会計ニュース・コレクター(小石川経理研究所)

インド国営銀2位で巨額の不正取引 銀行への不信広がる(日経より)

インド国営銀2位で巨額の不正取引 銀行への不信広がる

インドのパンジャブ・ナショナル銀行(PNB)という銀行で巨額の不正取引が発覚したという記事。

不正入手されたPNBの保証書をもとに複数の銀行の海外支店から17億7000万ドル(約1900億円)にのぼる資金が流出した。」

「PNBのスニル・メータ社長兼最高経営責任者(CEO)は15日に記者会見を開き、「1月第3週に不正に気づき、29日に印中央捜査局に報告した」と説明した。不正はPNBのムンバイ市内の支店で行われ、2人の従業員が共謀した。ただ、調査中であるとして詳細な説明は控えた。

国営最大手インドステイト銀行など約30行が詐欺被害を受けた可能性がある。各行はPNBに対して被害金額の支払いを求めている。インド財務省は被害の拡大を防ぐため、融資額が多い顧客の取引を精査するよう全銀行に対し指示を出した。」

The government’s dilemma with PNB

不正に発行された信用状を元に、ほかの銀行が手形を割り引いてしまったようです。

While the details are still awaited, a host of Indian banks through their foreign branches had extended credit to the beneficiary on the basis of LOU (letter of undertaking) issued by PNB.

An LOU is in effect a letter of comfort issued by one bank to branches of other banks, based on which foreign branches offer credit to exporters. Foreign branches of these banks, which had relationships with Gitanjali Gems and Nirav Modi Group firms, had taken significant exposures.

How did everyone miss the PNB scam? An accountant explains what could have gone wrong(Economic Times)

2人の従業員が銀行の中核システムに取引を入力せずに、国際的な銀行間取引に使われているSWIFTシステムを使ったのだそうです。そのために、不正発覚が遅れたようです。

According to the PNBBSE, the alleged fraud was carried out by two staffers by not entering the transactions in the bank's core banking solution. In raising funds and moving money out of PNB, the two directly used SWIFT — the global financial messaging service used to move millions of dollars across borders every hour — and bypassed the core system which processes daily banking transactions and posts updates.

It was a ploy to avoid immediate detection: the SWIFT messages used to raise overseas credit were not readily available in PNB’s FINACLE software system as these were issued without entering into the bank’s CBS.
名前:
コメント:

※文字化け等の原因になりますので顔文字の投稿はお控えください。

コメント利用規約に同意の上コメント投稿を行ってください。

 

  • Xでシェアする
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

最近の「不正経理」カテゴリーもっと見る

最近の記事
バックナンバー
人気記事