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ヒューマン・ライツ・ウォッチ インドネシア:「宗教的寛容性の模範」という自己評価は錯覚

Indonesia’s ‘Religious Tolerance Model’ Fantasy

Vice President Disregards Discriminatory Regulations

October 30, 2017          Phelim Kine Deputy Director, Asia Division

インドネシアの「宗教的寛容性の模範」という自己評価は錯覚

副大統領が差別的法規の存在を無視

20171030日                HRWアジア局長代理フェリム・カイン

Indonesia’s Vice President Jusuf Kalla last week praised religious tolerance in Indonesia as “better than in other countries” and a model “for other countries to learn [religious] tolerance.”

インドネシア副大統領ユスフ・カラが先週、インドネシアの宗教的寛容性を、「他の国々よりも良い」、「他の国々が宗教的寛容性を学ぶ模範」、として称賛した。

If only.

「そうであればいいがなー」、とつくづく思う。

Kalla’s comments reflect the government’s willful disregard of both the corrosive influence of discriminatory laws that pose a clear threat to the country’s religious minorities, as well as official actions to reinforce those laws. In September, during the United Nation’s periodic review of Indonesia’s human rights record, the government made it clear the country’s dangerously ambiguous blasphemy law, which overwhelmingly targets religious minorities, is here to stay. Jakarta demonstrated that by rejecting recommendations from UN member countries to repeal the law. It also rejected a recommendation to amend or revoke laws that limit the right to freedom of thought, conscience, and religion in the country.

インドネシア政府が、同国の宗教的少数派に明確な脅威をもたらしている差別的法律の腐食的影響と、そのような法律を強化する当局の行動の双方を、意図的に無視する姿勢を、カラのコメントは反映している。今年9月のインドネシアの人権状況に関する国連による普遍的・定期的レビューの際に政府は、宗教的少数派を圧倒的力で攻撃する、同国の危険で曖昧な冒涜法が継続していく旨を明らかにした。インドネシア政府は、国連加盟国からの同法をの廃止勧告を拒否して、その姿勢を実証すると共に、同国における思想・良心・宗教の自由についての権利を制限する法律を、修正又は無効にするようにという勧告もはねつけた。

Indonesia’s religious minorities have every reason to be alarmed. That’s because the blasphemy law and other legislation have frequently been used to prosecute and imprison members of religious minorities. Recent victims include three former leaders of the Gafatar religious community, prosecuted for blasphemy following the violent forced eviction of more than 7,000 Gafatar members from their farms on Kalimantan Island last year. Another was the former Jakarta governor, Basuki “Ahok” Purnama, sentenced to two years in prison in May.

インドネシアの宗教的少数派は、危機感を抱く正当な理由がある。冒涜法他の法律が、宗教的少数派構成員の訴追と投獄に、頻繁に利用されているからだ。最近の冒涜法の被害者には、ガタファル宗教コミュニティの元指導者3人も含まれる。3人は、昨年カリマンタン島でガファタル信者7,000人超が、彼らの農場から暴力で強制退去された後、冒涜罪容疑で訴追された。今年5月に懲役2年の刑を言い渡された、前ジャカルタ特別州知事バスキ・“通称アホック”・プルナマも、被害者の1人だ。

And the Indonesian government does not appear satisfied with just ignoring UN calls to scrap the blasphemy law. The Religious Affairs Ministry wants to reinforce and expand its scope through the so-called Religious Rights Protection bill, which parliament will likely debate later this year.

国連による冒涜法の廃止要請を無視するだけでは、インドネシア政府は満足しないようだ。宗教省は、今年末には国会が議論する可能性が高い、通称「宗教的権利保護法案」を通して、冒涜法の強化、その範囲の拡大を望んでいる。

Kalla and other senior government officials will probably point to the government’s acceptance of other ambiguously worded recommendations – which only pay lip-service to the rights to freedom of thought, conscience, and religion – as evidence of its commitment to religious freedom. But Indonesia’s religious minorities are well aware of the glaring gap between their government’s religious freedom rhetoric and the far more abusive reality.

カラ他の政府高官は、思想・良心・宗教の自由についての権利に対するリップサービスでしかない、他の曖昧な語句で述べられた勧告を、政府が受け入れたことを、宗教に自由を守っている証拠として、多分指しているのだろう。しかしインドネシアの宗教的少数派は、自国政府が述べる宗教の自由についての美辞麗句とそれとはかけ離れた人権侵害の現実の間に、明白なギャップがあることを十分承知している。

Kalla should publicly recognize that touting an illusory “model of religious tolerance” is not only an exercise in self-deception, but a gross insult to religious minorities who are at risk of these discriminatory laws.

「宗教的寛容性の模範」という錯覚を大げさに宣伝するのは、自己欺瞞の言い訳ばかりでなく、差別的法律の前で危険に晒されている宗教的少数派に対する、大きな侮辱であることを、カラは認識しなければならない。

 

*インドネシアの日本語日刊紙「じゃかるた新聞」は、ガファタル(ヌサンタラ・ファジャール運動)について以下のように報道しています。 「教祖アフマッド・ムシャデック師が2011年に興した新興宗教。教祖をムハンマドに代わる預言者と主張し、農本主義を軸に食糧自給などを提唱する。イスラム、キリスト教、ユダヤ教の教義を融合し、イスラムの六信五行を義務付けていない。イスラム学者会議(MUI)は2007年、キヤダを「異端教団」と認定、宗教冒とく罪でムシャデック師に禁錮4年を言い渡した

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