ユングとスピリチュアル

ユング心理学について。

...情動とは、鉄と火打ち石が出会い、火花が散る瞬間であり、情動こそが意識の主要な源なのです。"

2021-08-11 17:23:36 | 心理学

"...情動とは、鉄と火打ち石が出会い、火花が散る瞬間であり、情動こそが意識の主要な源なのです。"

«L'émotion est ce moment où l'acier rencontre une pierre et en fait jaillir une étincelle car l'émotion est la source principale de toute prise de conscience.»

Carl Gustav

Jung

 

カール・グスタフ

ユング



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A
一方で、情動は錬金術の火であり、その暖かさはすべてのものを存在させ、その熱はすべての余計なものを灰にする(omnes superfluitates comburit)。しかし一方では、情動は鋼と火打ち石が出会い、火花が散る瞬間であり、情動こそが意識の主要な源なのです。情動なくして闇から光への変化、惰性から運動への変化はありません。~CGユング、「母型の心理的側面」、CW9i、par. 179.

「人は自分が自分の魂の支配者であると信じたがります。しかし、自分の気分や情動をコントロールすることができない限り、また、無意識の要素が自分の手配や決定に入り込んでくる無数の秘密の方法を意識することができない限り、彼は確かに自分自身の主人ではありません...現代の(「文明化された」)人間は、コンパートメントのシステムによって、自分の分裂状態を見ないように自分を守っています。外界の生活や自分自身の行動の特定の領域は、いわば別々の引き出しに入れられ、お互いに向き合うことはない。~CGユング「人間とその象徴(人間の魂)」p.86。

自分を支配していない人間は自由ではない。~エピクテトゥス

"自分は自分の家の主人ではないことを発見する。"
エゴと、全体性の原型であるセルフとの適切な関係。
「心的機能が主であるか従であるかは、かなりの違いがある。主人は召使とは違った考え方や感じ方をするものである」。~C.G.ユング『心理学的タイプ』パラグラフ。55

^^ もし私たちが他人の考えや意見、信念に左右されて自分の言動を決めているとしたら、私たちは自分の真の権威ではなく「しもべ」モードで行動していることになり、簡単に情動的になってしまいます。「あなたが私のことをどう思おうと、私には関係ありません」。

ちなみに、情動は個人の活動ではなく、個人に起こるものです。情動は通常、適応力が最も弱いところで発生し、同時にその弱さの理由、すなわちある種の劣等感や低レベルの人格の存在を明らかにします。この低いレベルでは、制御されていない、あるいはほとんど制御されていない情動を持つ人は、多かれ少なかれ原始人のように振る舞い、その人は自分の情動の受動的な犠牲者であるだけでなく、道徳的な判断をすることができません。~CGユング『アイオーン』15項

私たちは、自分の情動的な家庭に精通しなければなりません。自分の感情を、思い込みではなく実際のものとして見なければなりません。そうすれば、催眠術のように私たちにダメージを与える感情を断ち切ることができます。~ヴァーノン・ハワード

自己のマスター化
自分の情動的な反応の責任は、自分以外の誰にもありません。他人は好きなことを言ったりやったりできますが、自分の内側で起こることは、自分が考えたり感じたりしたことの結果にすぎません。~ドン・ミゲル・ルイズ・ジュニア

黄金を探していると思われていた錬金術師たちが、幻想、誇張された情動、情熱、過剰、あらゆる悪徳からの解放を自分たちに約束していたとは、誰が考えたでしょうか--カール・ユング、ETH、講義XIII、108ページ

私たちの人生の変化は、逃げ出さずに受け止められる真実の量に正確に比例する。~ヴァーノン・ハワード

情動をコントロールすることは、自制心を高める上で非常に重要な要素です。自制心というと、情動がなく、ドライで厳格な生き方というイメージがあります。しかし、自分の情動を完全にコントロールしている人は、好きな感情を呼び起こし、それを自分の意思で高めることができます。愛や憧れ、畏敬の念などの情動に支配されるのではなく、それらをコントロールすることができるのです。人はこれらの情動を呼び起こし、それらを混ぜ合わせて、人生のあらゆる側面を豊かな感情のパレットで描くことができます。情動をコントロールすることで、一般の人が経験するよりも豊かな感情を日々の生活の中で経験することができるのです。
~アーリエ・カプラン(ユダヤ式瞑想法

「実験の結果、情動の背後にある特定のイメージを見つけることが、治療的な観点からどれほど役立つかを学びました...。

本質的なことは、これらの無意識の内容を擬人化することによって自分を差別化することであり、同時に意識との関係をもたらすことです。それが、無意識の力を奪うためのテクニックです。

私は、自分の心の中にあるすべてのイメージやアイテムを理解しようと細心の注意を払いました。そして何よりも、それらを実際の生活の中で実現することに努めました。それは、私たちが普段怠っていることです。私たちは、イメージを浮かび上がらせ、それについて疑問を抱くかもしれませんが、それだけです。倫理的な結論を導き出すことはおろか、それを理解するための努力もしない。このようにして、無意識の否定的な影響を受けてしまうのです。~CGユング、MDR、177-192ページ。

 

"...Emotion is the moment when steel meets flint and a spark is struck forth, for emotion is the chief source of consciousness."
Radio CulturesCo
8月9日 19:20  · 
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A
On the one hand, emotion is the alchemical fire whose warmth brings everything into existence and whose heat burns all superfluities to ashes (omnes superfluitates comburit). But on the other hand, emotion is the moment when steel meets flint and a spark is struck forth, for emotion is the chief source of consciousness. There is no change from darkness to light or from inertia to movement without emotion. ~CG Jung, "Psychological Aspects of the Mother Archetype," CW 9i, par. 179.

“A man likes to believe that he is the master of his soul. But as long as he is unable to control his moods and emotions, or to be conscious of the myriad secret ways in which unconscious factors insinuate themselves into his arrangements and decisions, he is certainly not his own master… Modern (‘civilized’) man protects himself against seeing his own split state by a system of compartments. Certain areas of outer life and of his own behavior are kept, as it were, in separate drawers and are never confronted with one another." ~CG Jung, "Man And His Symbols (the soul of man)." p.86.

No man is free who is not master of himself. ~Epictetus

"He discovers he is not the master in his own house."
The proper relation of Ego to the Self, the archetype of wholeness:
"It makes a considerable difference whether the mental function is master or servant. The master thinks & feels differently from the servant." ~C.G. Jung, Psychological Types, para. 55

^^ if we’re allowing the thoughts, opinions and beliefs of others to dictate what we then say and do, we are acting in ‘servant’ mode and not in our own authentic authority, we’ll be easily emotionally triggered. “What you think of me is none of my business”.

Emotion, incidentally, is not an activity of the individual but something that happens to him. Affects occur usually where adaptation is weakest, and at the same time they reveal the reason for its weakness, namely a certain degree of inferiority and the existence of a lower level of personality. On this lower level with its uncontrolled or scarcely controlled emotions one behaves more or less like a primitive, who is not only the passive victim of his affects but also singularly incapable of moral judgment. ~CG Jung, Aion, para 15

We must become acquainted with our emotional household: we must see our feelings as they actually are, not as we assume they are. This breaks their hypnotic and damaging hold on us. ~Vernon Howard

The Mastery of Self
No one is responsible for your emotional reactions except you. Others can say and do anything they like but what happens inside you is only the result of what you are thinking and feeling. ~don Miguel Ruiz Jr.

Who would have thought that the alchemists, popularly supposed to be searching for gold, were really promising themselves freedom from illusion, exaggerated emotion, passion, excess and all possible vices ~Carl Jung, ETH, Lecture XIII, Page 108.

Our life-transformation is in exact proportion to the amount of truth we can take without running away. ~Vernon Howard

Control of the emotions is a very important element of self-control in general. Often the concept of self-control conjures up the image of an emotionless, dry, rigid way of life. If a person is in complete control of his emotions, however, he can call forth any emotion he desires and is free to enhance it as he wills. Rather than be controlled by emotions such as love, yearning, or awe, he can control them. One can evoke these emotions and blend them together, painting every aspect of life with a rich palette of feelings. Control of the emotions can thus lead a person to experience a richer blend of feelings in his daily life than the average person generally experiences.
~Aryeh Kaplan --Jewish Meditation

"As a result of my experiment I learned how helpful it can be, from the therapeutic point of view, to find the particular images which lie behind the emotions…

The essential thing is to differentiate oneself from these unconscious contents by personifying them, and at the same time to bring them into relationship with consciousness. That is the technique for stripping them of their power…

I took great care to try to understand every single image, every item of my psychic inventory, …and, above all, to realize them in actual life. That is what we usually neglect to do. We allow the images to rise up, and maybe we wonder about them, but that is all. We do not take the trouble to understand them, let alone draw ethical conclusions from them. This stopping-short conjures up the negative effects of the unconscious. ~CG Jung, MDR, pg. 177-192.

自分にできるだけ正直になるために、私はギリシャの古い格言である "持っているものをすべて配れ、そうすれば受け取ることができる "に従って、すべてを注意深く書き留めた。書いているうちに、自分でもびっくりするような反応が出てくることもしばしばあった。私は少しずつ、自分自身と邪魔者を区別することを学んだ。情動的に下品なことや平凡なことが出てきたとき、私は自分自身にこう言い聞かせました。この平凡な自分をいつまでも受け入れる必要はない、それは不必要な屈辱だ」と。本質的なことは、これらの無意識の内容を擬人化することで自分を差別化し、同時に意識と関係させることである。それが、無意識の内容から力を奪う技術です。無意識の内容を擬人化することは、それほど難しいことではありません。というのも、無意識の内容は常にある程度の自律性、つまり自分自身の独立したアイデンティティを持っているからです。彼らの自律性は、自分自身を納得させるには最も不快なものですが、無意識がそのような形で現れているという事実そのものが、無意識を扱うための最良の手段を与えてくれます。
~CGユング、MDR、無意識との対峙、185-6ページ。
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情動とは、鉄と火打ち石が出会い、火花が散る瞬間であり、情動は意識の主要な源である。

 

In order to be as honest as possible with myself, I wrote everything down very carefully, following the old Greek maxim: "Give away all that thou hast, then shalt thou receive." Often, as I was writing, I would have peculiar reactions that threw me off. Slowly I learned to distinguish between myself and the interruption. When something emotionally vulgar or banal came up, I would say to myself, "It is perfectly true that I have thought and felt this way at some time or other, but I don't have to think and feel that way now. I need not accept this banality of mine in perpetuity; that is an unnecessary humiliation”. The essential thing is to differentiate oneself from these unconscious contents by personifying them, and at the same time to bring them into relationship with consciousness. That is the technique for stripping them of their power. It is not too difficult to personify them, as they always possess a certain degree of autonomy, a separate identity of their own. Their autonomy is a most uncomfortable thing to reconcile oneself to, and yet the very fact that the unconscious presents itself in that way gives us the best means of handling it.
~CG Jung, MDR, Confrontation with the Unconscious, Pages 185-6.

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Emotion is the moment when steel meets flint and a spark is struck forth, for emotion is the chief source of consciousness.


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