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ChatGPTの『古事記』『日本書紀』英訳

ChatGPTの『日本書紀』英訳 黄泉の国 5

『日本書紀』 黄泉の国 5

一書曰、伊弉諾尊、勅任三子曰「天照大神者、可以御高天之原也。月夜見尊者、可以配日而知天事也。素戔嗚尊者、可以御滄海之原也。」既而、天照大神在於天上曰「聞、葦原中國有保食神。宜爾月夜見尊就候之。」月夜見尊、受勅而降。已到于保食神許、保食神、乃廻首嚮國則自口出飯、又嚮海則鰭廣鰭狹亦自口出、又嚮山則毛麁毛柔亦自口出。夫品物悉備、貯之百机而饗之。是時、月夜見尊、忿然作色曰「穢哉、鄙矣。寧可以口吐之物敢養我乎。」廼拔劒擊殺。然後復命、具言其事、時天照大神、怒甚之曰「汝是惡神。不須相見。」乃與月夜見尊、一日一夜、隔離而住。是後、天照大神、復遣天熊人往看之、是時、保食神實已死矣、唯有其神之頂化爲牛馬、顱上生粟、眉上生蠒、眼中生稗、腹中生稻、陰生麥及大小豆。天熊人、悉取持去而奉進之、于時、天照大神喜之曰「是物者、則顯見蒼生可食而活之也。」乃以粟稗麥豆爲陸田種子、以稻爲水田種子。又因定天邑君、卽以其稻種、始殖于天狹田及長田。其秋、垂穎、八握莫莫然甚快也。又口裏含蠒、便得抽絲、自此始有養蠶之道焉。保食神、此云宇氣母知能加微。顯見蒼生、此云宇都志枳阿鳥比等久佐。

於是、素戔嗚尊請曰「吾今奉教、將就根國。故欲暫向高天原、與姉相見而、後永退矣。」勅許之。乃昇詣之於天也。是後、伊弉諾尊、神功既畢、靈運當遷、是以、構幽宮於淡路之洲、寂然長隱者矣。亦曰、伊弉諾尊、功既至矣、德文大矣、於是、登天報命、仍留宅於日之少宮矣。少宮、此云倭柯美野。

≪英訳≫

The text says, “Izanagi, with three children, said, ‘The Great Deity of the Sun can govern the High Plain of Heaven. The Deity of the Moon-Night-Seer can observe the affairs of Heaven and be paired with the Sun. The Deity of the Swift-Male-God can rule the Origin of the Vast Sea.’” After this, the Great Deity of the Sun said from Heaven, “I have heard that in the Central Land of Reed Plains, there is a Deity of Food. It would be good for you to go and wait for the Moon-Night-Seer.” The Moon-Night-Seer received the order and descended. Upon arriving at the Deity of Food, the Deity turned its head toward the land, and food came out of its mouth. When it turned toward the sea, its fins extended and contracted out of its mouth, and when it turned toward the mountains, both coarse and fine hair came out of its mouth. All things were prepared, stored in a hundred vessels, and offered. At that time, the Moon-Night-Seer became angry, saying, “How vile and low! Would I dare to be nourished by things that come out of your mouth?” The Moon-Night-Seer drew his sword and struck the Deity, killing it.

The Moon-Night-Seer then reported the incident in full. At that time, the Great Deity of the Sun was furious, saying, “You are an evil deity. We do not need to meet.” Thus, the Moon-Night-Seer and the Great Deity of the Sun separated for one day and one night. After this, the Great Deity of the Sun sent the Heavenly Bear-Man to observe. At that time, the Deity of Food was already dead, and only its top had transformed into cattle and horses, with grains on its head, hairs on its eyebrows, seeds in its eyes, grains in its belly, and wheat and various beans in its groin. The Heavenly Bear-Man took everything and presented it. At that time, the Great Deity of the Sun was pleased, saying, “These are things that can be seen by the blue lives to eat and live.” Then, using millet and seeds as upland field seeds, and rice as paddy field seeds, the Great Deity of the Sun established the land of Tiankamichi and Osadano. In the autumn, the grains hung down and were very quick to ripen. The seeds contained in their mouths could be drawn into silk. From this, the method of raising silkworms began. The Deity of Food is also called Ukemochi, the Knowing-How-to-Increase-Things. The blue lives to be seen are the Utsushikemuri, the Great Goblins and Birds, and others who support them.

Afterward, the Swift-Male-God asked, saying, “I have now received my orders, and I will go to my root land. So, I want to go to the High Heaven Origin for a while, meet my sister, and then return forever.” It was granted. Afterward, Izanagi’s divine work was complete, and the divine spirits were about to move. Therefore, a palace was built on the shore of Awaji, where Izanagi would remain in seclusion. It is also said that since Izanagi’s divine work was complete, his virtue was great. So, he ascended to heaven to report the divine command and left his abode in the Sun’s Little Palace. The Little Palace is the place called Yamatokuni.

≪この英文の和訳≫

一書によれば、伊弉諾尊は、3人の子供を持ち、次のように言いました。「天照大神は、高天の原を支配することができます。月夜見の神は天の出来事を観察し、太陽と対になります。素戔嗚の神は大海の起源を支配できます」。その後、天照大神は天上から言いました。「葦原中國に食の神がいると聞いた。月夜見尊に会いに行くべきだ」。月夜見尊はその命令を受け、降りて行きました。食の神のもとに着いたところ、食の神は国に顔を向け、口から食べ物が出てきました。海に向けると、ひれが伸び縮みして口から出てきました。山に向けると、粗い毛と細い毛が口から出ました。あらゆるものが用意され、100の器に詰められ、供えられました。そのとき、月夜見尊は怒り、言いました。「どれほど卑しいことでしょう。口から出たもので私を養う勇気がありますか」。月夜見尊は剣を抜いて神を打ち殺しました。

その後、月夜見尊は出来事を報告しました。そのとき、天照大神は怒り、言いました。「あなたは邪悪な神です。私たちは会う必要はありません」。そして、月夜見尊と天照大神は1日1晩離れて住むことになりました。その後、天照大神は天熊人(あめのくまひと)を派遣して調査しました。そのとき、食の神は既に死んでおり、その頭だけが牛や馬に変わり、頭に穀物、眉に種子、目に稗、腹に穀物、麦とさまざまな豆が生えていました。天熊人はすべて持ち去り、天照大神は喜びました。「これは青い生命に食べて生きることができるものです」。それから、小麦や種子を山地の種子として、稲を水田の種子として使い、天狭田と長田という土地を確立しました。秋には穂が垂れ下がり、非常に速く熟しました。口に含んだ種子は糸に引き込むことができました。ここから蚕を育てる方法が始まりました。食の神は宇気模知能加微(うけもちちのうかけび)とも呼ばれ、青い生命を見るものは宇都志枳阿鳥比等久佐(うつしきむりはとひとらひとくさ)といいます。

その後、素戔嗚尊は尋ねました。「私は今、命令を受けました。故郷に帰ります。一時的に高天の原に行き、姉に会い、それから永遠に戻ります」。許可されました。その後、伊弉諾尊の神業は終了し、神々の運命は移り変わろうとしていました。そのため、淡路の海岸に宮殿が建設され、伊弉諾尊はひっそりと隠遁生活を送ることになりました。また、伊弉諾尊の神業が完了し、その徳は大きかったため、彼は天に昇って神命を報告し、日の少宮に住まいを残しました。少宮は倭柯美野(やまとくに)とも呼ばれます。

令和5年10月20日(金) 2023

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