it were in the original song's note order, so I changed it to a note order that is easier to play on the guitar as shown below.

Furthermore, if you add pulling off like【ex.1】 it becomes a guitar-like phrase.

(ただこの曲の課題は「ヴァイオリンらしさの体感」なのでギターで弾きやすいアレンジはなるべく避けたいところでもある...)

(However, since the goal of this song is to "experience the violin-like feel," I don't want to arrange it too much so that it can be played easily on the guitar.)


【ex.3】フレーズが上昇してゆきディミニッシュになってゆく部分は「フレットが足りない」点が残念ではあるが、その中で「どう対処するか?」を試行錯誤することも重要、、

It's a shame that there aren't enough frets at the "diminished phrase" location, but it's important to try and error to find out how to deal with it.

下(↓)の譜例は「ディミニッシュフレーズの別のカタチ」だが、フレットがもう少しあればこちらのカタチの方が「ヴァイオリンっぽさ」を感じられる(ただ弾きやすいのは動画のポジションの方だろう)

The example below (↓) is "another form of diminished phrase", but if there are more frets, this form will have a more "violin-like" feel (however, the position in the video is easier)

【ex.4】Eコード部分の別のポジションパターン。ここは「どちらが弾きやすいか?」ではなく両方とも役立つポジションなので覚えておきたい、、

Another position pattern for the E chord part. This is not a question of "which one is easier to play?", but both are useful positions, so keep this in mind.

【ex.5】ラストの和音の部分:原曲の音並びはギターではとても弾きにくいのでなんとかポジショニングを考えるも「ベストワン!」は見つからなかったのが残念、、

The last chord part: The sound arrangement of the original song is very difficult to play on the guitar, so I tried to think about the positioning, but I couldn't find the "best one!" (Unfortunately)

Ⓐ「Bコードの3弦の動き」がⒶとⒷで違うというもの(Ⓑの方が弾きやすいがⒶの方が音の流れは自然)

“The movement of the 3rd string of the B chord” is different between Ⓐ and Ⓑ

(Although Ⓑ is easier to play, Ⓐ has a more natural flow of sound.)

Ⓒ一番好きなのはこのⒸパターン

My favorite is this Ⓒ pattern

 

Ⓓちなみに動画ラストのEコードの「右手の弾き方」は

By the way, how to play the E chord at the end of the video with the right hand.

これはとても「ヴァイオリンらしい」音並びではあるがエレキギターでは馴染みが薄い(特に3弦が空いてる点)ので【ex.5】のように3弦を埋めた

This is a very "violin-like" sound sequence, but it is not familiar to electric guitars (especially since the 3rd string is empty), so I filled in the 3rd string as in【ex.5】

 

ちなみにこのカタチは2弦を半音下げると「マイナー・コード」になる

By the way, this shape becomes a "minor chord" when you lower the 2nd string a semitone.

※Aコードの場合・・For A code

 


この「AとAm」は「24の奇想曲 No.5」のアタマとラストに出てくる

This "A and Am" appears in the head and last part of "24 Caprices No.5"

♪0:33~ ♪2:52~

 

とても「ヴァイオリンらしい音並び」なのでこういう所は「ギターで弾きやすく楽なポジション」を選択するのではなく頑張って”この通り”に弾きたいものだ、、

It has a very "violin-like sound arrangement", so you want to do your best to play it "this way" instead of choosing "a position that is easy to play on the guitar".

 


 

【ex.6】動画にはしてないが、曲が進むとマイナーのカタチもでてくる

I didn't make it into a video, but...  As the song progresses, minor chords also appear.

【ex.7】Bコードのポジショニングのヴァリエーションあれこれ、、

Various variations of B chord positioning

Ⓑ表記してないが1弦19フレット→14フレットはプリングで弾く

Although it is not written, the way to play from the 19th fret to the 14th fret of the 1st string is "pulling off".

 

 

 



《追記/postscript》

弾き方や運指など気づいた点はその都度追記

I add anything I notice about how to play, fingering, etc.

 

 

※1、コードネームに関して/Regarding the code name:

本来クラシック音楽の楽譜にはコードネームは表記されていないが、ここではエレキギター用ということと、

分散和音弾きの曲ということで(ガイドとして)付けた

Normally, chord names are not written in classical music scores, but here they are for electric guitar.

I added this (as a guide) because it's a song that plays dispersed chords.

 

ただ「分数コードの解釈」に関しては(始まりの音がルート音ではないというだけで)全て細かく表記してゆくと

逆に見づらいことと、そこまでしなくても意図は伝わると思うので割愛している箇所もある

However, when it comes to ``interpreting fractional chords'', it is difficult to understand if everything is written in detail (just because the starting note is not the root note).

I think the intention can be conveyed even if you don't go that far, so I've omitted some parts.

 

 

 

 

 



※左手の指番号と名称/Japanese left hand finger number notation


1→人(人差し指/first finger/index finger)
2→中(中指/second finger/middle finger)
3→薬(薬指/third finger/ring finger)
4→小(小指/little finger)

 


【ギター練習風景】ショパン/Chopin「ETUDE No.6」~On Guitar

2024年01月07日 21時31分53秒 | ギター/Guitar

 

この曲はとても悲しいけどとても美しいので昔から気になっていた

This song is very sad but very beautiful, so I've been interested in it for a long time.

 

アーティキュレーションの練習にもなる

It can also be used to practice articulation.

 

《リードギター/メロディ》

 

Guitar Practice Room

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ショパン「ETUDE No.6」guitarpractice

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・ギター用にコードも拾ってみた

I also picked up some chords for the guitar.

 

《サイドギター/コード伴奏》

 

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ショパン「ETUDE No.6」~コード/和音~guitarpractice

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悲しい曲だけど・・最後はメジャーで終わるので”救われる”

 

《エンディング部分》

 

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ショパン「ETUDE No.6」~エンディング~guitarpractice

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