正しいことでなければ、それをしてはいけませんし、真実でなければ、それを言ってはいけません。
MARCUS AURELIS
If it is not right, do not do it, if it is not true, do not say it.
MARCUS AURELIS
A
正しいことを生き、偽りのものを死なせること、それが人生の芸術である。~CGユング『Liber Novus』274ページ。脚注75
"現実的には、善と悪はもはや自明のものではないということです。それぞれが判断を表していることを認識しなければなりません。人間の判断には誤りがあることを考えれば、常に正しい判断ができるとは思えません。誤った判断の犠牲になることもあり得るからだ。倫理的な問題は、道徳的な評価がやや不確かになるという程度の影響しか受けない。それにもかかわらず、私たちは倫理的な決定をしなければならない。善」と「悪」の相対性は、決してこれらのカテゴリーが無効であるとか、存在しないということを意味するものではありません。道徳的な判断は常に存在し、それは特徴的な心理的な結果を伴います。これまで何度も指摘してきたように、過去に行ったこと、考えたこと、意図したことが間違っていれば、未来においても魂に復讐されるのである。ただ、判断の内容は、時と場所の条件によって異なるため、それに応じて異なる形になります。道徳的な評価は常に、何が善で何が悪かを正確に知っているかのように装った道徳規範の見かけ上の信頼性に基づいているからです。しかし、その基盤がいかに不確かなものであるかを知れば、倫理的判断は主観的で創造的な行為となる。"
~カール・ユング、MDR、329-330ページ。
A
"その結果、人々は無意識のうちに主観的な意見の普遍的な有効性を信じるようになります。私がこの事実を述べたのは、過去300年の間に経験主義が強まったにもかかわらず、本来の態度が決して消滅したわけではないことを示すためである。~CGユング、CW8、パラグラフ343。
プラトン『共和国』より。"善の観念を抽象化して定義できるようになるまで、また、あらゆる反論の試練に耐え、意見に訴えるのではなく、絶対的な真理に基づいて反証できるようになるまで、議論のどの段階でもためらわないようになるまで、これらすべてができない限り、その人は善の観念も他のいかなる善も知らないと言うことになる。
"もし誰かが私の間違いを証明し、どんな考えや行動でも私の間違いを示してくれるなら、私は喜んで改めるだろう。私が求めるのは真実であり、それは誰にも害を与えない。害を与えるのは、自分の自己欺瞞と無知に固執することである。" ~マルクス・アウレリウス『瞑想録』。
"...ほとんどの人は、自分の目を1枚か2枚のハンカチで縛り、これらの意見の共同体のいずれかに所属している。この適合性によって、彼らはいくつかの点で偽り、いくつかの嘘の作者ではなく、すべての点で偽りとなる。彼らのすべての真実は、完全な真実ではありません。彼らの2は本当の2ではなく、彼らの4は本当の4ではない。だから、彼らの言う言葉の一つ一つが我々を苛立たせ、彼らを正すためにどこから手をつけてよいかわからない」~ラルフ・ウォルドー・エマーソン(Ralph Waldo Emerson)。
多数派が多数派であるという理由だけで、大衆や多数派と一緒に考えようとするのは、心が卑しい証拠である。真実は、大多数の人に信じられたからといって、あるいは信じられなかったからといって、変わるものではない。~ジョルダーノ・ブルーノ
"人は自分の幻想を壊されたくないがために、真実を聞こうとしないことがある。" ~フリードリヒ・ニーチェ
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To live what is right and to let what is false die, that is the art of life. ~CG Jung, Liber Novus, Page 274. Footnote 75.
"In practical terms, this means that good and evil are no longer so self-evident. We have to realize that each represents a judgment. In view of the fallibility of all human judgment, we cannot believe that we will always judge rightly. We might so easily be the victims of misjudgment. The ethical problem is affected by this principal only to the extent that we become somewhat uncertain about moral evaluations. Nevertheless we have to make ethical decisions. The relativity of "good" and "evil" by no means signifies that these categories are invalid, or do not exist. Moral judgment is always present and carries with it characteristic psychological consequences. I have pointed out many times that as in the past, so in the future the wrong we have done, thought, or intended will wreak its vengeance on our souls. Only the contents of judgment are subject to the differing conditions of time and place and, therefore, take correspondingly different forms. For moral evaluation is always founded upon the apparent certitudes of a moral code which pretends to know precisely what is good and what evil. But once we know how uncertain the foundation is, ethical decision becomes a subjective, creative act."
~Carl Jung, MDR, pg. 329-330.
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"As a result, people incline unconsciously to a belief in the universal validity of subjective opinions. I mention this fact only to show that, in spite of the growing empiricism of the last three hundred years, the original attitude has by no means disappeared." ~CG Jung, CW 8, paragraph 343.
From Plato's Republic: "Until the person is able to abstract and define the idea of the Good, and unless he can run the gauntlet of all objections and is ready to disprove them, not with appeals to opinion, but to absolute truth, never faltering at any step of the argument-unless he can do all this, you would say that he knows neither the idea of the Good nor any other good; he apprehends only shadows, if anything at all, which is given by opinion, not science."
“If someone can prove me wrong and show me my mistake in any thought or action, I shall gladly change. I seek the truth, which never harmed anyone: the harm is to persist in one's own self-deception and ignorance.” ~Marcus Aurelius, Meditations.
"...most men have bound their eyes with one or another handkerchief, and attached themselves to some one of these communities of opinion. This conformity makes them not false in a few particulars, authors of a few lies, but false in all particulars. Their every truth is not quite true. Their two is not the real two, their four not the real four; so that every word they say chagrins us, and we know not where to begin to set them right" ~Ralph Waldo Emerson.
It is proof of a base and low mind for one to wish to think with the masses or majority, merely because the majority is the majority. Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people. ~Giordano Bruno
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.” ~Friedrich Nietzsche