善を教えるには、同時に悪も教える必要がある
一般的に善は好まれ、悪は嫌われる。しかしながら、善悪は表裏一体であり、善が無ければ悪もなく、悪が無ければ善も有り得ない。従って、教育の観点からは善も悪も等しく教え込む必要がある。
もちろん、悪事を勧めるのではなく、何故悪いのかを善の視点から見つめ悪を評価するというのが、正しい教育者の姿勢であろう。善である理由や悪である理由を教えず、善を主張するだけでは、半分しか教えていないという事になる。
比較や評価が出来ない人は、教条的になりやすい人でもあるだろう。
To teach good, we must also teach evil.
In general, good is liked and evil is disliked. However, good and evil are two sides of the same coin; without good, there can be no evil, and without evil, there can be no good. Therefore, from the point of view of education, it is necessary to inculcate both good and evil equally.
Of course, the correct attitude of an educator is not to recommend bad behavior, but to look at why it is bad from a good perspective and evaluate it. If you just insist on what is good without teaching why it is good or why it is bad, you are only teaching half of somethings.
People who are unable to compare and evaluate are also likely to become dogmatic.