組織風土は誰の責任か?
フジテレビが存亡の危機に陥っている。当初の社長の対応方針が悪く一気に広告の依頼主が不信を抱き、広告を取り消す企業が続出したのである。中居氏の方は女性との間で示談が成立しており、一件落着であるがフジテレビサイドの対応に問題があるように推測されているようだ。
約1年前の事案の背後に別の大問題が隠れていたような印象がある。そこに組織風土の退廃とガバナンス不良の問題が浮き上がってきたのであろう。企業であれ、政府であれ、およそ組織風土は長の責任である。一般の要員に責任が全く無いとは言わないが、組織全般のモラルや士気、企業文化等は、必ず長の責任である。
特に大組織では、組織風土に関するモニタリングが必要である。
Who is responsible for organizational culture?
Fuji Television is facing a crisis. The president's poor initial response policy caused advertising clients to lose trust in the company, and many of them canceled their advertisements. Nakai has reached a settlement with the woman, and the matter is now closed, but it seems there are speculations that Fuji Television's response was problematic.
I have the impression that another big problem was hiding behind the incident about a year ago. The problem of the decadence of the organizational culture and poor governance has come to light. Whether it is a company or a government, the organizational culture is generally the responsibility of the head. I am not saying that the general staff is completely free of responsibility, but the morale, morale, corporate culture, etc. of the organization as a whole are always the responsibility of the head.
Monitoring of organizational culture is necessary, especially in large organizations.