英検準1級&東大・京大・早慶の英語(英単語)は英英方式で突破できる!

英英思考を制するものは英語を制す。英英辞典とネイティブ向け読み物への早期移行が異次元の高速学習を可能にした。

高校生のための英英辞典入門(7)

2020年11月18日 | 高校生のための英英辞典入門
大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を網羅的に組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。下記の内容を50サイクル掲載している大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は語彙力、読解力、聴解力の効率的な養成が可能で、共通テスト第一回試行問題で半分以下の正解率だった受験生が半年弱で共通テスト第二回試行問題で八割以上正解できるまでに至っています。リスニングもリーディングも大幅に量が大幅に増えた共通テスト英語攻略の極意は、できるだけ和訳しないで英語を英語で理解することです。

左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。
(25)
①recover【rikʌ'vər】(Ex:I still haven't *recovered from the cold I caught last week.)(2005センター)(097)
②burn【bə'ːrn】(Ex:When fossil fuels are *burned, they release carbon dioxide.)(098)
③expect【ikspékt】(Ex:Never did I *expect to see him in such a place. )(099)
④preserve【prizə'ːrv】(Ex:What can be used to *preserve food?)(100)
(A)to think that something will happen
(B)to get better after an illness or an injury
(C)to keep something in good condition
(D)to damage something with fire

(26)
①gather【gǽðər】(Ex:*Gathering seafood by hand is very simple.)(101)
②avoid【əvɔ'id】(Ex:Which fruits should be *avoided for weight loss?)(102)
③hide【háid】(Ex:Where can I *hide my secret diary in my room?)(103)
④decide【disáid】(Ex:She *decided to quit her job.)(104)
(A)to keep away from someone or something
(B)to make a choice about something
(C)to bring many things together
(D)to keep something in a place where it cannot easily be found

右ページ
(25)
①recover:回復する(Ex:私はまだ先週ひいた風邪から回復していない。)
②burn:燃やす(Ex:化石燃料が燃やされるとき、二酸化炭素を放出する。)
③expect:予期する(Ex:彼とそんな場所で会うなんて全然予期していなかった。)
④preserve:保存する(Ex:食べ物を保存するのに何が使えるだろうか。)
(A)何かが起こると思うこと
(B)病気あるいは怪我の後で良くなること
(C)何かを良い状態に保つこと
(D)何かを火で傷つけること
①(B)②(D)③(A)④(C)

(26)
①gather:集める(Ex:シーフードを手で集めることはとても簡単だ。)
②avoid:避ける(Ex:体重を減らすためにどんな食べ物を避けるべきだろう。)
③hide:隠す(Ex:部屋のどこに秘密の日記を隠せるだろう。)
④decide:決める(Ex:彼女は仕事をやめることに決めた。)
(A)誰かあるいは何かから離れていること
(B)何かについて選択をすること
(C)多くのものを一緒にすること
(D)何かを簡単には見つからない場所に保つこと
①(C)②(A)③(D)④(B)

左ページ
(27)
①remove【rimúːv】(Ex:Chewing gum and yawning are effective ways to remove water from your ears.)(105)
②hate【héit】(Ex:If your child *hates doing homework, you're not alone.)(106)
③illustrate【íləstrèit】(Ex:This picture illustrates a method of protection utilized by many animals.)(107)(2009センター)
④lead【líːd】(Ex:The guide led us to the museum.)(108)
(A)to dislike someone or something very much
(B)to make something easy to understand by giving examples
(C)to take someone somewhere, usually by walking in front of them
(D)to take something away from a place

(28)
①prevent【privént】(Ex:Fire doors help *prevent fires from spreading through a building. )(109)
②invent【invént】(Ex:Who *invented the telephone? )(110)
③bark【bɑ'ːrk】(Ex:*Barking dogs seldom bite.)(111)
④achieve【ətʃíːv】(Ex:Nothing can be *achieved without effort.)(112)
(A)to create something that has never been made before
(B)to stop something from happening
(C)to succeed in doing something
(D)to make a short loud sound

右ページ
(27)
①remove:取り除く(Ex:ガムを噛むこととあくびすることは耳から水を取り除く効果的な方法だ。)
②hate:憎む(Ex:もし子どもが宿題をすることを憎んでも、あなたは一人ではない。)
③illustrate:例示する(Ex:この絵は多くの動物に使われる防御方法を例示する。)
④lead:先導する(Ex:ガイドは私たちを博物館に導いた。)
(A)誰かあるいは何かをとても嫌うこと
(B)例を示すことにより何かを理解しやすくすること
(C)普通は前を歩くことにより誰かをどこかに連れていくこと
(D)何かを場所から取り去ること
①(D)②(A)③(B)④(C)

(28)
①prevent:防ぐ(Ex:防火扉は火が建物中に広がるのを防ぐ助けになる。)
②invent:発明する(Ex:誰が電話を発明したのだろうか。)
③bark:吠える(Ex:吼える犬はめったに噛まない。)
④achieve:達成する(Ex:何事も努力なしには達成できない。)
(A)以前は作られていなかったものを作り出すこと
(B)何かが起きるのを止めること
(C)何かをするのに成功すること
(D)短く大きな音を出すこと
①(B)②(A)③(D)④(C)

左ページ
定義文を読んでから例文を完成してください。音読するとさらに効果的です。
(097)I still haven't rec------- from the cold I caught last week.
【to get better after an illness or an injury】

(098)When fossil fuels are bur-------, they release carbon dioxide.
【to damage something with fire】

(099)Never did I exp------- to see him in such a place.
【to think that something will happen】

(100)What can be used to pre------- food?
【to keep something in good condition】

(101)Gat------- seafood by hand is very simple.
【to bring many things together】

(102)Which fruits should be avo------- for weight loss?
【to keep away from someone or something】

(103)Where can I hid------- my secret diary in my room?
【to keep something in a place where it cannot easily be found】

(104)She dec------- to quit her job.
【to make a choice about something】

(097)recovered (098)burned (099)expect (100) preserve
(101)Gathering (102)avoided (103)hide (104)decided

右ページ
(105)Chewing gum and yawning are effective ways to rem------- water from your ears.
【to take something away from a place】

(106)If your child hat------- doing homework, you're not alone.
【to dislike someone or something very much】

(107)This picture ill------- a method of protection utilized by many animals.
【to make something easy to understand by giving examples】

(108)The guide le------- us to the museum.
【to take someone somewhere, usually by walking in front of them】

(109)Fire doors help pre------- fires from spreading through a building.
【to stop something from happening】

(110)Who inv------- the telephone?
【to create something that has never been made before】

(111)Bar------- dogs seldom bite.
【to make a short loud sound】

(112)Nothing can be ach------- without effort.
【to succeed in doing something】

(105)remove (106)hates (107)illustrates (108)led
(109)prevented (110) invented (111)Barking (112)achieved
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

高校生のための英英辞典入門(6)

2020年11月16日 | 高校生のための英英辞典入門
  大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を網羅的に組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。
 以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。

左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。

(21)
①agree【əgríː】(Ex: I couldn't *agree with your idea more.)(081)
②reserve【rizə'ːrv】(Ex: I'd like to *reserve a table for three at seven.)(082)
③care【kéər】(Ex:Why do people *care so much about their reputation?)(083)
④educate【édʒukèit】(Ex:She was born in England and was *educated there.)(084)
(A)to make an arrangements for a room, seat, etc, to be saved for you
(B)to have the same opinion
(C)to teach or train somebody
(D)to be interested in or mindful of someone or something

(22)
①arrive【əráiv】(Ex:It was not until I *arrived at the airport that I realized I had forgotten my passport.)(085)
②sail【séil】(Ex:How long did it take to *sail from England to America in the 1700s?)(086)
③repeat【ripíːt】(Ex: Could you *repeat the question?)(087)
④arrange【əréindʒ】(Ex: We will *arrange a meeting as soon as possible.)(088)
(A)to say something again
(B)to travel on water in a ship
(C)to reach a place
(D)to plan or make preparations for something to happen in the future

右ページ
(21)
①agree:同意する(Ex: 私はあなたの考えに大賛成です。)
②reserve:予約する(Ex: 私は七時に三人のテーブルを予約したいです。)
③care:気にかける(Ex:人々はどうしてそれほど評判を気にするのだろう)
④educate:教育する(Ex:彼女はイギリスで生まれてそこで教育を受けた。)
(A)座席や部屋などが自分のためにとっておかれるよう手配を行なうこと
(B)同じ意見を持つこと
(C)誰かを教え、あるいは訓練すること
(D)誰かや何かに興味を持ちあるいは気にかけること
①(B)②(A)③(D)④(C)

(22)
①arrive:到着する(Ex:空港について、パスポートを忘れたのに気付いた。)
②sail:航行する(Ex:1700代にイギリスからアメリカまで航行するのにどの位かかったのだろう。)
③repeat:繰り返す(Ex: 質問を繰り返していただけますか。)
④arrange:手配する(Ex: できるだけ早く会合を手配します。)
(A)何かをもう一度言うこと
(B)水上を船で移動すること
(C)場所に着くこと
(D)何かが将来起こるように計画する、あるいは準備すること
①(C)②(B)③(A)④(D)

左ページ
(23)
①excite【iksáit】(Ex: A lot of Japanese got very *excited about the news.)(089)
②pay【péi】(Ex:When you use a buy now *pay later service, you can buy a product and delay payment.)(090)
③announce【ənáuns】(Ex: Japanese Prime Minister *announced resignation over worsening health.)(091)
④discover【diskʌ'vər】(Ex:Newton *discovered the law of gravitation.)(092)
(A)to tell people about something publicly
(B)to make someone feel happy and full of energy
(C)to find out something that you did not know before
(D)to give money in order to get something

(24)
①follow【fɑ'lou】(Ex:If your dog *follows you everywhere you go, don't be too worried about it.)(093)
②produce【prəd(j)úːs】(Ex:How many cars does Japan *produce per year?)(094)
③rent【rént】(Ex:*Renting a car can give you freedom and flexibility when you're traveling.)(095)
④divide【diváid】(Ex:The equator *divides the globe into two hemispheres.)(096)
(A)to make or grow something to be bought, used, or enjoyed
(B)to pay money for the use of a house, room, office, etc.
(C)to separate something into two or more parts
(D)to go behind someone

右ページ
(23)
①excite:興奮させる(Ex: 多くの日本人がそのニュースに興奮した。)
②pay:支払う(Ex:今買って後で払うサービスを利用すると、製品を買って支払いを遅らせることができる。)
③announce:発表する(Ex: 日本の首相は悪化する健康のため辞任を発表した。)
④discover:発見する(Ex:ニュートンは引力の法則を発見した。)
(A)何かを人々に公に伝えること
(B)誰かを幸せで元気いっぱいにすること
(C)以前知らなかったことを見いだすこと
(D)何かを得るために金を与えること
①(B)②(D)③(A)④(C)

(24)
①follow:ついてくる(Ex:もし犬がどこにでもついてきても、あまり心配すことはありません。)
②produce:生産する(Ex:日本は年間に何台のクルマを生産しますか。)
③rent:賃借する(Ex:旅行する際にクルマを賃借すると自由と柔軟性が得られる。)
④divide:分割する(Ex:赤道は地球をふたつの半球に分割する。)
(A)何かを購入されたり使用されたり楽しまれたりするために作ったり育てたりすること
(B)家、部屋、事務所などの使用のために金を払うこと
(C)何かをふたつかそれ以上の部分に分けること
(D)誰かの後を行くこと
①(D)②(A)③(B)④(C)

左ページ
定義文を参考に例文を完成してください。定義文→例文の順で音読すると一層効果的です。

(081)I couldn't agr------- with your idea more.
【to have the same opinion】

(082) I'd like to res------- a table for three at seven.
【to make an arrangements for a room, seat, etc, to be saved for you】

(083)Why do people car------- so much about their reputation?
【to be interested in or mindful of someone or something】

(084)She was born in England and was edu------- there.
【to teach or train somebody】

(085)It was not until I arr------- at the airport that I realized I had forgotten my passport.
【to reach a place】

(086)How long did it take to sai------- from England to America in the 1700s?
【to travel on water in a ship】

(087)Could you rep------- the question?
【to say something again】

(088) We will arr------- a meeting as soon as possible.
【to plan or make preparations for something to happen in the future】

(081)agree (082)reserve (083)care (084)educated
(085)arrived (086)sail (087)repeat (088)arrange

右ページ
(089)A lot of Japanese got very exc------- about the news.
【to make someone feel happy and full of energy】

(090)When you use a buy now pa------- later service, you can buy a product and delay payment.
【to give money in order to get something】

(091)Japanese Prime Minister ann------- resignation over worsening health.
【to tell people about something publicly】

(092)Newton dis------- the law of gravitation.
【to find out something that you did not know before】

(093)If your dog fol------- you everywhere you go, don't be too worried about it.
【to go behind someone】

(094)How many cars does Japan pro------- per year?
【to make or grow something to be bought, used, or enjoyed】

(095)Ren------- a car can give you freedom and flexibility when you're traveling.
【to pay money for the use of a house, room, office, etc.】

(096)The equator divi------- the globe into two hemispheres.
【to separate something into two or more parts】

(089)excited (090)pay (091)announced (092)discovered
(093)follows (094)produce (095)Renting (096)divides


大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は上記と同じ形式の練習問題を16語×50サイクル練習するため、語彙力、読解力、聴解力を効率的に養成できます。センター試験に比較してリーディングもリスニングも大幅に量が増えた共通テストを迎え撃つ極意は、できるだけ和訳せず英語を英語で理解することです。英英定義に親しむと英語を英語で理解する英語頭ができてくる結果、リーディングで時間が足りない、リスニングのスピードについていけないという悩みを大幅に解消できます。
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

高校生のための英英辞典入門(5)

2020年11月12日 | 高校生のための英英辞典入門
 2020年、センター試験は30年にわたる歴史に幕を下ろしました。出題されたさまざまな英語長文の中で、2009年に出題された「翻訳者の叔母から英英辞典をプレゼントされた大学生が戸惑いながらも英英辞典のメリットを理解していく」という内容の長文は英語教育関係者の間で話題になり、いまもさまざまなサイトが取り上げています。
 冒頭は以下のようになっています。
When I first entered university, my aunt, who is a professional translator, gave me a new English dictionary. I was puzzled to see that it was a monolingual dictionary, which meant that everything was in English. Although it was a dictionary intended for learners, none of my classmates had one and, to be honest, I found it extremely difficult to use at first. (私が大学に入学したとき,翻訳家であるおばが私に新しい英語辞典をくれた。それはすべてが英語で書いてある単一言語辞書(英英辞典)だったため私は戸惑った。それは学習用の辞書だったが、英英辞書をクラスメートの誰も持っていなかったし、実を言うと、最初はとても使うのが難しいと感じた。)
 日本の大学生が英英辞典を使うのをとても難しく感じるという困った事態はいまも変わらず、大学受験生も同様です。しかし知らない単語を調べるのに使うではなく、知っている単語の定義を読むようにしていけば英英辞典を使いこなせるようになり大学受験で大いに有利になります。英英辞典の定義文は使用語彙を基本語彙に限定しているため、慣れれば未知語の定義文も難なく理解できるようになります。「上達してから英英辞典を使う」のではなく、「上達するために英英辞典を読む」と考えるべきでしょう。精選されたキーワードの定義文と例文を読んでいくとさらに効率的です。
大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を網羅的に組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。
左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。

(17)
①creative【kriéitiv】(Ex:To help our children become *creative we need to foster their curiosity.)(065)
②plain【pléin】(Ex:It was *plain that she was tired.)(066)
③famous【féiməs】(Ex:Senso-ji is the oldest and most *famous temple in Tokyo. )(067)
④modern【mɑ'dərn】(Ex:In *modern society, dance is widely recognized as a form of entertainment.)(2013センター)(068)
(A)easy to understand
(B)using a lot of imagination and new ideas
(C)known by many people
(D)belonging to the present time

(18)
①sudden【sʌ'dn】(Ex:I felt a *sudden pain in my head.)(069)
②safe【séif】(Ex:How can I check if a site is *safe?)(070)
③recent【ríːsnt】(Ex:I'm sharing some pictures from my *recent visit to Kyoto.)(071)
④active【ǽktiv】(Ex:He was *active in politics when he was in the university. )(072)
(A)busy with performing a particular activity
(B)happening or starting only a short time ago
(C)happening quickly and unexpectedly
(D)not likely to harm you

右ページ
(17)
①creative:創造的な【kriéitiv】(Ex:子どもたちが創造的になるのを助けるには好奇心を育む必要がある。)
②plain:明らかな(Ex:彼女が疲れていたのは明らかだった。)
③famous:有名な(Ex:浅草寺は東京で最も古く有名な寺だ。)
④modern:現代の(Ex:現代の社会において、ダンスは娯楽の形態と広く認識されている。)
(A)理解するのがやさしい
(B)たくさんの想像と新しい考えを使っている
(C)多くの人々に知られた
(D)今の時代に属している
①(B)②(A)③(C)④(D)

(18)
①sudden:突然の(Ex:私は頭に突然の痛みを感じた。)
②safe:安全な(Ex:サイトが安全かどうかどうすれば調べられますか。)
③recent:最近の(Ex:私は最近の京都訪問の写真をシェアしています。)
④active:活発な(Ex:彼は大学にいたころ政治的に活発だった。)
(A)特定の活動を行うことで忙しい
(B)ほんの少し前に起きたあるいは始まった
(C)急速にそして思いがけなく起きている
(D)人を害しそうにない

左ページ
(19)
①slight【sláit】(Ex:Fever is uncommon in adults, but a *slight fever is possible.)(073)
②lonely【lóunli】(Ex:She is a *lonely person with few friends.)(074)
③useful【júːsfəl】(Ex:Horses are *useful animals. )(075)
④popular【pɑ'pjulər】(Ex:Soccer is the most *popular sport in Brazil.)(076)
(A)helpful for doing something
(B)very small in degree
(C)liked by many people
(D)unhappy because you are not with other people

(20)
①senior【síːnjər】(Ex:He holds a *senior position in a department store. )(077)
②shy【ʃái】(Ex:He is *shy and doesn't talk much.)(078)
③distant【dístənt】(Ex:A horse came running up from a *distant field.)(2007センター)(079)
④maximum【mǽksəməm】(Ex:What is the *maximum seating capacity of a standard size school bus?)(080)
(A)of a higher position in an organization
(B)the largest possible or allowed
(C)a long way away in space
(D)nervous and uncomfortable with others

右ページ
(19)
①slight:わずかな(Ex:熱は大人によくあることではないが、微熱はあり得る。)
②lonely:孤独な(Ex:彼女は孤独な人間で友がほとんどいない。)
③useful:有用な(Ex:馬は有用な動物だ。)
④popular:人気のある(Ex:サッカーはブラジルで一番人気があるスポーツだ。)
(A)何かをする助けになる
(B)程度においてとても小さい
(C)多くの人々に好かれた
(D)ほかの人々と一緒でないため不幸な
①(B)②(D)③(A)④(C)

(20)
①senior:上級の(Ex:彼はデパートで上級の地位についている。)
②shy:内気な(Ex:彼は内気であまり話さない。)
③distant:遠くの(Ex:馬が遠くの野原から駆け寄ってきた。)
④maximum:最大限の(Ex:普通の大きさのスクールバスの最大座席数はいくつだろう。)
(A)組織で高い地位の
(B)可能なあるいは許される中で一番大きな
(C)空間において遠く離れた
(D)他人と一緒だと不安あるいは心地よくない
①(A)②(D)③(C)④(B)


左ページ
定義文を参考に例文を完成してください。定義文→例文の順で音読すると一層効果的です。

(065)To help our children become cre------- we need to foster their curiosity.
【using a lot of imagination and new ideas】

(066)It was pla------- that she was tired.
【easy to understand】

(067)Senso-ji is the oldest and most fam------- temple in Tokyo.
【known by many people】

(068)In mod------- society, dance is widely recognized as a form of entertainment.
【belonging to the present time】

(069)I felt a sud------- pain in my head.
【happening quickly and unexpectedly】

(070)How can I check if a site is saf------- ?
【not likely to harm you】

(071)I'm sharing some pictures from my rec------- visit to Kyoto.
【happening or starting only a short time ago】

(072)He was act------- in politics when he was in the university.
【busy with performing a particular activity】

(065)creative(066)plain(067)famous(068)modern
(069)sudden(070)safe(071)recent(072)active

右ページ
(073)Fever is uncommon in adults, but a sli------- fever is possible.
【very small in degree】

(074)She is a lon------- person with few friends.
【unhappy because you are not with other people】

(075)Horses are use------- animals.
【helpful for doing something】

(076)Soccer is the most pop------- sport in Brazil.
【liked by many people】

(077)He holds a sen------- position in a department store.
【of a higher position in an organization】

(078)He is sh------- and doesn't talk much.
【nervous and uncomfortable with others】

(079)A horse came running up from a dis------- field.
【a long way away in space】

(080) What is the max------- seating capacity of a standard size school bus?
【the largest possible or allowed】


(073)slight (074)lonely(075)useful(076)popular
(077)senior(078)shy(079)distant(080)maximum


大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は上記と同じ形式の練習問題を16語×50サイクル練習するため、語彙力、読解力、聴解力を効率的に養成できます。センター試験に比較してリーディングもリスニングも大幅に量が増えた共通テストを迎え撃つ極意は、できるだけ和訳せず英語を英語で理解することです。英英定義に親しむと英語を英語で理解する英語頭ができてくる結果、リーディングで時間が足りない、リスニングのスピードについていけないという悩みを大幅に解消できます。
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

高校生のための英英辞典入門(4)

2020年11月11日 | 高校生のための英英辞典入門
  大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を網羅的に組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。
 以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。

左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。

(13)
①territory【térətɔ`ːri】(Ex:Hawaii became a U.S. *territory and then officially became the 50th U.S. state in 1959.)(049)
②research【risə'ːrtʃ】(Ex:Animals are used in scientific *research to help us understand our own bodies.)(050)
③vacation【veikéiʃən】(Ex:How did you spend your summer *vacation? )(051)
④value【vǽlju】(Ex:It is not until we lose our health that we realize the *value of it.)(052)
(A)an area of land controlled by a particular country
(B)a period of time when you do something for pleasure instead of working
(C)the worth, importance, or usefulness of something
(D)a serious study of something to discover more information about it

(14)
①pool【púːl】(Ex:She is swimming in the *pool.) (053)
②threat【θrét】(Ex:I interpreted her remark as a *threat.)(054)
③material【mətíəriəl】(Ex:What *material is best for homemade masks?)(055)
④zoo【zúː】(Ex:Should we ban the keeping of animals in *zoos?)(056)
(A)a place where wild animals are kept so that people can go to look at them
(B)a promise or warning that something unpleasant will happen
(C)a container filled with water so that people can swim in it
(D)a substance used for making something

右ページ
(13)
①territory:領土(Ex:ハワイはアメリカの領土になり、それから1959年に公式にアメリカの50番目の州になった。)
②research:研究(Ex:われわれが自分の肉体を理解するのを助けるために動物が科学実験で使われる。)
③vacation:休暇(Ex:夏休みをどう過ごしましたか)
④value:価値(Ex:われわれは健康を損なって初めてその価値を知る。)
(A)特定の国に支配された土地の区域
(B)仕事の代わりに楽しみで何かをする期間
(C)何かの価値、重要性、あるいは有用性
(D)さらなる情報を発見するための何かの本格的な調査
①(A)②(D)③(B)④(C)

(14)
①pool:プール【púːl】(Ex:彼女はプールで泳いでいる。)
②threat:脅し(Ex:私は彼女の発言を脅しと受け取った。)
③material:材料(Ex:自家製マスクの材料に一番いい材料は何ですか。)
④zoo:動物園(Ex:われわれは動物を動物園に飼うことを禁止すべきだろうか。)
(A)人々が見に行けるように野生動物が飼われる場所
(B)何か不快なことが起きるであろうという約束あるいは警告
(C)人々が中で泳げるように水で満たされた容器
(D)何かを作るための物質
①(C)②(B)③(D)④(A)

左ページ
(15)
①bridge【brídʒ】(Ex:What river has the most *bridges?)(057)
②welfare【wélfèər】(Ex:Which is important for child *welfare?)(058)
③island【áilənd】(Ex:Japan consists of four large *islands and many small *islands.(059)(2013センター)
④rainbow【réinbòu】(Ex:There are seven colors in the *rainbow.)(060)
(A)the physical and mental health and happiness of a person
(B)a piece of land completely surrounded by water
(C)a structure built over a river, road, etc. that allows people or vehicles to cross it
(D)a curved line of colors that appears in the sky when the sun shines through rain

(16)
①hospital【hɑ'spitl】(Ex:His wife is in the *hospital because she was injured in a car crash.)(61)(1991センター)
②lighthouse【láithàus】(Ex:*Lighthouse light is used to help sailors in the sea.)(062)
③hotel【houtél】(Ex:Can you recommend a good *hotel in Tokyo?)(063)
④beach【bíːtʃ】(Ex:Waikiki *Beach is a popular and famous destination in Hawaii.)(064)
(A)an area of sand or small stones beside a sea or lake
(B)a tall tower with a light at the top to guide ships away from damage
(C)a place where sick or injured people are treated
(D)a building where people pay to stay in a room

右ページ
(15)
①bridge:橋(Ex:どの川に一番多くの橋が架かっていますか。)
②welfare:福祉(Ex:子供の福祉には何が一番重要ですか。)
③island:島(Ex:日本は四つの大きな島とたくさんの小さな島からなる。)
④rainbow:虹(Ex:虹の中には七つの色がある。)
(A)人の肉体的、精神的な健康と幸福
(B)完全に水に囲まれたひとかたまりの陸地
(C)川や道路の上に築かれた人や乗り物が渡ることを可能にする構造物)
(D)雨を通して太陽が照るときに現れる湾曲したさまざまな色の線
①(C)②(A)③(B)④(D)

(16)
①hospital:病院(Ex:彼の妻は自動車事故で怪我をして入院している。)
②lighthouse:灯台(Ex:灯台の光は海で船員を助けるために使われる。)
③hotel:ホテル(Ex:東京でいいホテルを勧めていただけませんか。)
④beach【bíːtʃ】(Ex:ワイキキの浜辺はハワイで人気があり有名な目的地だ。)
(A)海や湖のそばの砂や小石の地帯
(B)船を危険から離れた場所に導くためのライトがてっぺんにある高い塔
(C)傷ついたり病気の人々が治療される場所
(D)人々が部屋に泊まるために金を払う建物
①(C)②(B)③(D)④(A)

左ページ
(049)Hawaii became a U.S. ter------- and then officially became the 50th U.S. state in 1959.
【an area of land controlled by a particular country】

(050)Animals are used in scientific res------- to help us understand our own bodies.
【a serious study of something to discover more information about it】

(051)How did you spend your summer vac------- ?
【a period of time when you do something for pleasure instead of working】

(052)It is not until we lose our health that we realize the val------- of it.
【the worth, importance, or usefulness of something】

(053)She is swimming in the poo------- .
【a container filled with water so that people can swim in it】

(054)I interpreted her remark as a thr------- .
【a promise or warning that something unpleasant will happen】

(055)What mat------- is best for homemade masks?
【a substance used for making something】

(056)Should we ban the keeping of animals in zo------- ?
【a place where wild animals are kept so that people can go to look at them】

(049)territory(050)research(051)vacation(052)value
(053)pool(054)threat(055)material(056)zoo

右ページ
(057)What river has the most bri------- ?
【a structure built over a river, road, etc. that allows people or vehicles to cross it】

(058)Which is important for child wel------- ?
【the physical and mental health and happiness of a person】

(059)Japan consists of four large isl------- and many small isl------- .
【a piece of land completely surrounded by water】

(060)Ex:There are seven colors in the rai------- .
【a curved line of colors that appears in the sky when the sun shines through rain】

(61)His wife is in the hos------- because she was injured in a car crash.
【a place where sick or injured people are treated】

(062)Lig------- light is used to help sailors in the sea.
【a tall tower with a light at the top to guide ships away from damage】

(063)Can you recommend a good hot------- in Tokyo?
【a building where people pay to stay in a room】

(064)Waikiki Bea------- is a popular and famous destination in Hawaii.
【an area of sand or small stones beside a sea or lake】


(057)bridge(058)welfare(059)island(060)rainbow
(061)hospital(062)Lighthouse(063)hotel(064)Beach

コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

高校生のための英英辞典入門(3)

2020年11月10日 | 高校生のための英英辞典入門
  大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を網羅的に組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。
 以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。

左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。

(9)
①discussion【diskʌ'ʃən】(We should avoid *discussion of religion and politics at the dinner table.)(033)
②background【bǽkgrɑùnd】(Ex:People from different *background gather in workplaces. )(034)
③advice【ædváis】(Ex: Her *advice is always helpful to me. )(035)
④elevator【éləvèitər】(Ex: In the event of fire, don't use the *elevator. )(036)
(A)an opinion that someone gives others about what they should do
(B)the type of career, training, or education that shapes somebody's life
(C)the process of talking about something important
(D)a machine that carries people and goods up and down in a building

(10)
①fashion【fǽʃən】(Ex:It is very expensive to keep up with the latest *fashions.)037)
②economy【ikɑ'nəmi】(Ex:Why is trade so important to Japan's *economy?)(038)
③gesture【dʒéstʃər】(Ex:Hand *gestures can mean very different things in different cultures.)(039)
④dream【dríːm】(Ex:What does it mean when you see fire in your *dream?)(040)
(A)the system by which a place's money and goods are made and used
(B)a series of events or images that happen in your mind when you are asleep
(C)the fact that something is popular at a particular time
(D)a movement of your body that communicates a feeling or instruction

右ページ
(9)
①discussion:議論(われわれはディナーの席上で宗教と政治の議論は避けるべきだ。)
②background:背景(Ex:異なる背景の人々が職場に集まる。)
③advice:助言(Ex: 彼女の助言はいつも私の助けになる。)
④elevator:エレベーター(Ex: 火事に際して、エレベーターを使ってはいけない。)
(A)何をすべきかについて誰かが他者に与える意見
(B)誰かの人生を形作る経歴、訓練、あるいは教育の種類
(C)何か重要なことについて話す過程
(D)人々あるいは品物をビルの上や下に運ぶ機械
①(C)②(B)③(A)④(D)

(10)
①fashion:流行(Ex:最新の流行についていくにはとても金がかかる。)
②economy:経済(Ex:なぜ貿易は日本の経済にそれほど重要なのだろうか。)
③gesture:身ぶり(Ex:手のジェスチュアは文化によってとても違ったことを意味する。)
④dream:夢(Ex:夢に火を見るのは何を意味するのだろう。)
(A)ある地域の金や品物が作られ使われるあり方
(B)眠っている間に心の中で起きる一連の出来事や画像
(C)ある特定の時期に何かが人気があるという事実
(D)感情あるいは支持を伝える体の動き
①(C)②(A)③(D)④(B)

左ページ
(11)
①imagination【imæ`dʒənéiʃən】(Ex:How does reading help children's *imagination?)(041)
②hobby【hɑ'bi】(Ex:My *hobby is taking pictures of wild animals.)(042)
③noise【nɔ'iz】(Ex:There was so much *noise in the classroom that Hisako could not make herself heard.)(2012センター)(043)
④means【míːnz】(Ex:The bus is the common *means of public transportation.)(044)
(A)an activity that someone does for pleasure in their free time
(B)the ability to create pictures or ideas in your mind
(C)a loud or unpleasant sound
(D)a way of doing or achieving something

(12)
①salary【sǽləri】(Ex:He was earning a large *salary when he retired.)(045)
②talent【tǽlənt】(Ex:He has a great *talent for music.)046)
③penalty【pénəlti】(Ex:There are severe *penalties in Japan for drinking and driving. )(047)
④rival【ráivəl】(Ex: Two *rivals have different policies on several key issues.)(048)
(A)a punishment for breaking a rule
(B)a person or thing that competes with another
(C)the money that a person receives each month or year from their job
(D)a natural skill or ability to do something well

右ページ
(11)
①imagination:想像力(Ex:いかに読書は子どもの想像力を助けるのだろうか。)
②hobby:趣味(Ex:私の趣味は野生動物の写真を撮ることだ。)
③noise:騒音(Ex:教室の騒音がひどくてヒサコは自分の声を届けられなかった。)
④means:手段(Ex:バスは公共交通の一般的な手段だ。)
(A)誰かが自由時間に楽しみで行う活動
(B)心の中に画像や考えを作り出す能力
(C)大きなあるいは不快な音
(D)何かを行ったり達成したりするやり方
①(B)②(A)③(C)④(D)

(12)
①salary:給料(Ex:彼は退職時に多額の給料を稼いでいた。)
②talent:才能(Ex:彼は大した音楽の才能がある。)
③penalty:罰則(Ex:日本では飲酒運転にきびしい罰則がある。)
④rival【ráivəl】(Ex: ふたりのライバルは重要問題に異なる方針を持っている。)
(A)ルールを破ったことに対する罰
(B)互いに競う人や物
(C)人が毎月あるいは毎年仕事から受け取る金
(D)何かをうまく行うためのもって生まれた能力
①(C)②(D)③(A)④(B)

左ページ
定義文を参考に例文を完成してください。定義文→例文の順で音読すると一層効果的です。

(033)We should avoid dis------- of religion and politics at the dinner table.
【the process of talking about something important】

(034)People from different bac------- gather in workplaces.
【the type of career, training, or education that shapes somebody's life】

(035) Her adv------- is always helpful to me.
【an opinion that someone gives others about what they should do】

(036)In the event of fire, don't use the ele------- .
【a machine that carries people and goods up and down in a building】

(037)It is very expensive to keep up with the latest fas-------
【the fact that something is popular at a particular time】

(038)Why is trade so important to Japan's eco------- ?
【the system by which a place's money and goods are made and used】

(039)Hand ges------- can mean very different things in different cultures.
【a movement of your body that communicates a feeling or instruction】

(040)What does it mean when you see fire in your dre------- ?
【a series of events or images that happen in your mind when you are asleep】

(033)discussion(034)background(035)advice(036)elevator
(037)fashions(038)economy(039)gestures(040)dream

右ページ
(041)How does reading help children's ima------- ?
【the ability to create pictures or ideas in your mind】

(042)My hob------- is taking pictures of wild animals.
【an activity that someone does for pleasure in their free time】

(043)There was so much noi------- in the classroom that Hisako could not make herself heard.
【a loud or unpleasant sound】

(044)The bus is the common mea------- of public transportation.
【a way of doing or achieving something】

(045)He was earning a large sal------- when he retired.
【the money that a person receives each month or year from their job】

(046)He has a great tal------- for music.
【a natural skill or ability to do something well】

(047)There are severe pen------- in Japan for drinking and driving.
【a punishment for breaking a rule】

(048)Two riv------- have different policies on several key issues.
【a person or thing that competes with another】

(041)imagination(042)hobby(043)noise(044)means
(045)salary(046)talent(047)penalties(048)rivals
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

高校生のための英英辞典入門(2)

2020年11月09日 | 高校生のための英英辞典入門
大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。ただ、高校教科書レベルを超えた共通テスト英語キーワードも網羅的に組み込んでいるため独習するには英検準2級合格程度の基礎力が必要です。以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。下記の内容を50サイクル掲載している大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は語彙力、読解力、聴解力の効率的な養成が可能で、共通テスト第一回試行問題で半分以下の正解率だった受験生が半年弱で共通テスト第二回試行問題で八割以上正解できるまでに至っています。リスニングもリーディングも大幅に量が大幅に増えた共通テスト英語攻略の極意は、できるだけ和訳しないで英語を英語で理解することです。

左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。

(5)
①marry【mǽri】(Ex: She decided to *marry him.)(017)
②protect【prətékt】(Ex:Why should we *protect our environment? )(018)
③kick【kík】(Ex:She *kicked the door open. )(019)
④remember【rimémbər】(Ex:Do you *remember how we met?)(020)
(A)to hit someone or something with the foot
(B)to become the husband or wife of someone
(C)to keep someone or something safe from harm
(D)to have an image of someone or something in the past in your memory

(6)
①provide【prəváid】(Ex: Cows *provide us with milk.) (021)
②forget【fərgét】(Ex:I wrote down her name so I wouldn't *forget it. )(022)
③belong【bilɔ'ːŋ】(Ex: I used to *belong to the tennis club when I was a student.) (023)
④collect【kəlékt】(Ex:I didn't know you collected old coins. )(024)
(A)to be unable to remember
(B)to be a member of an organization
(C)to bring things together from different places
(D)to supply somebody with something

右ページ
(5)
①marry:結婚する(Ex: 彼女は彼と結婚すると決めた)
②protect:守る(Ex:なぜ我々は環境を守るべきなのだろうか)
③kick:蹴る(Ex:彼女はドアを蹴って開けた)
④remember:覚えている(Ex:あなたは私たちがどのように出会ったか覚えていますか)
(A)誰かあるいは何かを足で叩くこと
(B)誰かの夫あるいは妻になること
(C)誰かあるいは何かを害から安全に保つこと
(D)過去における誰かあるいは何かの画像を記憶の中に持つこと

(5)①(B)②(C)③(A)④(D)

(6)
①provide:提供する(Ex: 牛は私たちに牛乳を提供する)
②forget:忘れる(Ex:私は忘れないように彼女の名を書きとめた)
③belong:所属する(Ex: 私は学生の頃テニスクラブに所属していたものだ)
④collect:集める(Ex:君が古銭を集めていたとは知らなかった)
(A)思い出すことができないこと
(B)組織のメンバーであること
(C)異なる場所から物を集めること
(D)誰かに何かを供給すること

(6)①(D)②(A)③(B)④(C)

左ページ
(7)
①cancel【kǽnsəl】(Ex:How do I cancel my order? )(025)
②introduce【ìntrədjúːs】(Ex:She *introduced her daughter to me. )(026)
③exchange【ikstʃéindʒ】(Ex:Do you know how to *exchange business cards in Japan?)(027)
④lend【lénd】(Ex:Would you *lend me your dictionary?)(028)
(A)to say that an event that was planned will not now happen
(B)to give something and receive something else in return
(C)to allow someone to use something for a short time
(D)to bring one person to another person so that they can meet

(8)
①elect【ilékt】(Ex: Lincoln was the first member of the Republican Party elected to the presidency. )(029)
②invite【invɑ'it】(Ex: Thank you for *inviting me to your birthday party.)(030)
③sell【sél】(Ex:What is the quickest way to *sell a car?)(031)
④wait【wéit】(Ex:I'm sorry to have kept you *waiting.)(032)
(A)to stay in a particular place until someone arrives
(B)to give something in exchange for money
(C) to ask someone to come to an event
(D)to choose someone by voting

右ページ
(7)
①cancel:取り消す(Ex:どうすれば注文を取り消せるだろうか)
②introduce:紹介する(Ex:彼女は娘を私に紹介した)
③exchange:交換する(Ex:日本ではどのように名刺を交換するのかわかりますか)
④lend:貸す(Ex:辞書を貸していただけませんか)
(A)計画された出来事が起きないと言うこと
(B)誰かに何かを与えてその代わりに何かを受け取ること
(C)誰かが何かを短い間使うことを許すこと
(D)出会うことができるように一人の人を別な人の所に連れて行くこと

(7)①(A)②(D)③(B)④(C)

(8)
①elect:選出する(Ex: リンカーンは共和党で初めて大統領に選ばれた)
②invite:(Ex: 誕生パーティに招待いただき有り難うございます)
③sell:売る(Ex:クルマを売るのに一番手っ取り早い方法は何だろうか)
④wait:待つ(Ex:お待たせして申し訳ないです)
(A)誰かが来るまで特定の場にとどまること
(B)金と引き替えに何かを与えること
(C) 誰かに行事にくるよう頼むこと
(D)投票によって誰かを選ぶこと

(8)①(D)②(C) ③(B)④(A)

左ページ
定義文を読んでから例文を完成してください。音読するとさらに効果的です。

(017)She decided to mar------- him.【to become the husband or wife of someone】

(018)Why should we pro------- our environment? 【to keep someone or something safe from harm】

(019)She kic------- the door open. 【to hit someone or something with the foot】

(020)Do you rem------- how we met?
【to have an image of someone or something in the past in your memory】

(021)Cows pro------- us with milk.【to supply somebody with something】

(022)I wrote down her name so I wouldn't for------- it. 【to be unable to remember】

(023)I used to bel------- to the tennis club when I was a student.
【to be a member of an organization】

(024)I didn't know you col------- ected old coins. 【to bring things together from different places】

(017)marry(018)protect (019)kicked(020)remember
(021)provide(022)forget it(023)belong(024)collected

右ページ
(025)How do I can------ my order? 【to say that an event that was planned will not now happen】

(026)She intr------ her daughter to me. 【to bring one person to another person so that they can meet】

(027)Do you know how to exc------ business cards in Japan?
【to give something and receive something else in return】

(028)Would you len------  me your dictionary?【to allow someone to use something for a short time】

(029)Lincoln was the first member of the Republican Party ele------ to the presidency.
【to choose someone by voting】

(030)Thank you for inv------ me to your birthday party.【to ask someone to come to an event】

(031)What is the quickest way to sel------ a car?【to give something in exchange for money】

(032)I'm sorry to have kept you wai------ .【to stay in a particular place until someone arrives】

(025)cancel(026)introduced(027)exchange(028)lend
(029)elected(030)inviting(031)sell (032)waiting
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

高校生のための英英辞典入門(1)

2020年11月08日 | 高校生のための英英辞典入門
 2020年、センター試験は30年にわたる歴史に幕を下ろしました。出題されたさまざまな英語長文の中で、2009年に出題された「翻訳者の叔母から英英辞典をプレゼントされた大学生が戸惑いながらも英英辞典のメリットを理解していく」という内容の長文は英語教育関係者の間で話題になり、いまもさまざまなサイトが取り上げています。
 冒頭は以下のようになっています。
When I first entered university, my aunt, who is a professional translator, gave me a new English dictionary. I was puzzled to see that it was a monolingual dictionary, which meant that everything was in English. Although it was a dictionary intended for learners, none of my classmates had one and, to be honest, I found it extremely difficult to use at first. (私が大学に入学したとき,翻訳家であるおばが私に新しい英語辞典をくれた。それはすべてが英語で書いてある単一言語辞書(英英辞典)だったため私は戸惑った。それは学習用の辞書だったが、英英辞書をクラスメートの誰も持っていなかったし、実を言うと、最初はとても使うのが難しいと感じた。)
 日本の大学生が英英辞典を使うのをとても難しく感じるという困った事態はいまも変わらず、大学受験生も同様です。しかし知らない単語を調べるのに使うではなく、知っている単語の定義を読むようにしていけば英英辞典を使いこなせるようになり大学受験で大いに有利になります。英英辞典の定義文は使用語彙を基本語彙に限定しているため、慣れれば未知語の定義文も難なく理解できるようになります。「上達してから英英辞典を使う」のではなく、「上達するために英英辞典を読む」と考えるべきでしょう。精選されたキーワードの定義文と例文を読んでいくとさらに効率的です。
大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を網羅的に組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。
左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。

(1)
①enjoy【indʒɔ'i】(Ex:I *enjoy fishing every weekend.)(001)
②imagine【imǽdʒin】(Ex: In an *increasingly *connected world, many people can't *imagine life without the Internet.)(002)
③learn【lə'ːrn】(Ex:I *learned English from a Canadian teacher. )(003)
④join【dʒɔ'in】(Ex:When did Japan *join the United Nations?)(004)
(A)to form a picture of something in your mind
(B)to get pleasure from something
(C)to become a member of something such as a club, company, or other organization
(D)to get knowledge or skill in a particular subject or activity

(2)
①approach【əpróutʃ】(Ex: There were two *vehicles on the road *approaching the signal.) (005)
②travel【trǽvəl】(Ex: Sound *travels at different speeds, depending on the temperature of the air.)(006)
③deliver【dilívər】(Ex: Photographs will be *delivered within three business days.) (007)
④hit【hít】(Ex:She suddenly *hit me on the head.)(008)
(A)to bring your hand against someone or something quickly and hard
(B)to move closer to someone or something
(C)to go from one place to another
(D)to take something to the requested place

右ページ
(1)
①enjoy:楽しむ(Ex:私は毎週末に釣りを楽しむ)
②imagine:想像する(Ex: ますますつながっている世界で、多くの人々はインターネットなしの生活を想像することはできない)
③learn:学ぶ(Ex:私は英語をカナダ人の先生から学んだ )
④join:参加する(Ex:日本はいつ国連に加入したのだろうか)
(A)何かの絵を心に作ること
(B)何かから喜びを得ること
(C)クラブ、会社、その他の組織の会員になること
(D)特定の学科や活動で知識や技能を得ること

(2)
①approach:近づく(Ex: 道路上には信号に近づく二台の車があった)(2010センター)
②travel:移動する(Ex: 音は、気温によって異なった速度で移動する)(2014関西学院大)
③deliver:配達する(Ex: 写真は三営業日以内に配達されます)(2012センター) (007)
④hit:たたく(Ex:彼女は突然私の頭をたたいた)(008)
(A)自分の手を誰かあるいは何かに対して素早く強く持っていくこと
(B)誰かあるいは何かに対してより近くに移動すること
(C)ひとつの場所から別な場所に行くこと
(D)何かを依頼された場所に持っていくこと

(1)①(B)②(A)③(D)④(C)         (2) ①(B)②(C)③(D)④(A)

左ページ
(3)
①wear【wéər】(Ex: He always *wears black shoes.)(009)
②sleep【slíːp】(Ex: Fred was so excited that he couldn't *sleep.)(010)
③float【flóut】(Ex: Why do boats *float and rocks *sink? )(011)
④catch【kǽtʃ】(Ex: Learning how to *catch a football is an important football skill.)(012)
(A)to stay on the surface of a liquid without sinking
(B)to rest your mind and body with your eyes closed, usually while lying down
(C) to stop and hold something that is moving, especially in the hands
(D)to have something on your body

(4)
①destroy【distrɔ'i】(Ex: *Rainforests are likely to make more money if they are not *destroyed.)(013)
②escape【iskéip】(Ex: When *escaping from fires, smoke and gases should be *avoided.)(014)
③judge【dʒʌ'dʒ】(Ex: You should know better than to *judge by *appearance.)(015)
④notice 【nóutis】(Ex: I opened the door quietly so that the teacher wouldn't *notice me.)(016)
(A)to get away from a dangerous situation
(B)to break something down *completely
(C)to become *aware of something
(D)to *form an *opinion about someone or something

右ページ
(4)
①wear:身につける(Ex: 彼はいつも黒い靴を履いている)
②sleep:眠る (Ex: フレッドはとても興奮して眠れなかった)
③float:浮く(Ex: なぜボートは浮いて岩は沈むのだろうか )
④catch:捕らえる(Ex: いかにフットボールを掴むか学ぶことは重要なフットボールの技術である。)
(A)液体の表面に沈まないでとどまること
(B)通常は横になって、目を閉じて心と体を休めること
(C) 特に手で、動いている何かを止めて掴むこと
(D)何かを身につけること

(4)
①destroy:破壊する(Ex: 熱帯雨林は破壊されなければもっと金になりそうだ。)(2009センター)
②escape:逃れる(Ex: 火から逃れるとき、煙とガスは避けるべきだ。)(2016センター追試)
③judge:判断する(Ex: 外見で判断するような馬鹿なことをすべきではない。)(2015昭和大)
④notice:気づく(Ex: 先生が気づかないように、私はドアを静かに開けた。)
(A)危険な状況から立ち去ること
(B)何かを完全に壊すこと
(C)何かに気がつくこと
(D)誰かあるいは何かについて意見を形成すること

(3)①(D)②(B)③(A)④(C)    (4)①(B)②(A)③(D)④(C)

左ページ
定義文を読んでから例文を完成してください。音読するとさらに効果的です。

(001)I enj------- fishing every weekend.
【to get pleasure from something】

(002)In an increasingly connected world, many people can't ima------- life without the Internet.
【to form a picture of something in your mind】

(003)I lea------- English from a Canadian teacher.
【to get knowledge or skill in a particular subject or activity】

(004)When did Japan joi------- the United Nations?
【to become a member of something such as a club, company, or other organization】

(005)There were two vehicles on the road app------- the signal.
【to move closer to someone or something】

(006)Sound tra------- at different speeds, depending on the temperature of the air.
【to go from one place to another】

(007)Photographs will be del------- within three business days.
【to take something to the requested place】

(008)She suddenly hi------- me on the head.
【to bring your hand against someone or something quickly and hard】


(001)enjoy(002)imagine(003)learned(004)join
(005)approaching(006)travels(007)delivered(008)hit

右ページ
(009)He always wea------- black shoes.
【to have something on your body】

(010)Fred was so excited that he couldn't sle-------.
【to rest your mind and body with your eyes closed, usually while lying down】

(011)Why do ships flo------- and rocks sink?
【to stay on the surface of a liquid without sinking】

(012)Learning how to cat------- a football is an important football skill.
【to stop and hold something that is moving, especially in the hands】

(013)Rainforests are likely to make more money if they are not des-------.
【to break something down completely】

(014)When esc------- from fires, smoke and gases should be avoided.
【to get away from a dangerous situation】

(015)You should know better than to jud------- by appearance.
【to form an opinion about someone or something】

(016)I opened the door quietly so that the teacher wouldn't not------- me.
【to become aware of something】





(009)wears(010)sleep(011)float(012)catch
(013)destroyed(014)escaping(015)judge(016)notice

大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は上記と同じ形式の練習問題を16語×50サイクル練習するため、語彙力、読解力、聴解力を効率的に養成できます。センター試験に比較してリーディングもリスニングも大幅に量が増えた共通テストを迎え撃つ極意は、できるだけ和訳せず英語を英語で理解することです。英英定義に親しむと英語を英語で理解する英語頭ができてくる結果、リーディングで時間が足りない、リスニングのスピードについていけないという悩みを大幅に解消できます。
コメント (5)
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする