英語イマージョン教育(理科)のヒントになるブログ〜英語で理科を学ぶ〜

3年イマージョン理科に携わった教員が贈るこれからの英語教育のヒント
#英語で理科を学ぶ

中2理科①−2 生物のからだの成り立ち 8th grade biology ~structure of the body of organisms~

2024-08-26 19:44:50 | immersion

生物のからだは小さい部屋のような構造が集まってできている。

この1つ1つを細胞という。

生物の最小単位は細胞であり、植物のからだも動物のからだも細胞からできている。

 

The body of organisms is consisted of the structure like many "room"s.

The "room" is called the "cell".

The cell is the minimum unit of organisms and the cells make the body of plants or animals.

 

 

ゾウリムシやミカヅキモ、アメーバなどはからだが1つの細胞からできている。

このような生物を単細胞生物という。

単細胞生物は、代謝や運動、生殖など生物が行う活動をすべて1つの細胞で行っている。

 

Slipper animalcule, Closterium and ameba are made of a cell.

They are "unicellular organism"s.

They act activity which all organisms perform, such as metabolizing, moving and reproduction by themselves (a cell).

 

 

これに対して、ミジンコやヒト、ツバキなどは多数の細胞からできている。

このような生物を多細胞生物という。

多細胞生物では、同じような形やはたらきをもった細胞が集まって組織を作っている。

いくつかの種類の組織は集まって器官を作る。

器官の例は、動物では胃や肺、植物では葉や根などである。

さらに、いくつかの器官が集まってヒトやツバキといった個体をかたちづくる。

個体は独立した生物として数えることができる(器官や組織は独立して生きることはできない)。

 

In contrast to this, Daphnia, Human or any plants are made of many cells.

They are called "multicellular organism"s.

In the body of them, similar cells (in the point of shape or function) gather and make "tissue"s.

Some kind of tissues gather and make "organ"s.

Examples of organs are stomach, lungs (animals), leaves and roots (plants).

In addition, many organs gather and make "organism"s such as Human or Camellia.

An organism is independent from other organisms.

An organ or a tissue cannot live by only themselves.

 

 

 


中2理科①−1 生物のからだのつくりの観察(タマネギの表皮の観察) 8th grade biology ~observation of onion's skin with microscope~

2024-08-22 06:58:36 | immersion

顕微鏡の使い方はこちら(How to use microscope)↓

中学全学年理科① 顕微鏡の使い方 JHS biology ~Microscope~

 

【目的】

身の回りの生物の表面のつくりを観察して、どのような特徴があるのか調べる。

 

【Goal】

Observe the surface structure of organisms around us and study what characteristics they have.

 

 

【準備物】

光学顕微鏡

スライドガラス

カバーガラス

ピンセット

柄つき針

ろ紙

カッターナイフ(またはカミソリ)

スポイト

タマネギ・トマト・レタスなど(タマネギがおすすめ)

 

【Preparation】

Microscope

microscope slide

cover glass

tweezers

needle with a handle

filter paper

box cutter kife

pipette

onion, tomato, lettuce etc. (recommend : onion)

 

 

 

【方法】

① タマネギの薄皮にカッターナイフで5mm四方の切り込みを入れ、ピンセットで薄皮をはぎ取る。

 

② 切り取った薄皮をスライドガラスの上に置き、スポイトで水を一滴垂らす。

 

③ 柄つき針で支えながら、ピンセットで薄皮の上にカバーガラスを静かに下ろし、プレパラートを作る。

 

④ 100倍程度の低倍率で観察したあと、400〜600倍の高倍率で観察する。

 

【Process】

① Cut the skin of onion (inside) as 5mm square and pick the skin up with tweezers.

 

② Put the piece of skin on microscope slide and put a drop of water with a pipette on it.

 

③ While supporting the cover glass with a needle with a handle, match the edge of it and the edge of the water.

 Lower the cover glass on the skin of Onion with tweezers to prevent air from entering (preparation).

 

④ Observe with lower magnification (×100), later higher magnification (×400~600). 

 

【結果】

どの生物のからだも、小さな部屋のようなものが多数見られる。

【Results】

We can observe like some small "room"s in the body of any organisms.

 

 

 

【考察】

生物の体の共通点として「小さな部屋のようなもの」が集まってできている点が挙げられる。

 

【Study】

Common structure : the body of organisms is consist of many small "room"s.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ありがとうございます その2

2024-08-15 19:51:59 | 日記

 

顕微鏡の記事を投稿したところ、みなさんが投票してくださって、ランキング上位になりました。

中学全学年理科① 顕微鏡の使い方 JHS biology ~Microscope~

 

ありがとうございます。

 

最近サボっていたので、定期的に投稿できるように頑張ります。

 


中学全学年理科① 顕微鏡の使い方 JHS biology ~Microscope~

2024-08-14 12:40:40 | immersion

私が中学生のときには、顕微鏡も反射鏡で光を集めて明るさを調整したものだが、今では光源にLEDランプが使われているらしい。

LEDランプは発光時の熱発生が抑えられており、観察物を加熱する心配が少ない。

また、反射鏡で光の方向を調整する必要がないため、実験の時間を短縮できる。

反射鏡で光を集めるだけでもかなりの時間が必要なものだった。

便利な世の中になった。

 

When I was a student of JHS we used microscopes with mirrors to focus sunlight, but now the students can use LEDs instead of sunlight. 

LEDs generate less heat when emitting light so that we can observe objects without the risk of heating.

In addition, we don't have to adjust the direction of light with a mirror, we can reduce the time of adjustment.

It used to take a lot of time just to collect light with a mirror.

The world has become a convenient place!

 

 

中1では水の中の生物の観察、

中2では植物や動物の細胞の観察、

中3では細胞分裂するようすの観察を行うので、全学年にわたって顕微鏡のスキルは必要である。

 

7th grade : observation of organisms in the water

8th grade : observation of cells of plants and animals

9th grade : observation of cell division

All level students need more skills of microscopes.

 

【顕微鏡の扱い方】

接眼レンズは埃が鏡筒に入ることを防ぐため、できるだけ外さない。

持ち運ぶときは、アームと土台を両手で支える。

 

【Treatment of microscopes】

We should not remove ocular lens to prevent entering the dust intotube and objective lenses.

When we carry our microscopes we have to support "arm" and "base" with our TWO hands.

 

 

 

【顕微鏡を使った観察の仕方】

① 視野を明るくする。

 対物レンズを低倍率のものにして、しぼりと反射鏡を調整する。

 

② 対物レンズとプレパラートを近づける。

 観察物が対物レンズの下(視野の中心)にくるようにプレパラートをステージにのせる。

 横からのぞきながら対物レンズをできるだけプレパラートに近づける。

 

③ ピントを合わせる。

 接眼レンズをのぞきながら調節ねじを回して対物レンズをプレパラートから離し、ピントを合わせる。

 顕微鏡によっては、調節ねじに微調整ねじがついていることもある。

 

④ 高倍率にしてくわしく観察する。

 レボルバーを回して対物レンズを高倍率のものに変え、くわしく観察する。

 視野が暗く、狭くなるので、しぼりを調整して明るくする。

 観察物が視野の中心にないときには、視野の中心と反対方向に引っ張るようにしてプレパラートを移動させる。

 (顕微鏡の視野は上下左右が逆になっているため)

 

 

【How to observe with microscope】

① Brighten the field of view.

 Use a lower magnification objective lens and adjust the condenser and mirror.

 

② Bring the objective lens and the preparation close together.

  Place the preparation on the stage and we can observe the object under the objective lens (in the center of the field of view).

  Bring the objective lens as close as possible to the preparation while looking through it from the side.

 

③ Adjust focus.

While looking through the ocular lens, turn the adjustment knob to move the objective lens away from the preparation and bring it into focus.

  Some microscopes have a fine adjustment knob attached to the adjustment knob.

 

④ Observe with high magnification.

  Change to high magnification objective lens while turning nose piece.

  The field of view would be dark and narrow so that we have to adjust condenser and make the field of view brighter.

  When the object under observation is not in the center of the field of view, move the preparation by pulling it in the direction opposite to the center of the field of view.

 (Because the microscope's field of view is upside down.)

 

 

 

【拡大倍率の求め方】

 接眼レンズの倍率 × 対物レンズの倍率

 

【How to calculate the magnification】

 Magnification of ocular lens × magnification of objective lens

 

 

【プレパラートの作り方】

 プレパラートとは、完成品のことである。

 よく、スライドガラスのことをプレパラートという生徒がいるので、注意しよう。

 

① スライドガラスの上に(必要ならスポイトで水を一滴落とし、その上に)ピンセットで観察物を置く。

 

② 観察物の上に(必要なら)スポイトで水を一滴落とす。

 観察の種類によっては、酢酸カーミン液などの染色液を使う。

 

③ 柄つき針で支えながらカバーガラスの端を水の端に合わせ、ピンセットで空気が入らないようにカバーガラスを下ろす。

 はみ出た水などは小さく切ったろ紙で吸い取る。

 このとき、水を吸い取りすぎないように気をつける。

 

 

【How to make the preparation】

  "Preparation" is a finished product.

   Some students often get it wrong that microscope slide is preparation.

 

① Put an object on the microscope slide with tweezers (if necessary, you may put a drop of water using pipette and put the object on the water).

 

② (If necessary) put a drop of water with a pipette on the object.

  In the case of observation, we use stain such as carmine acetate.

 

③ While supporting it with a needle with a handle, align the edge of the cover glass with the edge of the water and lower the cover glass with tweezers to prevent air from entering.

 Remove any overflowed water with a small piece of filter paper.

 Be careful not to absorb too much water at this time.