だんなさまのサムライ業と。
イングリッシュサイズと。












さきほど裁判所にでかけてましたら、
ランドセルをしょった小学生が帰路についていました。
小学校も今日から新年度が始まったところも多いようですね。
さてさて、今年度から小学校で
英語の活動が始まります。
英語ノートを使って実施する学校も多いことと思います。
少しでもお役にたてればと思いますが、
どこから手をつけてサポートをさせていただけばいいのかと思っています。
英語ノート1の指導者の授業で使う表現集をまとめてみました。
授業で使えるとよいですね。
どうぞ、練習してみてくださいね。
ぽちっと応援お願いします!

○指導者の表現例
Let's do the chant together.
(一緒にチャンツを言いましょう。)
Watch us.(私たちを見なさい。)
Who wants to try?(誰かやってみたい人はいますか。)
Say your name.(あなたの名前を言いなさい。)
Clap your hands.(手をたたきなさい。)
Make pairs and face each other.(ペアになって,向かい合いなさい。)
When you hear the keyword, shake hands and say,“Hello."
(キー・ワードを聞いたら,握手してHello.と言いなさい。:この場合のキー・ワードはhello)
Listen carefully.(しっかり聞きなさい。)
Repeat after me.(私の後に繰り返して言いなさい。)
Clap your hands twice.(2回手をたたきなさい。)
Do you have any questions? (質間はありませんか。)
Look at the world map.(世界地図を見なさい。)
Write the answer in the box.(箱の中に答えを書きなさい。)
Walk around the classroom and find a partner.
(教室内を歩き回ってパートナーを見つけなさい。)
Make eye contact.(アイ・コンタクトをしなさい。)
You have three minutes.(3分あります。)
Are you ready?(準備はいいですか。)
Go back to your seat.(自分の席に戻りなさい。)
Let’s make name cards.(名刺を作りましょう。)
Write your name here in romaji.(ここにローマ字で名前を書きなさい。)
Draw your face and your favorite things here.
(ここにあなたの顔の絵と好きなものの絵を描きなさい。)
Show us your name card.(あなたの名刺を私たちに見せなさい。)
Pass the ball to the next person.(次の人にボールを渡しなさい。)
Don't throw the ball.(ボールを投げてはいけません。)
Any volunteers?(進んでやってくれる人はいますか。)
Raise your hand.(手を挙げなさい。)
Come to the front of the class.(前に来なさい。)
Walk around the classroom and find a partner.
(教室内を歩き回ってパートナーを見つけなさい。)
Face each other、(向かい合いなさい。)
Make eye contact with your partner.(パートナーと視線を合わせなさい。)
Ask your partner.(パートナーに尋ねなさい。)
Give your name card to your partner.(パートナーに名刺を渡しなさい。)
Change partners.(パートナーを替えなさい。)
Talk in a loud voice.(大きな声で言いなさい。)
Go back to your seat.(自分の席に戻りなさい。)
How many name cards do you have?(名刺を何枚持っていますか。)
Let's count、(数えましょう。)
Whose name cards do you have?(誰の名刺を持っていますか。)
Glue your cards on this page.(このページにカードをのり付けしなさい。)
You did a very good job.(とてもよく頑張りました。)
Let's ask ~ sensei.(~先生に尋ねてみよう。)
Who wants to try?(誰かやってみたい人はいますか。)
Let's sing the song using gestures.(ジェスチャーを付けて歌を歌いましょう。)
Copy me.(私のまねをしなさい。)
Move your hands like this.(両手をこのように動かしなさい。)
Walk around the classroom and find a partner.
(教室内を歩き回り,パートナーを見つけなさい。)'
Are you ready?(準備はいいですか。)
Make eye contact with your partner.(パートナーと視線を合わせなさい。)
Go back to your seat. (自分の席に戻りなさい。)
Look at ~sensei.(~先生を見なさい。)
That's right.(正解です。)
Close.(おしい。)
Clear off your desks.(机の上を片付けなさい。)
Make groups.(グループになりなさい。)
Play the Gesture Game in your group.(グループでジェスチャー・ゲームをしなさい。)
Who goes first?(1番は誰ですか。)
Japanese is also OK.(日本語でも大丈夫です。)
Make two lines.(2列になりなさい。)
One line gets into a small circle.(1列は,小さな円になります。)
Make a big circle around the small circle.(小さい円の周りに大きい円を作りなさい。)
Students in each circle stand face to face.(2つの円の児童は互いに向かい合います。)
Make new pairs.(新しいペアになりなさい。)
Which pair is talking?(どちらのペアが話していますか。)
Write the number in the square.(□に数字を書きなさい。)
The last student comes to the first student and greets him/her.
(最後の人は,最初の人のところに来て挨拶します。)
If your friends says,“I'm happy," draw a circle here.
(友だちが「うれしい」と言ったら,ここに○を書きなさい。)
Is this Spanish or French?(これはスペイン語,それともフランス語ですか。)
Write the mumber in the square.(□の中に数字を書きなさい。)
What number is this?(これはいくつですか。)
Let's sing and do the gestures.(ジェスチャーを付けて一緒に歌いましょう。)
How many squares are there?(正方形はいくつありますか。)
Let’s play janken. Who won? Who lost?
(じゃんけんをしましよう。勝った人は誰ですか。負けた人は誰ですか。)
Walk aromd the class room and find a partner.
(教室内を歩いて回り,パートナーを見つけなさい。)'
Let's play janken in English.(英語でじゃんけんをしましよう。)
How many times did you win?(何回勝ちましたか。)
How many students won? Let’s count.(何人が勝ちましたか。数えましょう。)
Look at ~sensei. His/Her gesture is different from my gesture.
(~先生を見なさい。私のジェスチャーと違いますね。)
What number is this?(これはいくつですか。)
Let's sing and do the gestures.(ジェスチャーを付けて一緒に歌いましょう。)
Rock,scissors,paper.One,two,three.(じゃんけんぽん。)
How many?(いくつありますか)
How many squares are there?(正方形はいくつありますか。)
What number is this?(これはいくつですか。)
Let's sing and do the gestures.(ジェスチャーを付けて一緒に歌いましょう。)
Write 15 numbers from l to 20 in the squares of the first pyramid.
(1番目のピラミッドの□に1~20の数字から15個選んで書きなさい。)
The winer can say a number.Then both of you circle that number on your sheet.
(勝った人は1つ数を言うことができます。そして,2人とも用紙のその数字に○を付けることができます。)
Put one eraser between you and your partner.(あなたとパートナーの間に消しゴムを置きなさい。)
When you hear the key number, quickly take the eraser.
(キー・ナンバーが聞こえたら,素早く消しゴムを取りなさい。)
After I show you the number, say it in Englishl.(数字を見せた後,英語で言いなさい。)
Make groups and everybody needs an eraser.
(グループになって,各自消しゴムを持ちなさい。)
If you win with rock,you can move your piece l square.(グーで勝てば,1マス進めます。)
If you land on the bottom of the ladder,you can move up to the top.
(はしごの下に止まったら,上まで進めます。)
If you land on the head of a snake,you must move down to the tail.
(ヘビの頭に止まったら,しっぽまで戻らなければなりません。)
How many strokes does this kanji have?(この漢字は何画ですか。)Open your text book to page 24.(24ページを開けなさい。)
Point to the picture that I said.(私が言った絵を差しなさい。)
Can you read this boy's name?(この少年の名前が読めますか。)
Who knows the answer?(誰が答えを知っていますか。)
Draw a line from Ichiro to the banana.(一郎とバナナとを線で結びなさい。)
Make pairs and face each other.(ペアになって向かい合いなさい。)
Put one eraser between you and your partner.
(あなたとパートナーの間に消しゴムを置きなさい。)・
When you hear the key word,quickly take the eraser.
(キー・ワードが聞こえたら,素早く消しゴムを取りなさい。).
Let's change the key word.(キー・ワードを替えましょう。)
Listen carefhlly.(しっかり聞きなさい。)
Point to the bird.(鳥を差しなさい。)
Repeat after the CD.(CDの後に繰り返し言いなさい。)
Speak in a loud voice.(大きな声で話しなさい。)
Let's change the words.(単語を替えましょう。)
If Ken likes dogs,draw a circle here.(もし健が犬を好きなら,ここに○を書きなさい。)
If Ken doesn't like it,draw an eks here.
(もし健が好きでなければ,ここにxを書きなさい。)
Draw a circle “○" or an eks “x."(○か×を書きなさい。).
Let's listen to the CD one more time.(もう1度CDを聞いてみましょう。)
Put your desks together.(机を寄せなさい。)
If you think ~ sennsei likes it, go to the circle.
(もし~先生がそれが好きなら,「はい」の方へ行きなさい。)
Move your desks back.(机をもとに戻しなさい。)
Go back to your seat.(自分の席に戻りなさい。)
Draw three things you like.(好きなもの3つの絵を描きなさい。)
Draw your pictures neatly.(丁寧に絵を描きなさい。)
Do you have any questlons?(質問はないですか。)
Are you finished?(終わりましたか。)
Listen carefully.(しっかり聞きなさい。)
Look at the speaker.(話す人の方を見なさい。)
Speak in a loud and clear voice.(大きな声ではっきり言いなさい。)
Ask your friends,“Do you like~?(友だちに「~が好きですか」と尋ねなさい。)
When you start the interview,say “Excuse me."
(インタビューのはじめに,「すみません」と言いなさい。)
And the end of interview, say “Thank you! ”
(インタビューの終わりには,「ありがとう」と言いなさい。)
If your friend answers “Yes,I do. "write their name here.
(友だちが「はい」と答えたら,ここ(○)に名前を書きなさい。)
If your friend answers “No,I don’t." write their namehere.
(友だちが「いいえ」と答えたら,ここ(×)に名前を書きなさい。)
Who has the same three answers?(3つの答えが同じだったのは誰ですか。)
Show us your pictures.(絵を私たちに見せなさい。)
You spoke very well.(とても上手に言っていました。)
Your English is good.(あなたの英語は素晴らしい。)
Great./Good job./Well done./Wonderfull.(素晴らしい。がんばったね。)
Look at this boy. What is he wearing?(この少年を見なさい。何を着てヤ・ますか。)
Listen to the comversation and find the people who are talking.
(会話を聞いて,誰が話しているか見つけなさい。)
Cut out the picture cards and choose your favorite clothes.
(絵カードを切り取って,お気に入りの衣服を選びなさい。)
What are you drawing now?.(今何を描いていますか。)
Color the picture cards neatly,(丁寧に絵カードに色を塗りましょう。)
Any color is OK.(どのような色でもいいですよ。)
Put the cards on page 32.(32ページにカードを置きなさい。)
Look at this picture.What’s this?(この絵を見なさい。これは何ですか。)
What color is this?(これは何色ですか。)
Let's do the chant in a loud voice.(大きな声でチャンツを言いましょう。)
Get into pairs.(ペアになりなさい。)
Change partners.(相手を替えなさい。)
What do you see in this page?(このページに何がありますか。)
What color is this?(これは,何色ですか。)
What does she want?(彼女は何が欲しいのですか。)
Guess what the girl and the shopkeeper are saying.
(少女と店員は何と言ったのか推測しなさい。)
Listen to the CD. What did the girl buy?(CDを聞きなさい。少女は何を買いましたか.)
I’ll be the shopkeeper. Who wants to be the customer?
(私が店員になります己誰かお客さんになりませんか。)
Let's do tegether.(一緒にやってみましょう。)
You will needs cissors.(はさみが必要です。)
Cut out your cards.(カードを切り取ってください。)
Write your name on the back of your cards.(カードの裏に名前を書きなさい。)
Let's color the clothes.(衣服に色を塗りましょう。)
Color neatly.(丁寧に色を塗りなさい。)
You may draw some shapes or some anlmals on the clothes.
(衣服に形や動物を描いてもいいですよ。)
What did the girl buy?(少女は何を買いましたか。)
What did the girl say?(少女は何と芦いましたか。)
What does the shopkeeper say?〔店員は何と言っていますか。)
Move your desks back. Let’s prepare to go shopping.Let’s
(机を後ろに動かしなさい。買物の準備をしよう。)
Put your cards on the desk.(机の上にカードを置きなさい。)
When you collect five cards, glue them on your sheet.
(5枚カードを集め終わったら,シートにのり付けしなさい。)
Change roles・(役割を交代しなさい。)
“Help each other.(互いに助け合いなさい。)
What color is this?(これは何色ですか。)
Draw a line from the clothes to the color.(衣服と色を線で結びなさい。)
What did the speaker say first?(話し手は,はじめに何と言いましたか。)
Tell us about the clothes you bought.
(あなたの買った衣服について話しなさい。)
Who is next?(次は誰ですか。)
What's this? It is a lemon.(これは何ですか。レモンです。)
Let’s find some gαirαigo words.When you find a word, write it on your paper.
(外来語を見つけなさい。見つけたら,紙に書きなさい。)
Show me your paper.(紙を見せなさい。)
What words did you find?(どのような言葉を見つけましたか。)
How do you say rajio in English?(「ラジオ」は英語で何と言いますか。)
Open your textbook to page 36.(英語ノートの36ページを開けなさい。)
Listen carefu11y.(しっかり聞きなさい。)
Where is the radio?(ラジオはどこですか。)
Point to the radio.(ラジオを指差しなさい。)
The pronunciation is dfferent.(発音は違います。)
Repeat after me.(私の後に繰り返し言いなさい。)
Make pairs and face eachother.(ペアになって,向かい合いなさい。)
Put one eraser between you and your partner.
(あなたとパートナーの間に消しゴムを置きなさい。)
When you hear the keyword, quickly take the eraser.
(キー・ワードが聞こえたら,消しゴムを素早く取りなさい。)
Let's change the keyword.(キー・ワードを替えましょう。)
The next keyword is “TV” Are you ready?
(次のキー・ワードは「W」です。準備はいいですか。)
When you hear Japanese,don't take the eraser.
(日本語が聞こえたときは,消しゴムを取ってはいけません。)
If l say a different word,repeat after me.
(違う言葉を言ったと・きは,繰り返し言いなさい。)
Clap your hand stwice.(手を2回たたきなさい。)
Take five ohajiki and put them on the pictures.
(おはじきを5つ取って,絵の上に置きなさい。)
Any where is OK.(どこでもいいですよ。)
If you have an ohajiki on the picture,you can take it off.
(私が言った絵におはじきが置かれていたら,取っていいですよ。)
What food is this?(この食べ物は何ですか。)
Where is the first gir1 from?(1番目の女の子はどこ出身ですか。)
Draw a line from the girl to the foods.(彼女と食べ物とを線で結びなさい。)
Where is pizza from?(ピザはどこから来ましたか。)
Circle the food Ken says.(健が言う食べ物を○で囲みなさい。)
What does Ken want?(健は,何が欲しいですか。)
Draw a square around the food Mai says.(麻衣が言う食べ物を□で囲みなさい。)
Let's do the chant together.(一緒にチャンツを言いましょう。)
Say the words clearly.(はっきり言葉を言いなさい。)
Clap your hands.(手をたたきなさい。)
Cut out the fruit cars.(フルーツ・カードを切り取りなさい。)
Put the cards on your textbook.(英語ノートの上にカードを置きなさい。)
Talk about your parfait with your feiend.(友だちとパフェについて話し合いなさい。)
Decide the roles.(役割を決めなさい)
Order the fruit you want.(好きな果物を注文しなさい。)
When the customer finishes ordering,switch roles.
(最初の客が注文を終えたら,役割を交代しなさい。)
Glue the cards in your textbook.(カードを英語ノートにのり付けしなさい。)
Listen to the hints.(ヒントを聞きなさい。)
Guess whose parfait this is.(誰のパフェか推測しなさし・。)
Come to the front of the class.(教室の前に来なさい。)
Which is ~ sαn's parfait?(どれが~さんのパフェですか。)
Look at this picture card.What's this?(この絵カードを見なさい。これは何ですか。)
You can say it in Japanese.(日本語で言ってもいいよ。)
Do you know hitode in English?/What is hitode in English?
(ヒトデは,英語で何と言うか知っていますか。)
Look at thls kanji.(この漢字を見なさい。)
Can you read it?(読めますか。)
How many jellyfish can you see in this picture?
(この絵の中にクラゲはいくつ見えますか。)
How do you say ~ in Japanese/English?(~は日本語/英語で何と言いますか?)
It,s OK to make a mistake.(間違っても大丈夫です。)
That's right.(正解です。)
Close.That's a good idea.(おしい。いい考えです。)
Look at this picture card.Wha’s this?(この絵カードを見なさい。これは何ですか。)
First,listen carefully.(初めはしっかり聞きなさい。)
Clap your hands twice.(2回手をたたきなさい。)
Let's do the chant in a loud voice.(大きな声でチャンツを言いましょう。)
Let's change the words.(単語を替えましょう。)
Who wants to try?(やってみたい人はいますか。)
What's in the black box?(ブラック・ボックスには何が入っていますか。)
You can touch some thing in the box.(箱の中にあるものを触っていいです。)
Guess what it is.(何か推測してみましょう。)
Just a moment, please.(ちょっと待って下さい。)
Don't look inside the box.(箱の中は見てはいけません。)
Take your time.(ゆっくりやりなさい。)
Let’s ask ~ san, “What's this?”(~さんに,「これは何ですか」と尋ねてみよう。)
Let's give him/her some hlnts.(ヒントを出しましょう。)
Don’t say what is inside the box.(箱の中にあるものを言ってはいけません。)
It’s OK to make a mistake.(間違っても大丈夫ですよ。)
Good idea.(いい考えです。)
Nice try.(よくがんばったね。)
You did a very good job.(とてもよくがんばりました。)
Who wants to go next?(次にしたい人は誰ですか。)
Open your textbook to page 48.(48ページを開きなさい。)
There are four shapes.(4つの形があります。)
They are origami.(それらは折り紙です。)
Write the answer in the space.(空欄に答えを書きなさい。)
What animal is this?(これはどんな動物ですか。)
Who knows the answer?(誰か答えがわかりますか。)
When you know the answer,raise your hand.(答えがわかったら手を挙げなさい。)
That's right.(正解です。)
1'm sorry.That's wrong.(残念。違います。)
Good idea.(いい考えです。)
Close.(おしい。)
Say it again.(もう1度言いなさい。)
Excenent.(素晴らしい。)
Let's make a quiz.(クイズを作りましょう。)
Draw a picture in the box.(箱の中に絵を描きましょう。)
The picture is just one part of something.(その絵は何かの一部分です。)
If you want,you may color it.(色を塗りたかったら塗ってもいいですよ。)
Do you have any questions?(質問はありませんか。)
While you are drawing, I’ll ask you some questions.
(絵を描いている間,いくつか質問します。)
Walk around the classroom.(教室内を歩き回りなさい。)
Find a partner and ask each other,”What’s this?”
(相手を見つけて,「これは何かな」と互いに尋ね合おう。)
Are you ready?(準備はいいですか。)
Each group has to choose one type of quiz.
(それぞれのグループで1つクイズを選びます。)
Which quiz do you want to do?(どのクイズをしたいですか。)
Help each other.(互いに助け合いなさい。)
What subjects do you study at school in your country?
(あなたの国では学校でどんな教科を勉強しますか。)
Look at the pictures.What subjects are they?(絵を見なさい。どの教科ですか。)
Listen to the CD and guess what subject it is.(CDを聞いて,どの教科か推測しなさい。)
Write the number in the squares.(□に番号を書きなさい。)
Look at me. What subject is this?(私を見なさい。これは何の教科ですか。)
Who knows the answer?(答えを知っている人は誰ですか。)
Listen carefully. I’ll give you two hints.(しっかり聞きなさい。ヒントを2つ言います。)
Who wants to try next?(次にやってみたい人は誰ですか。)
Make pairs.Try this game with your partner.
(ペアになりなさい。パートナーとゲームをやりなさい。)
Look at this. It's our class schedule.(これを見なさい。私たちの時間割表です。)
I’ll give you a hint. Guess what day it is.(ヒントを言います。何曜日か推測しなさい。)
How do you say getsuyoubi in English?(月曜日は英語で何と言いますか。)
Let's sing in a loud voice.(大きな声で歌を歌いましょう。)
Cut out the subject cards.(教科カードを切り取りなさい。)
Put the cards in the boxes on page 52.(52ページにある枠にカードを置きなさい。)
Take off the card that I say (from your sheet).
(私が言うカードを(シートから)取りなさい。)
If you don’t have anycards in a line,say,“Blngo!".
(1列でカードがなくなったら,「ビンゴ」と言いなさい。)
What subject is this?(これはどの教科ですか。)
Listen to the CD and put the subject cards in the blanks.
(CDを聞いて,教科カードを空欄の上に置きなさい。)
Do you want to listen to the CD again?(CDをもう1度聞きたいですか。)
Look at the three people.They are teachers.Each teacher teaches one subject.
(3人を見てください。彼らは先生です。それぞれの先生は1つの教科を教えています。)
Guess what subject they teach.(どの教科を教えているか推測しなさい。)
Choose one day of the week.(曜日を1つ選びなさい。)
Make your own schedule for that day.(その日のあなたの時間割を作りなさい。)
Put the subject cards in the blanks.(教科カードを空欄の上に置きなさい。)
In groups make your schedule.(グループで自分たちの時間割を作りなさい。)
Which is Group 1’s schedule?(どれが1班の時局割ですか。)
Why did you make this schedule?(なぜこの時間割を作ったのですか。)
What do you eat for breakfast?(朝食に何を食べますか。)
Draw pictures of what you eat for breakfast in this box.
(朝食に食べるものの絵をこの枠の中に描きなさい。)
Look at this picture card.What's this?(この絵カードを見なさい。これは何ですか。)
Do you like natto?(納豆は好きですか。)
How do you say ~ in English?(~を英語で何と言いますか。)
Look at this picture.(この写真を見なさい。)
Guess what country’s breakfast this is.(これはどこの国の朝食か推測しなさい。)
What do you think so?(どうしてそう思うのですか。)
Listen to the CD.(GDを聞きなさい。)
Write the counry in the blank.(空欄に国を書きなさい。)
Is it different from your breakfast?(あなたの朝食と違いますか。)
Write your ideas here.(ここにあなたの考えを書きなさい。)
What do you eat for breakfast?(朝食に何を食べますか。)
Do you eat rice in the moming?(朝にご飯を食べますか。)
Do you drink milk in the moming?(朝にミルクを飲みますか。)
Do you like bread?(パンは好きですか。)
How about you?(あなたはどうですか。)
Make pairs and face each other.(ペアになって,向かい合いなさい。)
Put an eraser between you and your partner.(あなたとパートナーの間に消しゴムを置きなさい。)
When you hear the keyword,quickly take the eraser.(キー・ワードが聞こえたら,素早く消しゴムを取りなさい。)
Let's change the keyword.(キー・ワードを替えましょう。)
Listen carefully.〔注意深く聞きなさい。)
We’ll show how to make”Today’s Special Lunch."Watch us carehlly.
(「本日のスペシャル・ランチ」の作り方をやって見せます。しっかり見なさい。)
Look at this picture card.What's this?(この絵カードを見なさい。これは何ですか。)
First,listen carefully.(はじめはしっかり聞きなさい。)
Do you have any questions?(質問はありませんか。)
Let's do the chant in a loud voice.(大きな声でチャンッを言いましょう。)
Cut the picture cards out.(絵カードを切り取りなさい。)
Take the card I say and put it on a square.(私が言ったカードを取って,四角の上に置きなさい。)
Are you ready to play Bingo?(ビンゴ・ゲームの用意はできましたか。)
Let's play “Bingo.”(ビンゴ・ゲームをしましよう。)
Listen to us and find the card we say.(私たちの話を聞いて,言われたカードを見つけなさい。)
Tum the card over.(そのカードを裏返しなさい。)
~san is the champion. Give him/her a big hand.
(~さんがチャンピオンです。大きな拍手を。)
Pass your cards to your partner.(カードを相手に渡しなさい。)
Ask your partner,”What would you like?"(相手にWhat would you like?と尋ねなさい。)
Pass the cards that your partner wants.(相手が欲しいと言ったカードを渡しなさい。)
Paste the cards on page 59.(59ページにカードをのり付けしなさい。)
Tell us about your lunch.(あなたのランチを紹介しなさい。)
What is the most popular lunch?(どのランチが1番人気ですか。)
ぽちっと応援ありがとう!

イングリッシュサイズと。












さきほど裁判所にでかけてましたら、
ランドセルをしょった小学生が帰路についていました。
小学校も今日から新年度が始まったところも多いようですね。
さてさて、今年度から小学校で
英語の活動が始まります。
英語ノートを使って実施する学校も多いことと思います。
少しでもお役にたてればと思いますが、
どこから手をつけてサポートをさせていただけばいいのかと思っています。
英語ノート1の指導者の授業で使う表現集をまとめてみました。
授業で使えるとよいですね。
どうぞ、練習してみてくださいね。
ぽちっと応援お願いします!

○指導者の表現例
Let's do the chant together.
(一緒にチャンツを言いましょう。)
Watch us.(私たちを見なさい。)
Who wants to try?(誰かやってみたい人はいますか。)
Say your name.(あなたの名前を言いなさい。)
Clap your hands.(手をたたきなさい。)
Make pairs and face each other.(ペアになって,向かい合いなさい。)
When you hear the keyword, shake hands and say,“Hello."
(キー・ワードを聞いたら,握手してHello.と言いなさい。:この場合のキー・ワードはhello)
Listen carefully.(しっかり聞きなさい。)
Repeat after me.(私の後に繰り返して言いなさい。)
Clap your hands twice.(2回手をたたきなさい。)
Do you have any questions? (質間はありませんか。)
Look at the world map.(世界地図を見なさい。)
Write the answer in the box.(箱の中に答えを書きなさい。)
Walk around the classroom and find a partner.
(教室内を歩き回ってパートナーを見つけなさい。)
Make eye contact.(アイ・コンタクトをしなさい。)
You have three minutes.(3分あります。)
Are you ready?(準備はいいですか。)
Go back to your seat.(自分の席に戻りなさい。)
Let’s make name cards.(名刺を作りましょう。)
Write your name here in romaji.(ここにローマ字で名前を書きなさい。)
Draw your face and your favorite things here.
(ここにあなたの顔の絵と好きなものの絵を描きなさい。)
Show us your name card.(あなたの名刺を私たちに見せなさい。)
Pass the ball to the next person.(次の人にボールを渡しなさい。)
Don't throw the ball.(ボールを投げてはいけません。)
Any volunteers?(進んでやってくれる人はいますか。)
Raise your hand.(手を挙げなさい。)
Come to the front of the class.(前に来なさい。)
Walk around the classroom and find a partner.
(教室内を歩き回ってパートナーを見つけなさい。)
Face each other、(向かい合いなさい。)
Make eye contact with your partner.(パートナーと視線を合わせなさい。)
Ask your partner.(パートナーに尋ねなさい。)
Give your name card to your partner.(パートナーに名刺を渡しなさい。)
Change partners.(パートナーを替えなさい。)
Talk in a loud voice.(大きな声で言いなさい。)
Go back to your seat.(自分の席に戻りなさい。)
How many name cards do you have?(名刺を何枚持っていますか。)
Let's count、(数えましょう。)
Whose name cards do you have?(誰の名刺を持っていますか。)
Glue your cards on this page.(このページにカードをのり付けしなさい。)
You did a very good job.(とてもよく頑張りました。)
Let's ask ~ sensei.(~先生に尋ねてみよう。)
Who wants to try?(誰かやってみたい人はいますか。)
Let's sing the song using gestures.(ジェスチャーを付けて歌を歌いましょう。)
Copy me.(私のまねをしなさい。)
Move your hands like this.(両手をこのように動かしなさい。)
Walk around the classroom and find a partner.
(教室内を歩き回り,パートナーを見つけなさい。)'
Are you ready?(準備はいいですか。)
Make eye contact with your partner.(パートナーと視線を合わせなさい。)
Go back to your seat. (自分の席に戻りなさい。)
Look at ~sensei.(~先生を見なさい。)
That's right.(正解です。)
Close.(おしい。)
Clear off your desks.(机の上を片付けなさい。)
Make groups.(グループになりなさい。)
Play the Gesture Game in your group.(グループでジェスチャー・ゲームをしなさい。)
Who goes first?(1番は誰ですか。)
Japanese is also OK.(日本語でも大丈夫です。)
Make two lines.(2列になりなさい。)
One line gets into a small circle.(1列は,小さな円になります。)
Make a big circle around the small circle.(小さい円の周りに大きい円を作りなさい。)
Students in each circle stand face to face.(2つの円の児童は互いに向かい合います。)
Make new pairs.(新しいペアになりなさい。)
Which pair is talking?(どちらのペアが話していますか。)
Write the number in the square.(□に数字を書きなさい。)
The last student comes to the first student and greets him/her.
(最後の人は,最初の人のところに来て挨拶します。)
If your friends says,“I'm happy," draw a circle here.
(友だちが「うれしい」と言ったら,ここに○を書きなさい。)
Is this Spanish or French?(これはスペイン語,それともフランス語ですか。)
Write the mumber in the square.(□の中に数字を書きなさい。)
What number is this?(これはいくつですか。)
Let's sing and do the gestures.(ジェスチャーを付けて一緒に歌いましょう。)
How many squares are there?(正方形はいくつありますか。)
Let’s play janken. Who won? Who lost?
(じゃんけんをしましよう。勝った人は誰ですか。負けた人は誰ですか。)
Walk aromd the class room and find a partner.
(教室内を歩いて回り,パートナーを見つけなさい。)'
Let's play janken in English.(英語でじゃんけんをしましよう。)
How many times did you win?(何回勝ちましたか。)
How many students won? Let’s count.(何人が勝ちましたか。数えましょう。)
Look at ~sensei. His/Her gesture is different from my gesture.
(~先生を見なさい。私のジェスチャーと違いますね。)
What number is this?(これはいくつですか。)
Let's sing and do the gestures.(ジェスチャーを付けて一緒に歌いましょう。)
Rock,scissors,paper.One,two,three.(じゃんけんぽん。)
How many?(いくつありますか)
How many squares are there?(正方形はいくつありますか。)
What number is this?(これはいくつですか。)
Let's sing and do the gestures.(ジェスチャーを付けて一緒に歌いましょう。)
Write 15 numbers from l to 20 in the squares of the first pyramid.
(1番目のピラミッドの□に1~20の数字から15個選んで書きなさい。)
The winer can say a number.Then both of you circle that number on your sheet.
(勝った人は1つ数を言うことができます。そして,2人とも用紙のその数字に○を付けることができます。)
Put one eraser between you and your partner.(あなたとパートナーの間に消しゴムを置きなさい。)
When you hear the key number, quickly take the eraser.
(キー・ナンバーが聞こえたら,素早く消しゴムを取りなさい。)
After I show you the number, say it in Englishl.(数字を見せた後,英語で言いなさい。)
Make groups and everybody needs an eraser.
(グループになって,各自消しゴムを持ちなさい。)
If you win with rock,you can move your piece l square.(グーで勝てば,1マス進めます。)
If you land on the bottom of the ladder,you can move up to the top.
(はしごの下に止まったら,上まで進めます。)
If you land on the head of a snake,you must move down to the tail.
(ヘビの頭に止まったら,しっぽまで戻らなければなりません。)
How many strokes does this kanji have?(この漢字は何画ですか。)Open your text book to page 24.(24ページを開けなさい。)
Point to the picture that I said.(私が言った絵を差しなさい。)
Can you read this boy's name?(この少年の名前が読めますか。)
Who knows the answer?(誰が答えを知っていますか。)
Draw a line from Ichiro to the banana.(一郎とバナナとを線で結びなさい。)
Make pairs and face each other.(ペアになって向かい合いなさい。)
Put one eraser between you and your partner.
(あなたとパートナーの間に消しゴムを置きなさい。)・
When you hear the key word,quickly take the eraser.
(キー・ワードが聞こえたら,素早く消しゴムを取りなさい。).
Let's change the key word.(キー・ワードを替えましょう。)
Listen carefhlly.(しっかり聞きなさい。)
Point to the bird.(鳥を差しなさい。)
Repeat after the CD.(CDの後に繰り返し言いなさい。)
Speak in a loud voice.(大きな声で話しなさい。)
Let's change the words.(単語を替えましょう。)
If Ken likes dogs,draw a circle here.(もし健が犬を好きなら,ここに○を書きなさい。)
If Ken doesn't like it,draw an eks here.
(もし健が好きでなければ,ここにxを書きなさい。)
Draw a circle “○" or an eks “x."(○か×を書きなさい。).
Let's listen to the CD one more time.(もう1度CDを聞いてみましょう。)
Put your desks together.(机を寄せなさい。)
If you think ~ sennsei likes it, go to the circle.
(もし~先生がそれが好きなら,「はい」の方へ行きなさい。)
Move your desks back.(机をもとに戻しなさい。)
Go back to your seat.(自分の席に戻りなさい。)
Draw three things you like.(好きなもの3つの絵を描きなさい。)
Draw your pictures neatly.(丁寧に絵を描きなさい。)
Do you have any questlons?(質問はないですか。)
Are you finished?(終わりましたか。)
Listen carefully.(しっかり聞きなさい。)
Look at the speaker.(話す人の方を見なさい。)
Speak in a loud and clear voice.(大きな声ではっきり言いなさい。)
Ask your friends,“Do you like~?(友だちに「~が好きですか」と尋ねなさい。)
When you start the interview,say “Excuse me."
(インタビューのはじめに,「すみません」と言いなさい。)
And the end of interview, say “Thank you! ”
(インタビューの終わりには,「ありがとう」と言いなさい。)
If your friend answers “Yes,I do. "write their name here.
(友だちが「はい」と答えたら,ここ(○)に名前を書きなさい。)
If your friend answers “No,I don’t." write their namehere.
(友だちが「いいえ」と答えたら,ここ(×)に名前を書きなさい。)
Who has the same three answers?(3つの答えが同じだったのは誰ですか。)
Show us your pictures.(絵を私たちに見せなさい。)
You spoke very well.(とても上手に言っていました。)
Your English is good.(あなたの英語は素晴らしい。)
Great./Good job./Well done./Wonderfull.(素晴らしい。がんばったね。)
Look at this boy. What is he wearing?(この少年を見なさい。何を着てヤ・ますか。)
Listen to the comversation and find the people who are talking.
(会話を聞いて,誰が話しているか見つけなさい。)
Cut out the picture cards and choose your favorite clothes.
(絵カードを切り取って,お気に入りの衣服を選びなさい。)
What are you drawing now?.(今何を描いていますか。)
Color the picture cards neatly,(丁寧に絵カードに色を塗りましょう。)
Any color is OK.(どのような色でもいいですよ。)
Put the cards on page 32.(32ページにカードを置きなさい。)
Look at this picture.What’s this?(この絵を見なさい。これは何ですか。)
What color is this?(これは何色ですか。)
Let's do the chant in a loud voice.(大きな声でチャンツを言いましょう。)
Get into pairs.(ペアになりなさい。)
Change partners.(相手を替えなさい。)
What do you see in this page?(このページに何がありますか。)
What color is this?(これは,何色ですか。)
What does she want?(彼女は何が欲しいのですか。)
Guess what the girl and the shopkeeper are saying.
(少女と店員は何と言ったのか推測しなさい。)
Listen to the CD. What did the girl buy?(CDを聞きなさい。少女は何を買いましたか.)
I’ll be the shopkeeper. Who wants to be the customer?
(私が店員になります己誰かお客さんになりませんか。)
Let's do tegether.(一緒にやってみましょう。)
You will needs cissors.(はさみが必要です。)
Cut out your cards.(カードを切り取ってください。)
Write your name on the back of your cards.(カードの裏に名前を書きなさい。)
Let's color the clothes.(衣服に色を塗りましょう。)
Color neatly.(丁寧に色を塗りなさい。)
You may draw some shapes or some anlmals on the clothes.
(衣服に形や動物を描いてもいいですよ。)
What did the girl buy?(少女は何を買いましたか。)
What did the girl say?(少女は何と芦いましたか。)
What does the shopkeeper say?〔店員は何と言っていますか。)
Move your desks back. Let’s prepare to go shopping.Let’s
(机を後ろに動かしなさい。買物の準備をしよう。)
Put your cards on the desk.(机の上にカードを置きなさい。)
When you collect five cards, glue them on your sheet.
(5枚カードを集め終わったら,シートにのり付けしなさい。)
Change roles・(役割を交代しなさい。)
“Help each other.(互いに助け合いなさい。)
What color is this?(これは何色ですか。)
Draw a line from the clothes to the color.(衣服と色を線で結びなさい。)
What did the speaker say first?(話し手は,はじめに何と言いましたか。)
Tell us about the clothes you bought.
(あなたの買った衣服について話しなさい。)
Who is next?(次は誰ですか。)
What's this? It is a lemon.(これは何ですか。レモンです。)
Let’s find some gαirαigo words.When you find a word, write it on your paper.
(外来語を見つけなさい。見つけたら,紙に書きなさい。)
Show me your paper.(紙を見せなさい。)
What words did you find?(どのような言葉を見つけましたか。)
How do you say rajio in English?(「ラジオ」は英語で何と言いますか。)
Open your textbook to page 36.(英語ノートの36ページを開けなさい。)
Listen carefu11y.(しっかり聞きなさい。)
Where is the radio?(ラジオはどこですか。)
Point to the radio.(ラジオを指差しなさい。)
The pronunciation is dfferent.(発音は違います。)
Repeat after me.(私の後に繰り返し言いなさい。)
Make pairs and face eachother.(ペアになって,向かい合いなさい。)
Put one eraser between you and your partner.
(あなたとパートナーの間に消しゴムを置きなさい。)
When you hear the keyword, quickly take the eraser.
(キー・ワードが聞こえたら,消しゴムを素早く取りなさい。)
Let's change the keyword.(キー・ワードを替えましょう。)
The next keyword is “TV” Are you ready?
(次のキー・ワードは「W」です。準備はいいですか。)
When you hear Japanese,don't take the eraser.
(日本語が聞こえたときは,消しゴムを取ってはいけません。)
If l say a different word,repeat after me.
(違う言葉を言ったと・きは,繰り返し言いなさい。)
Clap your hand stwice.(手を2回たたきなさい。)
Take five ohajiki and put them on the pictures.
(おはじきを5つ取って,絵の上に置きなさい。)
Any where is OK.(どこでもいいですよ。)
If you have an ohajiki on the picture,you can take it off.
(私が言った絵におはじきが置かれていたら,取っていいですよ。)
What food is this?(この食べ物は何ですか。)
Where is the first gir1 from?(1番目の女の子はどこ出身ですか。)
Draw a line from the girl to the foods.(彼女と食べ物とを線で結びなさい。)
Where is pizza from?(ピザはどこから来ましたか。)
Circle the food Ken says.(健が言う食べ物を○で囲みなさい。)
What does Ken want?(健は,何が欲しいですか。)
Draw a square around the food Mai says.(麻衣が言う食べ物を□で囲みなさい。)
Let's do the chant together.(一緒にチャンツを言いましょう。)
Say the words clearly.(はっきり言葉を言いなさい。)
Clap your hands.(手をたたきなさい。)
Cut out the fruit cars.(フルーツ・カードを切り取りなさい。)
Put the cards on your textbook.(英語ノートの上にカードを置きなさい。)
Talk about your parfait with your feiend.(友だちとパフェについて話し合いなさい。)
Decide the roles.(役割を決めなさい)
Order the fruit you want.(好きな果物を注文しなさい。)
When the customer finishes ordering,switch roles.
(最初の客が注文を終えたら,役割を交代しなさい。)
Glue the cards in your textbook.(カードを英語ノートにのり付けしなさい。)
Listen to the hints.(ヒントを聞きなさい。)
Guess whose parfait this is.(誰のパフェか推測しなさし・。)
Come to the front of the class.(教室の前に来なさい。)
Which is ~ sαn's parfait?(どれが~さんのパフェですか。)
Look at this picture card.What's this?(この絵カードを見なさい。これは何ですか。)
You can say it in Japanese.(日本語で言ってもいいよ。)
Do you know hitode in English?/What is hitode in English?
(ヒトデは,英語で何と言うか知っていますか。)
Look at thls kanji.(この漢字を見なさい。)
Can you read it?(読めますか。)
How many jellyfish can you see in this picture?
(この絵の中にクラゲはいくつ見えますか。)
How do you say ~ in Japanese/English?(~は日本語/英語で何と言いますか?)
It,s OK to make a mistake.(間違っても大丈夫です。)
That's right.(正解です。)
Close.That's a good idea.(おしい。いい考えです。)
Look at this picture card.Wha’s this?(この絵カードを見なさい。これは何ですか。)
First,listen carefully.(初めはしっかり聞きなさい。)
Clap your hands twice.(2回手をたたきなさい。)
Let's do the chant in a loud voice.(大きな声でチャンツを言いましょう。)
Let's change the words.(単語を替えましょう。)
Who wants to try?(やってみたい人はいますか。)
What's in the black box?(ブラック・ボックスには何が入っていますか。)
You can touch some thing in the box.(箱の中にあるものを触っていいです。)
Guess what it is.(何か推測してみましょう。)
Just a moment, please.(ちょっと待って下さい。)
Don't look inside the box.(箱の中は見てはいけません。)
Take your time.(ゆっくりやりなさい。)
Let’s ask ~ san, “What's this?”(~さんに,「これは何ですか」と尋ねてみよう。)
Let's give him/her some hlnts.(ヒントを出しましょう。)
Don’t say what is inside the box.(箱の中にあるものを言ってはいけません。)
It’s OK to make a mistake.(間違っても大丈夫ですよ。)
Good idea.(いい考えです。)
Nice try.(よくがんばったね。)
You did a very good job.(とてもよくがんばりました。)
Who wants to go next?(次にしたい人は誰ですか。)
Open your textbook to page 48.(48ページを開きなさい。)
There are four shapes.(4つの形があります。)
They are origami.(それらは折り紙です。)
Write the answer in the space.(空欄に答えを書きなさい。)
What animal is this?(これはどんな動物ですか。)
Who knows the answer?(誰か答えがわかりますか。)
When you know the answer,raise your hand.(答えがわかったら手を挙げなさい。)
That's right.(正解です。)
1'm sorry.That's wrong.(残念。違います。)
Good idea.(いい考えです。)
Close.(おしい。)
Say it again.(もう1度言いなさい。)
Excenent.(素晴らしい。)
Let's make a quiz.(クイズを作りましょう。)
Draw a picture in the box.(箱の中に絵を描きましょう。)
The picture is just one part of something.(その絵は何かの一部分です。)
If you want,you may color it.(色を塗りたかったら塗ってもいいですよ。)
Do you have any questions?(質問はありませんか。)
While you are drawing, I’ll ask you some questions.
(絵を描いている間,いくつか質問します。)
Walk around the classroom.(教室内を歩き回りなさい。)
Find a partner and ask each other,”What’s this?”
(相手を見つけて,「これは何かな」と互いに尋ね合おう。)
Are you ready?(準備はいいですか。)
Each group has to choose one type of quiz.
(それぞれのグループで1つクイズを選びます。)
Which quiz do you want to do?(どのクイズをしたいですか。)
Help each other.(互いに助け合いなさい。)
What subjects do you study at school in your country?
(あなたの国では学校でどんな教科を勉強しますか。)
Look at the pictures.What subjects are they?(絵を見なさい。どの教科ですか。)
Listen to the CD and guess what subject it is.(CDを聞いて,どの教科か推測しなさい。)
Write the number in the squares.(□に番号を書きなさい。)
Look at me. What subject is this?(私を見なさい。これは何の教科ですか。)
Who knows the answer?(答えを知っている人は誰ですか。)
Listen carefully. I’ll give you two hints.(しっかり聞きなさい。ヒントを2つ言います。)
Who wants to try next?(次にやってみたい人は誰ですか。)
Make pairs.Try this game with your partner.
(ペアになりなさい。パートナーとゲームをやりなさい。)
Look at this. It's our class schedule.(これを見なさい。私たちの時間割表です。)
I’ll give you a hint. Guess what day it is.(ヒントを言います。何曜日か推測しなさい。)
How do you say getsuyoubi in English?(月曜日は英語で何と言いますか。)
Let's sing in a loud voice.(大きな声で歌を歌いましょう。)
Cut out the subject cards.(教科カードを切り取りなさい。)
Put the cards in the boxes on page 52.(52ページにある枠にカードを置きなさい。)
Take off the card that I say (from your sheet).
(私が言うカードを(シートから)取りなさい。)
If you don’t have anycards in a line,say,“Blngo!".
(1列でカードがなくなったら,「ビンゴ」と言いなさい。)
What subject is this?(これはどの教科ですか。)
Listen to the CD and put the subject cards in the blanks.
(CDを聞いて,教科カードを空欄の上に置きなさい。)
Do you want to listen to the CD again?(CDをもう1度聞きたいですか。)
Look at the three people.They are teachers.Each teacher teaches one subject.
(3人を見てください。彼らは先生です。それぞれの先生は1つの教科を教えています。)
Guess what subject they teach.(どの教科を教えているか推測しなさい。)
Choose one day of the week.(曜日を1つ選びなさい。)
Make your own schedule for that day.(その日のあなたの時間割を作りなさい。)
Put the subject cards in the blanks.(教科カードを空欄の上に置きなさい。)
In groups make your schedule.(グループで自分たちの時間割を作りなさい。)
Which is Group 1’s schedule?(どれが1班の時局割ですか。)
Why did you make this schedule?(なぜこの時間割を作ったのですか。)
What do you eat for breakfast?(朝食に何を食べますか。)
Draw pictures of what you eat for breakfast in this box.
(朝食に食べるものの絵をこの枠の中に描きなさい。)
Look at this picture card.What's this?(この絵カードを見なさい。これは何ですか。)
Do you like natto?(納豆は好きですか。)
How do you say ~ in English?(~を英語で何と言いますか。)
Look at this picture.(この写真を見なさい。)
Guess what country’s breakfast this is.(これはどこの国の朝食か推測しなさい。)
What do you think so?(どうしてそう思うのですか。)
Listen to the CD.(GDを聞きなさい。)
Write the counry in the blank.(空欄に国を書きなさい。)
Is it different from your breakfast?(あなたの朝食と違いますか。)
Write your ideas here.(ここにあなたの考えを書きなさい。)
What do you eat for breakfast?(朝食に何を食べますか。)
Do you eat rice in the moming?(朝にご飯を食べますか。)
Do you drink milk in the moming?(朝にミルクを飲みますか。)
Do you like bread?(パンは好きですか。)
How about you?(あなたはどうですか。)
Make pairs and face each other.(ペアになって,向かい合いなさい。)
Put an eraser between you and your partner.(あなたとパートナーの間に消しゴムを置きなさい。)
When you hear the keyword,quickly take the eraser.(キー・ワードが聞こえたら,素早く消しゴムを取りなさい。)
Let's change the keyword.(キー・ワードを替えましょう。)
Listen carefully.〔注意深く聞きなさい。)
We’ll show how to make”Today’s Special Lunch."Watch us carehlly.
(「本日のスペシャル・ランチ」の作り方をやって見せます。しっかり見なさい。)
Look at this picture card.What's this?(この絵カードを見なさい。これは何ですか。)
First,listen carefully.(はじめはしっかり聞きなさい。)
Do you have any questions?(質問はありませんか。)
Let's do the chant in a loud voice.(大きな声でチャンッを言いましょう。)
Cut the picture cards out.(絵カードを切り取りなさい。)
Take the card I say and put it on a square.(私が言ったカードを取って,四角の上に置きなさい。)
Are you ready to play Bingo?(ビンゴ・ゲームの用意はできましたか。)
Let's play “Bingo.”(ビンゴ・ゲームをしましよう。)
Listen to us and find the card we say.(私たちの話を聞いて,言われたカードを見つけなさい。)
Tum the card over.(そのカードを裏返しなさい。)
~san is the champion. Give him/her a big hand.
(~さんがチャンピオンです。大きな拍手を。)
Pass your cards to your partner.(カードを相手に渡しなさい。)
Ask your partner,”What would you like?"(相手にWhat would you like?と尋ねなさい。)
Pass the cards that your partner wants.(相手が欲しいと言ったカードを渡しなさい。)
Paste the cards on page 59.(59ページにカードをのり付けしなさい。)
Tell us about your lunch.(あなたのランチを紹介しなさい。)
What is the most popular lunch?(どのランチが1番人気ですか。)
ぽちっと応援ありがとう!
