怒りを煽ることで、怒りを持つ人々の支持を得ることができます。
怒りを煽ることで、怒っている人たちの反感を買うことにもなります。
Fomenting anger will get you a following of angry people.
It will also get you an opposition of angry people.
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youtubeの動画にある講演は、ユングが「世界観を整えないと、見るものすべてが歪んでしまう」と語った理由を示す良い例です。彼は無意識というマス・マンの視点から話しています。彼の言うことのほとんどは、寡頭制独裁国家の傘下にある世界観からのもので、集団主義と群集心理の類に汚染されています。
意識的な基盤から来る怒りには、その時と場所があります。
怒りの問題点は無意識にある。彼はこの非常に重要な違いに気づかなかった。
"もし私たちが描いた世界像が自分自身に遡及しないのであれば、私たちはどんな美しい見せかけのものでも満足できるでしょう。しかし、そのような自己欺瞞は自分に跳ね返ってきて、私たちを非現実的で愚かな、無力な存在にしてしまう。虚構の世界に傾いているからこそ、現実の優れた力に負けてしまうのです。このようにして私たちは、根拠のある綿密な世界観を持つことがいかに重要であるかを経験的に学ぶのです。
~CGユング「分析心理学と世界観」(1928年)CW8「精神の構造と力学」。パラ699
"現代の大きな問題は、世界に何が起こっているのか理解できないことです。私たちは、自分の魂の闇、無意識に直面している。まるで、個人的なものから元型的なものまで、私たちの影が私たちをつかみ、無意識の中で自らを演じながら、その姿を明らかにしているかのようです。このプロセスは無意識のうちに起こっているので、特に危険です。自分が何をしているかを意識せずに無意識を形にして行動すると、それは常に破壊的なものになります。自分の性格が同じ悪に染まってしまう危険性を揺るぎなく確信していない限り、誰も全国的な悪に対する免疫を持っていません。いつの間にか眠ってしまい、知らず知らずのうちに闇の手先になってしまう可能性を認識することは、自己失調症という悪しき虫の餌食にならないための心理的な免疫を得ることなのです。"
~カール・ジョン-CW10
もし私たちが自分で世界の絵を描かなければ、その世界の忠実な反映である自分自身も見えません。世界の絵に映し出されて初めて、丸い自分自身を見ることができるのです。自分の創造的な行為の中でのみ、私たちは光の中に進み出て、自分自身の全体性と完全性を見ることができます。私たちは、自分の顔以外の顔を世界に向けてはならないし、自分自身を見つけるためにはまさにそうしなければならない。科学や芸術を目的とするよりも、自分の道具の創造者である人間の方が優れているのです。
CGユング、「分析心理学と世界観」。CW8:精神の構造と力学。P.737.
いつの時代も世界の支配者層は、自分たちの信奉者に誤った世界観を押し付けようとしてきた。~ジョージ・オーウェル(George Orwell)。
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自分の性格が同じ悪に染まる危険性を揺るぎなく確信していない限り、誰も全国的な悪に対する免疫を持たない。~CG Jung, CW 18, para 1400.
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カール・ユング「独裁者国家」について
群衆が大きければ大きいほど、個人は無視されるようになる。しかし、もし個人が自分の罰当たりさと無力さに圧倒されて、自分の人生に意味がなくなったと感じるならば、それは結局のところ、公共の福祉やより高い生活水準とは一致しないのです。外側だけを見て、大部隊の前で怯えている人は、自分の感覚と理性の証拠に対抗するための資源を持っていない。私たちは皆、統計的な真実と数の多さに魅了され、圧倒されています。そして、個人の人格がどのような大衆組織によっても代表されず、擬人化されていないために、個人の人格が無価値であることを日々知らされているのです。逆に、世界の舞台を闊歩し、その声を広く聞いている人物は、無批判な大衆にとっては、何らかの大衆運動や世論の流れに乗って生まれてきたように見え、そのために称賛されたり非難されたりする。ここでは、大衆の暗示が主な役割を果たしているので、彼らのメッセージが彼ら自身のものであり、彼ら自身が責任を持っているのか、それとも単に集団的な意見のメガホンとして機能しているだけなのかは、重要ではありません。
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The lecture in the youtube video is a good example of why Jung talked about getting our Worldview in order or else everything we see will be twisted. He speaks from a Mass-man perspective of unconsciousness. Most of what he says is from the Worldview of under the umbrella of the Oligarchy Dictator State and so its all tainted with that ilk of Collectivism and herd mentality.
Anger has its time and place when coming from a conscious foundation.
The problem with anger is unconsciousness. He fails to note this very important distinction – because he is unconscious of it.
“If the picture we create of the world did not have a retroactive effect on us, we could be content with any sort of beautiful or diverting sham. But such self-deception recoils on us, making us unreal, foolish, and ineffectual. Because we are tilting at a false picture of the world, we are overcome by the superior power of reality. In this way we learn from experience how important it is to have a well-based and carefully constructed Weltanschauung.”
~CG Jung, "Analytical Psychology and Weltanschauung" (1928) CW 8: The Structure and Dynamics of the Psyche. Para 699.
“The great problem of our time is that we don’t understand what is happening to the world. We are confronted with the darkness of our soul, the unconscious. It is as if our shadow, both personal and archetypal, has gripped us and is revealing itself to us as it plays itself out through our unconscious. This is particularly dangerous because this process is happening unconsciously. When we act out and give shape and form to our unconscious without being consciously aware of what we are doing, it is always destructive. Nobody is immune to a nationwide evil unless he is unshakably convinced of the danger of his own character being tainted by the same evil. Recognizing our potential, at any moment, to fall asleep and unwittingly become an agent of darkness is to become psychically immunized from falling prey to the malevolent bug of egophrenia."
~Carl Jung- CW 10
If we do not fashion for ourselves a picture of the world, we do not see ourselves either, who are the faithful reflections of that world. Only when mirrored in our picture of the world can we see ourselves in the round. Only in our creative acts do we step forth into the light and see ourselves whole and complete. Never shall we put any face on the world other than our own, and we have to do this precisely in order to find ourselves. For higher than science or art as an end in itself stands man, the creator of his instruments.
CG Jung, "Analytical Psychology and Weltanschauung". CW 8: The Structure and Dynamics of the Psyche. P.737.
The ruling class of the world in every age, have tried to impose a false view of the world upon their followers. ~George Orwell.
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Nobody is immune to a nationwide evil unless he is unshakably convinced of the danger of his own character being tainted by the same evil. ~CG Jung, CW 18, para 1400.
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Carl Jung on the Dictator State
The bigger the crowd the more negligible the individual becomes. But if the individual, overwhelmed by the sense of his own puniness and impotence, should feel that his life has lost its meaning- which, after all, is not identical with public welfare and higher standards of living- then he is already on the road to state slavery and, without knowing or wanting it, has become its proselyte. The man who looks only outside and quails before the big battalions has no resource with which to combat the evidence of his senses and his reason. But that is just what is happening today: we are all fascinated and overawed by statistical truths and large numbers and are daily apprised of the nullity and futility of the individual personality, since it is not represented and personified by any mass organization. Conversely, those personages who strut about on the world stage and whose voices are heard far and wide seem, to the uncritical public, to be born along on some mass movement or on the tide of public opinion and for this reason are either applauded or execrated. Since mass suggestion plays the predominant role here, it remains a moot point whether their message is their own, for which they are personally responsible, or whether they merely function as a megaphone for collective opinion.
このような状況下では、個人の判断がますます不確かになり、責任ができるだけ集団化される、つまり個人から切り離されて企業体に委ねられるのは当然である。このようにして、個人はますます社会の機能となり、社会は現実のキャリアの機能を奪うことになります。社会は国家と同様に抽象的な観念に過ぎず、どちらも仮設化され、自律的になっている。特に国家は、すべてが期待される準生物的な人格に変えられている。実際には、国家は、それを操作する方法を知っている個人のためのカモフラージュに過ぎない。このようにして、立憲主義国家は、原始的な社会形態の状況、すなわち、すべての人が酋長や寡頭制の独裁的な支配に服する原始的な部族の共産主義に移行する。
独裁者国家は、ブルジョア理性に対して一つの大きな利点を持っている。それは、個人とともに、個人の宗教的力を飲み込んでしまうことである。国家が神の代わりになっているのである。だからこそ、この角度から見ると、社会主義独裁国家は宗教であり、国家奴隷制は礼拝の一形態である。しかし、宗教的機能をこのように脱臼させたり、改竄したりすることは、密かな疑念を生まずにはいられない。しかし、その疑念は、大衆意識に向かう一般的な傾向との衝突を避けるために、直ちに抑圧される。その結果、いつものように、狂信主義という形で過剰な補償が行われ、それが反対派の最後の一歩を踏みつぶすための武器として使われることになる。目的が手段を正当化するという理由で、自由な意見は抑圧され、道徳的な判断は無慈悲にも抑圧される。国家の政策は信条にまで高められ、指導者や党のボスは善悪を超えた半神となり、その有権者は英雄、殉教者、使徒、宣教師として称えられる。真実はただ一つであり、それ以外には何もない。それは神聖なものであり、批判の対象にはなりません。異なる考えを持つ者は異端者であり、歴史的に見ても、あらゆる種類の不愉快なことで脅かされる。政治権力を握っている党のボスだけが、国家の教義を真正に解釈することができ、彼は自分の都合のいいように解釈します。
独裁者であっても、国家の行為に脅しを伴うだけでなく、あらゆる種類の荘厳さをもってそれを演出することが必要だと考える。吹奏楽、旗、幟、パレード、怪物のデモンストレーションは、教会の行列、大砲、悪魔を追い払うための花火と原理的には変わらない。ただ、国家権力の暗示的なパレードは、集団的な安心感を生み出すが、宗教的なデモンストレーションとは異なり、個人が自分の内なる悪魔から身を守ることはできない。それゆえ、彼はより一層、国家の力、すなわち大衆にしがみつき、精神的にも道徳的にもそれに身を任せ、社会的脱皮の最後の仕上げをすることになる。国家は、教会と同様に、熱意、自己犠牲、愛を要求する。宗教が「神への畏れ」を必要とする、あるいは前提とするならば、独裁者国家は、必要な恐怖を提供するために細心の注意を払う。
すでに指摘したように、独裁者国家は、個人の権利を奪うだけでなく、個人の存在の形而上学的な基盤を奪うことによって、心理的にも個人の足元から地面を切り取ってしまった。人間の倫理的な判断はもはや重要ではなく、唯一重要なのは大衆の盲目的な動きであり、嘘はこのようにして政治的行動の作動原理となった。国家はこのことから論理的な結論を導き出した。あらゆる権利を完全に奪われた何百万人もの国家奴隷の存在がそれを物語っている。
~C.G.ユング、『知られざる自己』、254ページ、パラ503。
Under these circumstances it is small wonder that individual judgment grows increasingly uncertain of itself and that responsibility is collectivized as much as possible, i.e., is shuffled off by the individual and delegated to a corporate body. In this way the individual becomes more and more a function of society, which in its turn usurps the function of the real life carrier, whereas, in actual fact, society is nothing more than and abstract idea like the state. Both are hypostatized, that is, have become autonomous. The state in particular is turned into a quasi-animate personality from whom everything is expected. In reality it is only a camouflage for those individuals who know how to manipulate it. Thus the constitutional state drifts into the situation of a primitive form of society, namely the communism of a primitive tribe where everybody is subject to the autocratic rule of a chief or an oligarchy.
The dictator state has one great advantage over bourgeois reason: along with the individual it swallows up his religious forces. The state has taken the place of God; that is why, seen from this angle, the socialist dictatorships are religions and state slavery is a form of worship. But the religious function cannot be dislocated and falsified in this way without giving rise to secret doubts, which are immediately repressed so as to avoid conflict with the prevailing trends towards mass-mindedness. The result, as always in such cases, is overcompensation in the form of fanaticism, which in turn is used as a weapon for stamping out the last flicker of opposition. Free opinion is stifled and moral decision is ruthlessly suppressed, on the plea that the end justifies the means, even the vilest. The policy of the state is exalted to a creed, the leader or party boss becomes a demigod beyond good and evil, and his votaries are honored as heroes, martyrs, apostles, missionaries. There is only one truth and besides it no other. It is sacrosanct and above criticism. Anyone who thinks differently is a heretic, who as we know from history, is threatened with all manner of unpleasant things. Only the party boss, who holds the political power in his hands, can interpret the state doctrine authentically, and he does so as suits him.
Even a dictator thinks it necessary not only to accompany his acts of state with threats but to stage them with all manner of solemnities. Brass bands, flags, banners, parades and monster demonstrations are no different in principle from ecclesiastical processions, cannonades and fireworks to scare off demons. Only, the suggestive parade of state power engenders a collective feeling of security, which unlike religious demonstrations, gives the individual no protection against his inner demonism. Hence he will cling all the more to the power of the state, i.e., to the mass, thus delivering himself up to it psychically as well as morally and putting the finishing touch to his social depotentiation. The state, like the church, demands enthusiasm, self-sacrifice and love, and if religion requires or presupposes the “fear of God,” then the dictator state takes good care to provide the necessary terror.
As I have already pointed out, the dictator state, besides robbing the individual of his rights, has also cut the ground from under his feet psychically by depriving him of the metaphysical foundations of his existence. The ethical decision of the human being no longer counts- what alone matters is the blind movement of the masses, and the lie has thus become the operative principle of political action. The state has drawn the logical conclusions from this, as the existence of many millions of state slaves completely deprived of all rights mutely testifies.
~C.G. Jung, The Undiscovered Self, Page 254, Para 503.