会計ニュース・コレクター(小石川経理研究所)

米国公認会計士協会、給与保護プログラム(PPP)ローンの会計処理指針を公表(JofAより)

AICPA issues guidance on accounting for forgivable PPP loans

米国公認会計士協会(AICPA)が、給与保護プログラム(PPP)ローンの会計処理指針を公表したという記事。

給与保護プログラム(PPP)というのは、米国で導入されている「新型コロナウイルスの感染拡大により影響を受けた中小企業向けの融資プログラム」で、「一定の要件を満たせば、融資の全額または一部の返済が免除される」ものです。


融資と補助金の両方の性格を持つ仕組みといえそうですが、AICPAが公表したTechnical Question and Answer「Borrower Accounting for a Forgivable Loan Received Under the Small Business Administration Paycheck Protection Program」では、一定の要件を満たせば、金融負債(FASB ASC Topic 470)として処理するとされているそうです。米SECは、SEC登録企業が、FASB ASC Topic 470に従ってローンとして会計処理する方法と、政府補助金(IAS20号)として会計処理する方法のいずれでも、反対はしないと述べているそうです。

A nongovernmental entity may account for a Paycheck Protection Program (PPP) loan as a financial liability in accordance with FASB ASC Topic 470, Debt, or under other models, if certain conditions are met, according to new guidance for borrowers issued Wednesday by the AICPA.

The AICPA worked with many of its volunteer members, and also the FASB staff, to develop Technical Question and Answer (TQA) 3200.18, Borrower Accounting for a Forgivable Loan Received Under the Small Business Administration Paycheck Protection Program. Additionally, the SEC staff shared its views in indicating it would not object to an SEC registrant accounting for a PPP loan under Topic 470 or as a government grant by analogy to IAS 20, Accounting for Government Grants and Disclosure of Government Assistance, provided certain conditions are met.

今回の指針は、非政府企業(営利企業や非営利企業を含む)が対象で、以下のような会計処理を示しています。

The TQA addresses accounting for nongovernmental entities only (which include business entities and not-for-profit entities (NFPs)). The TQA explains that an entity accounting for the PPP loan under Topic 470:

・Would initially record the cash inflow from the PPP loan as a financial liability and would accrue interest in accordance with the interest method under ASC Subtopic 835-30. PPPローンからの当初のキャッシュインフローは金融負債として記録する。

・Would not impute additional interest at a market rate. 市場金利による追加利息の計上はしない。

・Would continue to record the proceeds from the loan as a liability until either (1) the loan is partly or wholly forgiven and the debtor has been legally released or (2) the debtor pays off the loan. (1)ローンの一部又は全部が免除される、あるいは、債務者が法的に責任解除されるか、(2)債務者がローンを返済する、ときまで、ローンによる収入は、負債として会計処理する。

・Would reduce the liability by the amount forgiven and record a gain on extinguishment once the loan is partly or wholly forgiven and legal release is received. 一部又は全部が免除されたときに、免除された金額だけ負債を減少させ、利得を計上する。

According to the TQA, if a nongovernmental entity that is not an NFP (that is, it is a business entity) expects to meet the PPP’s eligibility criteria and concludes that the PPP loan represents, in substance, a grant that is expected to be forgiven, it may analogize to IAS 20 to account for the PPP loan. An entity accounting by analogy to IAS 20 would not be able to recognize government assistance until there is reasonable assurance that any conditions attached to the assistance will be met and the assistance will be received.

PPPの要件を満たすと期待され、PPPローンが実質的には補助金であると判断した場合には、IAS20号を類推適用することもできます。IAS20号を類推適用する場合には、補助に付着しているすべての条件を満たし、補助が受けられるという合理的保証があるときまでは、補助を計上することはできません。

Once there is reasonable assurance that the conditions will be met, the earnings impact of the government grants would be recorded on a systematic basis over the periods in which the entity recognizes as expenses the related costs for which the grants are intended to compensate.

その後は、補助金の補償対象であるコストを計上する期間にわたって、システマチックに、政府補助金を損益計上していきます。

日本の雇用調整助成金は申請の仕組みが複雑すぎて、申請や支給が進んでいないそうですが(例えば、日経「つぎはぎ行政のツケ 制度の迷宮、コロナ苦境救えず」)、米国では、とりあえず、ローンとしてカネを出した上で、あとから、条件を満たしたかどうかを確認して、免除するというやり方のようです。それはそれで、条件があいまいだったりあとから変更になったりして、混乱を来しているようですが、雇用調整助成金のように、完全に条件を満たしていることを確認したうえで支給する(ということは休業手当などのコストより後の受け取りになる)というのよりは、企業にとって使える仕組みなのでしょう。
名前:
コメント:

※文字化け等の原因になりますので顔文字の投稿はお控えください。

コメント利用規約に同意の上コメント投稿を行ってください。

 

  • Xでシェアする
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

最近の「企業会計」カテゴリーもっと見る

最近の記事
バックナンバー
人気記事