【運指、アーティキュレーションの補足/Supplementary information on fingering, fingering, articulations, etc.】
【0:12~】
1弦が主旋律、2弦、3弦~がハモリパート
The 1st string is the main melody, the 2nd and 3rd strings are the harmonious parts.
1弦は全音のトリル(18フレット~20フレット~18フレット)で弾く
Play the 1st string with a whole tone trill (18-20-18F)
その後も同様だが1弦10フレットの場合のみ半音トリル「10フレットと11フレット」となる
After that, it is the same, but only for the 10th fret of the 1st string, it becomes a semitone trill "10th and 11th frets"
【0:39~】
元々は素直にこのようなポジションのフレーズ
It is originally played in this position.
ただギターでは弾きにくいのでこのようなポジションを試してみる
However, it is difficult to play on a guitar, so how about this position?
・ここは色々試してみる必要あり、、
Looks like I'll have to try different things...
【1:06~】
主旋律とハモリパートのポジションを1つのTAB譜で表記できなかったので
1弦がこのようになっているが実際弾く時は下のようにオクターブの型
I couldn't write the main melody and harmony part positions on one tablature, so the first string looks like this.
However, it actually becomes an octave shape, as shown in the example below.
⇩
【1:15~】
※左手の指番号/left hand finger number
人→1
中→2
薬→3
小→4
【1:28~】
ここはロックギター的には「音8コでひとまとめ」と捉え、このような指使いにしがちだが、、
Normally, this would be regarded as "a group of 8 sounds", and it would be a fingering like this,,,
ヴァイオリン(クラシック音楽)を意識?して、このようにフレーズを区切って捉えてみた
Conscious of the violin (classical music)? Then, I tried to separate the phrases like this
上が「ロック風」で下が「クラシック風」・・という自身のイメージ。
こんなアプローチを考えることもギター探求の楽しみの一つ、、
Thinking about such an approach is one of the pleasures...
ここからのフレーズもポジション取りに悩んだあげく
あえてこのような選択を(この先もそんなことがずっと続く・・)
Beyond that, I will continue to search for ways to play with violin in mind...
【1:54~】
ここは本来の譜面ではアタマ休符でこうなっているが↓
(当時の自分は)次の流れにひっぱられてアタマに音を入れて弾いてしまったようだ
※数十年前の録音を今思い返して採譜しているので”原曲と違う箇所”の理由は自分でも定かではない...
I'm currently transcribing a recording from several decades ago, so I'm not sure why there are parts that are different from the original...
ここは本来の譜面では⇩下のポジションが正解だが⇧上のように弾いてしまっている(後で気が付く)
(順番の勘違い?)
ここは下の☆印の音がC音が正解だが、当時は上のように「前と同じパターン」で
弾いてしまっている
【3:23~】
ここの☆印の音は
17フレットから「18フレットに上がるのか?15フレットに下がるのか?」で和声的にこだわりたいポイント
From the 17th fret, the points you want to focus on harmonically: “Does it go up to the 18th fret? Does it go down to the 15th fret?”
当時の録音では下がる方を強調していたようだが今聴くと上がる方が好みだ
The recording at the time seems to have emphasized the "go down" , but when I listen to it now, I prefer the "go up"
個人的にここのコードの流れ(和声)は現代に聴いても切なくてメロディアスだと感じる、、
Personally, I feel that the chord flow (harmony) here is sad and melodious even if you listen to it in modern times.
⇩5弦のメロディは原曲には入っていない、、
⇩The 5-string melody is not included in the original song...
元々この曲はロックバンド風にアレンジしたもの・・
This song was originally arranged in a rock band style...
ドラム、ベース、サイドギターのコードバッキングにのせて
リードギター1人がメロディを弾くにはどんなアレンジやコード伴奏になるのか?
What kind of arrangement and chord accompaniment would be used for a single lead guitar player to play a melody over the chord backing of drums, bass, and side guitars?
・・という好奇心で作ったものなので、
当時はこのようなサイドギター用のメロが浮かんで入れたのだと思う・・
I made this out of curiosity...
At the time, I think this kind of melody for the side guitar came to mind and I included it.
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【編集後記】
昔録音した音源をタイムカプセルのように紐解いて、今改めて聴いて、TAB譜作成の作業をしてみた
I unraveled the sound source recorded in 1993 like a time capsule, listened to it again, and made many discoveries while working on the tab score.
当時のアナログ音源では聴き取れない箇所も多く「どう弾いたか?」わからなかったり、
「なぜこのようなポジションで弾いたのか?」と、当時の自分の意図を思い出せなかったりした
I couldn't remember my own performance at that time, and I was worried, "How did I play it?"
This is a record of "reference and analysis" to the last
It may be a blog that tries to leave "trivial things" that only people who have played the guitar can understand.
自身の記録として/As my own record
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