世界の人権・紛争・平和

ヒューマン・ライツ・ウォッチ インドネシア:宗派間暴力が故郷を直撃

特報:インドネシアの宗派間暴力が故郷を直撃

2013年9月12日  アンドレア・ハルソノ

For me, Puger is no longer the peaceful seaside village where in my childhood my father brought me to buy fresh fish. It’s the place where thugs with machetes murdered Eko Mardi Santoso, the latest, troubling sign of growing sectarian violence in Indonesia.

子どもの頃、父はプゲルに新鮮な魚を買いに連れて行ってくれた。そんなプゲルが、私にとって、もはや平和な海辺の村ではなくなってしまった。プゲルでは、暴徒がナタでエコ・マルディ・サントソを殺害するという、インドネシアで急増する宗派間暴力の最近の不穏な兆候となる事件が起きた。

Yesterday afternoon, a long-simmering dispute between two Muslim communities in Puger in East Java’s Jember regency boiled over into violence. A group of 30 machete-wielding men vandalized the local Darus Sholihin Islamic boarding school. An hour later, one of those militants, 45-year old Eko Mardi Santoso, was found badly wounded on the village pier with machete wounds to his face and torso after an apparent revenge attack. He died in the hospital that evening and police have a suspect in custody.

昨日午後、東部ジャワ州ジェンベル県のプゲルにある2つのイスラム教徒コミュニティー間で、長年くすぶり続けていた紛争が、暴力に転嫁した。ナタを振るう男たち30人の集団が、地元のダラス・ショリヒン・イスラム教寄宿学校を襲撃、その1時間後、村の桟橋で、過激派グループ1人、エコ・マルディ・サントソ(45歳)が、報復と思われる襲撃を受け、顔面と大腿部にナタによる重傷を負って発見された。彼はその夜に病院で死亡し、警察は容疑者1人を拘留している。

The reasons behind the incident are local, rooted in suspicions that the Darus Sholihin madrassa is a school for Shia, whom Sunni Islamist militants consider “blasphemers.” But other aspects of this violence are depressingly familiar. As in other incidents of violence against religious minorities, the more than 100 policemen at the scene of the attack on the madrassa failed to intervene.

ダルス・ショリヒン・イスラム神学校が、スンニ派イスラム教過激派によって「冒とく者」と見なされている、シーア派の学校ではないかという、その地方の疑念に、事件の背景にある動機は根差している。しかし暴力事件の他の側面は、悲しくなる程におなじみだ。少数派宗教への他の暴力事件と同じように、神学校襲撃現場には100人を超える警察官がいながら、介入しなかったのである。

For the past three years, Human Rights Watch has documented the rise in religious intolerance in Indonesia. I’ve interviewed hundreds of Ahmadiyah, Shia, Sufi and Christian victims – some of whom have lost close relatives to the violent bigotry of Islamist militants, or suffered grievous physical injuries from such attacks. I’ve waited for President Susilo Bambang Yudhoyono to back up his rhetorical support for Indonesia’s constitutional guarantees of religious freedom with meaningful action. I’ve grown weary of Indonesian politicians rubbing elbows with the thugs who commit these abuses rather than arresting them. I wonder how many more people will die before my government finally enforces the law and protects all its people.

過去3年にわたりヒューマン・ライツ・ウォッチは、インドネシアにおける宗教的不寛容の増大を取りまとめてきた。私は、アハマディー教団、シーア派、スーフィー派、そしてキリスト教の被害者数百人に聞き取り調査を行ってきた。彼らの一部は、イスラム教過激派の強烈な偏見によって、近しい親族の命を奪われ、あるいはその襲撃によって自らに重傷を負っていた。インドネシア憲法が保証している宗教の自由に関して、スシロ・バンバン・ユドヨノ大統領は、インドネシア憲法が保証している宗教の自由を言葉で支持しているが、それを意味ある行動で裏付けることをを、私は待ち望んでいる。インドネシアの政治家が、今回の事件のような人権侵害を行った暴徒を逮捕するのではなく、彼らと接触を重ねている実態に私は飽き飽きしている。「法律を執行し、全国民を守る」、政府が最終的にそうなる前に、一体何人の人々が死ぬことになるのか、と私は案じている。

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