ダイハツのブランド毀損
ダイハツが検査不正で全車種の出荷停止に追い込まれた。検査不正は組織的に行われ過去何年にも亘り不正が行われていたようだ。
社内の強烈なプレッシャーが一因になっていた様だが、これでダイハツブランは地に落ちたと言っても良いだろう。
このような企業風土に根ざした不祥事は、先のビッグモーターの事件と同様に深刻な影響を企業に齎すものである。何よりもガバナンスの問題と言ってよいだろう。
それにしても、自動車という安全性が最も重要な品質要素に関して、品質管理システムの国際規格を取得している企業が、このような不祥事を起こすというのは、如何にも皮肉な話である。
仏造って魂入れずとはこの事である。
Brand damage in Daihatsu
Daihatsu has been forced to suspend shipments of all its models due to inspection fraud. Test fraud appears to have been systematic and has been going on for many years.
It seems that intense pressure within the company was a contributing factor, but it is safe to say that the Daihatsu brand has fallen to the ground.
Scandals like this, which are rooted in corporate culture, can have a serious impact on companies, just like the Big Motor incident. More than anything else, this can be said to be a governance issue.
Still, it is ironic that a company that has acquired international standards for quality management systems for automobiles, a quality element in which safety is the most important factor, would cause such a scandal.
This is what it means to create a Buddha without putting any soul into it.