思考実験

勧善懲悪という落とし穴

勧善懲悪という落とし穴

 映画で悪人が悪事を散々働いた後、勇敢な者が現れて、悪人を懲らしめるというストーリーは、極一般的である。
 映画の世界では、単純に楽しめば良いのであるが、現実の世界では、それ程単純にはいかない。

 我々は、歴史という因果応報の世界に生きているのであり、諸事の対応は、それが原因となって後に影響を与えるからである。
 そもそも、一口に勧善懲悪と言っても、何が善で何が悪なのか明確に断定できる事は少ない。正義の側に悪が紛れ込む場合があるし、悪者だと思っていた側に正義が隠れていたりする事もある。

 キリスト教の司祭に残虐な殺され方をしたヒュパティアのように、悪を懲らしめる積もりで殺害という悪事がなされた例もある。また、イラクが大量破壊兵器を所持しているとの事でイラク戦争を始めたものの、それは誤報であったという悲惨なケースもある。

 善悪は相対的なものであって、人によって、或いは時代と共に評価は変わるものでもある。人は、善悪を明確に決めつけたがる傾向があるので、その事を念頭において、自省する習慣を持ちたいものである。

The pitfall of poetic justice
 It's very common in movies that a villain does a lot of bad things, and then a brave one appears and punishes the villain.
 In the world of movies, it would be nice to simply have fun, but in the real world, things are not so simple.

 This is because we live in the world of history, which is a world of retribution and the response of various events will have an effect later on.
 In the first place, it is rare to be able to clearly determine what is good and what is evil, even if it is simply called "recommending good and punishing evil." There are times when evil slips into the side of justice, and there are times when justice is hidden in the side you thought was the bad guy.

 There are also examples of murders committed with the intention of punishing evil, such as Hypatia, who was brutally murdered by a Christian priest. In addition, there are also tragic cases where the Iraq war was started because Iraq seems that possess weapons of mass destruction, but it was a false alarm.

 Right and wrong are relative things, and evaluations change depending on the person or with the times. People tend to want to clearly define what is right and wrong, so with that in mind, I would like to develop a habit of self-examination.

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