《コード進行/chord progression》
Cmaj7 F#7 Bm7 E7(-9)
Am7 D7 Bm7 Em7
Cmaj7 F#7 Bm7 E7(-9)
Am7 B7 Em7
《Ex.1》
普通に弾けばこんな感じのポジションだろう、、
If you play normally, it will be in a position like this
ただ、CDを聴くと印象的な”クリシェ”の美しいラインが聴こえてくる
(これは見逃すわけにはいかない!)
However, when listening to the CD, you can hear a beautiful line with an impressive "semitone progression".
《Ex.2》
わかりやすくベースラインとクリシェのメロディだけにしてみた
I tried to make it easy to understand with only the bass line and melody
2弦上で半音づつ下がっているラインがとても美しい
The line that goes down by semitones on the 2nd string is very beautiful.
(クラシックギターのように指でつま弾いてみると分かりやすい)
そこで今度はこのクリシェのラインを意識してコードのカタチ(ポジション)を
作ってみる
Try to make the shape of the chord with that line of semitone progression in mind
《Ex.3》
《Ex.1》と比べると”あか抜け”した感じになり音もスッキリする
Refreshing compared to "Ex.1"
バンド等でバッキングする時、自分ならこういうカタチにするだろう、、
《Ex.1》のように全ての弦を弾くのは重たい
This is better when backing with a band, etc.
むしろ弦2本でアレンジしてもよいくらいだ(そういうことを考えるのは楽しい)
そして次の段階では
「キーボードソロのメロディをギターで弾く」
↓
「キーボードソロのメロディと和音を一緒に弾く」
・・と発展させてもこれまた勉強になって楽しめると思う
next time
"Play the keyboard solo melody on the guitar"
"Play keyboard solo melody and chords together"
I want to do that. It looks like it's going to be a study!
時間ができたらやってみようと思う、、🐈
in postscript...
《追記/postscript》