ユングとスピリチュアル

ユング心理学について。

人になるということは、必ずしも、うまく適応し、人に認められることを意味しません。

2021-06-06 15:39:12 | 心理学

人になるということは、必ずしも、うまく適応し、人に認められることを意味しません。それは、自分自身になるということです。私たちは、よりエキセントリックに、より特異に、より奇妙になることを意味します。私たちはただ馴染むために存在しているのではありません。私たちは人と違う存在になるためにここにいるのです。私たちは個性的であるためにここにいるのです。
~ ジェームズ・ホリス
画像は「世界の顔」より

To become a person does not necessarily mean to be well adjusted, well adapted, approved of by others. It means to become who you are. We are meant to become more eccentric, more peculiar, more odd. We are not meant just to fit in. We are here to be different. We are here to be the individual.
~ James Hollis
(image from Faces of the World)

 

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"人は「その時は何が起こってもおかしくない」と言います。しかし、個人主義は自然な発展ではありません。しかし、個人主義は今も昔も自然な発展ではありません。それは不自然な簒奪であり、わずかな障害物の前で崩れ落ちることで自分の空虚さを証明する、奇抜で不謹慎なポーズにすぎません。私たちが念頭に置いているのは、それとはまったく異なるものである。
~CGユング、全集17、「人格の発達」、パラ292。

個性化とは、あなたが自我になることではありません-あなたは個人主義者になるでしょう。個性主義者とは、個性化に成功しなかった人のことであり、哲学的に抽出されたエゴイストのことである。~カール・ユング『クンダリーニヨガの心理学』39-40ページ。

"ユングにとっての「個性化」とは、人間の精神が常に行っている全体性の探求であり、自分を唯一無二の人間として意識するための旅です。

ユングは、人間心理における葛藤の重要性から逃げようとはせず、葛藤は本質的なものであり、成長に必要なものであると考えました。外界の課題と自分の内面の多くの対立要素に対処することで、人は徐々に意識を高め、悟りを開き、創造的になっていきます。このような衝突を乗り越えて生まれたものが「象徴」であり、ユングはこの「象徴」が、対立するすべての側に正義がなされるような新しい方向性に貢献すると考えました。このシンボルは、合理的な思考ではなく無意識の産物とみなされ、意識と無意識の世界の両方の側面を持ち合わせており、変容を促す働きをしていました。ユング心理学に不可欠なこの変容から生まれる発展が、個性化のプロセスである。"

"集団の中で個性的であるためには、自分自身を絶対的に意識しなければならない。では、どのような自己なのか?- すべての混合物の上にある自己、つまり、私があなたの存在の真実と呼ぶものです。そして、自分の存在の真実を意識していない限り、あなたはあらゆる種類のものに動かされ、それをすべて記録することはありません。集合的な思考、集合的な提案は、個人の思考に絶えず作用する恐るべき影響力です。そして、驚くべきことに、人はそれに気づかないのです。人は、自分が「そのように」考えていると信じているが、実際には「そのように」考えているのは集団である。

大衆は常に個人よりも劣っている。似たような資質、似たようなカテゴリーの個人を例にとると、一人でいるときは、これらの個人は、群衆の中の同じカテゴリーの人々よりも、少なくとも2度は優れている。そこには不明瞭なもの、無意識のものが混在しており、必然的にこの無意識の中に入り込んでしまう。

これを逃れるための手段はただ一つ、自分をもっと意識して、もっともっと意識して、もっともっと気をつけることです。このようにして、徐々に、ゆっくりと、根気よく、まずは細心の注意を払って、人は意識を持ち、自分を知ることを学び、そして自分を支配するようになるのです。"
- "生命の隠された力-スリ・アウロビンドとマザーの作品からの抜粋"
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“Anything might happen then,” people say. Or they dish up the old, feebleminded objection to “individualism.” But individualism is not and never has been a natural development; it is nothing but an unnatural usurpation, a freakish, impertinent pose that proves its hollowness by crumpling up before the least obstacle. What we have in mind is something very different.
~CG Jung, Collected Works 17, The Development of the Personality, Para 292.
Individuation is not that you become an ego—you would then become an individualist. You know, an individualist is a man who did not succeed in individuating; he is a philosophically distilled egotist. ~Carl Jung, The Psychology of Kundalini Yoga, Pages 39-40.

“Individuation, to Jung, was the quest for wholeness that the human psyche invariably undertakes, the journey to become conscious of his or herself as a unique human being, but unique only in the same sense that we all are, not more or less so than others.

Jung did not try to run from the importance of conflict to human psychology; he saw it as inherent and necessary for growth. In dealing with the challenges of the outside world and one’s own many internal opposites, one slowly becomes more conscious, enlightened, and creative. The product of overcoming these clashes was a “symbol” which Jung felt would contribute to a new direction where justice was done to all sides of a conflict. This symbol was seen as a product of the unconscious rather than of rational thought, and carried with it aspects of both the conscious and unconscious worlds in its work as a transformative agent. The development that springs from this transmutation, which is so essential to Jungian psychology, is the process of individuation.”

"To be individualized in a collectivity, one must be absolutely conscious of oneself. And of which self? - the Self which is above all intermixture, that is, what I call the Truth of your being. And as long as you are not conscious of the Truth of your being, you are moved by all kinds of things, without taking any note of it all. Collective thought, collective suggestions are a formidable influence which act constantly on individual thought. And what is extraordinary is that one does not notice it. One believes that one thinks "like that", but in truth it is the collectivity which thinks "like that".

The mass is always inferior to the individual. Take individuals with similar qualities, of similar categories, well, when they are alone these individuals are at least two degrees better than people of the same category in a crowd. There is a mixture of obscurities, a mixture of unconsciousness, and inevitably you slip into this unconsciousness.

To escape this there is but one means: to become more conscious of oneself, more and more conscious and more and more attentive. It is thus that gradually, slowly, with perseverance, first of all with great care and much attention, one becomes conscious, learn to know oneself and then to become master of oneself."
- "The Hidden Forces of Life - Selections from the works of Sri Aurobindo and The Mother"
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"ユングの心理学への貢献の中で最も深いものの一つは、逆説的な「個性化」という概念です。今日でも、この言葉はエゴイズムや自己陶酔と誤解されています。このような道は、自我の満足、生き物の快適さ、空虚さ、逃避の道ではめったにありません。それは、エゴが協力してもしなくても、自分自身の完全な存在を求める自己の十字架のような道です。" ~ジェームス・ホリス
 
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本当に底辺に触れることができる人だけが、人間になれる。そのため、マイスター・エックハルトは、自分の罪を悔い改めすぎると、恩寵から遠ざかってしまうので、悔い改めてはいけないと言っています。霊的な経験に直面するのは、自分が絶対的に人間であるときだけである。~カール・ユング『ビジョン・セミナー』394ページ
 
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"しかし、情熱とは何か、感情とは何か。情熱とは何か、感情とは何か、そこには火の源があり、エネルギーの充満があります。燃えていない人間は何の役にも立ちません:馬鹿げていて、二次元的です。バカになってもいいから、燃えていなければならない。炎はどこかで燃えていなければならない。そうでなければ、光は当たらないし、暖かさも何もない」。~CGユング『クンダリーニヨガのセミナー』34ページ。
 
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"もし人が、自分がなるべきであった風変わりでユニークな唯一無二の人間にならないなら、宇宙の大きな目的に違反していることになります。個性化とは、自己陶酔やナルシシズム、利己主義ではない。それどころか、個性化とは、自分の深層心理が求めるものに応えるための謙虚な作業なのです。それは、ある人にとっては世間に認められる道であり、ある人にとっては苦しみや世間からの誹謗中傷をもたらす道であり、またある人にとっては誰にも見られないプライベートな霊的啓示をもたらす道でもあります。そのような天職を妨げたり、阻害したりするような関係は、有害であり、時代に逆行しています」。~ジェームス・ホリス

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"One of the most profound of Jung’s contributions to the field of psychology is the paradoxical concept of individuation. Even today the term is misunderstood as egotism or self-absorption. Such a path is seldom if ever the path of ego gratification, creature comforts, vacillation and flight. It is the cruciform path of the Self which will seek its own fullest being whether the ego cooperates or not." ~James Hollis
 
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Only those people who can really touch bottom can be human. Therefore Meister Eckhart says that one should not repent too much of one’s sins because it might keep one away from grace. One is only confronted with the spiritual experience when one is absolutely human. ~Carl Jung, Visions Seminar, Page 394
 
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“But what is passion, what are emotions? There is the source of fire, there is the fullness of energy. A man who is not on fire is nothing: he is ridiculous, he is two-dimensional. He must be on fire even if he does make a fool of himself. A flame must burn somewhere, otherwise no light shines; there is no warmth, nothing." ~CG Jung, Seminar on Kundalini Yoga, Page 34.
 
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“If one does not become the eccentric, unique, one-of-a-kind person he or she was meant to be, then a violation of some large purpose of the cosmos has occurred. Individuation is not self-absorption, narcissism or self-interest. On the contrary, individuation is a humbling task to serve what our deepest nature asks of us. For some it will be a path which brings public recognition, for others suffering and public calumny, for others still, private epiphanies never seen by anyone else. Any relationship which prevents or inhibits such a vocation is harmful and regressive.” ~James Hollis

 

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ヘンリー・コービンのユングについての記述:
"著者は一人で、自分の魂の力だけで強くなっている。現代において、このようなケースはすでに並外れたものであり、特別な尊敬を必要とします。彼はいかなる宗教、教義、組織のスポークスマンでもありません。そのような人の信用を失墜させることを目的とした裏切りのある小さな表現があります。"そのような人は自分自身だけを代表している" それに対して、この場合の意味は、まさにすべての壮大さ、すべての力、すべての信憑性を伝えるものです。集団的な規範や公式のドグマ、既成の意見を代表しているだけなのに、自分自身の「代表」であると主張できる人が、今日どれだけいるでしょうか。この男一人の存在があるからこそ、私は、もし本当に一人であるならば、一人で(彼の著作を)熟考し、このメッセージに耳を傾けるよう、すべての一人の人を招待したいのです。本物の全体性は、孤独から、そして孤独の中でなければ、ここでは生まれません。ここにある「神学」は、マニュアルやテキストの歴史的な批判を通して学ぶものではなく、魂の夜と苦しみの中で、妥協することなく、臆病になることなく、放棄することなく、内的に従事する聖なる闘争の中で学ぶものなのです。
[コービンは、心理学とは、ユングは常にヒエロジー、つまり「聖なる事柄の科学」を意味していると言います] 。

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Henry Corbin’s description of Jung :
“The author is alone, strong with the force of his soul alone. In our times, such a case is already extraordinary and calls for a singular respect. He is not the spokesman of any religious faith, any dogma, or any institution. There is a treacherous little expression that is intended to ruin the credibility of the person at whom it is targeted: “Such a person represents only himself.” In contrast, the meaning here in this case would be precisely what conveys all the grandeur, all the force, and all the authenticity. For how many men today could claim really to be “representatives” of themselves, when they represent only collective norms, official dogmas, and ready-made opinions? It is because we are in the presence here of this man alone that I would like to invite all those alone to contemplate [his writings], to listen to this message, if really they are alone. The authentic totality cannot be born here except from the solitudes and in solitude. The ‘theology’ we have here is not learned in manuals or through the historical critique of texts, but in the night and the suffering of the soul, in the sacred struggle that is engaged innerly without compromise, without cowardice, and without abdication.”
[by psychology, Corbin goes on, Jung really always means hierology , “the science of sacred matters”.]


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