ここにいる皆さんは、ユングの作品を楽しんでいるだけでなく、ユングによって人生が変わったこともあるでしょう。
彼に触発されてやってみたこと、あるいは彼に触発されてやってみようと思ったことなど、皆さんの体験談を聞かせてください!
A
私はユングの作品をさまざまな形で自分の人生に取り入れてきましたが、その中でも最も困難なものの一つが、私たちが個性化の過程で学んだ価値観を持ち帰り、それを他者と共有するというユングの考え方です。その中でも、他の人が自分の影を見るのを助けることは、人々の信念体系や集団的規範にエゴがどれほど強力に根付いているかという意味で、私にとってかなり啓発的なことでした。次から次へと起こるケースでは、いくらデータや事実、経験的な証拠があっても、自分の信念体系やコンプレックス、洗脳やトラウマなどが原因で現実を見誤っていることを誰かに納得させることはできないことがわかりました。自分自身や他人に対して正直になる方法を見つけたときに初めて、人は心を開き、自分の影と向き合うようになるのです。この正直さは、たいていの場合、エゴを壁にぶつけて膝をつき、新しい可能性に目を向けるという、魂の暗い夜の出来事から生まれます。だからこそ、実際に個性化のプロセスを始める人は少ないし、なかなか進まないのです。
A
"私は、独自の道を歩む者は、発見の航海で見つけたものを社会に知らせる義務があると思っています。その発見の真偽を決めるのは、同時代の個人の批判ではなく、未来の世代です。今日はまだ真実ではないことがあり、おそらく我々はあえてそれを真実だとは思わないが、明日はそうなるかもしれない。だから、個人の道を歩むことを運命づけられたすべての人は、自分の孤独とその危険性を常に意識しながら、希望と警戒心を持って進まなければならない。" ~CGユング、CW7、パラ、201。
個性化する人].... は、自分の代わりに身代金を提供しなければなりません。つまり、集合的で個人的な領域における自分の不在に相当する代替物である価値を生み出さなければなりません。このような価値観の生成がなければ、最終的な個性化は不道徳であり、それ以上に自殺的である....
社会には権利があるだけでなく、同等の価値を生み出すことができない場合には、個人を非難する義務もあります。価値が創造されない限り、個人化はポーズのままである。
個人は集合的な要求によって、社会の利益のために同等の仕事をする代償として、自分の個人化を購入する義務を負っている。同等の仕事を成し遂げることによってのみ、人は従来の集団的な道から逃れることができる。個性化した)人は、同等の仕事を成し遂げるまで、社会からの侮辱を受け入れなければならない。~カール・ユング、CW15
ヒーローの旅について
映画シリーズ「The Power of Myth」の編集長であり、ジョセフ・キャンベルのインタビュアーでもあるビル・モイヤーズが、英雄的行為によって旅がどのように進められるのかについて、目に見える憧れをもって尋ねたとき、キャンベルは2つの方法を挙げました。彼はこう言った。"「...(1つは)他の人の命を救うような、物理的な行為です。しかし、2つ目は精神的なものです。それは、人間の精神生活の超常的な範囲で何かを学んだり見つけたりして、戻ってきてそれを伝えた人のことである。"
~クラリッサ・ピンコラ・エステス、ジョセフ・キャンベル著『千の顔を持つ英雄』の序文より
"もしあなたが、海の底に降りる能力、暗い海を恐れずに泳ぐ能力、人生の最悪の試練を乗り越えても死なない驚異的な能力を持っている人なら、自分では達成できない方法で他人を助ける何かを表面に持ち帰る能力も持っている。"
~リディア・ユクナヴィッチ著『ミスフィット宣言
"真に悟りを開いた人は、自分が卒業した世界から出て行くのではなく、他の人に奉仕し、人類の一般的な進歩を助けるための新たな動機を見つける。" ~マンリー・P・ホール
"生命とは意識と知恵であり、それを持たない者は、生きているように見えても死んでいる。
真実を持っている者は、死んだように見えても生きている。
叡智は内部の意識に不死を与える。
不老不死とは、一つの肉体に留まることではなく、多くの肉体を介して意識が継続することである。
自分の中にある神聖な生命の認識として、真に建設的な労働を生み出すことは、すべての生物の義務である。" ~マンリー・P・ホール
人間の人生の最大の特権は、他の人の魂の目覚めを促す助産師になることである。~プラトン
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影というものは、非常に回避的なものです。私は自分の影を知りません。周りの人の反応を見て勉強しています。私たちは、側近の鏡の反射に依存しています。それが良くないときは、自己批判が必要です。~C. C.G.ユング、エマ・ユング、トニ・ウォルフ-追憶のコレクション;51-70ページ。
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I’ve integrated Jung’s work into my life in a number of ways and one of the most challenging of those is his idea of how we are to bring back values that we’ve learned in our Individuation process and share them with others. And of those, helping others to see their shadow s been rather enlightening for me in the sense of just how powerfully ingrained the ego is in people’s belief systems and collective norms. In case after case I’ve found that no amount of data, facts or empirical evidence will convince someone that their belief system or their complex or indoctrination or trauma, etc., is causing them to misperceive reality. Its only when they can find a way to become honest with themselves and with others that they begin to open up and face their shadow. And this honesty usually comes out of a dark night of the soul event where their ego is put up against the wall and they’re on their knees – open to new possibilities. This is why so few people actually begin let alone get very far on their Individuation process.
A
“I feel it is the duty of one who goes his own way to inform society of what he finds on his voyage of discovery. Not the criticism of individual contemporaries will decide the truth or falsity of these discoveries, but future generations. There are things that are not yet true today, perhaps we dare not find them true, but tomorrow they may be. So every man whose fate it is to go his individual way must proceed with hopefulness and watchfulness, ever conscious of his loneliness and its dangers.” ~CG Jung, CW7, Para. 201.
[The individuating person].... must offer a ransom in place of himself, that is, he must bring forth values, which are an equivalent substitute for his absence in the collective, personal sphere. Without this production of values, final individuation is immoral and- more than that-suicidal....
Not only has society a right, it also has a duty to condemn the individuant if he fails to create equivalent values, for he is a deserter.... Individuation remains a pose so long as no values are created.
The individual is obliged by the collective demands to purchase his individuation at the cost of an equivalent work for the benefit of society. Only by accomplishing an equivalent is one exempt from the conventional, collective path. A person [who individuates] must accept the contempt of society until such time as he has accomplished his equivalent. ~Carl Jung, CW 15.
On the Hero's journey:
When Bill Moyers, the executive editor of the film series The Power of Myth, and the interviewer of Joseph Campbell, asked with such visible longing about how the journey is carried forward via the heroic deed, Campbell named two ways. He said: "... [One] is a physical deed, as in saving the life of another. But the second kind is spiritual. It is the one who has learned or found something in the supernormal range of human spiritual life, and then came back and communicated it."
~Clarissa Pinkola Estés in the Introduction to Joseph Campbell’s The Hero with a Thousand Faces
“If you are one of those people who has the ability to make it down to the bottom of the ocean, the ability to swim the dark waters without fear, the astonishing ability to move through life's worst crucibles and not die, then you also have the ability to bring something back to the surface that helps others in a way that they cannot achieve themselves.”
~Lidia Yuknavitch, The Misfit's Manifesto
"The truly enlightened person does not walk out of the world which he has outgrown, he finds new incentives to be of service to others and to assist the general progress of humanity." ~Manly P. Hall
"Life is consciousness and wisdom; and those who do not possess it are dead though they seem to live.
He who possesses the Truth shall still live though he seem to die.
Wisdom bestows immortality upon internal consciousness.
Immortality is not continuance in one body, but the continuance of consciousness through many bodies.
It is the duty of all living things to produce some truly constructive labor as recognition of the divine life which is within them." ~Manly P. Hall
The greatest privilege of a human life is to become a midwife to the awakening of the Soul in another person. ~Plato
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The shadow is something very evasive. I don't know mine. I study it by the reaction of those around me. We depend on the reflection of the mirror of our entourage. When it is not good, self-criticism is in order. ~C. G. Jung, Emma Jung and Toni Wolff - A Collection of Remembrances; Pages 51-70.
人に自分の影を突きつけることは、自分の光を見せることである。対立するものの間に立って判断することがどのようなものかを何度か経験すると、自己とは何かを理解し始める。自分の影と光を同時に認識している人は、自分を2つの側面から見ているので、中間に位置していることになる。~カール・ユング、分析心理学における善と悪、CW10、移行期の文明、872ページ。
私が "影 "と呼んでいるものへの洞察はすべて、個性化の道の一歩であり、これを個性化のプロセスと呼ぶ必要はないことは、同様に明らかである。~カール・ユング『手紙』第二巻、468-469ページ
自分が何者であるかは、自分が他の人に与える影響を通してのみ知ることができる。~CGユング、1925年のセミナー、117ページ
"もしあなたが不誠実であれば、あなたは個性化のプロセスから除外される。もしあなたが不誠実であれば、あなたは無意識にとって何の役にも立ちません。偉い人はあなたに唾を吐きかけ、あなたは泥沼にはまり、愚かでバカなまま、はるかに取り残されてしまうでしょう。"
"しかし、この統合は、影と結びついた傾向を認め、それを実現することをある程度許可しない限り、行われず、有用な目的のために使われることはありません-もちろん、必要な批判で和らげられています。これは不服従や自己嫌悪につながりますが、同時に自立にもつながり、それなしでは個性化は考えられません。
つまり、シャドーワークの大部分は、まず自分自身と他人に正直になり、自分の影の部分が他人に光を当てられて露呈したときに、それを受け入れることにあります。受け入れることで初めて、シャドーを統合するためのインナーワークを行うことができるのです。
もし私たちが正直でなければ、自分の影に光を当ててくれる人からの建設的な批判に腹を立て、統合作業に進むことができなくなります。
自分に正直になって統合を始めれば、他の人が自分の影を見るのを手伝うことで、他の人にも正直になれます。このプロセスがどのように機能するかを知っているので、プロセスに参加することに何のためらいもありません。
自分の影を見せることは贈り物です。
問題は、この贈り物を受け取るために、どうやってエゴを排除するかということなのです。
To confront a person with his shadow is to show him his own light. Once one has experienced a few times what it is like to stand judgingly between the opposites, one begins to understand what is meant by the self. Anyone who perceives his shadow and his light simultaneously sees himself from two sides and thus gets in the middle. ~Carl Jung; Good and Evil in Analytical Psychology; CW 10; Civilization in Transition; Page 872.
It is equally obvious that every insight into what I have called the "shadow" is a step along the road of individuation without one's being obliged to call this an individuation process. ~Carl Jung, Letters Vol. II, Pages 468-469
You can only learn who you are through your effects on other people. ~CG Jung, 1925 Seminar, Page 117
“If you are dishonest, you are excluded from the individuation process. If you are dishonest, you are nothing for your unconscious. The Great Man will spit on you, and you will be left far behind in your muddle—stuck, stupid, and idiotic.”
“But this integration cannot take place and be put to a useful purpose unless one can admit the tendencies bound up with the shadow and allow them some measure of realization – tempered, of course, with the necessary criticism. This leads to disobedience and self disgust, but also to self-reliance, without which individuation is unthinkable.”
^^ So a large part of shadow work involves first becoming honest with ourselves and with others in order to accept our shadow parts when they become exposed by others who shine the light on them for us. Its only that acceptance that will allow us to then do the inner work to integrate the shadow.
If we’re not being honest we’ll become offended by constructive criticism of others shining the light on our shadow and therefore will not be able to move forward into doing the integration work.
Once we become honest with ourselves and begin integration then we can become honest with others by helping them see their shadow – we know how this process works and will have no qualms about participating in the process.
Being shown our shadow is a gift.
The question is… how to get the ego out of the way so that we may accept the gift.