At the time of the last SOTA activation, FT-857 did not accept CW-key, so I investigated the cause and repair.
色々と設定が有るので、一度設定をオールクリアして、工場出荷時の状態にリセットしてみた。
There are various settings, so I cleared all the settings once and reset it to the factory default state.
その状態から、取説に沿って、CWモードでBKをオンにするが相変わらず受け付けない。
After that, according to the instruction manual, BK is turned on in CW mode, but it is still not accepted.
どうやら設定の問題ではなさそうだ。
Apparently it's not a configuration issue.
と言う事で、セットをばらしてメイン基板を調べる
So, disassemble the set and check the main board.
メイン基板を外すのにフロントのパネル周辺も邪魔なので外しておく。
To remove the main board, remove the area around the front panel.
メイン基板のCW-KEY入力を調べる。
Examine the CW-KEY input.
KEYジャックの端子にシリーズに入ってるR1565/R1566の値が、1kΩの所、20k~50kΩを指す。
The value of R1565 / R1566 connected to the terminal of the KEY jack is originally 1kΩ, but it means 20k to 50kΩ.
ありゃ、ここの保護抵抗が壊れているっぽい。ここは、CPUポートにつながり、10kΩで5VからPULL UPされてるから、ここが20kΩ以上じゃ、ポートは3v以上にしか落ちないからkeyダウンを認識できないよな。
The protection resistor here is broken. This is connected to the CPU port and is PULL UP from 5V with 10kΩ, so if this is 20kΩ or more, the port will only drop to 3v or more. Set can't recognize the key down.
ここの抵抗は1005サイズが使われている。
The resistor here is 1005 size.
ジャンク基板を漁ると1kΩが数個見つかった.。
Check the junk board. Several 1kΩ were found.
そこから外して交換する事とする。
I will remove it from there and replace it.
外した1005のチップ抵抗
Removed 1005 chip resistor
最近は老眼が進んでこのサイズにかかわらず、ヘッドルーペは必需品だ。
With presbyopia these days, head loupes are a must need.
と言う事で、1kΩを交換
Replace 1kΩ
組上げて確認すると無事にKEYダウンを認識しパワーが出る様になった。
Assembled and confirmed. CW-Key is recognized and power comes out.
これで、車で行けるSOTAポイントは、また50W運用が可能になったな。
With this, SOTA points that can be reached by car can now be operated at 50W again.
2021.05.05 (5/14 UP)
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