思考実験

神の私物化

神の私物化

 神という概念は人により、かなり異なっているように思う。昔、ギリシャではゼウス以下大勢の神々がいたし、その神々は、人間臭く愛憎の念を持っていたという。また、日本に於いては八百万の神々というように、無数の神がいると想定している。

 一方、ユダヤ教、キリスト教、イスラム教では、唯一絶対の全知全能の神のみが存在すると考えられている。
 洋の東西を問わず、どんな宗教においても神に祈る際には、自分の願いを神に伝えようとする筈だ。当然の事である。
 但し、人により願い事の内容に差がある事も当然である。或る人は、他人の幸福を願うだろうし、或る人は、他人の不幸を願うかも知れない。

 人が正しく生きる事を願う神にとって、悪しき願いは煩く感じられるに違いない。また、神が存在するなら、神は公の大勢の人に資する願い事には傾聴するが、私的な願い事にはあまり時間を使いたくないと思うだろう。
 そのような意味で、神や宗教を自己の活動のために利用する事を、神は嫌うであろう。

 神を私物化している事を人が実感するのは、難しいに違いない。神を信仰している者は神を怖れているので、尚更である。
 私物化の顕著な例は、かつて、ルターが抗議した贖宥状の件である。これは、キリスト教会による神の私物化であったろう。他にも、選民思想や神の恩恵の押売り等、神の私物化に近い例は山ほどもあるだろう。

Appropriating God
 I think that the concept of God differs from person to person very much. Long ago, in Greece, there were many gods below Zeus, and it is said that these gods had a human-like love and hate. In addition, it is assumed that there are countless gods, such as the eight million gods in Japan.

 Judaism, Christianity, and Islam, on the other hand, believe that there is only one absolute, omniscient and omnipotent God.
 When praying to a god in any religion, regardless of whether it is in the East or the West, one should try to convey one's wishes to the god. It is a matter of course.
 However, it is natural that the contents of wishes differ from person to person. Some may wish for the happiness of others, some may wish for the misfortune of others.

 For a god who wants people to live righteously, evil wishes must be annoying. Also, if there is a God, he would listen to public requests that benefit the masses, but would prefer not to spend too much time on private requests.
 In that sense, God would hate to use God or religion for his own activities.

 It must be difficult for people to realize that they are privatizing God. All the more so because those who believe in God fear God.
 A prominent example of making one's own is the issue of indulgences, which Luther once protested. This would have been the privatization of God by the Christian Church. In addition, there must be a mountain of examples close to the personalization of God, such as the idea of the chosen people and the touting of God's bounty.

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