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老子の言葉に「知る者は言わず、言う者は知らず」というのがあります。語る者は知らず。"
言い換えれば、He who knows (he is enlightened) does not say it. 悟りを開いた)と言う者は(悟りの本当の姿を)知らない。"
悟りを開いたと発表したいのはエゴです...だから、誰かが悟りを開いたと言って回るのは、エゴが話しているのです-だから、彼らは悟りを開いていないのです。
ジッドゥ・クリシュナムルティはこう言っています。"誰かが自分は悟りを開いていると口にした時点で、その人は悟りを開いていないという確かな事実がある」。
"悟りとは、経験を持ち、それと同一視することなく関係を持つことができる自我の発達です。もしそれに成功したら、その人はイニシエーションを受けた人となり、一般には利用できない精神のレベルに特権的に参加することになります。その事実を口にして回ることはありません。なぜなら、その事実を口にすることは、その事実への同一化の表現にすぎないからです。~エドワード・エジンガー「大いなる人格との出会い」。
"真の悟りは悟りを破壊する。自分を振り返って『私は悟りを開いた』と言えるうちは、悟りではない。悟りは、悟るべき人がいなくなったときに初めて本物となる。私は誰でもない』と言うことでさえ、多すぎるのです」。
~アディアシャンティ『覚醒の衝撃-解脱とは何か?- 第9章
"語る者は知らず、知る者は語らず、最高の知識は語れないからである...." ~ヘルメス・トリスメギストス(Hermes Trismegistus
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アディヤンティ - 悟りに関する神話を解明する
覚醒や悟りは、一般的に連想される様々なタイプの神秘的な体験と混同してはいけないこと、そして神秘的な体験と悟りは違うことを、何度も繰り返しています。それらは人間が得られる最も快い経験のことです。通常、神秘的な体験をすると、岩と融合したり、意識が無限に拡大したり、すべての創造の理由がわかったり、クンダリニーが爆発して、光やハロー、母なるマリアやイエス、仏陀などが見えたりします。あなたは突然、今まで知りたかったことをすべて理解し、宇宙の創造が明らかになる瞬間を迎えます。あなたは至福の時を過ごしていて、ほとんど機能していません。まだまだ続きますよ?あなたはついに意識の中で青い真珠をイメージすることができます。ハートチャクラが開き、クラウンチャクラが開き......もう十分だと思いますが、要点はおさえておきましょう。
これらはしばしば悟りと関連しています。そして、時には、ある人格においては、それらは覚醒の副産物であることもありますが、多くの場合、それらはそれですらありません。多くの場合、それらは人間の潜在能力の目覚めに過ぎません。神秘的な体験とは、人間が持つ可能性をより深く、より豊かに、より広い範囲で体験することなのです。
神秘的な体験とは、人間がこれまで以上に深く、これまで以上に豊かで、これまで以上に幅広い体験をする可能性をより深く体験することです。これらは、しばしば覚醒や悟りと混同されることがありますが、実際には人間としてのより大きな可能性の体験であり、それは素晴らしいことであり、興味深いことですが、悟りを開いたことにはなりません。全く違うものなのです。このような経験をしても、存在の根本的な真実に目覚めていないこともあります。実際、これらの経験をしたほとんどの人は、存在の根本的な真実に目覚めていません。ですから、神秘的な体験と真実の実現、つまり自分自身の存在とすべての存在の根本的な現実の実現とを混同しないことがとても重要です。これには、集合的なエネルギーに対してオープンであることも含まれます。
神秘主義とは、単に私が顕在的な世界のより微妙な領域を経験しているということです。
The trouble is, as Ch'uang-tze rightly says, that the old masters failed to enlighten the world, since there weren't minds enough that could be enlightened.
There is little use in teaching wisdom.
At all events wisdom cannot be taught by words.
It is only possible by personal contact and by immediate experience.
The great and almost insurmountable difficulty consists in the question of the ways and means to induce people to make the indispensable psychological experiences that open their eyes to the underlying truth.
The truth is one and the same everywhere and I must say that Taoism is one of the most perfect formulations of it I ever became acquainted with.
Sincerely yours,
C.G. Jung ~Carl Jung, Letters Vol. 1, Pages 559-560
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As Lao Tzu said - "He who knows does not say. He who says does not know."
In other words, He who knows (he is enlightened) does not say it. He who says (he is enlightened) does not know (what enlightenment really is)."
It’s the ego that wants to make the announcement that one is enlightened… so if someone goes around stating that they are enlightened it’s the ego talking – thus they are not enlightened.
Jiddu Krishnamurti states: "As soon as anyone mentions the fact that they are enlightened, this is a sure fact that they are not".
“The development of the ego that is able to have the experience and relate to it without identifying with it. If one succeeds in that, then one becomes an initiated one, one becomes a privileged participant in a level of the psyche that isn’t generally available. One doesn’t go around spouting out that fact, because preaching about it is just an expression of the identification with it.” ~Edward Edinger - Encounters with the Greater Personality.
“True enlightenment destroys enlightenment. As long as you can refer back to yourself and say, ‘I’m enlightened,’ you’re not. Enlightenment is authentic only when there is no one left to be enlightened. Even to say ‘I am nobody’ is one too many.”
~Adyashanti, The Impact of Awakening - What is Liberation? - Chapter 9
"He who speaks, does not know, and he who knows, does not speak, for the highest knowledge is unutterable...." ~Hermes Trismegistus
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Adyashanti - Myths About Enlightenment Clarified
I reiterate time and time again that awakening and enlightenment are not to be confused with the various types of mystical experiences that it is usually associated with, and there is a difference between mystical experience and enlightenment. They’re about the most pleasurable experience a human being can have. Usually you get a mystical experience and you merge with the rocks, consciousness expands into infinity, you figure out the reason for all creation or your kundalini explodes and you see lights and halos and mother Marys and Jesuses and Buddhas, etc. You suddenly have a moment where you suddenly understand everything you ever wanted to and the creation of the universe becomes clear to you. You’re so blissed out that you can hardly function. Could I go on and on? You’re finally able to visualize the blue pearl in your consciousness. Your heart chakra opens, your crown chakra opens… I think that’s about enough, you get the point.
So often these are associated with enlightenment. And sometimes, in some personalities they ‘can be’ by-products of awakening but more often they’re not even that. More often they are just the awakenings of human potential. That’s what most mystical experiences are, they’re just deeper experiences of the potential of human beings to have ever deeper, ever richer, ever broader experiences.
Mystical experiences are deeper experiences of the potential of human beings to have ever deeper, ever richer, ever broader, experiences. These can often be confused with awakening or enlightenment but are actually experiences of our greater potential as human beings and that’s a fine thing and it’s an interesting thing but it’s not an enlightened thing. It’s a very different thing. We can have all of these experiences and not have awakened to the fundamental truth of being. In fact most people who have had these experiences have not awakened to the fundamental truth of being. So it’s really important not to confuse mystical experiences with the realization of truth, with the realization of the underlying reality of your own being, of all beings. This also includes being open to collective energies.
What mysticism means is simply where I’m experiencing the more subtle realms of the manifest world.
しかし、重要なことは、神秘的な体験は真実の実現と同じではないということを理解することです。人によっては、覚醒したときの副産物かもしれません。人間としての潜在的な可能性の一部が開かれるので、ある人にとってはこれらの副産物が開かれ、活性化されるのです。多くの人にとって、これらの潜在能力の一部は命を吹き込まれ、覚醒します。そして、その潜在能力は、自分が「覚醒している」と勘違いしますが、そうではありません。なぜなら、多くの人は、非常に深く、真理に目覚め、非常によく目覚め、非常によく悟り、神秘的なタイプの経験をほとんどしないからです。中にはたくさんの経験をする人もいます。悟りとは、無限に続く、ある種の、通常は本当に良い種類の経験であるかのように...。そうではありません。覚醒にまつわる神話のひとつですが、これを払拭することは非常に有益です。なぜなら、その性質上、行ったり来たりする経験を見つけたり、その経験を維持したりするために、時間とエネルギーを無駄にするのをやめることができるからです。どんなに楽しいことでも、いつかは終わってしまうものなのです。
悟りを開いた人には自我がなく、悟りを開いた人には思考がないというもう一つの神話があります。悟りを開いたとき、私は決して考えを持たないでしょう。決して。悟りを開いた人は決して考えません。またしても、岩のような機能不全。
悟りを開いた人が経験する唯一の感情は、ポジティブな感情です。別の神話があります。
ここにも神話があります。覚醒した人は、特定のタイプの性格を持っている。私はそれが真実であるとは思いませんでした。
私たちは人間として、文字通り、存在の真実を体現する無限の能力を持っています。これは、覚醒していることのパラドックスであり、自分自身の存在の現実を理解したとき、それを理解した、それだけのことです。現実には、それ以上でもそれ以下でもありません。悟るか悟らないか、悟ったときには、それ以上もそれ以下もありません。それは、ある種の「オール・オア・ナッシング」の取引です...その意味で、覚醒は完了した取引なので、求める人は離れていきます。それはとても安らかなことで、もう求道者はいません...もし特徴があれば、それは求道者がいないということです。だからこそ、冒頭でお話ししたあの素晴らしい男性は、真実を目の当たりにしたとき、最初に頭に浮かんだのは「どうしよう」だったのです。それが求道者の死です。そして、私たちはまだ人間の体を持っていますよね。その意味で、またそのレベルでは、それを生き、それを表現するための終わりのない展開があるのです。それには終わりがありません。
完全に悟りを開いた人間がいるとは言えません。なぜなら、そこには無限の能力があり、絶え間なく展開しているからです。私たちが実現する真実には、終わりのない、無限の展開があります。
ここで重要なのは、非常に深く、非常に真実で、非常に深遠な目覚めをしたからといって、すぐにそれと調和するようになるわけではないということです。私が学んだ禅の伝統では、このようなものに精通するには5年から10年かかると言われていますが、それは1年365日、24時間体制でスピリチュアルな活動を行い、それを完全にサポートする環境にある伝統から来ているのです。覚醒した後も、人々はそのプロセスの中にあり、展開の中にあります。覚醒にはかなりの時間がかかります...すぐには訪れません。そして、そのプロセスはいつもきれいなものではなく、血なまぐさく、調和のとれていないこともあります。
but what is important is to realize that mystical experiences are not the same as the realization of truth. They may be by-products for some people when awakening happens. Some of our latent potentials as human beings get opened up and that’s why these by-products for some people can get opened up and enlivened. And so for a lots of people some of these potentialities get brought to life and awakened and then the potentialities are mistaken that they ‘are’ awakening, and they’re not because a lot of people have a very deep and profound awakening to truth are very much awake and very much enlightened and have very little if any mystical types of experiences. Some people have a lot. So the people who don’t have them usually want them, and the people who do have them usually want more of them… as if enlightenment was an infinitely prolonged experience, of some kind, usually of a really, really good kind… and its not. Its just not what it is. So that’s one of the myths of awakening that can be very useful to dispel because we can stop wasting time and energy trying to find experiences and sustain experiences that by their very nature are going to come and go. As pleasurable as they may be, they’re going to come and go.
another myth that an enlightened person has no sense of self and an enlightened person never has thoughts. When I’m enlightened I’ll never have thoughts. Never. Enlightened people never think. Again, dysfunctional as a rock.
the only emotion that enlightened people experience are positive emotions. There’s another myth.
here’s another myth. Awakened people have a particular type of personality. I have not found that to be true.
as a human being we literally have an unlimited capacity to embody or manifest that truth of being. This is the paradox of being awake, is when you realize the reality of your own being you realize it, that’s it. There’s not going to be more or less of reality. You either realize it or you don’t and when you realize it there’s not more to realize and not less to realize, its kind of an ‘all or nothing’ bargain… and in that sense awakening is a done deal so the seeker falls away if there’s a hallmark of awakening its that the seeker falls away. That’s a great relief, no more seeker… if there’s a hallmark that’s it, no seeker. That’s why that wonderful man I talked about at the beginning of this talk, that when he saw the truth the first thing his mind could come up with is; “what am I gonna do?” that’s the death of the seeker, its like shit, I’m out of a job! And we still have human bodies, right? There’s still a human body and there’s still a human being and there is an unlimited capacity to be a clear and clearer reflection of that truth, so in that sense and on that level there’s an unending unfolding to live it, to express it. There is no end to that.
You can’t say that there is a fully enlightened human being because there’s an unlimited capacity, a continual unfolding… with the truth we realize, its an unending and unlimited unfolding… there is no end to that, to realizing the truth…
so this is important to realize, that just because you had a very deep, very true, very profound awakening doesn’t mean that you become immediately harmonious with it. In the tradition I came from in Zen we usually say that it takes somewhere between 5 and 10 years to get a good facility with this stuff and that comes from a tradition where they’re doing spirituality 24/7, 365 days a year and in an environment that is totally supportive of it… and here we are where most people have a rough and tumble time of it where most people don’t really have the knowledge or affirmation or respect for deeper truth so it can be a bit of a bumpy ride. Even when people get out of a monastery after ten years they still have a bumpy ride… so even after awakening people are in their process, in their unfolding. It takes a good amount of time… it doesn’t come immediately. And the process isn’t always pretty, there are times when its quite bloody and not quite harmonious.
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無意識のイメージは、人間に大きな責任を負わせます。無意識のイメージは人間に大きな責任を課している。それらを理解しなかったり、倫理的な責任を回避したりすると、人間の全体性が奪われ、人生に苦痛を伴う断片性が課されることになる。~カール・ユング、MDR、193ページ。
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"もしあなたが不誠実であれば、あなたは個性化のプロセスから除外されます。もしあなたが不誠実であれば、あなたは無意識のために何の役にも立ちません。偉い人はあなたに唾を吐きかけ、あなたは泥沼の中ではるかに取り残されてしまうでしょう。" ~カール・ユング『C.G.ユング、語る。インタビューと出会い』359~364ページ
この作品は、洞察力、忍耐力、行動力の3つの部分で構成されています。心理学が必要なのは第1部だけで、第2部と第3部では道徳的な強さが主な役割を果たします。~CGユング、書簡集第1巻、375ページ。
"何よりも自分に嘘をついてはいけない。自分に嘘をつき、自分の嘘に耳を傾けている人は、自分の中にも周りにも真実を見出すことができなくなり、自分に対しても他人に対しても敬意を払わなくなります。誰にも敬意を払わず、愛することをやめ、愛がないので、自分を満足させ、楽しませるために、情熱と粗悪な快楽に身を任せ、悪徳においては完全な獣性に達します。
~フョードル・ドストエフスキー『カラマーゾフの兄弟』。第2章
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The images of the unconscious place a great responsibility upon a man. Failure to understand them, or a shirking of ethical responsibility, deprives him of his wholeness and imposes a painful fragmentariness on his life. ~Carl Jung; MDR; Page 193.
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“If you are dishonest, you are excluded from the individuation process. If you are dishonest, you are nothing for your unconscious. The Great Man will spit on you, and you will be left far behind in your muddle—stuck, stupid, and idiotic.” ~Carl Jung, C.G. Jung Speaking: Interviews and Encounters, Pages 359-364
The opus consists of three parts; insight, endurance, and action. Psychology is needed only in the first part, but in the second and third parts moral strength plays the predominant role. ~CG Jung, Letters Vol. 1, Page 375.
“Above all, do not lie to yourself. A man who lies to himself and listens to his own lie comes to a point where he does not discern any truth either in himself or anywhere around him, and thus falls into disrespect towards himself and others. Not respecting anyone, he ceases to love, and having no love, he gives himself up to the passions and coarse pleasures, in order to occupy and amuse himself, and in his vices reaches complete bestiality, and it all comes from lying continually to others and to himself.”
~Fyodor Dostoevsky, The Brothers Karamazov. Chapter 2.
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本来の分析、特にユングの分析は、良心に始まり良心に終わる。それは、あなたが責任を取ることであり、これまで無意識の中にとどまっていた、言い換えれば、あなたが意識していないすべての表出を考慮に入れることであり、影の資質やその他のようなそれらの表出に責任を取り始めることであり、これはあなたの良心にとって非常に強い試練となります。精神分析の始まりを考えてみると、これらの事実に直面するには膨大な量の道徳的勇気が必要でした。つまり、人間の良心の発達というのは、非常に重要なことなのです。私は、人格の発達こそが、最終的な判断を下すことができると考えています。外部の何かに依存するのではなく、この良心を育てるのは個人の功績です。それは、ユング心理学全般について安心して言えることです。良心の発達です。そしてユングは論文の中で、良心の最後の分析は元型的なものであることを明確にしています。その良心の原型とは 言い換えれば、自分自身に対する責任と世界に対する責任です。そして、その意味で、あなたは外側と同様に、自分の内側の真実とつながっているのです。一言で言えば、そういうことなのだと思います。それこそが、私たちが練習や人生で達成しようとしていることなのです。
~C.A.マイヤー、"C.A.マイヤー、ユングを偲ぶ" スザンヌ・ワグナー博士とのインタビュー、1976年
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Analysis proper, and particularly Jungian analysis, begins and ends with conscience. That is that you take responsibility, that is that you take into consideration all of manifestations that so far have remained in the unconscious, in other words, that which you are not conscious of, and you start taking responsibility for those manifestations like shadow qualities and whatnot and this is a very strong test for your conscience. And you have to think of the beginning of psychoanalysis, it took an enormous amount of moral courage to face these facts, these things that have so far not been considered, or repressed and here you have to openly admit them to come to terms with. So conscience is the development of human conscience is a thing of sizeable importance, the development of the personality which I believe is the final judgment that can be made. Not that we depend on anything external but it is your personal achievement to develop this conscience. That can be safely be said about Jungian psychology in general. The development of conscience. And Jung in his paper he makes it very clear that the last analysis of conscience is something archetypal. Its an archetype of conscience. In other words, of responsibility toward yourself as well as to the world. And in that sense you are connected to your inner truth as well as to the outer. I think that is how it could be summed up really, in a few words. That’s what we’re really trying to achieve in our practice, and in our own life of course.
~C.A. Meier, “C.A. Meier, Remembering Jung” Interview with Suzanne Wagner PhD, 1976.
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しかし、この2世紀の間に、中国の儒教やインドの仏教に劣らず、キリスト教がその教育的活動をほとんど失ってしまったことは否定できません。~カール・ユング、CW10、パラ326
"釈迦が八正道で言ったように...第一に正しい見方(仏性)をすること。そして、残りの部分はそれに従います。正しい言葉、正しい行動など...他のすべてのものは正しい見方に基づいていると言えるでしょう。
正しい見方から正しい言葉が生まれます。
正しい見方から正しい行動が生まれます。
正しい見方から正しい行動が生まれます。
正しく見ることから正しいことなどが生まれます。
悲しいのは、ほとんどの仏教徒が、「正見」が非常に難しいものであるため、それを逆さまにしてしまったり、「教えを信じる」と訳してしまったり、「正しい言葉」や「正しい行動」や「正しい行為」と格闘して、いつかは「正見」にたどり着けるだろうと考えてしまったりしていることです。残りの部分はRight Viewの結果です。正しい見解がなければ、それらを正しく理解することはできません。そして、あなたが「正しい見方」を持っていれば、それらはただ起こります。もしあなたが本当に正しい見方を持っているなら、それらは起こるのです。
~Adyashanti - leaping beyond fear - WHole Satsang", Youtube at 1:48:22 min.
"...というわけで、仏陀の八正道の最初のステップは「正見」でした。仏教徒は、「正見」を教えを理解することだと思っていますが、それは間違いです。正しい見方とは、教えを理解することだと思っていますが、そうではなく、目を覚ますことです。それが第一段階です。それが第一段階です!目を覚ましてください。正見を得なければ、残りの部分は何の意味もありません。正しい言葉、正しい行い、正しい行動、だ・だ・だ・だ・・・正見なしでは何の意味もありません。正見なくして正しい行動を知ることはできませんし、正見なくして正しい言葉を知ることはできませんし、正見なくして残りのどれも知ることはできません。仏教徒は「正見」が何であるかを知らないと思いますが、彼らと話をするたびに、「正見」は多くのものの中の一つであるかのように言われます...いいえ、「正見」です。正見がなければ、他のものは役に立たない。私がやっていることは、正見がなければ、ただのおしゃべりであり、ただの概念であり、他の人がもっとくだらないことを言っているだけです。正見がなければ、信じるか信じないかの材料が増えるだけで、そんなことは全く関係ありません。
それは、真実をありのままに見ることです。
そうすれば、自分の中の、他人の中の、世界の中の暴力を終わらせることができます。
~アディアシャンティ、リトリートトーク2005、オーディオ「The Most Powerful Illusion」、Youtube、29.52min.
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But it cannot be denied that in the course of the last two centuries Christianity, no less than Confucianism in China and Buddhism in India, has largely forfeited its educative activity. ~Carl Jung, CW 10, Para 326
“As the Buddha said in the eightfold path… number one – Right View (Buddha nature). And then the rest follow. Right Speech, Right Conduct, etc… I would say that all the others though are based on Right View.
From Right View comes Right Speech.
From Right View comes Right Action.
From Right View comes Right Conduct.
From Right View comes Right etc, etc, etc.
The sad part is that most Buddhists turn it upside down since Right View is very difficult or its translated as ‘believing in the teachings’ or something ridiculous like that or thinking that I’ll struggle with Right Speech and Right Conduct and Right Action and I’ll get to Right View sometime… I would say that there’s no mistake that the old wise guy put Right View first (and foremost), you can’t get the rest of them right unless you have Right View. The rest is an outcome of Right View. You can’t get them right without Right View. And if you got Right View they just happen. If you really have Right View then they happen, which is really an amazing thing actually, pretty amazing thing.”
~‘Adyashanti - leaping beyond fear- WHole Satsang’, Youtube at 1:48:22 min.
“… and so the first step on the Buddha’s eightfold path was Right View. Boy its interesting how Buddhists screw that one up, they think Right View is understanding the teachings. No, Right View is waking the hell up! That’s Step One! Wake up! Get Right View, otherwise the rest doesn’t make any sense. Right speech, right conduct, right action, da-da-da da… It doesn’t make any sense without right view. You can’t possibly know right action without Right View, you can’t know right speech without Right View, you can’t know any of the rest without Right View. It’s been watered down, I don’t think Buddhists even know what Right View is but every time I talk with them it’s always like right view is one thing among lots of things… No, it’s ‘the’ thing. With no Right View the rest is useless. Its just concepts, it’s just like this, what I’m doing, without Right View, is just more talk, its just more concepts, its just another guy spouting more crap. Without Right View, it’s just more stuff to either believe in or not believe in and all that’s totally irrelevant.
It’s seeing truth for what it is.
So you can end the violence within yourself, with others, with the world.”
~Adyasha