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ヒューマン・ライツ・ウォッチ Q&A:米国が対人地雷を供与

Q&A:米国が対人地雷を供与

2024年12月13日 地雷に関するバイデンの遺産

On November 20, 2024, the administration of United States President Joe Biden announced the transfer of antipersonnel landmines to Ukraine, reversing a longstanding US prohibition. An additional transfer of antipersonnel mines was announced on December 2. The announcements did not disclose the types and quantities of antipersonnel mines.

ジョー・バイデン米国大統領政権は、長年続いた米国の対人地雷の禁止政策を逆転させ、対人地雷のウクライナ移譲(以下供与)を、2024年11月20日に、追加供与を12月2日にそれぞれ公表した。そこでは対人地雷の型式と量については明らかにしていない。

These transfers contravene Biden’s 2022 policy on antipersonnel mines and break years of incremental steps by the US government to align its policy and practice with the 1997 treaty banning antipersonnel mines.

それらの供与は、対人地雷に関するバイデンによる2022年政策に背き、「対人地雷を禁止する1997年条約に米国の政策と実務を同調させてきた、長年に渡る米国政府の着実な措置を、破壊するものだ。

Human Rights Watch is a co-founder of the International Campaign to Ban Landmines, 1997 Nobel Peace co-laureate together with Jody Williams. This Questions & Answers document explores the transfers decision and its humanitarian, policy, and legal implications.

1997年にジョディ・ウィリアムズとノーベル平和賞を共同受賞した、「地雷禁止国際キャンペーン(以下ICBL)」の、HRWは共同設立団体である。以下のQ&A文書は供与決定そして人道上・政策上・法律上の意味合いを詳しく検討している。

  1. How was the decision to transfer antipersonnel mines announced and why is it controversial?
  2. 対人地雷の供与決定はどの様に公表されたのか?何故それは議論を呼んだのか?

A US Department of State notification published on November 20 announced that the United States is providing “non-persistent anti-personnel landmines” in a military assistance package to Ukraine. The Department of State spokesperson, Matthew Miller, confirmed the transfer at a news briefing, stating, “We have been providing [Ukraine] with anti-tank landmines for some time, but this is the first time we are providing them with anti-personnel landmines.”

米国国務省によって11月20日に出された通知は、米国がウクライナへの軍事援助パッケージで「非永続型対人地雷」を提供することを公表した。国務省報道官マシュー・ミラーは、記者会見で供与を認め以下のように語った。「我々はこれまで(ウクライナに)対戦車地雷を提供してきたが、この度初めて対人地雷を提供する。」

The US Department of Defense notification of the military assistance package announced on November 20 did not specify antipersonnel landmines. But Defense Secretary Lloyd Austin confirmed the transfer in remarks to the media.

米国国防省による11月20日に公表された軍事援助パッケージの通知書は、対人地雷と明記していなかった。しかし国防長官ロイド・オースティンはメディアへの所見で供与を認めた。

The US decision is controversial because antipersonnel mines have been widely stigmatized as inherently indiscriminate weapons since they were prohibited under the 1997 Mine Ban Treaty, which entered into force on March 1, 1999. Often referred to by US officials as the Ottawa Convention, the treaty bans use, stockpiling, production, and transfer of antipersonnel mines and requires destruction of stocks, clearance of mined areas, and assistance to victims.

1999年3月1日に発効した1997年地雷禁止条約のもとで禁止されて以降、対人地雷は本質的に無差別な兵器として広く社会的な烙印を押されていたので、米国の決定は論争を招いた。米国当局者にしばしばオタワ条約として言及される(地雷禁止)条約は、対人地雷の使用、貯蔵、生産及び移譲を禁止し、貯蔵対人地雷の廃棄、対人地雷敷設地域からの対人地雷の除去、そして被害者の援助を義務付けている。

In September 1994, the United States became the first country to call for the “eventual elimination” of antipersonnel landmines, and it participated in the 1996–1997 Ottawa Process that created the treaty, but it did not adopt or sign the treaty. Nevertheless, the United States has not used antipersonnel mines since 1991, has not exported them since 1992, has not produced them since 1997, and had indicated no plans for future procurement.

1994年9月に米国は、対人地雷の「最終的な消滅」を呼び掛ける最初の国となり、地雷禁止条約を作った1996年から1997年にかけてのオタワ・プロセスに参加したが、地雷禁止条約を承認または署名しなかった。にも拘らず米国は1991年以降、対人地雷を使用せず、1992年以降輸出せず、1997年以降生産せず、将来取得する計画もないと明らかにしていた。

Ukraine ratified the Mine Ban Treaty on December 27, 2005. A total of 164 countries are party to the treaty, including all NATO member states, except the United States; all European Union member states; and major US allies such as Australia and Japan. Russia has not joined the treaty.

ウクライナは地雷禁止条約を2005年12月27日に批准した。NATO加盟国は米国を除く全ての国(欧州連合加盟国は全て)、主要な米国の同盟国であるオーストラリア、日本などを含む総計総計164ヶ国が同条約を締約している。しかしロシアは同条約に加盟していない。

Despite Ukraine’s membership in the Mine Ban Treaty, on November 20 Ukrainian President Volodymyr Zelensky welcomed the US transfers decision and called the antipersonnel mines “essential” for the defense of Ukraine. In his remarks, Austin said that Ukraine had “asked for these” and the United States had “talked to them about … how they would potentially employ these weapons.” Austin also said that the Ukrainians were “fabricating their own anti-personnel landmines right now.”

ウクライナは地雷禁止条約の締約国であるにも拘わらず、ヴォロディミル・ゼレンスキー大統領は米国の供与決定を歓迎し、対人地雷をウクライナ防衛に「不可欠」とした。発言の中で米国国防長官オースティンは、ウクライナが「それらを要求した」、米国は、「それらの兵器をどの様に潜在的に使うのか・・・についてウクライナと話し合った」、更にウクライナは「今、自国の対人地雷を製造中だ」、とも述べた。

  1. What types of antipersonnel mines are being transferred to Ukraine?

2. ウクライナに供与されている対人地雷の型式は?

US government officials familiar with the US decision have told Human Rights Watch and other nongovernmental organizations that three types of antipersonnel mines were sent to Ukraine in the first transfer announcement, as detailed below.

米国の決定に通じている米国当局者はHRW他のNGOに、以下に掲げる3種類の対人地雷が、ウクライナへの最初の供与で送られたと語った。

ADAM (Artillery Delivered Antipersonnel Mine)  ADAM(空中散布跳躍対人地雷

ADAM was first fielded with the US Army in Europe in 1983. They are delivered by two types of 155mm artillery projectiles, each of which contains 36 antipersonnel mines. When the projectile is fired, the mines are expelled from the canister, releasing a “tripwire-fired, pop-up fragmenting warhead.” Each mine ejects seven tripwires that, when disturbed, trigger the mine to jump 1.2 to 2.4 meters (4 to 8 feet) in the air and spray fragments across more than 12 meters (40 feet). Mines in the M731 projectile are supposed to self-destruct in 4 hours, while those in the M692 projectile are to self-destruct in 48 hours.

1983年に欧州の米国陸軍に初めて配備されたADAMは、36個のADAMを内蔵する2種類の155mm砲弾で散布される。砲弾が発射されると空中でその弾筒から、「飛び出し式のトリップワイヤーと真上に射出される弾頭」で出来た地雷が散布される。それぞれの地雷は7本のトリップワイヤーを射出し、それに一定以上の張力が掛かると、弾頭が空中1.2mから2.4mの高さに跳躍して爆発、破片を12m超飛散させる。M731砲弾に内蔵される地雷は4時間以内に自己破壊し、M692砲弾に内蔵される地雷は48時間以内に自己破壊するよう設計されている。

https://news.yahoo.co.jp/expert/articles/4a20fcbeed2b84cd8ef84c8e8445e559f739ef23

MOPMS (Modular Pack Mine System)  MOPMS(モジュラーパック地雷システム)

The M131 MOPMS is a system that deploys landmines by means of a handheld remote control radio unit. The mines can be fired out of a large box by soldiers who have already left the scene. The dispenser box contains 17 anti-vehicle mines and four antipersonnel mines. A remote control unit allows personnel to signal the dispenser from a distance of 300 meters to one kilometer (approximately 328 yards to 1,093 yards) away. Once ejected, the mines arm and discharge four 12-meter-long (40 feet) tripwires in four directions. The system is programmed to detonate the mine when at least 0.45 kilograms (one pound) of pressure is applied.

M131 MOPMSは、無線装置による手動の遠隔操作で地雷を散布するシステムである。この地雷は兵士によって敷設現場に置かれた大きな箱(700mm×500mm未満)から射出される。射出箱には対車両地雷17個と対人地雷4個が内蔵されている。兵士は300mから1,000mの離れた所から遠隔操作装置を使って、射出箱に信号を送ることができ、射出された地雷は、作動可能になり、長さ12mのトリップワイヤーを4方に射出する。このシステムは、少なくとも450gの圧力が掛かると起爆するようプログラムされている。

Volcano (Multiple Delivery Mine System) ボルケイノ(マルチプル散布式地雷システム)

The Volcano is called a multiple delivery mine system because it can be deployed from various vehicles as well as Blackhawk helicopters using the M139 launcher rack. The M139 Volcano launcher rack holds up to 40 M87 Volcano canisters, each containing six anti-vehicle mines and one antipersonnel mine. Ground vehicles carrying the Volcano travel 8 to 80 kilometers (5 to 50 miles) per hour. From the air, mines are scattered 1.5 to 45 meters (5 to 150 feet) above ground. The average minefield length is 960 meters (1,050 yards).

ボルケイノは、M139 ランチャー・ラックを使うブラックホーク・ヘリコプターや様々な車両から散布されるのでマルチプル(多様)散布式地雷システムと呼ばれている。M139ボルケイノ発射装置には、M87ボルケイノ散布容器が40装着され、それぞれの容器に対車両地雷6個と対人地雷1個が収納されている。ボルケイノを運ぶ車両は時速8kmから80kmで移動する。空からの場合、地雷は地上1.5mから45mで散布される。地雷敷設区域の平均的な長さは960mである。

  1. Do humanitarian concerns raised by antipersonnel mines apply to “non-persistent” mines? 3.対人地雷で生じる人道的懸念は「非永続型対人地雷」にも当てはまるのか?

Antipersonnel mines are designed to explode in response to a person’s presence, proximity, or contact. Mines that are designed to self-destruct or deactivate are no better able to distinguish civilian from combatant than other landmines. US mines are typically placed by hand but can be scattered or remotely delivered by aircraft, artillery, or ground dispensers at a rate of thousands in a matter of minutes, over a wide area with little accuracy. They still pose unacceptable risks for civilians who face the danger of triggering mines that have failed to self-destruct and the danger of those mines randomly self-destructing at unpredictable times.

対人地雷は人の存在・接近または接触に反応して爆発するよう設計されている。自己破壊または自己不活性化するよう設計された地雷でも他の地雷に比べて、戦闘員と民間人をより区別できるものではない。米国製地雷は典型的には手作業で敷設されるが、航空機・砲弾または陸上散布機で、正確性は殆どないまま広いエリアに、数分足らずで数千個を散布または遠隔散布可能である。それらの地雷は依然として、民間人に対して、受け入れることが出来ない危険をもたらす。自己破壊しなかった地雷を起爆させる危険、予測不能な時に不規則に自己破壊する地雷の危険に、民間人は直面する。

Antipersonnel mines cannot distinguish between soldiers and civilians, making their use unlawfully indiscriminate under international humanitarian law. Uncleared landmines pose a long-term danger until cleared and destroyed, causing suffering for generations. Mined land can drive displacement of the civilian population, hinder the delivery of humanitarian aid, and prevent agricultural activities. Civilians made up 84 percent of all recorded landmine casualties in 2023, and children accounted for 37 percent of casualties when the age was recorded.

対人地雷は兵士と民間人を区別できないので、それらの使用は国際人道法のもとで違法な無差別攻撃になる。除去されなかった地雷は、除去され廃棄されるまで長期に渡り危険をもたらし、数世代にわたって苦しみを生じさせる。地雷が敷設された土地は民間人住民の難民化を促進し、人道援助の配布を妨害し、農作業を妨げる。2023年中に記録された全ての地雷被害者の内、民間人が84%を占め、年齢が記録された被害者の内、37%は子供だった。

During the 1996-1997 Ottawa Process to negotiate the Mine Ban Treaty, the United States tried but failed to secure a loophole in the treaty text that would have allowed for so-called smart or non-persistent antipersonnel mines equipped with self-destructing and/or self-deactivating features. The US proposals failed to gain support, and the resulting Mine Ban Treaty comprehensively prohibits all types of victim-activated explosive devices, regardless of their self-destruct and self-deactivate features, delivery method, detectability, or method of manufacture (improvised or factory-made).

地雷禁止条約を交渉した1996年から1997年にかけてのオタワ・プロセスの際に米国は、自己破壊装置と自己不活性化装置の両方または何れか一方を備えた通称スマートまたは非永続型の対人地雷を認めることになる、条約文書の抜け穴を確保しようとして果たせなかった。米国の提案は支持を得られず、結果として地雷禁止条約は、自己破壊機能と自己非活性化機能のあるなし、散布手法、検出可能性、または製造手法(手製または工場生産)に拘わらず、全てのタイプの被害者活性化爆発物を禁止した。

In theory, a mine that blows itself up in a relatively short period of time should pose less danger to civilians than a mine that lasts for years or decades. A Department of State spokesperson claimed the US mines are “easy to detect and easy to remove.” Yet, “non-persistent” mines are not safe mines. They still pose unacceptable risks for civilians, cause new mine victims, and the clearance task is just as dangerous, costly, and time-consuming.

理論的には、比較的短い期間内で自己破壊する地雷は、何年・何十年と続く地雷よりも民間人に及ぼす危険は小さいに違いない。国務省報道官は、米国製地雷は「探索し易く、除去もし易い」、と主張した。しかし「非永続型」は安全な地雷ではない。民間人に受容出来ない危険をもたらし、新たな地雷被害者を生じさせ、除去作業は危険であり、費用と時間が掛かる。

Self-destruct mechanisms have a failure rate, which only increases depending on the age of the mine. Many fail to self-destruct as designed resulting in unexploded mines that remain on the ground. Mines that have failed to self-destruct, but that may be self-deactivated, must also be treated by deminers as hazardous duds or objects that may still explode as there is no external indication that it has functioned as designed. The mines’ specific construction may also make them susceptible to unexpected detonation by other forces. Such mines remain “no touch” items and would have to be destroyed in place. They remain dangerous because they contain explosive content and intact fuzing systems with highly sensitive primary explosives. Thus, clearance would still be required and there would be additional risk from cutting vegetation and preparing the ground.

自己破壊機能はある率で作動せず、それは地雷の年代によって増大する。設計通りに自己破壊しなかった地雷の多くは、不発地雷となり地表に残る。自己破壊せず、自己不活性化される可能性のある地雷は、危険な不発弾または物体として地雷除去作業者によって処理されるべきだ。設計の通りに機能したことを示す外部からの兆候がないので、まだ爆発する可能性があるからだ。地雷の特殊な構造が、他の力による予期しない爆発を引き起こし易くする可能性もある。そのような地雷は「触ってはならない」物であり、所定の場所で破棄されなければならない。爆発物を内蔵しており、極めて高感度の一次爆博物を備えた信管装置は取り外されていないので、そのよう地雷は危険なままなのだ。従って除去作業が必要となり、草刈りや木の伐採、そして整地の危険が増すことなる。

  1. What has been the reaction to the US transfers decision?

4. 米国による地雷供与決定への反応にはどの様なものだった?

Officials from at least 29 countries and the European Union have expressed concern at the US decision to transfer antipersonnel landmines to Ukraine.[1]

少なくとも29ヶ国の当局者と欧州連合は、対人地雷をウクライナに供与するという米国決定に、懸念を表明した。

*懸念表明した29ヶ国:アルジェリア、アンゴラ、オーストリア、ベルギー、ボスニア&ヘルツェゴビナ、ブラジル、カナダ、チリ、コロンビア、ドミニカ共和国、ガンビア、ドイツ、フランス、バチカン市国、アイルランド、ヨルダン、レソト、メキシコ、モザンビーク、ニュージーランド、ナイジェリア、ノルウェイ、パレスチナ、ペルー、フィリピン、セネガル、ソマリア、南アフリカ、スイス

The US decision came five days before the opening of the Mine Ban Treaty’s Fifth Review Conference, in Siem Reap, Cambodia, on November 25-29, 2024. During the conference, more than two dozen states made a joint statement expressing “deep concern” over “recent announcements regarding the transfer of anti-personnel mines.”

カンボジアのシェムリアップで2024年11月25日から29日にかけ、地雷禁止条約第5回検討会議が開催される5日前に、米国決定は出された。会議の際に24ヶ国を超える国が、「対人地雷の供与に関する最近の公表」を巡って、共同声明を作り「深い懸念」を表明した。

*共同声明:アルジェリア、アンゴラ、オーストリア、ベルギー、ボスニア&ヘルツェゴビナ、ブラジルチリ、コロンビア、ドミニカ共和国、ガンビア、バチカン市国、アイルランド、ヨルダン、レソト、メキシコ、モザンビーク、ニュージーランド、ナイジェリア、ノルウェイ、パレスチナ、ペルー、フィリピン、セネガル、ソマリア、南アフリカ、スイスを代表して、ニュージーランドが発表した。

Nevertheless, some political leaders in the Netherlands and Sweden have said they have no objections to the US transfers. Parliament members in Estonia and Finland have proposed beginning the process of leaving the Mine Ban Treaty in light of the US decision.

それにも拘らずオランダとスウェーデンの政治指導者の一部は、米国による供与に異論はないと述べた。エストニアとフィンランドの国会議員は米国の決定を踏まえ、地雷禁止条約からの脱退手続きの開始を提案した。

US transfers of cluster munitions since July 2023 set the stage for the Lithuanian parliament’s approval in July 2024 of a proposal to leave the Convention on Cluster Munitions.[3] If Lithuania’s withdrawal goes ahead, it will be the first state to leave any of the five multilateral treaties that comprehensively prohibit an entire class of weapons and that were driven by humanitarian concerns.

米国による2023年7月以降クラスター弾の供与は、リトアニア国会による2024年7月にクラスター爆弾禁止条約からの脱退提案承認のお膳立てをした。リトアニアの撤退が前進すれば、人道的懸念から促進され、特定兵器の全種類を包括的に禁止する5つの多国間条約(クラスター爆弾禁止条約・地雷禁止条約・生物兵器禁止条約・化学兵器禁止条約・核兵器禁止条約)の何れかから離脱する、リトアニアは最初の国になる。

*The US decision to transfer antipersonnel mines to Ukraine comes after the US transferred thousands of cluster munitions—another internationally banned weapon—to Ukraine in eight announcements between July 2023 and October 2024. A total of 124 countries have signed or ratified the Convention on Cluster Munitions, which prohibits these weapons, but not Russia, Ukraine or the US.

*米国は、2023年7月から2024年10月に掛けて出された8回の発表通りに、もう一つの国際的に禁止された兵器であるクラスター弾数千発を、ウクライナに供与した。ウクライナに対人地雷を供与するという決定は、その後のことだ。ウクライナとロシアは批准していないが、クラスター弾禁止条約を合計で124ヶ国が署名または批准している。

Several members of the US Congress have objected to the US landmine transfers, including Senator Peter Welch and Representatives Jim McGovern, Jason Crow, Sara Jacobs, and Mike Walz. Rep. McGovern called it, “a tragedy for the world and the 164 nations that are party to the Mine Ban Treaty. We will all come to regret this shameful decision in the days and years to come.”

米国連邦議会の議員数人も、米国による地雷供与に反対している。ピーター・ウェルチ上院議員、ジム・マクガバン下院議員、ジェイソン・クロウ下院議員、サラ・ヤコブス下院議員、マイク・ウォルツ下院議員などだ。マクガバン下院議員は供与を、「世界と地雷禁止条約を締約している164ヶ国にとっての悲劇だと位置づけ、私たちは皆、これから数日と数年の間に、この恥ずべき決定を悔やむことになる」、と述べた。

The International Campaign to Ban Landmines (ICBL) has condemned the US decision to transfer antipersonnel mines as has its US affiliate and more than a dozen member organizations, including mine clearance operators Danish Refugee Council, Mines Advisory Group, Humanity and Inclusion, and Norwegian People’s Aid. The ICBL held a “silent protest” demonstration on November 26 at the Mine Ban Treaty’s Fifth Review Conference.

前出のICBLは対人地雷を供与する米国の決定を、米国の同盟国と地雷除去活動を行っているデンマーク難民協会、地雷アドバイザリー・グループ、ヒューマニティ&インクルージョン、ノルウェイアン・ピープルズ・エイドなど、24超のICBL加盟団体と同様に非難し、11月26日に地雷禁止条約第5回検討会議で「無言の抗議」を行った。

  1. What policy governs the US transfers of antipersonnel mines?

5. 米国による対人地雷供与を規定する政策とは?

On October 23, 1992, the United States prohibited the export of antipersonnel landmines through a comprehensive moratorium, a policy that has since been extended multiple times.[5]

1992年10月23日に米国は、包括的一次停止措置を通じ、対人地雷の輸出を禁止し、以降その政策は何度も延長されてきた。

*2007年12月26日に対人地雷輸出への包括的一次停止措置は2014年まで延長された。

President Biden’s landmine policy, announced in June 2022, continued this long-standing practice by stating that the United States will not export or transfer antipersonnel mines “except when necessary for activities related to mine detection or removal, and for the purpose of destruction.” The US landmine transfers contravene the 2022 policy, which committed the United States to “not assist, encourage, or induce anyone, outside of the context of the Korean Peninsula, to engage in any activity that would be prohibited by the Ottawa Convention.”

2022年6月に公表されたバイデン大統領の地雷政策は、上記の長年維持してきた実務を続けるというもので、「地雷の探索または除去に関係した活動と、廃棄目的のために必要である場合を除いて」、米国は対人地雷を輸出または供与しないと表明している。「朝鮮半島の関連は別として、地雷禁止条約で禁止された活動に関与する如何なる者に対しても、援助し、奨励し、又は勧誘しない」と、米国は2022年政策で約束したが、それに地雷供与は背いている。

The 2022 policy remains in place, despite the US transfers. On December 3, the national security adviser, Jake Sullivan, issued a statement that said, “the President has authorized the provision of non-persistent anti-personnel land mines to Ukraine as a limited exception to the Administration’s continuing landmine policy.”

米国による供与にも拘らず、2022年政策は有効なままである。12月3日にジェイク・サリバン国家安全保障問題担当大統領補佐官は声明を出し、「大統領は非永続型対人地雷のウクライナ提供を、政権が継続している地雷政策の限定的例外として承認した」、と述べている。

The new US landmine transfers have more in common with a January 2020 policy announced during the first administration of President Donald Trump that allowed the US to develop, produce, and use antipersonnel mines as long as they are “non-persistent,” that is, “designed and constructed to self-destruct in 30 days or less after emplacement and will possess a back-up self-deactivation feature.” In February 2020, then-presidential candidate Biden criticized the “reversal of years of considered decisions by Democratic and Republican presidents” to curtail the use of antipersonnel mines and said Trump’s 2020 policy “will put more civilians at risk of being injured by unexploded mines, and is unnecessary from a military perspective.”

ドナルド・トランプ大統領1期目の2020年1月に公表された政策は、対人地雷が「非永続型」すなわち、敷設後30日以内に自己破壊するよう設計・製造されており、それをバックアップする自己非活性化機能を備える限りにおいて、その開発・生産・使用を認めていた。その政策に、米国による新たな地雷供与は、多くの共通点がある。「対人地雷使用の削減という、民主党と共和党の大統領によって長年にわたり熟慮された決定を覆した」、と2020年2月に当時の大統領候補者バイデンは批判し、トランプの2020年政策は、「不発地雷によって負傷するより大きな危険に民間人を晒し、軍事的観点からも不必要である」、と語っていた。

Over the past three decades, successive US presidents have both advanced and reneged on US policy toward banning antipersonnel mines. In 1998, the Bill Clinton administration set the goal of joining the Mine Ban Treaty in 2006. Yet, in 2004 the George W. Bush administration announced a new policy that rejected both the treaty and the goal of the United States ever joining it. In 2014, the Barack Obama administration issued new policy banning the production and acquisition of antipersonnel mines, as well as halting their use by US forces anywhere except on the Korean Peninsula. The Obama administration said it was “diligently pursuing other solutions that would be compliant” with the Mine Ban Treaty and “that would ultimately allow us to accede” to it.

過去30年にわたり、歴代の米国大統領は、対人地雷を禁止する方向の米国政策を促進し又は覆してきた。クリントン政権は2006年に米国が地雷禁止条約に加盟する目標を立てた。しかしジョージ・W・ブッシュ政権は2004年に、同条約と共に同条約への加盟目標も拒否する、新たな政策を打ち出した。2014年にバラク・オバマ政権が新たな政策を打ち出し、対人地雷の生産と取得を禁止し、米国軍による朝鮮半島以外での対人地雷の使用を停止した。オバマ政権は、地雷禁止条約を「順守する解決策を熱心に追求しており」、それが「最終的に地雷禁止条約への加盟を可能にする」と述べている。

The Trump administration firmly rejected the notion of US accession to the treaty in January 2020. In June 2022, President Biden realigned US landmine policy with many provisions of the treaty and again set the goal of ultimately joining it.

トランプ政権は2020年1月に、地雷禁止条約への米国加盟の通知を強固に拒否した。2022年6月にバイデン大統領は、米国の地雷政策を地雷禁止条約の多くの規定に一致するよう再調整し、最終的に加盟する目標を再設定した。

With the exception of the first Trump administration, the United States had accepted that self-destructing and self-neutralizing antipersonnel mines should be eliminated. It has spent more than $2 billion to find alternatives to these weapons.

第1次トランプ政権を例外として、自己破壊化型と自己無力化型の対人地雷は廃絶されるべきであるということを、米国は受け入れてきた。対人地雷に代わる兵器を見つけるために、米国は20億ドル超を支出してきたいる。

  1. What are the legal ramifications of Ukraine receiving and using antipersonnel mines?

6. ウクライナが対人地雷を受給し使用することでの法的問題は何か?

Requesting, receiving, and using US antipersonnel mines or manufacturing them puts Ukraine in willful violation of the Mine Ban Treaty. These are by far the most serious compliance challenges that the international treaty has ever faced.

米国製地雷を要求し、受給し、使用する又は地雷を生産することは、ウクライナが地雷禁止条約に意図的に違反しているということだ。それらは、地雷を禁止する国際条約がこれまでで直面してきた、条約順守に対する間違いなく最も重大な挑戦である。

Russia has used antipersonnel landmines widely in Ukraine since its full-scale invasion of the country on February 24, 2022, causing hundreds of casualties and contaminating vast tracts of agricultural land. Russia has created an unprecedented situation in which a country that is not party to the Mine Ban Treaty is using the weapon on the territory of a treaty party.

ロシアは2022年2月24日にウクライナに全面侵攻して以降、対人地雷を広く使用し、数百人の被害者を生じせしめ、広大な農地を地雷で汚染してきた。ロシアは、非批准国が批准国の領土内で対人地雷という兵器を使うという、前例のない事態を引き起こしたのである。

Human Rights Watch has also documented Ukrainian use of antipersonnel mines in violation of the Mine Ban Treaty in and around the populated city of Izium in Kharkivska province in 2022, when the city was under Russian control. The use of those mines injured Ukrainian civilians. Ukrainian authorities said in 2023 and 2024 that they were investigating reports that its forces used rocket-delivered antipersonnel mines.

ウクライナも2022年中、ハルキウ州イジューム市がロシアの支配下にあった際に、同市内とその周辺で、地雷禁止条約に違反して対人地雷を、使用した旨、HRWは記録取りまとめている。地雷使用がウクライナ民間人を傷付けたのだ。ウクライナ軍がロケット弾で散布する対人地雷を使用したという報道うぃ調査中だとウクライナ当局は2023年と2024年に述べた。

By using, manufacturing, or acquiring antipersonnel mines, Ukraine risks further violating the Mine Ban Treaty. Unnamed US officials claim that Ukraine has promised not to use the mines in densely populated areas, but Ukraine has not issued a statement elaborating how it intends to use them.

対人地雷の使用、生産又は取得で、ウクライナは地雷禁止条約に更に違反する危険を冒している。ウクライナは地雷を人口密集地で使わない旨約束したが、地雷を使用する考えに、どの様に至ったのかを詳細に語る声明は出していない、と匿名の米国当局者は主張している。

On November 29, 2024, Ukraine told the Fifth Review Conference that it is “committed” to the Mine Ban Treaty and to complying with it.[6] Ukraine’s delegation said it “heard” the concerns raised by Mine Ban Treaty community over the US transfers and use of antipersonnel mines and said it would share them with the government.

2024年11月29日に第5回検討会議でウクライナは、地雷禁止条約に「最大限の努力を投じる」と共に同条約に従う旨約束した。ウクライナ代表団は、米国による対人地雷の供与その使用に関し、地雷禁止条約コミュニティによって提示された懸念を「受け止めた」と述べ、更にそれを政府とも共有する意向であると述べた。

Under article 20 of the Mine Ban Treaty, a state party engaging in armed conflict, such as Ukraine, is not allowed to withdraw from the treaty before the end of the armed conflict. The treaty is also not subject to reservations.

地雷禁止条約第20条の下、ウクライナのように武力紛争を行っている締約国は、武力紛争の終結まで同条約から脱退することが出来ない。

  1. When did the United States last transfer or use antipersonnel mines?

7. 米国が対人地雷を最後に供与または使用したのは何時?

The United States last transferred antipersonnel mines more than 30 years ago. Between 1969 and 1992, the United States exported more than 5.6 million antipersonnel landmines to 38 countries. Deminers in at least 28 countries have reported clearing US-manufactured antipersonnel mines, including non-self-destructing and self-destructing/self-deactivating types.

米国が最後に対人地雷を供与したのは30年超前だ。1969年から1992年に掛けて米国は、560万個超の対人地雷を38ヶ国に輸出していた。少なくとも28ヶ国で地雷除去作業員が、非自己破壊型と自己破壊型/自己非活性化型の米国製対人地雷を除去した旨報告している。

The 1991 Persian Gulf War was the last time that the United States used antipersonnel mines. US forces scattered 117,634 self-destructing/self-deactivating landmines, mostly from aircrafts, over Kuwait and Iraq. A Government Accounting Office investigation found that US commanders were reluctant to use the mines because of their impact on the mobility of their own forces, their potential for causing casualties to US or friendly forces, and other safety concerns.

米国が対人地雷を使ったのは1991年湾岸戦争が最後だった。米軍は117,634個の自己破壊型/自己非活性化型の地雷を、主に航空機から、クウェートとイラクに散布した。米国会計検査院による調査は、地雷は米軍自体の機動性に悪影響を与えること、米国又は友好国の部隊に被害者を生じさせる可能性があること、他の安全上の懸念があることが理由で、米軍司令官は地雷の使用に消極的だったことを明らかにした。

Upon making the 2022 policy announcement, US officials confirmed that the last United States use of antipersonnel mines was in Iraq and Kuwait during the 1991 Gulf War, with the exception of the use of a single antipersonnel mine in Afghanistan in 2002.

2022年政策の公表に当たり米国当局者は、米国が最後に対人地雷を使ったのは、2002年にアフガニスタンでの対人地雷1個を例外として、1991年湾岸戦争の際におけるイラクとクウェートでのことである旨確認している。

*The use of an antipersonnel mine in Afghanistan was disclosed as part of the June 2014 policy announcement. “And since the Ottawa Convention came into force in 1999, we are—or since 1991, excuse me—we are aware of only one confirmed operational employment by U.S. military forces, a single munition in Afghanistan in 2002.” US Department of State, “Daily Press Briefing,” 27 June 2014. In 1991, in Iraq and Kuwait, the US used 117,634 antipersonnel mines, mostly air-delivered.

アフガニスタンでの対人地雷の使用は、2014年6月の政策公表の一環として米国当局者が以下のように確認した。「オタワ条約が1999年に発効して以降、または1991年以降、我々は、失礼!我々は米国軍部隊によって作戦上、使ったことが確認されているのは1個だけで、2002年アフガニスタン国内での当該弾薬1個だけであります。」 米国国務省は、2014年6月27日に行われた「毎日の記者会見で」、イラクとクウェートで米国は主に空中散布型の対人地雷117,634個を使った、と述べた。

  1. How many antipersonnel mines does the United States stockpile?

8. 米国が貯蔵している対人地雷は何個?

In June 2022, US officials said that the United States has approximately three million stockpiled antipersonnel landmines. That total quantity has not changed since 2014, when the Department of Defense disclosed that the United States had an “active stockpile of just over 3 million anti-personnel mines.” This was a significant reduction from the previous stockpile of approximately 10.4 million antipersonnel mines reported in 2002.

2022年6月に米国当局者は、米国は推計で300万個の対人地雷を貯蔵していると述べた。その総数は2014年に国防省が、米国は「機能する対人地雷を300万個強貯蔵している」と述べて以降、変わっていない。それは2002年に報告された貯蔵対人地雷推計1,040万個に比べれば著しく減少していた。

The current US landmine stocks consist of six types of mostly scatterable or remotely delivered (as opposed to hand emplaced) mines equipped with a self-destruct feature designed to detonate the mine after a preset period of time, as well as with self-deactivating features.

米国が現在貯蔵する地雷は、6タイプの地雷で構成され、殆どがあらかじめ設定した時間後に地雷を起爆させるよう設計された自己破壊機能だけでなく自己非活性化機能を備えた、散布可能型または遠隔散布型(手作業での敷設型ではない)の地雷である。

The existing US stockpile of antipersonnel mines was expected to expire and become unusable by the early 2030s. The shelf life of existing antipersonnel mines stockpiled by the United States has decreased over time through the chemical deterioration of battery components embedded inside mines. The 2014 policy precluded the United States from extending or modifying the life of the batteries inside the existing stockpile. A US official said in 2014 that the United States would not extend the shelf life of existing systems, for example, by replacing their batteries, which have a shelf life of 36 years. A Department of Defense official said, “We anticipate that they will start to decline in their ability to be used … starting in about 10 years. And in 10 years after that, they’ll be completely unusable.”

現存の米国貯蔵対人地雷は、2030年代初めまでに、期限切れとなり、使えなくなると見込まれている。米国によって貯蔵されている対人地雷の保存可能期間は、地雷内に埋め込まれている電池の構成物質が科学的に経年劣化することで減少するからである。2014年の政策は、貯蔵対人地雷内のバッテリー寿命の延長または修正を妨げた。米国当局者は2014年、米国は有効期限が36年のバッテリーを交換するなどして既存システムの有効期限を延長するつもりはないと述べた。国防総省関係者は、「約10年後には、・・・地雷の使用能力が低下し始めると見込んでいる。そして10年後には全く使えなくなるだろう。」、と述べた。

Once US stocks of antipersonnel mines are depleted, it would take several years, millions of dollars, and significant effort to restart US production of these internationally prohibited weapons.

米国の対人地雷の在庫が枯渇すれば、それらの国際的に禁止された兵器の米国での生産を再開するには、数年と数百万ドルと多大な労力がかかるだろう。

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