世界の人権・紛争・平和

ヒューマン・ライツ・ウォッチ シリア:1年後も化学兵器を用いた攻撃は根強く続いている

Syria: A Year On, Chemical Weapons Attacks Persist

International Action for Deterrence, Justice Ineffective

シリア:1年後も化学兵器を用いた攻撃は根強く続いている

抑止と法の正義実現に向けた国際的活動は効果なし

(Beirut April 4, 2018) – International efforts to deter chemical attacks in Syria in the year since the devastating sarin attack on Khan Sheikhoun on April 4, 2017, have been ineffective, Human Rights Watch said today. Human Rights Watch has collated and analyzed evidence of chemical weapons attacks in Syria between August 21, 2013, the day of the deadliest chemical weapon attack in Syria to date, and February 25, 2018, when the Syrian government used chlorine in the besieged enclave of Eastern Ghouta.

(ベイルート、2018年4月4日)- 2017年4月4日にシリアのハーン・シャイフーン市で、サリン攻撃が行われ、破滅的被害をもたらしてから1年間、国際社会はシリア国内での化学兵器攻撃を抑止すべく取り組んできたが、その効果はなかった、と本日ヒューマン・ライツ・ウォッチ(HRW)は述べた。今日までのシリアで最も多くの死傷者を出した化学兵器攻撃が行われた2013年8月21日から、包囲された飛び地である東グータ地区でシリア政府が塩素を使用した2018年2月25日までの間で、シリア国内で行われた化学兵器攻撃の証拠を、HRWは照合し分析した。

The information, based on data from seven sources, shows that the Syrian government is responsible for the majority of 85 confirmed chemical weapon attacks. The data also show that the Syrian government has been largely undeterred by the efforts of the United Nations Security Council, the international Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), and unilateral action by individual countries to enforce the prohibition on Syria’s use of chemical weapons.

7つの情報源からのデータを基礎とした情報は、確認された化学兵器攻撃85件の大多数が、シリア政府による仕業であることを示している。シリアに化学兵器の使用禁止を遵守させようとする、国連安全保障理事会と国際的な化学兵器禁止機関(OPCW)による取組や、個別国家による一方的行為は、シリア政府を概ね抑制できなかったことも、データは示している。

“In Syria, the government is using chemical weapons that are banned the world over without paying any price,” said Lama Fakih, deputy Middle East director at Human Rights Watch. “One year after the horrific sarin attack on Khan Sheikhoun, neither the UN Security Council nor the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons has acted to uphold the prohibition against chemical weapon attacks.”

「シリアでは政府が、世界中で禁止されている化学兵器を、何の代償を払うこともなく使っています」、とHRW中東局長代理ラマ・ファキーは指摘した。「ハーン・シャイフーン市への恐ろしいサリン攻撃から1年が経過しましたが、国連安全保障理事会と化学兵器禁止機関はどちらも、化学兵器攻撃の禁止を守らせる行動を取りませんでした」

On April 4, 2018, the UN Security Council will meet to discuss the situation of chemical weapons in Syria. Members of the Security Council should find an alternative to the Joint Investigative Mechanism, a group that the Security Council and OPCW had tasked with identifying the party responsible chemical weapons attacks, but whose mandate was not renewed because of a Russian veto. The Security Council should impose sanctions on officials involved in the Khan Sheikhoun attack.

国連安全保障理事会2018年4月4日、シリアにおける化学兵器の状況を議論するために会議を持つ。共同調査メカニズムは安保理とOPCWから、化学兵器攻撃を行った勢力を特定する任務を委任された組織だが、ロシアが拒否権を行使したために職務権限が更新されなかった。安保理理事国はその代わりとなるもの見つけ、安保理はハーン・シャイフーン市攻撃に関与した高官に制裁を科さなければならない。

The sarin attack on Khan Sheikhoun was the largest chemical weapon attack in Syria since the government acceded to the Chemical Weapons Convention in October 2013. The government acceded to the convention following the chemical weapons attacks in Ghouta on August 21, 2013, when the Security Council demanded that the Syrian government destroy its chemical stockpiles, weapons, and production capacity.

シリアは、2013年8月21日にグータ(首都ダマスカスの東~南を囲む郊外地域)で化学兵器攻撃を行い、安保理から貯蔵化学物質と化学兵器、その製造能力を破壊するよう求められた後の2013年10月に、化学兵器禁止条約を受け入れた。ハーン・シャイフーン市に対するサリン攻撃は、それ以降で最大の化学兵器攻撃だった。

In June 2014, the OPCW announced that it had shipped Syria’s declared chemical weapons out of the country for destruction, though it continued attempting to verify the accuracy and completeness of the Syrian declaration. Nevertheless, several incidents of the use of the chemical weapons in Syria have been reported, including by the Syrian government. As part of a strategy to re-take areas held by anti-government groups, the Syrian government has conducted coordinated chemical weapon attacks, including in Aleppo in December 2016 and likely in Ghouta in January and February of 2018.

2014年6月にOPCWは、シリアが申告した化学兵器を同国から船で搬出したと発表、一方でシリアの申告の正確さと完全性の確認作業を続けた。にも拘らず、シリア国内で政府によるものを含む化学兵器の使用事件が何件も報告されている。反政府組織支配下地域を奪還する戦略の一環としてシリア政府は、2016年12月にアレッポ、2018年の1月と2月にグータなどで、組織的な化学兵器攻撃を行ってきた。

On April 4, 2017, an aircraft attacked Khan Sheikhoun, a town held by anti-government forces in Idlib governorate, with sarin, a toxic chemical. Human Rights Watch investigated the attack and found that all likely evidence pointed to Syrian government responsibility. On October 26, the Joint Investigative Mechanism confirmed that the Syrian government was responsible. On November 16, the Russian government vetoed a UN Security Council resolution to renew the group’s mandate and on November 17, it ceased operations.

2017年4月4日に1機の航空機が、イドリブ県内で反政府勢力支配下にあるハーン・シャイフーン市を、有毒化学物質サリンで攻撃した。HRWはその攻撃を調査し、それがシリア政府の仕業であると、全ての推定証拠が示唆している旨明らかにした。共同調査メカニズムも10月26日、その攻撃がシリア政府の仕業であることを確認した。それに対しロシア政府は11月16日、同組織の職務権限を更新する国連安全保障理事会の決議に拒否権を行使、同組織は活動を終了した。

Russia has also used its veto at the Security Council to prevent holding the Syrian government accountable for its violations. That includes vetoing a resolution along with China that would have referred the situation in Syria to the International Criminal Court on May 22, 2014.

ロシアはまた、シリアの事態を国際刑事裁判所(ICC)に付託する決議に対し、中国と共に2014年5月22日に拒否権を行使するなど、安保理で再三拒否権を行使し、シリア政府による違反行為の責任追及を妨げてきた。

Since the Joint Investigative Mechanism ceased to operate, the Syrian government has likely carried out at least five more chemical weapons attacks. There is no UN or OPCW entity to identify the party responsible for these attacks. And beyond unilateral sanctions by countries like the United States, France, and the European Union, those responsible have not been held accountable for the use of these weapons.

共同調査メカニズムの活動終了以降、シリア政府は少なくとも5件の化学兵器攻撃を実行した可能性が高い。それらの攻撃を行った勢力を特定する、国連とOPCWの組織は存在しない。米国、フランスのような個別国家や、欧州連合が一方的制裁を科したが、それ以外には、化学兵器を使用した責任者の責任追及はされていない。

The sources Human Rights Watch used for this analysis are: Human Rights Watch research, the Joint Investigative Mechanism, the UN Commission of Inquiry, the OPCW Fact-finding Mission in Syria, the United Nations Mission to Investigate Allegations of the Use of Chemical Weapons in Syria, Amnesty International, and Bellingcat. In some cases, multiple sources investigated the same attack, while in others only one investigated it. The sources selected are independent and document violations based on witness and victim evidence, analysis of open source material, and – where available – physical samples. The 85 attacks reflect attacks that have been investigated by at least one of these sources and made public. The total number of actual chemical attacks is likely higher.

HRWが分析に利用した情報源は、HRWの調査、共同調査メカニズム、国連調査委員会、OPCWシリア事実調査ミッション、シリアでの化学兵器使用疑惑を調査する国連ミッション、アムネスティー・インターナショナル、民間の調査報道ジャーナリスト団体「ベリングキャット」の7つだった。複数の情報源が同じ攻撃を調査した事例と、1情報源だけが調査した攻撃の事例もあった。選出された情報源は、独立しており、目撃者と被害者の証拠をベースに違反攻撃を取りまとめ、オープンソースの資料と入手可能な場合は物理的サンプルを分析している。85件の化学兵器攻撃は、7つの内少なくとも1つの情報源によって調査され公表されていた。化学兵器攻撃の実数は85件より多い可能性が高い。

Human Rights Watch classified the data based on the organizations’ findings. Human Rights Watch has not independently verified attacks that it did not investigate. Of the 85 chemical weapon attacks analyzed from these sources, more than 50 were identified by the various sources as having been committed by Syrian government forces. Of these, 42 were documented to have used chlorine, while two used sarin. In seven of the attacks, the type of chemicals was unspecified.

HRWは調査結果に基づいたデータを分類したが、自らが調査しなかった攻撃については、独立的に確認を取っていない。前述の情報源で分析した85件の化学兵器攻撃の内50件以上が、様々な情報源によってシリア政府軍によって行われたと、確認された。42件で塩素が使われ、2件でサリンが使われたとされ、7件については使われた化学物質が特定されていない。

The groups found that the Islamic State group (also known as ISIS) carried out three chemical weapon attacks using sulfur mustard. One attack was by non-state armed groups using chlorine. Those responsible for the remaining attacks in the data set are unknown or unconfirmed.

アイシスとしても知られるイスラム国も、硫黄マスタードを使った化学兵器攻撃を3件、行ったことを、情報源となった組織は明らかにした。1件の攻撃では非政府武力組織によって塩素が使われた。データに示された残りの化学兵器攻撃の実行犯は、不明または確認されていない。

The OPCW is also mandated with protecting and executing the international Convention on the Prohibition of the Development, Production, Stockpiling and Use of Chemical Weapons and on their Destruction. The Conference of the OPCW is empowered by Article XII to take “necessary measures to ensure compliance with this Convention and to redress and remedy any situation which contravenes it,” including the use of collective measures such as sanctions.

OPCWはまた、「化学兵器の開発、生産、貯蔵及び使用の禁止並びに廃棄に関する条約」を守り、施行する職務権限を有している。OPCWの会議は,同条約第12条によって、「この条約の遵守を確保し並びにこの条約に違反する事態を是正し及び改善するため,必要な措置をとる」、権限を与えられており、それには制裁のような集団的な措置が含まれる。

But despite confirmed use of sarin by the Syrian government by both the Joint Investigative Mechanism and the OPCW’s own fact-finding mission, the OPCW has not taken any collective measures. The OPCW should suspend and sanction the Syrian government for its failure to comply with the Convention, Human Rights Watch said. If the Security Council and OPCW continue to drag their feet, it is a signal that member countries need to individually hold the Syrian government accountable and re-instate a system to identify responsibility for attacks.

シリア政府のサリン使用が共同調査メカニズムとOPCW自身の事実調査ミッションで確認されたにも拘らず、OPCWは何の集団的な措置をも取ってこなかった。OPCWは条約遵守を怠ったシリア政府の条約上の権利及び特権を停止し、制裁を科すべきだ。安保理とOPCWが消極的姿勢を続ける場合、締約国が個別にシリア政府の責任を追及し、化学兵器攻撃の責任の所在を特定する制度を再開する必要があるという合図である。

“Despite the incentives to act, the UN Security Council and OPCW are silently watching on as Syria transforms the nightmare of chemical warfare into reality,” Fakih said. “It is high time to do right by the victims of the attack and the international standard set in the chemical weapons treaty.”

「行動を起こす誘因があるにも拘らず、シリアが化学物質を使った戦争の悪夢を現実に変えているのを、国連安全保障理事会とOPCWは黙視しています。攻撃の犠牲者と化学兵器禁止条約に示された国際規範のために、正しいことをするべき時です」、と前出のファキーは指摘した。

  • Xでシェアする
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

最近の「日記」カテゴリーもっと見る

最近の記事
バックナンバー
人気記事