"水の鏡を見る者は、まず自分の顔を見る。自分のところに行く者は、自分自身との対決になる危険がある。鏡はお世辞ではなく、鏡に映るものを忠実に映し出す。つまり、私たちがペルソナや役者の仮面で覆っているために世間に見せることのない顔である。しかし、鏡は仮面の背後にあり、真の顔を示すのである。"
-「集合的無意識のアーキタイプ」(1935年)。CW9』第1部「アーキタイプと集合的無意識」にて。P.43
"ペルソナとは、個人の意識と社会との間の複雑な関係のシステムであり、一方では他者に明確な印象を与えるように、他方では個人の真の性質を隠すように設計された、一種の仮面というのがふさわしい。"
-自我と無意識の関係」(1928年)。CW7:分析心理学に関する2つの論考」にて。P.305
"どのような職業や職種にも、それぞれ特徴的なペルソナがある。公人の写真が頻繁に報道される今日では、こうしたことを研究するのは容易である。世間からある種の行動を強要され、職業人はその期待に応えようとする。ただ、危険なのは、教科書を持った教授や、声を出したテノール歌手のように、自分のペルソナと同一になってしまうことです。そうなるとダメージは大きく、今後は自分の経歴を背景にしてのみ生きることになります。. . . そして、このネサスのシャツを体から引き剥がし、不死の炎の燃え盛る炎の中へと足を踏み入れ、自分自身を本当の姿に変えるためには、ヘラクレスのような必死の決断が必要となるのです。少し大げさに言えば、「ペルソナとは、実際には自分ではないが、自分や他人が自分だと思っているもの」と言えるかもしれません。
- "Concerning Rebirth"(1940年)。CW9、第1部:アーキタイプと集合的無意識』にて。P.221
"私はかつて、非常に高貴な人物と知り合いになったことがある。私は丸3日間、彼の周りを歩き回ったが、彼の中には死を免れない欠点は見当たらなかった。劣等感が募り、どうすれば自分を高められるかを真剣に考え始めていた。そして4日目、彼の妻が相談に来た。.... それ以来、私の身にはこのようなことは起こっていません。しかし、これは私が学んだことである。つまり、自分のペルソナと一体化した男は、自分の自己犠牲の代償として妻がひどい神経症になったとしても、妻に気づかれることなく、すべての乱れを快く妻を通して表出させることができるということだ。"
-自我と無意識の関係」(1928年)。CW7:分析心理学に関する2つの論考」にて。P.306
アートクレジット|ロザリウム・フィロソフォラム
"Whoever looks into the mirror of the water will see first of all his own face. Whoever goes to himself risks a confrontation with himself. The mirror does not flatter, it faithfully shows whatever looks into it; namely, the face we never show to the world because we cover it with the persona, the mask of the actor. But the mirror lies behind the mask and shows the true face."
-Archetypes of the Collective Unconscious" (1935). In CW 9, Part I: The Archetypes and the Collective Unconscious. P.43
"The persona is a complicated system of relations between individual consciousness and society, fittingly enough a kind of mask, designed on the one hand to make a definite impression upon others, and, on the other, to conceal the true nature of the individual."
-The Relations between the Ego and the Unconscious" (1928). In CW 7: Two Essays on Analytical Psychology. P.305
"Every calling or profession has its own characteristic persona. It is easy to study these things nowadays, when the photographs of public personalities so frequently appear in the press. A certain kind of behavior is forced on them by the world, and professional people endeavor to come up to these expectations. Only, the danger is that they become identical with their personas-the professor with his text-book, the tenor with his voice. Then the damage is done; henceforth he lives exclusively against the background of his own biography. . . . The garment of Deianeira has grown fast to his skin, and a desperate decision like that of Heracles is needed if he is to tear this Nessus shirt from his body and step into the consuming fire of the flame of immortality, in order to transform himself into what he really is. One could say, with a little exaggeration, that the persona is that which in reality one is not, but which oneself as well as others think one is."
-Concerning Rebirth" (1940). In CW 9, Part I: The Archetypes and the Collective Unconscious. P.221
"I once made the acquaintance of a very venerable personage - in fact, one might easily call him a saint. I stalked round him for three whole days, but never a mortal failing did I find in him. My feeling of inferiority grew ominous, and I was beginning to think seriously of how I might better myself. Then, on the fourth day, his wife came to consult me.... Well, nothing of the sort has ever happened to me since. But this I did learn: that any man who becomes one with his persona can cheerfully let all disturbances manifest themselves through his wife without her noticing it, though she pays for her self-sacrifice with a bad neurosis."
-The Relations between the Ego and the Unconscious" (1928). In CW 7: Two Essays on Analytical Psychology. P.306
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