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ヒューマン・ライツ・ウォッチ 国際犯罪に関してウクライナ国会に提出された法案が懸念を生じさせている

国際犯罪に関してウクライナ国会に提出された法案が懸念を生じさせている

国会議員は市民社会と協議すべき

HRWウクライナ上級調査員 ユリア・ゴルブノワ

Ukraine became a full-fledged member of the International Criminal Court (ICC) on January 1 – a key development for accountability and human rights in the context of Russia’s war against Ukraine. This significant step for global justice was the culmination of years of dedicated advocacy by Ukrainian and international nongovernmental groups.

ウクライナが1月1日に国際刑事裁判所(ICC)の正式な加盟国となり、ロシアによるウクライナに対する戦争に関連した説明責任と人権は大きく前進した。世界的な法の正義実現に向けた今回の大幅な前進は、ウクライナのNGOと国際的なNGOによって長年続けられた献身的なアドボカシーの集大成だった。

Paving the way for Ukraine to join the court, in August, the country adopted a law providing for ratification of the Rome Statue, the court’s founding treaty.

ICC加盟に道を開くためにウクライナは昨年8月に、ICCの設立させた条約であるローマ規定の批准を定める法律を成立させた。

To achieve justice for international crimes in the country’s 11-year war, authorities need to align Ukraine’s legislation with international law, so that serious crimes can be prosecuted effectively within the domestic criminal justice system. The scale of Russian forces’ war crimes and other abuses since the 2022 full-scale invasion makes this need more critical than ever. Since 2022, Ukraine’s prosecutor general’s office has opened more than 150,000 investigations into war crimes and other conflict-related abuses.

同国での11年に及ぶ戦争における国際犯罪に法の正義を実現するために、当局はウクライナの国内法を重大犯罪が国内の刑事訴訟制度内で起訴できるよう、国際法と整合させる必要がある。2022年の全面侵攻以降のロシア軍による戦争犯罪他の人権侵害の規模は、そのことを以前にも増して重要にした。ウクライナ検察局は、戦争犯罪他の紛争関連人権侵害対して、15万件超の捜査を開始している。

Yet these efforts could be hampered by recent legislative developments.

しかしそれらの取組は、最近の法律制定によって妨げられる可能性がある。

In October, after years of consultations with and input from Ukrainian civil society and legal experts, Ukraine’s parliament adopted a law to bring Ukraine’s criminal and criminal procedure codes in line with the ICC statute. The law included crucial provisions, including on crimes against humanity and command responsibility. While more reforms are needed to complete the process, experts agreed that this was a step in the right direction to help give Ukraine the necessary tools to effectively prosecute international crimes domestically.

ウクライナの市民社会及び法律専門家と長年にわたる協議を行い、彼らから情報を提供された末に、ウクライナ国会は昨年10月、ウクライナの刑法と刑事訴訟法をICCローマ規定に整合させる法律を成立させた。その法律は、人道に対する犯罪と指揮命令責任などに関する、極めて重要な規定を盛り込んでいる。整合過程の完了には更なる改正が必要だが、その成立は、国際犯罪を国内で効果的に訴追するのに必要なツールをウクライナが得る助けとなる、正しい方向での一歩前進である旨、専門家たちは同意していた。

However, on December 5, Ukraine’s parliament hastily moved to consider two draft laws that, in essence, create an entirely different approach to aligning the country’s legislation with the ICC treaty. One of Ukraine’s leading international lawyers told me that these draft laws not only contradict the October amendments, but also risk bringing existing investigations into war-related abuses to a halt. Civil society groups raised the alarm, calling the proposed bills “unjustified,” and saying they failed to take “into account the position of judges, prosecutors, and investigators, as well as civil society.” Civil society groups warned that, if adopted, the bills will “nullify many effective justice processes.”

しかしながら12月5日にウクライナ国会は、本質的に国内法をICC条約に整合させるのとは、全く違うアプローチとなる2つの法案の検討に急遽動いた。ウクライナにおける指導的国際的弁護士の1人は私に、それらの法案は10月の修正に矛盾するだけでなく、戦争に関連した人権侵害に対して現在行われている捜査を打ち切る危険がある、と語った。市民社会団体は、警鐘を鳴らし、法案は「不当」であると言い、「国会は裁判官・検察官・捜査官だけでなく市民社会の立場を考慮していない」、と語った。法案が成立したら、「多くの効果的な司法手続きを無効化することになる」、と市民社会団体は警告していた。

Aligning Ukrainian national legislation with international law is crucial for achieving meaningful and comprehensive justice for victims and holding perpetrators of atrocities accountable. It is paramount that Ukrainian authorities approach this process in a thoughtful manner that takes the views of civil society into serious consideration.

ウクライナ国内法を国際法に整合させることは、被害者への意味のある包括的な法の正義の実現と、残虐行為の加害者の責任追及にとって極めて重要である。ウクライナ当局が、市民社会の意見を真剣に考慮した思慮深い方法でこの整合過程に取り組むことが最も重要だ。

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