ペルソナとは、個人の意識と社会との間の複雑な関係のシステムであり、ある種の仮面のようなもので、一方では他人に明確な印象を与え、他方では個人の本当の姿を隠すように設計されています。
The persona is a complicated system of relations between individual consciousness and society, fittingly enough a kind of mask, designed on the one hand to make a definite impression upon others, and on the other, to conceal the true neture of the individual.
カール・ユングが語る「ペルソナ」とは
水面の鏡を見る者は、まず自分の顔を見る。自分自身に向かう者は、自分自身と対決する危険を冒す。鏡はお世辞ではなく、鏡に映るものを忠実に映し出します。つまり、私たちはペルソナや俳優の仮面で覆っているため、世間に見せることのない顔を見ることになります。しかし、鏡は仮面の背後にあり、真の顔を見せてくれるのである。
"Archetypes of the Collective Unconscious"(1935年)。CW9』第1部「アーキタイプと集合的無意識」にて。P.43
ペルソナとは、個人の意識と社会との間の複雑な関係のシステムであり、一種の仮面にふさわしく、一方では他人に明確な印象を与え、他方では個人の真の性質を隠すように設計されているものである。
"The Relations between the Ego and the Unconscious(自我と無意識の関係)" (1928). CW7:分析心理学に関する2つの論考』所収。P.305
どのような職業や職種にも、特徴的なペルソナがあります。公人の写真が頻繁に報道される今日では、こうしたことを研究するのは容易である。ある種の行動は世間から強制されており、職業人はその期待に応えようと努力します。ただ、危険なのは、教授は教科書と、テノールは声と、自分のペルソナと同一になってしまうことです。そうなると、ダメージは大きく、今後は自分の経歴を背景にしてのみ生きることになる。. . . そして、このネサスのシャツを体から引き剥がし、不死の炎の燃え盛る炎の中へと足を踏み入れ、自分自身を本当の姿に変えるためには、ヘラクレスのような必死の決断が必要となるのです。少し大げさに言えば、ペルソナとは、実際には自分ではないが、自分や他人が自分だと思っているものだと言えるでしょう。
"生まれ変わりについて」(1940年)。CW9第1部「アーキタイプと集合的無意識」にて。P.221
私はかつて、非常に高貴な人物と知り合いになったことがある。実際、彼を聖人と呼ぶのは簡単かもしれない。私は丸3日間、彼の周りを歩き回ったが、彼の中には死を免れない欠点は見当たらなかった。劣等感が募り、どうしたら自分を高められるかを真剣に考え始めていた。そして4日目、彼の妻が相談に来た。.... それ以来、私の身にはこのようなことは起こっていません。しかし、これは私が学んだことである。つまり、自分のペルソナと一体化した男は、その自己犠牲の代償として妻がひどい神経症になったとしても、妻に気づかれることなく、すべての乱れを快く妻を通して顕在化させることができるということだ。
"The Relations between the Ego and the Unconscious(自我と無意識の関係)" (1928). CW7:分析心理学に関する2つの論考』所収。P.306
A
"ユングの言葉を借りれば、個性的になり、解放された個人として生きるためには、様々な人生の役割の仮面をいつ、どのように着脱するかを知らなければなりません。郷に入っては郷に従え」、家にいるときは元老院での役割の仮面をつけていてはいけないのです。しかし、仮面の中には深く切り込んだものもあるので、これはいよいよ簡単ではありません。仮面の中には、判断力や道徳的価値も含まれています。判断力や道徳観、プライドや野心、実績など。惚れっぽいところもある。自分の仮面や他人の仮面に過度に感心したり、執着したりするのはよくあることです。しかし、個性化の作業では、このように強制的に影響を受けてはならない。個性化の目的は、人が自分の中心から、自分の賛否をコントロールして生きることを見つけ、それを学ぶことです。そしてこれは、固定された役割の一般的な仮面舞踏会を演じたり、それに応えたりすることでは達成できない。~ジョセフ・キャンベル『生きるための神話』より
Carl Jung talks on the persona ~
Whoever looks into the mirror of the water will see first of all his own face. Whoever goes to himself risks a confrontation with himself. The mirror does not flatter, it faithfully shows whatever looks into it; namely, the face we never show to the world because we cover it with the persona, the mask of the actor. But the mirror lies behind the mask and shows the true face.
"Archetypes of the Collective Unconscious" (1935). In CW 9, Part I: The Archetypes and the Collective Unconscious. P.43
The persona is a complicated system of relations between individual consciousness and society, fittingly enough a kind of mask, designed on the one hand to make a definite impression upon others, and, on the other, to conceal the true nature of the individual.
"The Relations between the Ego and the Unconscious" (1928). In CW 7: Two Essays on Analytical Psychology. P.305
Every calling or profession has its own characteristic persona. It is easy to study these things nowadays, when the photographs of public personalities so frequently appear in the press. A certain kind of behaviour is forced on them by the world, and professional people endeavour to come up to these expectations. Only, the danger is that they become identical with their personas-the professor with his text-book, the tenor with his voice. Then the damage is done; henceforth he lives exclusively against the background of his own biography. . . . The garment of Deianeira has grown fast to his skin, and a desperate decision like that of Heracles is needed if he is to tear this Nessus shirt from his body and step into the consuming fire of the flame of immortality, in order to transform himself into what he really is. One could say, with a little exaggeration, that the persona is that which in reality one is not, but which oneself as well as others think one is.
"Concerning Rebirth" (1940). In CW 9, Part I: The Archetypes and the Collective Unconscious. P.221
I once made the acquaintance of a very venerable personage - in fact, one might easily call him a saint. I stalked round him for three whole days, but never a mortal failing did I find in him. My feeling of inferiority grew ominous, and I was beginning to think seriously of how I might better myself. Then, on the fourth day, his wife came to consult me.... Well, nothing of the sort has ever happened to me since. But this I did learn: that any man who becomes one with his persona can cheerfully let all disturbances manifest themselves through his wife without her noticing it, though she pays for her self-sacrifice with a bad neurosis.
"The Relations between the Ego and the Unconscious" (1928). In CW 7: Two Essays on Analytical Psychology. P.306
A
“To become—in Jung’s terms—individuated, to live as a released individual, one has to know how and when to put on and to put off the masks of one’s various life roles. ‘When in Rome, do as the Romans do,’ and when at home, do not keep on the mask of the role you play in the Senate chamber. But this, finally, is not easy, since some of the masks cut deep. They include judgment and moral values. They include one’s pride, ambition, and achievement. They include one’s infatuations. It is a common thing to be overly impressed by and attached to masks, either some mask of one’s own or the mana-masks of others. The work of individuation, however, demands that one should not be compulsively affected in this way. The aim of individuation requires that one should find and then learn to live out of one’s own center, in control of one’s for and against. And this cannot be achieved by enacting and responding to any general masquerade of fixed roles.” ~Joseph Campbell, Myths to Live By