ギター練習日誌~Guitar Practice Room~

音楽とギター考察~元ギター講師のひとりごと

【ギター考察/Guitar consideration】ヴィヴァルディ「四季~夏3」/Vivaldi the four seasons summer 3

2024年02月15日 08時31分53秒 | ギター/Guitar

《Considering how to Guitarplay~fingerings and positions/運指、ポジショニングなどの考察》

※I use ``exploration/consideration/practice'' to learn harmony from classical music, and technique and fresh finger movements from violin and piano pieces.



 

 

 



 

・クラシック音楽の「ピアノ」「ヴァイオリン」曲をコピーしているとロックではあまり出てこない”指の移動”が必要になるため、運指も普段とは違ってくる(※これはまだ初歩的な例)

If you're copying a classical piano or violin song, your fingering will be different because you'll need to make finger movements that aren't common in rock music.(※This is still a basic example)


・この部分、3小節目が弾きにくいのでこのようなアレンジでも良いと思う。

This part, the third measure, is difficult to play, so I think this arrangement is fine.

・もし原曲通りに弾く場合、例えば⇩のようなポジショニングを選択すると2通りのピッキングが考えられる・・等、

練習法と考察が広がってゆく

If you play the song exactly as the original song is, for example, if you select a position like ⇩, there are two possible picking options...Practice and consideration expand

これ以外にもいくつかのポジショニングが考えられるがそれは工夫次第・・

There are several other positioning options, so it's up to you

 


・ここの和音は曲中では分散して弾かれているが、このようにコードでとらえ、かつ「進行」を考えると

とてもメロディアスで勉強になる。ロック畑からしたら「とてもクラシックらしい?」と感じる和声の展開

In reality, these chords are played in a scattered manner, but if you look at them in terms of chords and consider the "progression," it's very melodious and educational. From a rock field, I feel it's a very classical-like harmony (development).

※ケーデンス/カデンツ(Kadenz/Cadence)の勉強にもなる

You can also study cadence/cadence.


・とりあえず「2通り」の運指パターン。「指使い」と「弦移動」が探求のポイント

``Two ways'' fingering patterns. ``Fingering'' and ``string movement'' are the key points of exploration.


・ヴァイオリンをコピーしていると「よく出てくるフレーズ」。

This is a phrase you often come across when practicing violin pieces.

 

でも聴いた印象とは違い「16分音符”1個分”ずれている」のでギターの場合ピッキングがやりづらい。

However, unlike what I thought when I heard it, it is difficult to pick the guitar because it is off by one 16th note.

(If you think about it in terms of alternates, "down" and "up" will be different.)

 

(オルタネイトで考えた場合「ダウン」と「アップ」がずれてしまう)

Phenomenon where down picking and up picking are out of sync

 

実際は⇩のようにアタマに休符があるので「それをちゃんと感じて演奏する」ことにこだわるのであれば

このように(ダウンを空振りで)アップから始めたいところ・・ただテンポが速いので難関

Actually, there is a rest at the beginning like ⇩, so if you are particular about a "proper performance feel",

It would be better to start with up-picking...

However, it is difficult because the tempo is fast.

 


・左手のポジションを少し簡単にするならば、このような弾き方も考えられる

If you want to make the left hand position a little easier, you can also play it like this.


 

・さらに「オクターブ下げて」解放弦も使うと、このようなカタチも生まれる!(かなり弾きやすくなる?)

Furthermore, if you lower the octave and use open strings, you can also create shapes like this! (Does it become much easier to play?)

※ただ「6弦」はピッキングの摩擦が大きいので個人的には好きではない・・(ギタリスト的には3~4弦あたりで解放弦を使ったカタチが作れるのが一番の理想だと思う、、)

However, I personally don't like the ``6 string'' because it creates a lot of friction when picking. (As a guitarist, I think the ideal is to be able to create shapes using open strings around the 3rd to 4th strings.) ,)



・ここはみんなが「あれ?」となるポイント⇩

This is the point where everyone wonders, “Huh?” ⇩

参考にした譜面ではⒷのように”E♭音”だったがスケール的にはⒶではなかろうか?・・という箇所

In the music score I referenced, it was an "E♭ note" like Ⓑ, but wouldn't it be Ⓐ in terms of scale? The part where...

 

他の楽譜を調べてみたところ、E音に(♮)とかっこ付きで臨時記号が表記されていた

When I checked other music scores, I found that an accidental symbol (♮) was written in parentheses on the E note.

 

おそらく”発見された古い自筆楽譜”が劣化で確認できず現代の研究者の見解で「この音がE♭は変なので

♮記号の付け忘れ?劣化で消えてしまった?」などの推測で後から付けたもの説?、、

Perhaps the ``old handwritten sheet music'' that was discovered could not be confirmed due to deterioration, and modern researchers speculated that ``Did they forget to add the ♮ symbol because the E♭ was strange?Did it disappear due to deterioration?'' Is not it?

 

では実際はどう演奏されているのだろうか?・・プロの演奏家の見解を知るべくいくつか演奏を確認すると・・

(ほぼ)Ⓐの演奏だった

So how is it actually played? ...I checked out some performances to get the opinions of professional performers...

Then, it was almost an Ⓐ performance.

 

ⒶE音が♮の場合/If the E sound is ♮

ⒷE音が♭の場合/If the E sound is ♭

 



※はたして”この1小節のE音は♮か?♭か?”・・こういう問題はクラシック音楽の世界にはよくあることだと聞いたことがある(考古学と同じ?)。現代のように本人の演奏が残っているわけでもなく昔の楽譜は「紙とインクの手書き」なのでこのようなことが起きても当然といえば当然・・むしろエジプトピラミッドの謎のようでロマンが広がる(というのは少々大袈裟?)

What is the truth...? Is the E note in this one measure a ♮ or a ♭? I have heard that this kind of problem is common in the world of classical music (is it the same as in archaeology?). Unlike in modern times, there are no records left of the composer's performance, and the music scores of the past were handwritten on paper and ink, so it is natural that something like this would happen. 

Is it a bit of an exaggeration to say that it is similar to the mystery of the Egyptian pyramids and has a sense of romance?

 



・ちなみにこのフレーズ、とあるヴァイオリニストがこのように弾いていた。こういう弾き方はギターにも向いているし楽しい、、

By the way, a certain violinist played this phrase like this. This kind of playing style is also suitable for the guitar and is fun.


・ならばさらに”ギター風にアレンジ”してみよう!

解放弦とプリングを使ってこのようにすると速弾きギタリスト感覚になってくる

Then, let's try ``arranging it in a guitar style''!

If you use open strings and pull-off like this, you will feel like a fast-playing guitarist.

 



【循環コード進行の部分】Circular chord progression part

ここは曲中とても美しい箇所だと思う(1人での演奏だと和声を感じられないのがとてもくやしい!(手が6~8本欲しいと本気で思っている)

I think this is a very beautiful part of the song (it's so frustrating that I can't feel the harmony when I play alone! (I seriously wish I had 6-8 hands)

・サイド(ハモリ)/Harmony part

・オクターブ下げて弾きやすく&コードネーム/Easy to play by lowering the octave&Code name

・解放弦を使用&ベース音をアレンジ/Use open strings & arrange bass sound

 

※(⇧ここの譜面には書いてないが)ビオラ・パートで「4小節目のE♭音」が気になった

(⇧ Although it is not written on the score here) I was interested in the "E♭ sound in the 4th measure" in the viola part.

 ※⇨動画参照/refer video

 

クラシック音楽に”そこまで精通”していない元ロック畑出身の者としては

ここは「E♮音」の方がスムーズに感じてしまうのだ・・

As someone who comes from a rock background and is not ``that familiar'' with classical music, I feel that the ``E♮'' sound is smoother here.

 

循環コード進行のFmaj7/♭Ⅲmaj7(平行調のメジャーキーで解釈するとⅠmaj7)の場所でもあるし・・

It is also the location of the circular chord progression Fmaj7/♭Ⅲmaj7 (Ⅰmaj7 if interpreted in a parallel major key)...

 



・別のポジション。1~2弦で弾くのと3~4弦で弾くのでは感覚に大きな違いがあるので1つのフレーズでも複数の

ポジションを確認しておきたい(特に速弾きではわずかな感触の違いで”弾ける、弾けない”がでてくると思う)

another position. There's a big difference in feel between playing on the 1st and 2nd strings and playing on the 3rd and 4th strings, so you'll want to check multiple positions even for a single phrase.


・ここは参考としてピックではなく指で弾くポジショニングの例

For reference, here is an example of positioning when playing with your fingers instead of a pick.


・見せ場の一つであるここのフレーズはギターではとても原曲通りには弾けない箇所だ

This phrase, which is one of the highlights, cannot be played exactly like the original on the guitar.

 

(”原曲通り”にこだわるのであればDの開放弦はオクターブ低くなってしまうので使えない)

(If you try to play the original song, the open D string will be an octave lower, so you can't use it.)

 

動画では(やむなく)低いポジショニングで表記したが、高いポジションで弾くことを考えてみる⇩

In the video, I indicated it in a low position, so here is an example of a high position.

 

インターバルが開きすぎてしまうので途中でアンダーノートをオクターブ上げる

ただ☆区間だけは⇩のように”あえて同弦上で弾く”ことを選択してみる

The interval is too wide, so raise the undernote by an octave in the middle.

However, for the ☆ section, I chose to “daringly play on the same string” as in ⇩.

 

・もうひとつ、このように⇩15フレットから2弦を使う手段も考えられる

Another option is to use the 2nd string from the 15th fret like this ⇩

 



P.S.

ここの弾き方は、もしそれをギター教室のレッスンで説明するなら何時間もかかってしまうくらいの様々な選択とそれぞれの理由がある..そしてそういうことを考えることは”遠い先へ行ける”大切な手段だと思う

There are so many choices and reasons for how to play here that if I were to explain them in a guitar class lesson, it would take hours.

And I think that thinking about such things is an important means of ``going far.''



 

ちなみに⇩こんなポジショニングも考えられる(少し移動距離はあるが後がラクになる)

By the way, there is also a positioning like this (there is a little distance to move, But it will make things easier later)

 

・・そうなるとその後のポジショニングも変わってくる⇩

If that happens, the positioning will change after that.

 


・このフレーズも前述部分と同じ要領、、カンタンにアレンジ。

This phrase can be easily arranged in the same way as the previous part.

 

12フレットのパターンと解放弦を使うパターン、原曲と比べるとかなりラクだがピッキングが重要、

このようなフレーズを(負荷の少ない)”アップピッキングから始める”人もいるだろう・・

The 12th fret pattern and the pattern using open strings are much easier than the original, but picking is important.

Some people may start phrases like this with up-picking.

 

(でも後々のことを考えるとダウンからの練習を身につけておいた方がテクニックが見につくと思う)

(However, thinking about what will happen later, I think it will be easier to see the technique if you practice from the down position.)

 

 


・前にも出てきた運指パターン。3の指でスライドさせてピッキングするのがポイント!

A fingering pattern that has appeared before. The key is to slide and pick with your 3rd finger!


 

 

・ここの弾き方の別ヴァージョン。7~3フレットがややストレッチで弾きづらいけど我慢、、

Another version of how to play here. The 7th to 3rd frets are a little stretchy and difficult to play, but I persevere.

 

Ⓐはフルピッキング、Ⓑはこのようにプリングを入れてあげると少しだけ右手がラクになる

Ⓐ is for full picking, and Ⓑ is for "pulling-off" like this, making your right hand a little easier.

※ラクにしてあげる(負荷を減らす)と少しでもミスピッキングの確率は下がり速度も上げられる

If you make it easier (reduce the load), you can reduce the probability of mispicking even a little and increase the speed.

 

          🐈    🐈    🐈

 

・その他、いろいろ考えて遊べると思う、、

I think you can think of many other things as well.

 

 



《追記/postscript》


弾き方や運指など気づいた点はその都度追記
I add any points I notice, such as how to play or fingering, as I go along.

 

 

 

 

 

 

 


コメント    この記事についてブログを書く
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする
« 高中正義「Feedback's Feel」... | トップ | 【考察/consideration】サン... »
最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ギター/Guitar」カテゴリの最新記事