ウガンダ:人権委員会の勧告を実行せよ
新しい機会均等委員会は委員指名の遅れでマヒしている
(Kampala, May 29, 2009) – President Yoweri Museveni of Uganda should ensure that the recommendations of the Uganda Human Rights Commission are carried out and that independent commissioners are appointed promptly to the new Equal Opportunities Commission, the Human Rights Network-Uganda, the Foundation for Human Rights Initiative and Human Rights Watch said in a letter to Museveni today.
(カンパラ2009年5月29日) ウガンダ大統領ヨウェリ・ムセベニはウガンダ人権委員会の勧告が実行され、中立的な立場で活動する委員が新しい機会均等委員会に、速やかに指名されるよう保証するべきである、とウガンダ人権ネットワーク、人権イニシアティブ基金、ヒューマン・ライツ・ウォッチの3団体はムセベニに宛てた書簡で本日述べた。
“The Ugandan government often states its commitment to human rights, but actions speak louder than words,” said Georgette Gagnon, Africa director at Human Rights Watch. “The government should be robustly supporting the work of the Uganda Human Rights Commission and acting quickly on its recommendations each year.”
「ウガンダ政府は人権保護に全力を尽くすと度々発言しているが、しかし口先よりも実践が大事である。」、とジョージェット・ギャグノン、ヒューマン・ライツ・ウォッチ、アフリカ局長は述べた。「政府はウガンダ人権委員会の活動をしっかりと支援するべきであり、毎年その勧告を速やかに実行するべきである。」
Uganda’s constitution mandates the establishment of the Uganda Human Rights Commission (UHRC) as the main independent government agency to monitor human rights abuses and recommend change. But the government has not consistently adopted its recommendations, and parliament only held its first discussion of UHRC recommendations made over the last decade in May 2009. In addition, members of a new body mandated by a 2005 constitutional amendment, the Equal Opportunities Commission (EOC), have yet to be appointed.
ウガンダ憲法は、人権侵害を監視し改革を勧告するため、中立的な立場で活動する政府機関として、ウガンダ人権ネットワーク(UHRC)の設立を命じている。しかし、政府はその勧告を必ずしも受け入れるわけではなく、国会は2009年5月、この10年間について作成されたUHRC勧告に関して最初の議論をしただけである。加えて2005年の憲法改正によって義務付けられた、新しい機関、機会均等委員会(EOC)の委員もまだ指名されていない。
Recommendations by the UHRC that have not been implemented include: criminalizing torture; granting commission staff unannounced and unfettered access to all areas of detention, including military barracks, as required by law; promptly awarding compensation to victims of human rights abuses as determined by the commission; and completing the establishment of district human rights committees.
UHRCによる勧告で実施されていないのは、「拷問を犯罪とすること」、「委員会スタッフに軍兵舎など、法律で義務付けられている全拘禁施設へ、抜き打ちで自由な立ち入りを認めること」、「委員会決定通りに人権虐待被害者へ損害補償金を迅速に給付すること」、「地域人権委員会の設立を完了すること」などである。
For six months – between November 2008 and May 2009 – the UHRC was impaired because Museveni did not appoint commissioners, when the previous commissioners’ term expired, as required under the constitution. The lapse obstructed critical operations of the commission’s work, including adjudication of compensation determinations for victims of human rights abuses and public presentation of information and investigations. Forty-one cases of human rights violations that were fully investigated and ready for hearing were not adjudicated because of a lack of commissioners.
2008年11月から2009年5月までの6ヶ月間、以前の委員の任期が終了した場合、憲法で義務付けられている、ムセベニが委員を指名しなかったために、UHRCは十分に機能を果たさなかった。その瑕疵は、人権侵害被害者への損害賠償裁定と、情報と調査の公開など、委員会の重大な活動を阻害し、十分に調査され、審問準備が完了している41ケースの人権侵害が、委員不足で裁定されなかった。
On May 18, Museveni appointed new commissioners. But over 1 billion shillings [US$454,000] awarded by the commission in human rights cases since 2003 remains unpaid.
5月18日にムセベニは新委員を指名したが、2003年以来人権侵害ケースで委員会によって裁定された、10億シリング(454000米ドル)は未払いのままである。
“The UHRC plays a crucial role in the promotion and protection of constitutional rights in Uganda,” said Livingstone Sewanyana, executive director of the Foundation for Human Rights Initiative (FHRI) in Uganda. “But government must demonstrate a commitment to human rights by implementing the many UHRC recommendations that have gone unheeded for years.”
「UHRCはウガンダでの憲法上の権利を推進、保護する重大な役割を担っている。」、とリビングストン・セワンヤナ(Livingstone Sewanyana)、ウガンダ人権イニシアティブ基金(Foundation for Human Rights Initiative)代表は述べた。「しかし政府は、何年も顧り見られなかった多くのUHRC勧告を実施し、人権保護に全力を傾けるという姿勢を、はっきりと表明するべきだ。」
The 2005 constitutional amendment that created the new Equal Opportunities Commission mandated the government to establish it within a year. The new commission is to handle discrimination and to ensure that affirmative action for marginalized groups is promoted and observed. Despite passage of the 2007 Equal Opportunities Act, establishing its operations and a budgetary allocation, no commissioners have been appointed so the commission is not yet operating.
機会均等委員会を創設した2005年の憲法改正は、1年以内に同委員会を設立するのを政府に義務付けた。新委員会は差別問題に対処し、社会的弱者に対するアファーマティブ・アクションが促進、守られることを保証するはずである。2007年に機会均等法を導入し、その業務と予算割り当てを確立したにも拘らず、委員は1人も任命されず、従って未だに活動していない。
The needs of the most vulnerable and marginalized groups – women, children, people affected or living with HIV/AIDS, ethnic minorities, and the elderly, among others – are seriously harmed by the absence of EOC commissioners, the groups said in their letter.
女性・子ども・HIV/エイズ感染者やそのウィルスと伴に生きる者、少数民族、高齢者など、とりわけ最も脆弱で社会的に孤立化した集団のニーズが、EOC委員の不存在によって大きく損なわれている、と3団体は書簡で述べた。
“The lack of EOC commissioners negatively affects access to basic services and enjoyment of basic rights by marginalized groups who cannot find redress in the existing systems,” said Mohammed Ndifuna, national coordinator of the Human Rights Network–Uganda (HURINET). “Ensuring nondiscrimination through affirmative action is an important right for Ugandans, since it determines access to basics of life by the marginalized.”
「EOC委員の不存在は、現存するシステムでの救済策を得られない、社会的に孤立化した集団が、基本的なサービスと基本的権利の享受にアクセスしようとする際、ネガティブな影響を及ぼす。」とモハメッド・ンディフナ(Mohammed Ndifuna)、ウガンダ人権ネットワーク(HURINET)、全国コーディネーターは述べた。「アファーマティブ・アクションは社会的に孤立した集団よる生活基本物質へのアクセスを確保するので、それを通して差別のない社会を保証するのが、ウガンダ人にとって重要である。」