EUは国際刑事裁判所の逮捕令状を支えるべき
逮捕状執行に向けた実効ある戦略を確保するために現行政策を利用せよ
2024 年11月26日 HRW通信&国際司法プログラム職員 アリス・オーティン
After the International Criminal Court (ICC) issued arrest warrants against Israeli leaders and a Hamas official on November 21, European Union foreign policy chief Josep Borrell immediately made clear that ICC “decisions are binding on all States party to the Rome Statute, which includes all EU Member States.” His response is a reminder of the EU and its member states’ firm policy of supporting the ICC, especially when it comes to enforcing arrest warrants.
イスラエル指導者2人とハマス幹部への逮捕状を国際刑事裁判所(以下ICC)が発行した直後、「ICCの決定はローマ規定の全締約国に強制力を持つ」ことを、欧州連合外務・安全保障政策上級代表ジョセップ・ボレルは明らかにした。彼の対応は、とりわけ逮捕状の執行という話に及ぶ場合、EUとその加盟国がICCを支えるという断固とした政策を思い起こさせる。
Over the years, the EU and its member states have developed several policies and practices building on their obligations to the court to support arrests before the ICC. This includes EU governments affirming their obligation as ICC members to carry out ICC arrests within their borders and supporting other ICC member countries to uphold their obligations.
EUとその加盟国は長年にわたり、ICCによる逮捕状を支えるICCへの義務に基づいて立てる幾つかの政策と実務を発展させてきた。それにはEU加盟各国がICC加盟国としての義務を確認し、自国領内でICCによる逮捕状を実行すると共に、他のICC加盟国がその義務を果たすのを支援することなどが含まれている。
Despite this, Hungarian Prime Minister Viktor Orban has already invited Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, who is subject to one of the warrants, to visit Hungary and said he will not enforce the arrest warrant. Some other EU countries have not explicitly committed to enforcing the warrant, despite confirming their support for the ICC. This deepens perceptions of double standards in support of justice before the ICC.
それにも拘らずハンガリー首相ヴィクトル・オルバンは既に、逮捕状対象者の1人イスラエル首相ベンヤミン・ネタニヤフへのハンガリー訪問を招待した。他のEU加盟国の一部も、ICCへの支持を確認しているにも拘わらず、逮捕状の執行を明確に約束していない。そのことがICCでの法の正義実現を支えるという点では、ダブルスタンダードだという認識を深めている。
To ensure EU member countries stand firm for justice across all the ICC’s cases, we outline the EU’s obligations and policies as they relate to arrest strategies in a new briefing paper. Firm state support can yield progress. Russian President Vladimir Putin, wanted by the ICC on allegations of serious crimes in Ukraine, recently stayed away from the G-20 summit in Brazil, an ICC member. But challenges for ICC arrests will likely remain. While Putin did not go to Brazil, he did visit Mongolia, also an ICC country, without facing arrest. This was rightfully challenged by the EU and before the court’s judges.
ICCの抱える全案件に法の正義を実現させ、EU加盟国が断固たる姿勢で臨むのを保証するべく、私たちは新たな概略説明書の中で、逮捕戦略に関連するEUの義務と政策のあらましを述べている。断固たる国家支援は進歩をもたらせる。ウクライナでの重大犯罪容疑でICCに指名手配されたロシア大統領ウラジーミル・プーチンは最近、ICC加盟国であるブラジルでのG-20サミットを欠席した。しかし、ICC逮捕状の課題は残る可能性が高い。プーチン大統領はブラジルには行かなかったが、やはりICC加盟国であるモンゴルを訪問しても逮捕されなかった。それはEU、更にICC裁判官から、当然ながら異議を唱えられることとなった。
Each of the court’s pending warrants poses specific challenges, and failure to execute them breeds a climate of impunity. Recent attempts to undermine the ICC, including by Israel and Russia, and threats of sanctions by US lawmakers risk undoing investments by the EU and its member states in the court.
ICCによる決定を待っている逮捕状は各々、特定の課題を突き付け、逮捕状の未執行は不処罰の風潮を増殖する。イスラエルやロシアなどによるICCを弱体化しようとする最近の企てや、米国連邦議員による制裁を科すという脅しは、EUとその加盟国によるICCへの投資を無効にするリスクがある。
Ensuring the ICC has the ability to implement arrest warrants will require defending the court against external pressure and coercive measures. That means that right now EU support for arrests should include preparedness to adopt measures to protect the court from possible US sanctions.
ICCの逮捕状執行能力を確保するには、外部圧力や威圧的な措置からICCを守る必要がある。つまり、現在、EUによる逮捕支援には、米国の制裁の可能性からICCを守るための措置を採用する用意が含まれるべきだ。
The stakes are high, but when the EU takes a prominent role in supporting the court in partnership with justice-supporting governments globally, it can positively impact even the most difficult circumstances.
リスクは高いが、EUが世界中の法の正義実現を支援する政府と協力し、ICCを支援する上で重要な役割を果たすならば、最も困難な状況にも良い影響を与えることができる。