私たちは、言論の自由が古い束縛との戦いにおける重要な勝利であるにもかかわらず、現代人は、「自分」が考えたり言ったりすることの多くが、他の人々が考えたり言ったりすることと同じであるという立場にあることを忘れています。(同調圧力)(集団的バイアス)
そして、自分の考えを表現することを誰も妨げられないという主張に意味を与える、独自の、つまり自分自身で考える能力を獲得していないのです。
-Erich Fromm
このエーリッヒ・フロムの言葉について、あなたの意見を聞かせてください。私たちは十分に考えているでしょうか?
We forget that, although freedom of speech constitutes an important victory in the battle against old restraints, modern man is in a position where much of what "he" thinks and says are the things that everybody else thinks and says; that he has not acquired the ability to think originally - that is, for himself - which alone gives meaning to his claim that nobody can interfere with the expression of his thoughts.
-Erich Fromm
Would like your opinions on this statement from Erich Fromm. Are we thinking enough?
A
ここでフロムが言っているのは、平均的な人間(ユングの無意識の大衆人間)は、自分には意識的な判断や考えをする自由意志があると思っているが、実際には、教化、プログラミング、条件付け、偏見や集団的バイアスからの発言を再摂取しているに過ぎない、ということです。
A
"多くの人は、自分が考えていると思っているが、単に自分の偏見を並べ替えているだけである。" ~ウィリアム・ジェームズ
A
"私たちの意識的な動機、考え、信念は、誤った情報、偏見、不合理な情熱、合理化、偏見が混ざり合ったものであり、その中に真実のかけらが泳いでいて、間違ってはいても、全体としては本物であり真実であるという安心感を与えています。思考プロセスは、この幻想の巣窟全体を、妥当性の法則に従って整理しようとします。このレベルの意識は、現実を反映していると考えられます。~Erich Fromm, To Have or to Be? 精神の本質』(原題:The Nature of the Psyche)。
A
"考えることは難しい。だから、群れに判断を委ねるのだ!" ~CGユング、CW10、パラ652。
そのため、自然な衝動に駆られた比較的無意識の人間には向いていません。慣れ親しんだ世界に閉じ込められた彼は、ありふれたもの、明白なもの、ありそうなもの、集団的に有効なものにしがみつき、「考えることは難しい、だから群れに判断を委ねよう!」をモットーにしています。複雑で珍しく、不可解で問題があるように見えるものが、普通でありふれたものに還元されたとき、特にその解決策が驚くほど単純で、少々おかしなものであったとき、彼は非常に安堵するのである。
一方、権力本能は、すでに世界の半分を共産主義の国家監獄に変えてしまった社会主義的な理想に向かっている。これは、全体性を求める努力が望んでいること、すなわち、他の2つの本能の強制から個人を解放することとは正反対である。目の前の課題は、すべてのエネルギーが使われずに戻ってきて、人間のより高度な発展を常に妨げてきた本能そのものを、ほとんど病的なまでに強化するのである。いずれにしても、それは現代に特有の神経症的な効果を持ち、個人や世界全体の分裂の責任のほとんどを負わなければならない。私たちはただ影を認めようとしないので、右手は左手が何をしているのかわからないのです」。] ~ユング、CW10、パラ652
A
It can be suggested that what Fromm is saying here is that the average person (Jung’s unconscious Mass-man) thinks that he has the free-will to make conscious decisions/thoughts… when in reality he is only regurgitating indoctrination, programming, conditioning, and speaking from prejudice and collective biases.
A
“A great many people think they are thinking when they are merely rearranging their prejudices.” ~William James.
A
“Our conscious motivations, ideas, and beliefs are a blend of false information, biases, irrational passions, rationalizations, prejudices, in which morsels of truth swim around and give the reassurance albeit false, that the whole mixture is real and true. The thinking processes attempt to organize this whole cesspool of illusions according to the laws of plausibility. This level of consciousness is supposed to reflect reality; it is the map we use for organizing our life.” ~Erich Fromm, To Have or to Be? The Nature of the Psyche.
A
“Thinking is difficult, therefore let the herd pronounce judgment!” ~CG Jung, CW 10, Para 652.
[Therefore it does not commend itself to the relatively unconscious man driven by his natural impulses, because, imprisoned in his familiar world, he clings to the commonplace, the obvious, the probable, the collectively valid, using for his motto: “Thinking is difficult, therefore let the herd pronounce judgment!” It is an enormous relief to him when something that looks complicated, unusual, puzzling and problematical can be reduced to something ordinary and banal, especially when the solution strikes him as surprisingly simple and somewhat droll.
[…] while the power instinct is driven towards some Socialistic ideal that has already turned half the world into the State prison of Communism. This is the exact opposite of what the striving for wholeness wants, namely, to free the individual from the compulsion of the other two instincts. The task before him comes back with all its energies unused, and reinforces, to an almost pathological degree, the very instincts that have always stood in the way of man’s higher development. At all events it has a neuroticizing effect characteristic of our time and must bear most of the blame for the splitting of the individual and of the world in general. We just will not admit the shadow, and so the right hand does not know what the left is doing.] ~Jung, CW 10, Para 652
J
It’s one thing to address group think in terms of religion, politics, gender roles but even beyond that we create echo chambers around archetypes without being conscious of it.
Taking things deeper would mean making room fit your opposite understanding different worlds exist out there.
Amitav Chowdhury
Jenn Prine
Do you think depth and clarity is unnerving for many? Getting introduced to an unknown is scary and can take away the existing thoughts that cling to the minds.
J
宗教や政治、男女の役割などの集団思考に対処するのは一つのことですが、それ以上に、私たちは意識せずに元型の周りにエコーチェンバーを作っています。
物事をより深く考えるということは、異なる世界がそこに存在することを理解した上で、あなたの反対側に合う場所を作るということです。
A
J
多くの人にとって、深くて明確なことは不安だと思いますか?未知のものに触れることは怖くて、心にまとわりついている既存の考えを取り去ってしまいます。
A
"自分がどの声に忠実なのかがはっきりしないうちは、「自分に忠実である」という話をしても意味がありません。
無意識の声を区別するには、大変な努力が必要です。"
~マリオン・ウッドマン
多くの人は、「自己認識」を、意識的なエゴ・人格についての知識と混同しています。自我意識を少しでも持っている人は、自分のことを知っているのが当たり前だと思っています。人々は、自分の社会的環境の中で平均的な人が自分自身について知っていることによって、自分の自己認識を測りますが、ほとんどの場合、彼らから隠されている本当の精神的な事実によってではありません。この点では、精神は、平均的な人がほとんど知らない生理学的、解剖学的構造を持つ身体のように振る舞う。体の中で生活しているにもかかわらず、そのほとんどが素人には全く知られておらず、体について知られていることはもちろん、知られていないこともすべて存在していることを意識に伝えるためには、特別な科学的知識が必要です。
一般的に「自己認識」と呼ばれているものは、人間の精神に何が起こっているかについての、社会的要因に依存した非常に限られた知識でしかありません。そのため、「私たちには」「私たちの家族には」「私たちの友人や知人の間では」こんなことは起こらないという偏見に常に直面することになる。一方で、資質の存在についても同様に幻想的な仮定に出会いますが、これは単に事件の真の事実を覆い隠すのに役立つにすぎません。
~CG Jung, CW 10, Paras 491, 492
A
“There is no sense talking about "being true to yourself" until you are sure what voice you are being true to.
It takes hard work to differentiate the voices of the unconscious.”
~Marion Woodman
Most people confuse "self-knowledge" with knowledge of their conscious ego-personalities. Anyone who has any ego-consciousness at all takes it for granted that he knows himself. People measure their self-knowledge by what the average person in their social environment knows of himself, but not by the real psychic facts which are for the most part hidden from them. In this respect the psyche behaves like the body, of whose physiological and anatomical structure the average person knows very little too. Although he lives in it and with it, most of it is totally unknown to the layman, and special scientific knowledge is needed to acquaint consciousness with what is known of the body, not to speak of all that is not known, which also exists.
What is commonly called "self-knowledge" is therefore a very limited knowledge, most of it dependent on social factors, of what goes on in the human psyche. Hence one is always coming up against the prejudice that such and such a thing does not happen "with us" or "in our family" or among our friends and acquaintances. On the other hand, one meets with equally illusory assumptions about the alleged presence of qualities which merely serve to cover up the true facts of the case.
~CG Jung, CW 10, Paras 491, 492
A
"自由からの逃走』は、現代人がいまだに、あらゆる種類の独裁者に自分の自由を明け渡すことに不安と誘惑を感じていること、あるいは、自分自身を機械の小さな歯車に変えてしまうことで自由を失ってしまうことを示そうとするものである。
~エリック・フロム『自由からの逃走』より
何百万人もの人々が同じ形態の精神的病理を共有しているからといって、これらの人々が正気であるとは限らない。~エリック・フロム
"私たちの意識的な動機、考え、信念は、誤った情報、偏見、不合理な情熱、合理化、偏見が混ざり合ったものであり、その中に真実のかけらが泳いでいて、偽物ではあるが、この混合物全体が現実であり真実であるという安心感を与えている。思考プロセスは、この幻想の巣窟全体を、妥当性の法則に従って整理しようとします。このレベルの意識は、現実を反映していると考えられます。
~エリック・フロム『持つべきか、存在すべきか?精神の本質
A
“Escape from Freedom attempts to show, modern man still is anxious and tempted to surrender his freedom to dictators of all kinds, or to lose it by transforming himself into a small cog in the machine, well fed, and well clothed, yet not a free man but an automaton.”
~Erich Fromm, Escape from Freedom
That millions of people share the same forms of mental pathology does not make these people sane. ~Erich Fromm
“Our conscious motivations, ideas, and beliefs are a blend of false information, biases, irrational passions, rationalizations, prejudices, in which morsels of truth swim around and give the reassurance albeit false, that the whole mixture is real and true. The thinking processes attempt to organize this whole cesspool of illusions according to the laws of plausibility. This level of consciousness is supposed to reflect reality; it is the map we use for organizing our life.”
~Erich Fromm, To Have or to Be? The Nature of the Psyche