JAZZ PIANO で行こう

ヤノテルの音楽ブログです。ジャズピアノの研究・指導・作曲・ライブをしています。音楽が人生の喜びです。

パンフルートの吹き口の傾斜についての考察

2011年12月24日 | パンフルート

引用(英語版ヤフーグループ)の質問コーナーで発見した問いかけ

 

 Re: Effect on tone of instrument by altering the pipe edge

 

While I'm not a professional maker, I have made a whole bunch of
panflutes - you can see a few of them in the Photos section.

So this much I have learned already from experienced makers and from
my own observations:

Audience edge's shape is probably what has the greatest influence on
the tone (besides tube diameters). There are a couple of things
going on - the shape of that edge as well as how low it sits in
relation to the player's edge. I have mine almost razor sharp and
sitting at about the same level as the player's edge on the bottom
pipes, going higher and higher toward the top ones. In the top
range, the player's edge is lower than audience. This causes a very
fast responding instrument. But the problem is, the more open it is
(audience side lowered), the less it becomes sounding like a
panflute (and the harder it becomes to make flats, if the audience
edge is much lower than the player's edge). A more open panflute
tends to be a bit more louder as well. At first my goal was to have
the most responsive instrument, and the loudest. Now I want
something a bit softer and whispery. So the next panflute will be a
bit more closed.

Everyone knows that Zamfir's instruments don't have the audience
side shaped at all - just flattened horizontally so to speak. I
believe this is how all the original romainan panflutes used to be
shaped. (Someone correct me here if I'm wrong).

I've never tried rounding the audience edge, I wonder what that
would do to the sound. Usually by the time I get to shaping the
tops, I don't want to risk ruining the instrument so I stick with
what I've observed on other instruments.

There are others much more qualified to answer this, but these are
my observations.

George
結局、結論が出ていません。(このあとに返事があるのですが、
あまり参考になる返事になっていないので、あえて
引用しておりません。このような問題にどんな人でも気になっているのだとことが
読んでわかりました。世界共通の悩みなのです。)
この問題提起しているGeorgeさんも、持っているパンフルートは
低音が観客側下がり、高音が手前下がりになっているが、Zamfirさんの
持っているパンフルートはどの音もフラットになっているのに・・・
6歳からおもちゃのように慣れ親しんだ楽器を扱う
Zamfir さんと比べることが間違っていますが、
やはり、低音が前下がりな理由はわかります。
単純に逆から吹いてみると明らかに音が出にくいし、
フラットも難しいです。
管の直径が大きくなれば、その分、奏者が吹き出す息(ビーム)の流れの
あたりが違ってきます。
パンフルートを吹いていて、オカリナという楽器と比べても
もっとも初心者が大変なのは、息が漏れるということです。
だから、音が続かない。フラットが出にくい。も
大きな問題です。これは個人差の大きいところでしょうが、
楽器によってもずいぶん違ってくることは間違いないでしょう。
高音ならいざしらず、やはり、低音部は工夫が要ります。
低音部はできるだけパンフルートを立てた状態でエッジに息のビームを当てるように
吹くと倍音もよく出て、低音らしい太い音が出ます。
その分フラットもしやすくなります。
このあたりはやはり、経験則です。

 


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