世界の人権・紛争・平和

ヒューマン・ライツ・ウォッチ スーダン:人権侵害を行って来た内戦当時勢力が新兵器を入

スーダン:人権侵害を行って来た内戦当時勢力が新兵器を入手

国連の武器禁輸措置を更新・拡大せよ

(New York, September 9, 2024) – The Sudanese Armed Forces (SAF) and the Rapid Support Forces (RSF), warring parties responsible for widespread war crimes and other atrocities in the current conflict in Sudan, have newly acquired modern foreign-made weapons and military equipment, Human Rights Watch said in a report released today. The United Nations Security Council should renew and expand the arms embargo and its restrictions on the Darfur region to all of Sudan and hold violators to account.

(ニューヨーク、2024年9月9日) スーダンにおける現在の紛争で広範な戦争犯罪他の残虐行為を行って来た内戦当時勢力であるスーダン軍(以下SAF)と即応支援部隊(RSF)が、最新の外国製兵器&装備を新たに入手した、とヒューマン・ライツ・ウォッチ(以下HRW)は本日公表した報告書で述べた。国連安全保障理事会はダルフールに対する武器禁輸措置とその制限を更新すると共に、その対象地域をスーダン全域に拡大するべきだ。

 “Sudan’s conflict is one of the world’s worst humanitarian and human rights crises, with warring parties committing atrocities with impunity, and newly acquired weapons and equipment are likely to be used in the commission of further crimes,” said Jean-Baptiste Gallopin, senior crisis, conflict, and arms researcher at Human Rights Watch. “Fighters from both the SAF and the RSF have since mid-2023 posted photos and videos of new foreign-made kits, such as armed drones and anti-tank guided missiles.”

「スーダンの紛争は、当時勢力が不処罰のまま残虐行為を行っており、世界最悪の人道上と人権上における危機の1つとなっています。そこで新たに入手された兵器と装備は、更なる犯罪に使われる可能性が高いのです。SAFとRSF双方の戦闘員は2023年半ば以降、武装ドローンや対戦車誘導ミサイルのような新たな外国製兵器一式の写真とビデオを投稿してきています」、とHRW危機&紛争&兵器上級調査員ジャン・バティスト・ガロパンは語った。

Human Rights Watch analyzed 49 photos and videos, most apparently filmed by fighters from both sides, posted on the social media platforms Facebook, Telegram, TikTok, and X (formerly known as Twitter), showing weapons used or captured in the conflict. The apparently new equipment that Human Rights Watch identified, which includes armed drones, drone jammers, anti-tank guided missiles, truck-mounted multi-barrel rocket launchers, and mortar munitions, was produced by companies registered in China, Iran, Russia, Serbia, and the UAE. Human Rights Watch was not able to establish how the warring parties acquired the new equipment.

殆どが両陣営の戦闘員によって撮影されたと思われ、フェイスブック、テレグラム、ティックトック、エックス(旧ツイッター)などのソーシャルメディアに投稿され、紛争で使用又は捕獲された兵器が写っている写真とビデオ49点を、HRWは分析した。武装ドローン、ドローン・ジャマー(妨害機)、対戦車誘導ミサイル、トラック積載多連装ロケット弾発射機、迫撃砲弾などHRWが確認した新たな装備は、中国、イラン、セルビア、アラブ首長国連邦に登録された企業によって製造されていた。内戦当時勢力が新たな装備をどの様に入手したのかを、HRWは究明できなかった。

The new visual evidence of equipment not known to previously be in the possession of Sudanese actors, and evidence that it is being used, suggests that the warring parties acquired some of these weapons and equipment after the start of the current conflict in April 2023. In one case, lot numbers indicate the ammunition was manufactured in 2023.

スーダンの内戦当時勢力によって所有されていることを、以前は知られていなかった装備の新たな映像証拠とそれが使われている証拠は、2023年4月に現在の紛争が始まった後に、内戦当時勢力がそれらの兵器と装備の一部を入手したことを示唆している。ロット・ナンバーがその弾薬が2023年に製造されたことを示している事例もある。

Since the conflict between the SAF and the RSF began in Sudan in April 2023, countless civilians have been killed, millions have been internally displaced, and millions face famine. The SAF and the RSF may use such weapons and equipment to continue to commit war crimes and other serious human rights violations not just in Darfur, but across the country.

SAFとRSFの武力紛争が2023年4月にスーダンで始まって以降、無数の民間人が殺され、数百万人が国内難民となり、数百万人が飢饉に直面している。SAFとRSFは、そのような兵器と装備を使って、ダルフールだけでなく同国全域で、戦争犯罪他の重大な人権侵害を行い続ける可能性がある

The United Nations Security Council is expected to decide on September 11 whether to renew the Sudan sanctions regime, which prohibits the transfer of military equipment to the Darfur region. The sanctions regime was established in 2004, when Darfur was the epicenter of a conflict with widespread human rights abuses, war crimes, and ethnic cleansing. Since April 2023, the new conflict has affected most of Sudan’s states, but Security Council members have yet to take steps to expand the arms embargo to the whole country.

国連安全保障理事会は、ダルフール地域に対する軍事装備の移譲(供与)を禁じる、スーダン制裁措置を更新するかどうかを、9月11日に決定すると見込まれている。制裁措置は2004年に制定されたが、当時広範な人権侵害・戦争犯罪・民族浄化が行われた、武力紛争の中心地はダルフールだった。2023年4月以降、新たな武力紛争はスーダンの殆ど全州に影響を及ぼしたが、安保理理事国は未だに武器禁輸措置を全国に拡大する措置を講じていない。

These findings demonstrate both the inadequacy of the current Darfur-only embargo and the grave risks posed by the acquisition of new weapons by the warring parties. A countrywide arms embargo would contribute to addressing these issues by facilitating the monitoring of transfers to Darfur and preventing the legal acquisition of weapons for use in other parts of Sudan.

そのような調査結果は、現行のダルフールだけを対象にした禁輸措置は不十分であると共に、内戦当時勢力による新たな兵器の入手が重大な危険をもたらしていつ旨明らかにしている。全国を対象にした武器禁輸措置は、ダルフールへの移譲(供与)監視を促進すると共に、スーダンの他地域で使用するための合法的な兵器入手を防止することで、それらの問題に対処することに貢献するだろう。

The Sudanese government has opposed an expansion of the arms embargo and in recent months has lobbied members of the Security Council to end the sanctions regime and remove the Darfur embargo altogether.

スーダン政府は武器禁輸措置の拡大に反対してきたが、それと共にここ数ヶ月は安保理理事国に制裁措置の終結とダルフール禁輸を撤廃させるべくロビー活動に勤しんできていた。

The prevalence of atrocities by the warring parties creates a real risk that weapons or equipment acquired by the parties would most likely be used to perpetuate serious violations of human rights and humanitarian law, harming civilians. 

内戦当時勢力による残虐行為の横行は、彼らによって入手された兵器または装備が人権と人道法の重大な違反を永続化させ、民間人に危害を加えるのに使われるに違いない、という現実的な危険を生み出している。

Two verified videos filmed by drones and posted on pro-SAF social media accounts show the drones attacking unarmed people in civilian clothes in Bahri (Khartoum North), one of Khartoum’s twin cities. One video, posted to X by a pro-SAF account on January 14, shows a drone dropping two mortar projectiles on apparently unarmed people in civilian clothes as they cross a street in Bahri, killing one person on the spot and leaving four others motionless after the explosions.

ドローンによって撮影され、親SAF派のソーシャルメディアに投稿された、検証済みのビデオ2点にはバフリ(北ハーツーム)における私服で非武装の人々を攻撃している様子が映っている。親SAF派によって1月14日にエックスに投稿されたビデオには、1機のドローンが、バフリにある通りを横断する非武装で私服の人々に、2発の迫撃砲弾を投下し、1人を即死させ、爆発後4人が全く動かなくなった様子が映っている。

Another video, posted to a pro-SAF account on March 19, 2024, shows a drone dropping a munition on people wearing civilian clothes who are loading a truck with apparent sacks of grain or flour in the busy courtyard of the Seen flour mills in Bahri, injuring or killing a man who lies motionless on the floor. No weapons or military equipment are seen near the targeted areas in either video.

2024年3月19日に親SAF派のアカウントに投稿された、もう1点のビデオには、バフリにあるシーン製粉所の混雑した中庭で穀物か小麦粉と思われる袋を、1台のトラックに積み込んでいる私服の人々の上に、1機のドローンが1発の弾薬を投下し、1人の男性が負傷あるいは殺され、床の上で全く動かなくなっている様子が映っている。2点のビデオある標的となった地域には兵器や軍事装備は全く映っていない。

Ending the arms embargo would end the work of the Panel of Experts on the Sudan. The panel is one of the few entities that provides the Security Council with regular, in-depth reporting on the conflict in Sudan since the SAF-aligned government successfully demanded the closure of the United Nations Integrated Transition Assistance Mission in Sudan in December 2023.

武器禁輸措置を終了させれば、「スーダンに関する専門家パネル」の活動を終了させることになる。SAFと連携する政府が「国連スーダン統合移行支援ミッション」を2023年12月に閉鎖することを要求して、それが認められて以降、同パネルは、スーダンにおける武力紛争に関する詳細な報告を、安保理に定期的に提供してきた唯一の機関である。

In recent weeks, the discussion around renewal at the Security Council has shifted toward a renewal of the Darfur embargo and associated sanctions regime, which means, if adopted, the status quo would continue.

最近数週間の安保理における更新を巡る議論は、ダルフール禁輸措置とそれに伴う制裁措置の更新に移ってきているが、それは採択されれば、現状が続くことを意味する。

The Sudan sanctions regime has faced challenges since its inception. The Panel of Experts and Amnesty International have documented that the governments of Belarus, China, and Russia violated the embargo for years, yet only one individual has ever been sanctioned for violating the embargo. In a report published in July, Amnesty International found that “recently manufactured weapons and military equipment from countries such as Russia, China, Türkiye, and the UAE are being imported in large quantities into Sudan, and then diverted into Darfur.”

スーダンの制裁措置は、その発足以来、数々の問題に直面してきた。専門家パネルとアムネスティ・インターナショナルは、ベラルーシ、中国、ロシアの政府が長年にわたり禁輸措置に違反してきたことを取りまとめてきたが、禁輸措置に違反して制裁を受けたのは個人1人だけだ。アムネスティ・インターナショナルは7月に発表した報告書で、「ロシア、中国、トルコ、アラブ首長国連邦などの国々から、最近製造された武器や軍事装備が大量にスーダンに輸入され、その後ダルフールに流用されている」ことを明らかにした。

At a minimum, the Security Council should proceed with the planned "technical rollover" and maintain the existing Sudan sanctions regime, which, despite its limitations, provides the UN and Security Council members with crucial reporting and tools for sanctions. It should also take more robust actions in the face of violations of the existing embargo, notably by sanctioning the individuals and entities violating it.

安保理は少なくとも、計画された「技術的乗換」を進め、既存のスーダン制裁措置を維持すべきである。それに限界はあるけれど、国連と安保理理事国に制裁のための重要な報告とツールを提供する。また、既存の禁輸措置の違反に対峙する場合には、特に違反した個人や団体には制裁を科すことで、より強固な措置を講じるべきです。

“The Security Council should expand the Darfur arms embargo to all of Sudan to curb the flow of arms that may be used to commit war crimes,” Gallopin said. “The Security Council should publicly condemn individual governments that are violating the existing arms embargo on Darfur and take urgently needed measures to sanction individuals and entities that are violating the embargo.”

「安保理は、戦争犯罪に使われる可能性のある武器の流通を抑制するために、ダルフールの武器禁輸措置をスーダン全土に拡大しなければなりません。安保理は、ダルフールに対する既存の武器禁輸に違反している個々の政府を公に非難し、禁輸に違反している個人や団体を制裁するために緊急に必要な措置をとるべきです。」、とガロパンHRW危機&紛争&兵器上級調査員は語った。

  • Xでシェアする
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

最近の「日記」カテゴリーもっと見る

最近の記事
バックナンバー
人気記事