Due to Lesotho's economic and geographical relationship with South Africa, some activists within Lesotho have urged the country to accept annexation.
In 2010, trade unionist Vuyani Tyhali started a petition in support of annexation, saying: "We have 30,000 signatures. Lesotho is not just landlocked – it is South Africa-locked. We were a labour reserve for apartheid South Africa. There is no reason for us to exist any longer as a nation with its own currency and army". Ntate Manyanye, a charity director, cited the AIDS epidemic as a reason why Lesotho could no longer survive as an independent country: "Lesotho is fighting for survival. We have a population of about 1.9 million but there may be as many as 400,000 AIDS orphans among us. Life expectancy has fallen to 34. We are desperate".
Ian Morris (2010年) [IM]
イアン・モリス (Ian Morris) 著『Why the west rules—for now』 人口は行政上の市域人口ではなく、都市的地域に対応する。東洋・西洋でそれぞれ最大の人口を有すると推測される都市の人口のみが算出されている。
George Modelski (2003年) [GM]
ジョージ・モデルスキー (George Modelski) 著『World Cities: –3000 to 2000』 人口は行政上の市域人口ではなく、都市的地域に対応する。全般的にChandlerの推定値よりも信頼性が高いが、紀元1000年以降の都市に関してはあまり推定人口を算出していない。
Tertius Chandler (1987年) [TC]
ターシャス・チャンドラー (Tertius Chandler) 著『Four Thousand Years of Urban Growth: An Historical Census』。人口は行政上の市域人口ではなく、建物が連続的に存在する都市的地域に対応する。歴史上の全世界の都市約2,500箇所について推定人口を算出している。
Deutsche Luft Hansa A.G. (from 1933 styled as Deutsche Lufthansa and also known as Luft Hansa, Lufthansa, or DLH) was a German airline, serving as flag carrier of the country during the later years of the Weimar Republic and throughout Nazi Germany.
Even though Deutsche Luft Hansa was the forerunner of modern German airline Lufthansa (founded in 1953), there is no legal connection between the two.
Deutsche Luft Hansa A.G. はナチス時代を通じてドイツ空軍と密接な関係を持ったとして戦後は完全に解体されたが、その再開をめぐって東西でふたつの「ルフトハンザ」」が誕生することになったのである。
鶴のロゴマークは戦前のDeutsche Luft Hansa A.G.のロゴマークを両社とも採用したものだが、既に登記された商標・マークを使用するとは現在では考えられないお粗末な対応である。
ここで思うのは、東ドイツはルフトハンザをもう3か月早く再建できなかったのかということである。当時から経済的あるいは技術的には敵わなかったはずだが、社名の登記が先行すれば西ドイツに対して優位な立場に立てたはずである。もっともその場合は、西ドイツの航空会社は最初から「ルフトハンザ」ではなかったと思われ、また「ルフトハンザ」は1991年に東西ドイツ統一に伴い営業を終了した東ドイツの国営航空会社という歴史になっただろうが。
New York is an unincorporated community in Henderson County, Texas, United States, about 11 miles east of Athens
New York was first settled around 1856 by James C. Walker, Davis Reynolds, Jesse M. Forester, and A. M. Otts at a location south of the present site. The present site was settled in 1873. The community was reportedly named either by T. B. Herndon as a joke or by Reynolds because of his hopes for the town's future.
Texas is a hamlet in Oswego County, New York, United States, near the southeastern corner of Lake Ontario. It is officially part of the town of Mexico.
The hamlet's name became Texas some time between 1820 and 1860. The present name is after the territory of Texas.
Tokio is at the intersection of U.S. Highway 82/380 and a local road, seventeen miles west of Brownfield in extreme western Terry County. The town was founded around 1908 and may have been named by Mrs. H. L. Ware for the capital of Japan. In 1912 a post office was opened with Mrs. Ware as postmistress, and in 1929 the community reported a population of fifteen. Located in a farming region with nearby oil and gas fields, Tokio kept its post office and a small population through the early 1990s. In the 1940s it reported about three businesses and 125 residents. From the 1950s through 1990 the town had an estimated population of sixty. In the early 1990s Tokio reported a post office and four businesses. The population dropped to twenty-four in 2000.
その「Tokio, Texas」は今やゴーストタウンとなっている。(Ghost Town Listが存在することが凄い)
Who : Phiops II, Minhti, King of Arakan,, Musoma Kanijo
Where : Arakan
Minhti, King of Arakan, which is now part of Myanmar (formerly Burma), is reputed to have reigned for 95 years between 1279 and 1374.
The longest documented reign of any monarch is that of Phiops II (also known as Pepi II or Neferkare) a Sixth-Dynasty pharaoh of ancient Egypt. His reign began c. 2281BC, when he was 6 years of age, and is believed to have lasted c. 94 years.
Musoma Kanijo, although not a monarch, was chief of the Nzega district of western Tanganyika (now part of Tanzania) and reputedly reigned for more than 98 years from 1864, when aged 8, until his death on 2 February 1963.
このようにPhiops II (ペピ2世)、Minhti (Min Hti) 、Musoma Kanijo という時代も地域も全く異なる3名の君主が出てくる。この3名や国家・歴史について調べてみた。
最も古いのは、エジプト古王国時代最後の王朝であるエジプト第6王朝のファラオ (王) のペピ2世(ネフェルカラー・ペピ、Pepi II Neferkare) だ。
実際は1429年の王権樹立をもって王国 Kingdom of Mrauk U (地図の緑色) の設立とするようで、これ以前の記録は正確ではないが、ラカイン族は自身の民族史を紀元前3325年まで遡って、1785年の最後の支配者に至るまでの227人のアラカン王国の君主を明らかにしている。
その中の1人がMin Htiで1279年から1374年まで95年にわたって統治したとされている。
The history of Arakan from the 9th to the 13th centuries AD is still hidden in the dark. It is generally referred to as the Lemro period. Lemro means 'four cities' in Arakanese, and indeed this is the period of a succession of four cities whose names were Pin-sa, Pa-rein, Khreip and Laung-krak. Lemro is also the name of the river along which these cities were situated. Apart from the last one of these cities, not much is known of the other ones, where there have been no archaeological excavations at all. There has been as yet no serious study of the chronology of the period. We have at the moment only various dynastic lists whose dates do not match each other.
The greater part of the 14th century, for example, is covered by the reign of a king who is said to have reigned for a total of 106 years (Min Hti 1279-1385).
尚、この写真は1676年に描かれた "View of Mrauk U" である。華やかなイメージが伝わってくる。
The Étendard was an express train that linked Paris and Bordeaux in France. Introduced in 1968, it was operated by the Société Nationale des Chemins de fer français (SNCF), and was initially a Rapide.
The train's name, L'Étendard (literally, "The Standard") is the French word for "banner", and commonly refers to military banners, as carried on parades and into battle.
From 1971 to 1984, the Étendard was a first-class-only Trans Europ Express (TEE), and between 1973 and 1975, the southbound service was an international train linking Paris with Spain. It reverted to being a two-class Rapide in June 1984 and was discontinued entirely with the introduction of TGV service between Paris and Bordeaux, in 1990.
The Étendard's core route was the 584 km long Paris–Bordeaux railway. The train normally ran daily except Sundays southbound and daily except Saturdays northbound.
Starting in 1973, the Étendard's southbound route was extended along the Bordeaux–Irun railway line to terminate in Irun, Spain, and its northbound route was extended to start in Hendaye, France, stations located on opposite sides of the French–Spanish border. During the summer timetable periods, these extensions were served on all operating days (six days a week), except certain holidays. During other seasons, the portion between Bordeaux and Irun or Hendaye usually operated only one day a week: southbound on Saturdays, northbound on Sundays. These extensions lasted until 1975.
The Étendard was usually hauled by one of SNCF's 1.5 kV DC, Class CC 6500 electric locomotives.
このようにエタンダールは1970年代にTrans Europe Express (TEE) として活躍した列車だ。1981年にTGVがパリ - リヨン間で開業し、その後役割を終えることになったが、(ギネス記録上は) 営業列車平均速度記録最速の座を10年にわたって記録した。
エタンダールを牽引していたフランス国鉄CC6500形電気機関車は、1969年から1974年にかけて製造されたフランスを代表する電気機関車であり、映像を確認することができる。
そしてエタンダールを含めたTrans Europe Express (TEE) もまた20世紀の偉大な鉄道遺産である。
Trans Europ Express, 略称TEEは、1957年から西ヨーロッパで運行されていた列車の種別である。
TEEは本来、国際的に活動するビジネス客を主な対象として設定された列車である。また第二次世界大戦後に急速に発達した航空機や自動車に対抗できる速度や利便性、快適性を追求した列車でもある。
TEEでは出入国管理や税関検査などの手続きは原則として車内で走行中に行なえるようになっており、国境駅での長時間停車は不要になった。また食堂車を連結するか、もしくは車内の厨房からケータリングサービスが行なわれた。列車によっては車内からの電話や秘書によるタイプセットなどのサービスが行なわれるものもあった。
ほとんどの系統でTEEは1日に1往復から2往復程度であり、早朝に始発駅を出て昼頃に終着駅に着き、逆向きの列車は夕方に発車して深夜に到着するというダイヤが組まれた。これはビジネス客の出張利用を想定し午後を目的地での仕事に使えるようにしたためであり、昼間を列車の中で過ごすことはあまり想定されていない。
TEEの構想を提案したのはオランダ国鉄の総裁であったF.Q.デン・ホランダー(Frans den Hollander)である。彼は1953年10月30日の記者会見で、Europa Express(ヨーロッパ急行)という新たな国際列車を提唱した。これはすべて一等車からなる高速の気動車列車で、当時の旅客機と同等以上の内装を有し、国境で乗務員を交代することなく運行されるべきものとされた。デン・ホランダーは、300kmから500km程度の距離では列車は航空機に所要時間の面で優位に立てると考えた。また彼はこのころ国営航空会社KLMの役員も兼ねており、当時急速に発展していた航空業界のサービスを鉄道に取り入れようという意図もあった。一等専用としたのは、当時の航空運賃では二等旅客は航空機を選ぶことはないと考えられたためである。
ベルギー国鉄、ドイツ連邦鉄道、フランス国鉄、イタリア国鉄、ルクセンブルク国鉄、オランダ国鉄、スイス連邦鉄道、オーストリア連邦鉄道がTEEのメンバーとなり、1957年6月からTEEが運行された。その後スペイン国鉄、デンマーク国鉄もメンバーに加わった。
1493年にコロンブスの2回目の航海の際に発見され、スペインのモンセラート修道院にちなんで「サンタ・マリア・デ・モントセラテ」(Santa María de Montserrat)と命名された。しかしスペインは入植せずに、1632年にイギリス人プロテスタント入植者たちによってイギリスの植民地となった。
その後1782年にアメリカ独立戦争でフランスが占領するも、直ちにイギリスに返還され、また1958年には西インド連邦の一州となるも、1962年に同連邦が解体し再びイギリスの植民地になるなど、基本的に歴史を通じてイギリスの支配下にある。
首都プリマスは、以前の人口は4,000人以上で、重要な東カリブ上での船の停泊地のひとつだった。イギリス風の町並みだった。いくつか写真が確認することができる。
2003年や2006年にも大噴火を起こすなど、スーフリエール・ヒルズの火山活動は続いていて、プリマスがガスと地熱がひどく人が住める状況にはない。侵入も禁止されており、元の住民が物を取りに来ることも許されない。
一方で、観光局の「Must Do / Places to See」にはスーフリエール・ヒルズやプリマスが掲載されており、それが訪問の目当てとなることも事実である。(このブログのきっかけもそうだが...)
いつも思うのだが、被災地を旅するのは、地元の方としては経済的には助かるのだろうが、訪問する立場としてはどうしても申し訳ない気持ちがありすっきりしない。
The University of al-Qarawiyyin is a university located in Fes, Morocco. The al-Qarawiyyin mosque-religious school / college was founded by Fatima al-Fihri in 859 with an associated school, or madrasa, which subsequently became one of the leading spiritual and educational centers of the historic Muslim world. It was incorporated into Morocco's modern state university system in 1963. It is the oldest existing, continually operating and the first degree awarding educational institution in the world according to UNESCO and Guinness World Records and is sometimes referred to as the oldest university.
Education at al-Qarawiyyin University concentrates on the Islamic religious and legal sciences with a heavy emphasis on, and particular strengths in classical Arabic grammar/linguistics and Maliki law, although a few lessons on other non-Islamic subjects such as French, English, and even IT are also offered to students.
Ez-Zitouna University is located in Montfleury, Tunis. It is claimed to be the oldest teaching establishment in the Arab world, since the Ez-Zitouna madrassa was founded in 737 as the teaching arm of the Olive-Tree Mosque (Djemaa ez-Zitouna) and has been in continuous existence since then.
Following Tunisia's Independence, the modern Zitouna University was established on April 26, 1956.
The University of Salerno has very ancient origins as it is one of the oldest universities in Europe together with Paris and Bologna.
The Salerno School of Medicine was founded in the 8th century and was the principal institution in Europe for the study of medecine, reaching its utmost splendour during the Middle Ages. The School marked an enormous step forward in the evolution of medical science and easily fitted into the city of Salerno, which had been thriving economically and culturally since it had been part of Magna Graecia.
The university remained active until 1811, when it was closed by royal decree under the Napoleonic government of Joachim Murat.
In 1944 the university was re-opened by king Vittorio Emanuele II, and the Istituto Universitario di Magistero "Giovanni Cuomo" was founded, which became state-controlled in 1968 as the Facolta? di Magistero of the University of Salerno.