カザフスタン:家族が基本的権利の享受に向け悪戦苦闘
社会的保護を拡大し「対象を絞った社会扶助」事業を改革せよ
(Berlin, October 5, 2022) – Vulnerable populations in Kazakhstan are not able to secure their basic social and economic rights, Human Rights Watch said today.
(ベルリン、2022年10月5日)-カザフスタンの弱いな立場にある人びとは、基本的な社会的・経済的権利を確保できていない、とヒューマン・ライツ・ウォッチ(以下HRW)は本日述べた。
Almost a million people are receiving help from Kazakhstan’s main social assistance program, Targeted Social Assistance(TSA), but the program is failing to protect many people who need assistance. Rigid eligibility criteria and means tests exclude many people in need of support. The government should make changes in the program to eliminate errors in determining eligibility and arbitrary barriers that leave out qualified people and increase the benefits amount to ensure that people have adequate protection of their basic economic rights.
約100万人がカザフスタンの主要な社会扶助事業、「対象を絞った社会扶助(以下TSA)」から援助を受けているが、この事業は支援を必要とする多くの人々を保護できない。厳格な適格基準と資力調査は、サポートを必要とする多くの人々を排除している。政府は、適格性を判断する際の誤りや適格者を除外する恣意的な障壁を排除し、人々が基本的な経済的権利に対して十分な保護を得るのを確保する額まで給付額を増やすよう、事業を変更するべきだ。
“A relatively prosperous country such as Kazakhstan should be able to step up and meet its human rights obligations to ensure that everyone has access to social security that offers an adequate standard of living,” said Hugh Williamson, Europe and Central Asia director at Human Rights Watch. “At present, meager payments, bureaucratic hurdles, and stigma mean this is not happening. Kazakhstan can and should do better.”
「カザフスタンのような比較的に豊かな国は、全ての人が適切な生活水準を提供する社会保障にアクセスできるよう、人権保護上の義務を強化し、果たすことができるはずです。今見られる、僅かばかりの支払い、官僚的なハードル、社会的烙印は、そうなっていないのを意味します。カザフスタンはもっと旨くやれるし、そうするべきですよ。」と、HRW欧州・中央アジア局長ヒュー・ウィリアムソンは指摘した。
Human Rights Watch interviewed 17 women who had sought or receive help through the program and consulted with social workers and other professionals, activists, and nongovernmental groups that work with people in need of assistance.
HRWは、当該事業を通じて援助を求めた或いは受けた女性17人に聞取り調査すると共に、扶助を必要とする者と協働するソーシャルワーカー他の専門家・活動家・非政府組織と情報交換した。
In July, Human Rights Watch wrote to the Ministry of Labor and Social Protection of the Population requesting information about how the Targeted Social Assistance program operates, but has not received a response.
HRWは7月、労働・国民社会保護省に書簡を送り、対象を絞った社会扶助事業がどのように運営されているかについての情報を求めたが、回答は得られていない。
About half the women interviewed said that the payments help them to cover only a portion of their families’ basic needs and that they have to seek support from other sources, including charities and help from mosques or relatives. Some have taken on debt to cover basic needs.
聞取り調査に応じた女性の約半数が、支払いは家族の基本的ニーズの一部しか賄えず、慈善団体やモスクや親戚からなど、他の収入源からの援助を求めなければならないと語った。一部には基本的ニーズを満たすために借金を負う人がいる。
Everyone has the right to social security. Social security is central in guaranteeing human dignity for all persons when faced with circumstances that deprive them of their capacity to fully realize their human rights, including in the event of unemployment, parenting and other caregiving responsibilities, accident, illness, disability, old age, or other life circumstances. In Kazakhstan, however, there are several barriers that prevent people from enjoying their right to social security.
全ての人は、社会保障を受ける権利を有する。社会保障は失業・子育て他の介護責任・事故・病気・障害・老齢他の生活状況など、個人の人権を完全に実現する能力が奪われる状況に直面した全ての人に、人間の尊厳を保証する上で中心的なものだ。しかしカザフスタンでは、人々が社会保障を受ける権利を享受するのを妨げる幾つかの障壁がある。
*「経済的、社会的及び文化的権利に関する国際規約(A規約)」第9条
People interviewed said that one such barrier is stigma about receiving social assistance and that the narrative prevails that people should be grateful for whatever they receive. People who receive TSA are often blamed for depending on assistance and accused of not wanting to work or worsening their situation to qualify.
聞取り調査に応じた人々は、「障壁の1つは社会扶助を受給に対する社会的烙印だ」、「受給したものが何であれ感謝していろ、という語り口が蔓延している」、と語った。TSAを受ける人々は多くの場合、扶助依存が原因とされ、「働きたがらない」或いは「受給資格を満たすために自らの状況を悪化させている」と批判される。
In reality, those who apply for the program must repeatedly go through a complicated application process with recipients subject to humiliating comments by social workers at the application centers, Human Rights Watch found.
事実TSA事業の応募者は、申請センターのソーシャルワーカーから屈辱的な意見を浴びせられるなど、複雑な申請手続きを繰返さなければならない、ことをHRWは明らかにした。
“We collect documents every three months,” a mother of four children said. “I don’t understand how they calculate [the amount of TSA] … You go once, you take a day off work and then they tell you that a document is missing or that you need to bring a binder … They talk rudely to you … You feel humiliated.”
「3ヶ月ごとに書類を集めるんです。」と子供4人の母親は語った。「どの様に[TSAの額を]計算するのか分かりません・・一日仕事を休んで、一度行ってみなさいよ、そうすればあの人たちがね書類が欠けているとか、バインダーを持ってこなきゃ、なんてことを言いますよ・・・横柄な話をされて・・・馬鹿にされるんです。」
Another stumbling block is the requirement that applicants and their family members must possess residence registration for a permanent or temporary place of residence for each family member. People interviewed said that registering is particularly difficult for large families. Many landlords do not wish to rent out their property to large families, and even if they do, they often refuse to provide the registration, seeing it as an unnecessary burden.
もう1つの障害は、申請者と家族それぞれに、恒久的または一時的な居住地の住民登録が必要という要件だ。聞き取り調査に応じた人々によれば、登録は大家族にとって特に難しいそうだ。多くの家主は大家族に自分の不動産を貸すことを望まず、たとえ貸しても、不必要な負担と見なして登録を拒否することがよくある。
Other barriers include rigid means tests regarding income thresholds and formal employment requirements. The amount of assistance a family receives depends on the total family income, which may include extended family members’ incomes that aren’t available to the applicant, and other types of social assistance. In calculating appropriate payments, Kazakh authorities should only consider household members who are actually sharing expenses and responsibilities, Human Rights Watch said.
その他の障壁には、収入の閾値と正式な雇用要件に関する厳格な資力調査がある。家族が受け取る扶助の額は、申請者が宛てにできない拡大家族の収入や他の種類の社会扶助を含む、家族の総収入によって異なる。カザフスタン当局は、適切な支払い額を算定するにあたり、実際に経費と責任を分担している世帯員のみを考慮するべきだ、とHRWは述べた。
In December 2019, the Law on TSA was amended to require family members considered “capable of employment” to be employed, except when they provide care for a child under age 3 or with a disability, or an older person or a person with a disability in need of care and assistance. If a person considered capable of being employed is not actively seeking employment, the entire family loses the benefits.
2019年12月、TSAに関する法律が改正され、「雇用される能力がある」と見なされた家族には、3歳未満の子供または障害を持つ子供、または介護と扶助を必要とする高齢者または障害者のケアを行う場合を除き、雇用されることが義務付けられた。雇用される能力があると見なされた者が、積極的に雇用を求めていない場合、家族全員が給付を失う。
These rigid eligibility criteria not only prevent families getting cash assistance to help with everyday necessities, but they also prevent people in vulnerable situations from getting access to other government services, such as support for school children and extracurricular activities. Other important benefits are linked to the person’s TSA status.
厳格な資格基準は、家族が毎日の生活必需品の足しになるよう現金扶助を受けるのを妨げるだけでなく、弱い立場にある人々が学童支援や課外活動など他の政府サービスへのアクセスを妨げる。他の重要な扶助金は、受益者のTSAにおけるステータスに関連している。
Establishing a well-designed social protection system fulfils an important human rights obligation and provides governments with a powerful tool to reduce poverty and economic inequality, Human Rights Watch said. The right to social security is guaranteed in the International Covenant on Economic, Social, and Cultural Rights, to which Kazakhstan is a party.
良く練られた社会保障制度の確立は、重要な人権保護上の義務を果たし、貧困と経済的不平等を減らすための強力なツールを政府に提供する、とHRWは述べた。社会保障を受ける権利は、カザフスタンが締約国である「経済的、社会的及び文化的権利に関する国際規約(A規約)」で保障されている。
To fulfil its international human rights obligations, the government should review the TSA application process to streamline the procedure, remove or amend the residence registration requirement, and review the income calculation system.
人権保護上の義務を果たすために政府は、TSA申請プロセスを見直して手続きを合理化し、住民登録要件を撤廃または修正し、収入計算システムを見直さなければならない。
The government should also consider removing the employment requirement and consider introducing universal child benefits, or cash benefits paid to all families with children, regardless of their income. Universal child benefits lower child poverty without the exclusion errors common to poverty targeted benefit programs. The government should also revise the poverty threshold to provide for an adequate standard of living, taking into account inflation of 14.5 percent from June 2021 to June 2022.
政府はまた雇用要件の撤廃を検討し、収入に関係なく、ユニバーサルな児童手当、または子供を持つ全ての家族に支払われる現金給付の導入を検討すべきだ。ユニバーサルな児童手当は、貧困を対象とした給付事業に共通する除外エラーなしに、子供の貧困を低下させる。政府はまた2021年6月から2022年6月までで14.5%に達したインフレ率を考慮し、適切な生活水準を提供するために貧困閾値を改訂すべきだ。
“Many people interviewed described circumstances such as an illness, a loss of a close relative, or a loss of income due to factors outside of their control, which are exactly the circumstances in which international law guarantees their right to social security,” Williamson said. “Kazakhstan, which aspires to be a global economic player, needs to reform its social protection system to ensure that vulnerable people’s basic rights are protected.”
「聞取り調査に応じた多くの人々が、病気、近親者の喪失、コントロールの及ばない要因による収入の喪失などの状況、まさに国際法が社会保障を受ける権利を保障している状況について語っています。世界経済のプレーヤーになることを熱望するカザフスタンは、弱い立場の人々の基本的権利が確実に保護されるよう、社会保障制度を改革する必要があります。」、と前出のウィリアムソン欧州・中央アジア局長は指摘した。