バルタザール・ド・ボージョワイユー(Balthasar de Beaujoyeulx、またはBalthasar de Beaujoyeux、16世紀初頭 - 1587年頃)は、イタリア出身のヴァイオリニスト、作曲家、振付家、演出家である。彼は卓越したヴァイオリンの名手として知られていた。ボージョワイユーはフランス王アンリ2世王妃カトリーヌ・ド・メディシスに仕えるため、1555年にフィレンツェから派遣された楽団の一員となってパリに出た。彼は王妃の2人の子の音楽教師となり、宮廷内での趣向を凝らした催し物の制作に手腕を発揮した。1567年、王太后となったカトリーヌはボージョワイユーに宮廷の音楽監督と首席従者の地位を与え、国王シャルル9世は宮廷主催の催し物の演出者に任じている。
ボージョワイユーは1573年には『ポーランド外交使節たちのバレエ』(Ballet aux ambassadeurs polonais)を振り付けた。これは最初に「バレエ」と銘打った作品とされる。
ボージョワイユーの名を後世に残したのは、1581年10月15日に上演された『王妃のバレエ・コミック』(Balet comique de la Royne) である。時のフランス国王アンリ3世の寵臣だったジョワイユーズ公アン・ド・ジョワイユーズと、メルクール公爵ニコラの娘で王妃ルイーズの妹でもあるマルグリットの結婚を祝して開催されたこの宮廷バレエは、詩の朗唱、器楽と歌(合唱・独唱)と舞踊、演劇、そして機械仕掛けによるからくりなどからなる大がかりな催し物だった。ボージョワイユーは台本、振付、舞台の進行管理と総合演出を手掛けた。
当時はこのような催し物は前から見るものではなく高い場所から見下ろすものであった。そのため、『王妃のバレエ・コミック』は、ルーブル宮殿のブルボン大広間を会場にして、多数の踊り手たち(この作品の出演者は職業的な踊り手や俳優などではなく、廷臣たちやルイーズ王妃を含む貴婦人たちがそれぞれの役に扮していた)が大広間にマスゲームのように規則正しくさまざまな形の幾何学模様を描き出し、壇上から見下ろす1万人余の観客たちを楽しませた。
この作品の上演は夜の10時に始まり、終演は翌日の午前3時と延々5時間半にも及んだ。作品に出演しなかった廷臣たちによって挿絵入りの豪華本が制作され、翌年刊行された。この本により、内容などの詳細な記録が後世までとどめられ、評判はフランス国外にまで知れ渡った。ボージョワイユーは本の前書きで、舞踊、音楽、歌唱や詩の朗唱、そして機械仕掛けを駆使した舞台装置の効果などを総合した「諸芸術の融合」の理念を打ち出した。そして彼は、この作品が上げた成果に満足したことも書き残している。
Born in Baranovitch, Russia on April 11, 1897, Albert Kanter immigrated with his family to the United States in 1904. They settled in Nashua, New Hampshire. A constant reader, Kanter continued to educate himself after leaving high school at the age of sixteen. He worked as a traveling salesman for several years. In 1917, he married Rose Ehrenrich, and the couple lived in Savannah, Georgia, where they had three children.
They spent several years in Miami, Florida, but when the Great Depression ended his real estate venture there, Kanter moved his family to New York. He was employed by the Colonial Press and later by Elliott Publishing Company. During this period, Kanter also designed a popular appointment diary for doctors and dentists and created a toy telegraph set and a crystal radio set.
During the late 1930s and early 1940s, millions of youngsters thrilled to the exploits of the new comic-book superheroes. In 1940, Elliott Publishing Company began issuing repackaged pairs of remaindered comics, which sparked a concept in Kanter's mind about a different kind of comic book. Kanter believed that he could use the same medium to introduce young readers to the world of great literature.
With the backing of two business partners, Kanter launched CLASSIC COMICS in October 1941 with issue No. 1, a comics-style adaptation of The Three Musketeers. From the beginning, the series stood apart from other comic-book lines. Each issue was devoted to a different literary work, such as Ivanhoe, Moby Dick, and A Tale of Two Cities, and featured a biography of the author and educational fillers. No outside advertising appeared on the covers or pages. And, instead of disappearing after a month on the newsstand, titles were reprinted on a regular basis and listed by number in each issue.
When the new publication outgrew the space it shared with Elliott in 1942, Kanter moved the operation and, under the Gilberton Company corporate name, CLASSIC COMICS entered a period of growing readership and increasing recognition as an educational tool. Kanter worked tirelessly to promote his product and protect its image. In 1947, a "newer, truer" name was given to the monthly series -- CLASSICS ILLUSTRATED.
Kanter continued adding new educational series to the Gilberton Company's lineup. In 1967, he sold the enterprise to Patrick Frawley, who continued publishing CLASSICS ILLUSTRATED and CLASSICS ILLUSTRATED JUNIOR until 1971. After recovering from a stroke in 1970, Kanter and his wife traveled extensively, visiting their grandchildren, other family members, and business associates with whom he shared his interests in real estate and his passions for reading, humor, baseball, deep-sea fishing, the theatre, and Jewish charities. On March 17, 1973, Albert L. Kanter died, leaving behind a rich legacy for the millions of readers whose imaginations were awakened by CLASSICS ILLUSTRATED and CLASSICS ILLUSTRATED JUNIOR.
「人類最初の映画は?」とか「世界で最古の映画は?」という質問を受けたら、『工場の出口』(La Sortie de l'usine Lumiere a Lyon) というのが答えとなる。
これは1895年9月28日にパリで公開されたルイ・リュミエール監督のドキュメンタリー映画である。また1895年12月28日には有料での商業公開も行われた。
「それってどんな映画?」と言われたら、46秒の映画なので説明するよりもまずは実際に見てもらうほうが早いだろう。
映画は観る人の好みがあり、みな自分にとっての最高の映画があるだろう。しかし万人が認める史上最高の映画というのはなかなか決められるものではない。
一方でハリウッドでは史上最低の映画については共通の見解がある。それはエド・ウッド監督による「Plan 9 from Outer Space」(プラン9・フロム・アウター・スペース)だ。
エド・ウッド (「Plan 9 from Outer Space」DVDの解説とWikipediaをもとに編集)
1924年10月10日、ペンシルバニア生まれ。22歳で海兵隊を除隊後、演劇に興味を持ち巡回ショーの一員となる。1948年に「The Casual Company」という芝居の脚本・演出・製作・主演を担当するが失敗に終わる。同年「The Street of Laredo」という短編西部劇で映画界デビューするはずだったが、ラッシュを観たプロデューサーがあまりの内容のなさに怒り手を引いてしまったため、未完成・未公開に終わる。ハリウッドで仕事を探す毎日を送っていたエド・ウッドは落ち目の存在だったベラ・ルゴシと出会い、彼のネームバリューを前面に押し出して「グレンとグレンダ」(1953)を監督する。
自身が最高傑作と信じた「プラン9・フロム・アウタースペース」に全く買い手が付かず、それどころか彼のフィルムを営業していたプロデューサーが疲労と絶望のうちに死んでしまう。この事態にはさすがのエド・ウッドも打ちひしがれ、アルコールに依存、酒浸りの生活を送るようになった。1978年12月10日に他界。
この作品はとても凝っており、特に「Plan 9 from Outer Space」のシーンを見事なまでに再現しており驚かされる。(従って「Plan 9 from Outer Space」→「エド・ウッド」の順で観たほうがいい)
オリジナルの映画にそこまでの価値があるとは全く思えないが、それほどティム・バートン監督のエド・ウッドへの思い入れは強いようだ。ジョニー・デップが演じるエド・ウッドに思わず感情移入してしまった。