カール・ユング
"人は、偽りの所有物を重視すればするほど、本質的なものに対する感受性が低くなります。
本質的なものに対する感受性が低くなればなるほど
満たされない人生になる。目的が限られているために限界を感じ、その結果、妬みや嫉妬が生まれます。
その結果が、妬みや嫉妬なのです。もし私たちが、この人生ですでに
その結果、妬みや嫉妬が生まれます。
Carl Jung
"The more a man lays stress on false possessions, and the less sensitivity
he has for what is essential, the less
satisfying is his life. He feels limited because he has limited aims, and the result is
envy and jealousy. If we understand and
feel that here in this life we already have uma link with the infinite, desires and attitudes change."
T
"人間にとって決定的な問題は、自分が無限の何かに関係しているのか、いないのか。それは人間の人生を左右する問題である。本当に重要なものが無限であることを知っていればこそ、無駄なものや、実際には重要ではないあらゆる種類の目標に関心を向けることを避けることができる。このようにして、私たちは、才能や美しさといった個人的な所有物としての資質を世界に認めてもらうことを要求するのです。偽りの所有物を強調すればするほど、そして本質的なものに対する感受性が低くなればなるほど、その人の人生は満足のいくものではなくなります。目的が限定されているために限界を感じ、その結果、妬みや嫉妬が生まれるのです。もし私たちがこの人生で、すでに無限とのつながりを持っていることを理解し、感じることができれば、願望や態度は変わってくるのです。"
カール・ユング - 記憶、夢、反射
A
[カール・ユングと「決定的な質問」].
人間にとっての決定的な問いは、「自分は無限のものと関係があるのか、ないのか」ということです。
それは、人間の人生を左右する問題です。
本当に重要なのは無限であることを知っていればこそ、無駄なことや、実際には重要ではないあらゆる種類の目標に関心を向けることを避けることができます。
このようにして、私たちは、才能や美しさといった個人的な所有物としての資質を世界に認めてもらうことを要求するのです。
偽りの所有物を強調すればするほど、そして本質的なものに対する感受性が低くなればなるほど、その人の人生は満足のいくものではなくなります。
目的が限定されているために限界を感じ、その結果、妬みや嫉妬が生まれるのです。
もし私たちが、この人生ですでに無限とのつながりを持っていることを理解し、感じるならば、願望や態度は変わります。
結局のところ、私たちは本質的なものを体現しているからこそ価値があるのであって、それを体現していなければ、人生は無駄になってしまうのです。人と人との関係においても、無限の要素が表現されているかどうかが重要な問題です。
しかし、無限への思いは、極限まで束縛されてこそ得られるものである。
人間にとって最大の制限は「自己」であり、それは経験の中に現れます。"それは、「自分はこれだけだ!」という体験に現れます。自己という狭い範囲に閉じ込められていることを意識することによってのみ、無意識の限界へとつながります。
そのような意識の中で、私たちは自分自身を限定的であると同時に永遠であり、一方であると同時に他方でもあると経験します。
自分が個人的な組み合わせの中で唯一の存在であり、究極的には限定された存在であることを知ることで、私たちは無限を意識する能力も持つことになります。しかし、それだけではありません。
生活空間の拡大と合理的な知識の増加に全力で集中してきた時代に、人間に自分のユニークさと限界を意識するように求めることは至難の業である。
独自性と限界は同義である。
この二つがなければ、無限のものを認識することはできず、その結果、意識を持つこともできません。ただ、大量のものに酔い、政治的権力を求めるという形で、無限のものと妄信的に同一視するだけです。
現代は、「今、ここ」にすべての重点を置いており、その結果、人間とその世界の悪魔化をもたらした。
独裁者の現象と彼らがもたらしたすべての不幸は、人間が超知的な人々の近視眼的な行動によって超越性を奪われたという事実から生じている。
彼らのように、人間は無意識の犠牲になっているのだ。しかし、人間に課せられた課題は正反対で、無意識から突き上げてくる内容を意識化することである。
無意識に固執したり、無意識の要素と同一視したりして、より多くの意識を創造するという運命から逃れることはできない。
人間の存在目的は、ただの暗闇に光を灯すことだと思います。無意識が私たちに影響を与えるように、私たちの意識の高まりが無意識に影響を与えると考えることもできます。
~カール・ユングと記憶・夢・反省。
T
“The decisive question for man is: Is he related to something infinite or not? That is the telling question of his life. Only if we know that the thing which truly matters is the infinite can we avoid fixing our interests upon futilities, and upon all kinds of goals which are not of real importance. Thus we demand that the world grant us recognition for qualities which we regard as personal possessions: our talent or our beauty. The more a man lays stress on false possessions, and the less sensitivity he has for what is essential, the less satisfying is his life. He feels limited because he has limited aims, and the result is envy and jealousy. If we understand and feel that here in this life we already have a link with the infinite, desires and attitudes change.”
Carl Jung - Memories, Dreams, Reflections
A
[Carl Jung and the “Decisive Question.]
The decisive question for man is: Is he related to something infinite or not?
That is the telling question of his life.
Only if we know that the thing which truly matters is the infinite can we avoid fixing our interest upon futilities, and upon all kinds of goals which are not of real importance.
Thus we demand that the world grant us recognition for qualities which we regard as personal possessions: our talent or our beauty.
The more a man lays stress on false possessions, and the less sensitivity he has for what is essential, the less satisfying is his life.
He feels limited because he has limited aims, and the result is envy and jealousy.
If we understand and feel that here in this life we already have a link with the infinite, desires and attitudes change.
In the final analysis, we count for something only because of the essential we embody, and if we do not embody that, life is wasted. In our relationships to other men, too, the crucial question is whether an element of boundlessness is expressed in the relationship.
The feeling for the infinite, however, can be attained only if we are bounded to the utmost.
The greatest limitation for man is the “self”; it is manifested in the experience: “I am only that!” Only consciousness of our narrow confinement in the self forms the link to the limitlessness of the unconscious.
In such awareness we experience ourselves concurrently as limited and eternal, as both the one and the other.
In knowing ourselves to be unique in our personal combination that is, ultimately limited we possess also the capacity for becoming conscious of the infinite. But only then!
In an era which has concentrated exclusively upon extension of living space and increase of rational knowledge at all costs, it is a supreme challenge to ask man to become conscious of his uniqueness and his limitation.
Uniqueness and limitation are synonymous.
Without them, no perception of the unlimited is possible–and, consequently, no coming to consciousness either–merely a delusory identity with it which takes the form of intoxication with large numbers and an avidity for political power.
Our age has shifted all emphasis to the here and now, and thus brought about a daemonization of man and his world.
The phenomenon of dictators and all the misery they have wrought springs from the fact that man has been robbed of transcendence by the shortsightedness of the super-intellectuals.
Like them, he has fallen a victim to unconsciousness. But man’s task is the exact opposite: to become conscious of the contents that press upward from the unconscious.
Neither should he persist in his unconsciousness, nor remain identical with the unconscious elements of his being, thus evading his destiny, which is to create more and more consciousness.
As far as we can discern, the sole purpose of human existence is to kindle a light in the darkness of mere being. It may even be assumed that just as the unconscious affects us, so the increase in our consciousness affects the unconscious.
~Carl Jung and Memories Dreams and Reflections.