芸能界ではCMの出演契約書をタレントに見せているか?
芸能界では麻薬所持や浮気や不適切な言動等でタレントがイメージを落とし、CM契約をキャンセルされるという事件が時々起きる。このような人達は、自身のCM契約書をきちんと読んでいるのだろうかと、ふと疑問に思ってしまった。
彼らはひょっとしてマネージャ任せにしており、CM契約書などは読んでいないかも知れない。産業界においても、契約は営業の仕事であり、技術者は目を通していないという事が時々有るようだ。
今回のジャニーズ事務所の不祥事では、産業界でCM契約を打ち切るとか更新はしないとかの話がでているが、極めて自然な流れである。
こうした流れを懸念する発言が出ているが、この流れを止めるのは極めて難しい。数名程度のタレントが起こした事件ならともかく、何十年も継続的に行ってきた悪事に対しては、タレントではなく企業のブランドを毀損してしまったからである。
雪印乳業が不祥事を起こして倒産した時も、企業の体質が問題視され、企業イメージを著しく毀損してしまった。
今回のジャニーズ事務所の不祥事も事務所のイメージを毀損してしまったのである。
ジャーニーズ事務所の名称を存続させて再出発したいという思いを経営陣は持っているようだが、認識が甘いようだ。ブランドの毀損がビジネスにどれだけ影響を及ぼすか、深く検討する必要がある。
In the entertainment industry, do celebrities check their contracts for appearing in commercials?
In the entertainment industry, incidents often occur in which a talent's image deteriorates due to drug possession, cheating, or inappropriate behavior, resulting in their commercial contract being canceled. I suddenly wondered if these people read their commercial contracts properly.
They may be leaving anything's up to their managers and may not even read commercial contracts. Even in the industrial world, contracts are a sales job, and engineers sometimes don't look through them.
In the wake of the recent Johnny & Associates scandal, there has been talk in the industry about terminating or not renewing commercial contracts, which is a very natural progression.
Although there are voices expressing concern about this trend, it is extremely difficult to stop this trend. If it is an incident that was committed by just a few entertainers, it is no problem. However, the reason is that because they have carried out continuously the bad acts for decades, the brand of the company, not the talent, has been damaged.
When Snow Brand Milk Products went bankrupt due to scandals, the company's constitution was questioned and the company's image was seriously damaged.
The recent scandal at Johnny's Agency has also damaged the image of the agency.
The management team seems to want to keep the Johnny & Associates name and make a fresh start, but they seem to be naive about it. It is necessary to deeply consider how much brand damage will affect business.