正しくあろうとする意志の中で、愛する能力を失った存在がどれほどあるだろうか。正しくあるための唯一の方法は、愛することですが。
How many beings lose the ability to love in the will to be right? Though the only way to be right is to love.
A
"a person's will to be right"(正しくあろうとする人の意志)
それは、その人がエゴ的な無意識の状態で行動していることを物語っています...もし、方程式の中で「何」ではなく「誰」に関心を持っているならば。
議論や討論で誰が正しいかを考えているとき、私たちは本当の意味での愛、つまり相手を思いやる深い気持ちに関心がないのです。
意識の高い議論やディベートは、「何が正しいか」だけを考えます。議論のテーブルの上に情報を置き、個人的な偏見や個人の影に邪魔されることなく、一歩下がって情報やデータを吟味します。そうすれば、何が正しいのかを見つけるために、適切な分析を行うことができます。
A
"論理的には、愛の反対は憎しみであり、エロスの反対はフォボス(恐怖)であるが、心理的には力への意志である。愛が支配するところには力への意志はなく、力への意志が最も強いところには愛はない。一方は他方の影でしかない。" ~カール・ユング、CW7、パラ78、52ページ。
愛が支配するところには、権力への意志はなく、権力が優勢なところには、愛が欠けている。一方は他方の影である。~CGユング、CW7、パラ78。
拡大文脈
"人生は勾配のある道に沿ってのみ前進することができるということが、私にははっきりとわかった。
しかし、反対物の緊張がなければエネルギーはありません。したがって、意識的な心の態度と反対のものを発見する必要があります。
この相反するものによる補償が、歴史的な神経症の理論においてもその役割を果たしていることは興味深いことです。フロイトの理論はエロスを、アドラーの理論は力への意志を支持した。
論理的には、愛の反対は憎しみであり、エロスの反対はフォボス(恐怖)であるが、心理学的にはそれは力への意志である。
愛が支配しているところには権力への意志はなく、権力への意志が最も強いところには愛が欠けている。
一方は他方の影でしかない。エロスの立場をとる人間は、力への意志にその代償としての反対のものを見出し、力にアクセントを置く人間のそれはエロスである。
意識的な態度の一方的な視点から見ると、影は人格の劣った構成要素であり、その結果、集中的な抵抗によって抑圧されます。
しかし、抑圧された内容を意識化することで、相反するものの緊張を生み出す必要があり、それなしでは前進することはできません。
意識は上にあり、影は下にあります。高いものは常に低いものを求め、熱いものは冷たいものを求めるように、すべての意識は、おそらく意識せずに、その無意識の反対のものを求めます。
生命は相反するものの閃きからのみ生まれるのである。~カール・ユング、CW7、パラ78
"対立をあおることは、本当の意味でルシファーの美徳である。葛藤は火を生み出します。それは影響と情動の火であり、他のあらゆる火と同様に、燃焼と光を生み出すという2つの側面を持っています。一方で、情動は錬金術の火であり、その暖かさはすべてのものを存在させ、その熱はすべての余分なものを灰にする。しかし一方では、情動は鋼と火打ち石が出会い、火花が散る瞬間であり、情動は意識の主要な源だからです。感情なくして、闇から光への変化、惰性から運動への変化はない。"
~C.G.ユング「母型の心理学的側面」集合的無意識のアーキタイプ パラグラフ179
"情動のないところには生命はない。もしあなたが何かを暗記しなければならないとしても、それがあなたにとって興味のないものであれば、そこには火がなく、たとえ50回読んだとしても記憶には残らないのです。しかし、情動的な関心があれば、一度だけ読めばそれがわかるようになります。したがって、情動は意識の担い手であり、情動なしには意識の進歩はありません。" ~マリー・ルイーズ・フォン・フランツ(ユング派分析家)『錬金術』252-255頁
ちなみに、情動は個人の活動ではなく、個人に起こるものである。情動は通常、適応力が最も弱いところで発生し、同時にその弱さの理由、すなわち、ある種の劣等感と低レベルの人格の存在を明らかにするものである。この低いレベルでは、制御されていない、あるいはほとんど制御されていない情動を持つ人は、多かれ少なかれ原始人のように振る舞い、その人は自分の情動の受動的な犠牲者であるだけでなく、道徳的な判断をすることができません。~CGユング『アイオーン』15項
A
“a person’s will to be right”
That tells us that the person is operating from an egoic state of unconsciousness… if they are concerned with WHO in the equation rather than WHAT.
When we’re looking at WHO is right in a discussion or debate we’re not really concerned with love, meaning a deep sense of caring about a person.
Conscious discussions and debates are only concerned with WHAT is correct. They put the information on the discussion table and step back in an unattached manner to examine the info and data without personal prejudice or and individual’s shadow interfering with the info. Then a proper analysis can be performed in order to find WHAT is correct.
A
"Logically the opposite of love is hate, and of Eros, Phobos, (fear); but psychologically it is the will to power. Where love reigns, there is no will to power; and where the will to power is paramount, love is lacking. The one is but the shadow of the other." ~Carl Jung, CW7, Para 78, pg 52.
Where love rules, there is no will to power; and where power predominates, there love is lacking. The one is the shadow of the other. ~CG Jung, CW 7, Para 78.
(expanded context)
“It has become abundantly clear to me that life can flow forward only along the path of the gradient.
But there is no energy unless there is a tension of opposites; hence it is necessary to discover the opposite to the attitude of the conscious mind.
It is interesting to see how this compensation by opposites also plays its part in the historical theories of neurosis: Freud's theory espoused Eros, Adler's the will to power.
Logically, the opposite of love is hate, and of Eros, Phobos (fear); but psychologically it is the will to power.
Where love reigns, there is no will to power; and where the will to power is paramount, love is lacking.
The one is but the shadow of the other: the man who adopts the standpoint of Eros finds his compensatory opposite in the will to power, and that of the man who puts the accent on power is Eros.
Seen from the one-sided point of view of the conscious attitude, the shadow is an inferior component of the personality and is consequently repressed through intensive resistance.
But the repressed content must be made conscious so as to produce a tension of opposites, without which no forward movement is possible.
The conscious mind is on top, the shadow underneath, and just as high always longs for low and hot for cold, so all consciousness, perhaps without being aware of it, seeks its unconscious opposite, lacking which it is doomed to stagnation, congestion, and ossification.
Life is born only of the spark of opposites.” ~Carl Jung, CW 7, Para 78
“The stirring up of conflict is a Luciferian virtue in the true sense of the word. Conflict engenders fire, the fire of affects and emotions, and like every other fire it has two aspects, that of combustion and that of creating light. On the one hand, emotion is the alchemical fire whose warmth brings everything into existence and whose heat burns all superfluities to ashes. But on the other hand, emotion is the moment when steel meets flint and a spark is struck forth, for emotion is the chief source of consciousness. There is no change from darkness to light or from inertia to movement without emotion.”
~C.G. Jung, Psychological Aspects of the Mother Archetype Archetypes of the Collective Unconscious Paragraph 179
“Where there is no emotion there is no life. If you have to learn something by heart and it is of no interest to you, there is no fire; it does not register, even if you read it fifty times. But as soon as there is emotional interest, it need only be read once and you know it. Therefore emotion is the carrier of consciousness, there is no progress in consciousness without emotion.” ~Marie Louise von Franz, Jungian analyst, Alchemy, pp. 252-255
Emotion, incidentally, is not an activity of the individual but something that happens to him. Affects occur usually where adaptation is weakest, and at the same time they reveal the reason for its weakness, namely a certain degree of inferiority and the existence of a lower level of personality. On this lower level with its uncontrolled or scarcely controlled emotions one behaves more or less like a primitive, who is not only the passive victim of his affects but also singularly incapable of moral judgment. ~CG Jung, Aion, para 15