思考実験

政治の私物化

政治の私物化

 政治は人類の社会的営みのための必要から生まれ出たものである。古来、社会的分業は家によって継承されてきた関係からか、政治も家によって継承されてきたものであろう。
 こうした経緯から、東洋においても西洋においても、政治は家系と密接な繋がりを持ってきた。
 しかしながら、政治は公のために運営されるべきであって、私のために利用されるべきではない。

 未熟な人間集団においては、公と私の区別が分らなくなるようである。朕は国家なりと言ったフランスの絶対君主はもとより、国法を変えてまで元首の地位を守ろうとするのは、最早、公私混同の域にあるといって良いだろう。

 政治の私物化が進行して、絶対君主のようになると、その弊害で国民は苦しむ事になるが、最後はその君主に恨みのエネルギーが向けられる事になる。秦の趙高、胡亥、ナポレオン、ロシアのニコライ2世...。

 事例は無数にある。

Privatizing politics
 Politics have been born out of the needs of human social life. Since ancient times, the social division of labor has been inherited by the family, and politics has also been inherited by the family.
 Due to this history, politics has been closely linked to family lines in both the East and the West.
 Politics, however, should be run for the public, not for private use.

 It seems that immature human groups don't know the distinction between public and private. It can be said that not only the absolute monarch of France who said that I am the state but also a person who is trying to protect the position of the head of state by changing national laws is already in the realm of public-private confusion.

 If politics becomes privatized and becomes like an absolute monarch, the people will suffer from the evils of that, but in the end the energy of resentment will be directed against that monarch. Zhao Gao of Qin, Huang-di, Napoleon, Nicholas II of Russia. . . .
 There are countless examples.

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