「落ちていたら潜る」というルールを知っていますか?やらなければならないことをやる。
ジョセフ・キャンベル
you know the rule: If you are falling, dive. Do the thing that hazu to be done.
joseph Campbell
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だから、もし私が言葉の網にかかってしまったら、私は最大のものと最小のものの餌食になってしまう。私は海に翻弄され、永遠に場所を変える無秩序な波に翻弄されます。彼らの本質は動きであり、動きが彼らの秩序である。波に抗して努力する者は、恣意にさらされる。人の仕事は安定しているが、混沌の上を泳いでいる。人の努力は、海から来た者には狂気のように見える。しかし、人は彼を狂人とみなす。海から来た者は病んでいる 人の視線に耐えられないのだ 彼には皆、眠りを誘う毒に酔って愚かになっているように見えるからだ。彼らはあなたを助けようとしていますが、助けを受け入れることについては、確かに、あなたは彼らの仲間に入り込んで、混沌を見たことがない人のように完全になってしまうよりは、そのようなことは避けたいと思っていますが、口先だけです。
しかし、混沌を見たことのある人にとっては、もう隠れることはできません。彼は無限の秩序と無秩序を見てきており、不法な法則を知っている。彼は海を知り、決して忘れることができない。混沌とした状態は恐ろしいもので、日中は鉛に満ち、夜は恐怖に満ちている。
しかし、キリストが自分こそが道であり、真理であり、命であることを知っていたように、彼を通して新しい苦悩と新たな救いがこの世にもたらされたという点で、人の上には混沌が訪れなければならず、知らず知らずのうちに、海と我々を隔てる薄い壁を突破する者の手が忙しくなることを知っている。これが私たちの道であり、真実であり、人生なのですから。キリストの弟子たちが、神が肉となり、人として彼らの間に住んでいたことを認識したように、今、私たちは、この時代の油注がれた人は、肉では現れない神であり、人ではなく、しかも人の子であるが、肉ではなく霊であり、それゆえ、神の胎内を宿すものとして、人の霊を通してのみ生まれることができることを認識する。この神になされることは、何も捨てられない愛の法則の下で、自分の中の最も低い者にもなされる。そうでなければ、自分の中の最下層の者が堕落から救われるはずがないからです。あなたがそうしないで、誰があなたの中の最も低いものを受け入れるのでしょうか?しかし、それを愛からではなく、誇り、利己主義、貪欲から行う者は、呪われている。畜生もどれも追い出されない。
自分の中の最低のものを受け入れれば、苦しみは避けられません。なぜなら、あなたは基本的なことをして、廃墟にあったものを築き上げるからです。私たちの中には多くの墓や死体があり、腐敗の悪臭が漂っています。キリストが聖化の苦しみによって肉を支配したように、今の時代の神は聖化の苦しみによって霊を支配します。キリストが霊を通して肉を苦しめたように、今の時代の神は肉を通して霊を苦しめます。というのも、私たちの精神は、不謹慎な売春婦となり、人が作った言葉の奴隷となり、もはや神の言葉そのものではなくなってしまったからです。
あなたの中の最も低いものが、慈悲の源なのです。神が癒され、死の腐敗と冥界の泥から浄化されて晴れやかに昇天できるように、私たちはこの病、平和を見いだせないこと、卑しさ、卑劣さを自らのものとする。卑劣な囚人は、完全に癒されて輝いて救いに昇っていく。
私たちの神のために受けたいと思うほどの大きな苦しみがあるだろうか。あなたは一方だけを見て、他方を気にしていません。しかし、一つがあれば、もう一つもあり、それがあなたの中の最も低いものです。しかし、あなたの中の最も低いものは、あなたを見つめ、冷たく見て、あなたの光を暗い淵に吸い込む悪の目でもあるのです。あなたをそこにとどめている手に祝福を!最小の人類、最低の生き物。かなりの数の人が死を望んでいます。キリストが人類に血まみれの犠牲を課した以上、新生した神もまた流血を惜しまないだろう。
~カール・ユング『赤い本』299-300ページ
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"それゆえ、キリストはその死後、地獄へと旅立たなければならなかった。そうしなければ、天へと昇ることは不可能になっていただろう。キリストはまず自分の反キリスト、つまりこの世の下の兄弟にならなければなりませんでした。
キリストが地獄にいた3日間に何が起こったのか、誰も知らない。私はそれを経験しました。昔の人は、彼がそこで故人に説教をしたと言っていました。彼らの言うことは真実ですが、どうしてそうなったか分かりますか?
それは愚行であり、猿芝居であり、最も神聖な神秘を装った非道な地獄の仮面劇であった。他にどのようにしてキリストが彼の反キリストを救ったのでしょうか?古代人の知られざる書物を読めば、そこから多くを学ぶことができるだろう。キリストは地獄にとどまることなく、あの世の高みに昇っていったことに注目してほしい」~カール・ユング、『赤い本』224ページより
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人間が人間でいられるのは、本当に底辺に触れることができる人たちだけです。そのため、マイスター・エックハルトは、自分の罪を悔い改めすぎると恵みから遠ざかってしまうので、悔い改めてはいけないと言っています。霊的な経験に直面するのは、自分が絶対的に人間であるときだけである。~カール・ユング『ビジョン・セミナー』394ページ
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So if I fall prey to the web of words, I fall prey to the greatest and the smallest. I am at the mercy of the sea, of the inchoate waves that are forever changing place. Their essence is movement and movement is their order. He who strives against waves is exposed to the arbitrary. The work of men is steady but it swims upon chaos. The striving of men seems like lunacy to him who comes from the sea. But men consider him mad. He who comes from the sea is sick He can hardly bear the gaze of men. For to him they all seem to be drunk and foolish from sleep-inducing poisons. They want to come to your rescue, and as for accepting help, for sure you would like less of that, rather than swindling your way into their company and being completely like one who has never seen the chaos but only talks about it.
But for him who has seen the chaos, there is no more hiding, because he knows that the bottom sways and knows what this swaying means. He has seen the order and the disorder of the endless, he knows the unlawful laws. He knows the sea and can never forget it. The chaos is terrible: days full of lead, nights full of horror.
But just as Christ knew that he was the way, the truth, and the life, in that the new torment and the renewed salvation came into the world through him, I know that chaos must come over men, and that the hands of those who unknowingly and unsuspectingly break through the thin walls that separate us from the sea are busy. For this is our way, our truth, and our life. Just as the disciples of Christ recognized that God had become flesh and lived among them as a man, we now recognize that the anointed of this time is a God who does not appear in the flesh; he is no man and yet is a son of man, but in spirit and not in flesh; hence he can be born only through the spirit of men as the conceiving womb of the God. What is done to this God you do to the lowest in yourself under the law of love according to which nothing is cast out. For how else should your lowest be saved from depravity? Who should accept the lowest in you, if you do not? But he who does it not from love but from pride, selfishness, and greed, is damned. None of the damnation is cast out either.
If you accept the lowest in you, suffering is unavoidable, since you do the base thing and build up what lay in ruin. There are many graves and corpses in us, an evil stench of decomposition. Just as Christ through the torment· of sanctification subjugated the flesh, so the God of this time through the torment of sanctification will subjugate the spirit. Just as Christ tormented the flesh through the spirit, the God of this time will torment the spirit through the flesh. For our spirit has become an impertinent whore, a slave to words created by men and no longer the divine word itself.
The lowest in you is the source of mercy: We take this sickness upon ourselves, the inability to find peace, the baseness, and the contemptibility so that the God can be healed and radiantly ascend, purged of the decomposition of death and the mud of the underworld. The despicable prisoner will ascend to his salvation shining and wholly healed.
Is there a suffering that would be too great to want to undergo for our God? You only see the one, and do not notice the other. But when there is one, so there is also another and that is the lowest in you. But the lowest in you is also the eye of the evil that stares at you and looks at you coldly and sucks your light down into the dark abyss. Bless the hand that keeps you up there, the smallest humanity; the lowest living thing. Quite a few would prefer death. Since Christ imposed bloody sacrifice on humanity; the renewed God will also not spare bloodshed.
~Carl Jung, Red Book, Pages 299-300
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“Therefore after his death Christ had to journey to Hell, otherwise the ascent to Heaven would have become impossible for him. Christ first had to become his Antichrist, his under-worldly brother.
No one knows what happened during the three days Christ was in Hell. I have experienced it. The men of yore said that he had preached there to the deceased. What they say is true, but do you know how this happened?
It was folly and monkey business, an atrocious Hell’s masquerade of the holiest mysteries. How else could Christ have saved his Antichrist? Read the unknown books of the ancients, and you will learn much from them. Notice that Christ did not remain in Hell, but rose to the heights in the beyond.”~Carl Jung, from The Red Book, page 224
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Only those people who can really touch bottom can be human. Therefore Meister Eckhart says that one should not repent too much of one’s sins because it might keep one away from grace. One is only confronted with the spiritual experience when one is absolutely human. ~Carl Jung, Visions Seminar, Page 394
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精神病患者は、神秘主義者が喜びをもって泳ぐのと同じ水域で溺れてしまう。~ジョセフ・キャンベル『未来の心理学』。
奈落の底に降りることで、人生の宝を取り戻すことができる。
あなたがつまずくところに、あなたの宝があります。
入るのを恐れていた洞穴が、探していたものの源であることがわかる。
あれほど恐れていた洞窟の中の呪われたものが中心になっている。
あなたは宝石を見つけ、そしてそれはあなたを引き離す。
精神的なものを愛することで、地上的なものを軽蔑することはできない。
~ジョセフ・キャンベル『生きる術の考察』。ジョセフ・キャンベル・コンパニオン
"神話に出てくるのは、奈落の底では救いの声が聞こえてくるということだ。黒い瞬間は、変革の真のメッセージがやってくる瞬間なのです。最も暗い瞬間に光がやってくる。"
~ジョセフ・キャンベル
"復活を望むならば、磔にしなければならない。多くの十字架の解釈は、その関係を強調せず、代わりに出来事の惨状を強調しています。しかし、はりつけは、新しいいのちにつながるならば、災いではありません。キリストのはりつけによって、私たちは殻を破られ、それによって復活のために生まれることができました。それは災いではありません。だから、この出来事の象徴性を感じ取るためには、私たちはこの出来事を見直さなければならないのです」。~ジョセフ・キャンベル
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The psychotic drowns in the same waters in which the mystic swims with delight. ~Joseph Campbell, Psychology of the Future.
It is by going down into the abyss that we recover the treasures of life.
Where you stumble, there lies your treasure.
The very cave you are afraid to enter turns out to be the source of what you are looking for.
The damned thing in the cave that was so dreaded has become the center.
You find the jewel, and it draws you off.
In loving the spiritual, you cannot despise the earthly.
~Joseph Campbell, Reflections on the Art of Living: A Joseph Campbell Companion
“One thing that comes out in myths is that at the bottom of the abyss comes the voice of salvation. The black moment is the moment when the real message of transformation is going to come. At the darkest moment comes the light.”
~Joseph Campbell
"If you want resurrection, you must have crucifixion. Too many interpretations of the Crucifixion have failed to emphasize that relationship and emphasize instead the calamity of the event. But crucifixion is not a calamity if it leads to new life. Through Christ’s crucifixion we were unshelled, which enabled us to be born to resurrection. That is not a calamity. So, we must take a fresh look at this event if its symbolism is to be sensed." ~Joseph Campbell