米SECが、排ガス規制逃れ問題で、フォルクスワーゲン(VW)とその元CEOを提訴したという記事。
「サンフランシスコで14日夜に提出された訴状によると、VWは、米国で販売されている50万台以上のディーゼル車が排ガス基準を満たしていないと知りながら、2014年4月から15年5月にかけて、130億ドル以上の債券や資産担保証券(ABS)を米市場で発行した。
SECは訴状の中で、VWは「より魅力的な条件で証券を発行することによって、数億ドルの利益を手に入れた」とした上で、VWは「米国で『クリーンディーゼル』車や数十億ドル相当の社債その他証券を販売し、米国の投資家、消費者、並びに規制当局を欺いた」と主張した。
SECは、ウィンターコルン氏が米公開会社の役員や取締役に就任することを禁止するよう要求しているほか、罰金の支払い、「不正に取得した利益」の回復を求めている。」
SECのプレスリリース。
SEC Charges Volkswagen, Former CEO With Defrauding Bond Investors During "Clean Diesel" Emissions Fraud(SEC)
According to the SEC's complaint, from April 2014 to May 2015, Volkswagen issued more than $13 billion in bonds and asset-backed securities in the U.S. markets at a time when senior executives knew that more than 500,000 vehicles in the United States grossly exceeded legal vehicle emissions limits, exposing the company to massive financial and reputational harm. The complaint alleges that Volkswagen made false and misleading statements to investors and underwriters about vehicle quality, environmental compliance, and VW's financial standing. By concealing the emissions scheme, Volkswagen reaped hundreds of millions of dollars in benefit by issuing the securities at more attractive rates for the company, according to the complaint.
SEC charges Volkswagen and its former CEO with defrauding investors(CNBC)
記事末尾にVWの反論文が掲載されています。投資家は、元本も利息も、期日どおりに返済を受け、何らの損失も被っていないではないかというようなことを主張しています。また、すでに、司法省との間の和解により、数十億ドルも払っているのに、さらに会社からむしり取ろうとしているといって非難しています。
Here is Volkswagen's full statement to CNBC:
The SEC's complaint is legally and factually flawed, and Volkswagen will contest it vigorously. The SEC has brought an unprecedented complaint over securities sold only to sophisticated investors who were not harmed and received all payments of interest and principal in full and on time. The SEC does not charge that any person involved in the bond issuance knew that Volkswagen diesel vehicles did not comply with U.S. emissions rules when these securities were sold, but simply repeats unproven claims about Volkswagen AG's former CEO, who played no part in the sales. Regrettably, more than two years after Volkswagen entered into landmark, multibillion-dollar settlements in the United States with the Department of Justice, almost every state and nearly 600,000 consumers, the SEC is now piling on to try to extract more from the company.
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