シャドーワーク~。
私は寛容である」「私は心が広く、公正で正直である」などの価値観を持つことは、自分の性格を形成する価値観を持っていることになります。その結果、これらの価値観に反するものは、自分がなりたくないものとなります。言い換えれば、私たちは自分がどれほど偏見に満ちていて、不公平で、曲がっているかを知りたくないのです。そのため、これらの能力を影の中に抑圧してしまうのです。影は恐ろしい現実です。影と真剣に向き合うことで、自分が何者であるか、自分についてどう感じているか、自分が生きている価値観が脅かされるからです。
小さな子供が手で目を覆って自分の姿を消すことができると想像するように、多くの大人は自分の嫌なところを見ないようにして取り除くことができると想像しています。私が言いたいことは、こうです。それは、回避や先延ばしから、傷つくことや感情、批判や拒絶を避けるために自分や他人に言い聞かせる小さな嘘まで、誰もが多少なりとも共有する衝動や傾向です。しかし、これらの嘘の多くは、主に自分自身に言い聞かせることで、自分自身や物事への対処の仕方に満足し続けることができます。
不幸にも、自分の不快な特性を見ていないという錯覚は、それを持っていないということに急速に拡大され、この進行は、他の人の中にこれらの不快な特性を見ることにつながります。心理学の専門用語で言うと、「投影」です。投影とは、自分が勘当した自分の特徴を他人に帰属させることです。
私たちの影は、私たちの最も逆説的な側面です。影は、私たちが築き上げてきた人生の基盤を脅かす暗黒の力の入れ物のように見えますが、同時に、バランスのとれた、よりダイナミックで充実した人生を実現するための最高の可能性の入れ物でもあります。私たちが恐れ、否定するように教えられ、そのくすぶった存在を垣間見てさらに恐れ、否定するようになった怒りは、埋蔵金のようなものです。それを安全に採掘し、精製することができれば、新たなエネルギー、情熱、力を得ることができるでしょう。
影の資質は、最初は驚きとして現れるかもしれません...あるいは、過敏になったり、恨みを感じたり、相手の意図を見誤ったり、舌打ちしたり、いつもと違って恥ずかしがったりしたときに、傷や恥ずかしさとして現れるかもしれません。夢と同じように、適切な注意を払えば、多くの場合、これらの状況は、人生を向上させる有用な新しい認識へと変化します。しかし、影の部分の資質を磨くためには、何かを犠牲にしなければなりません。無邪気さを失ったり、恥ずかしさを感じたりすることもあるかもしれません。無邪気さ」とは、社会や家族の価値観が人生を意味あるものにしてくれる真の価値観であり、自分は自分が思っている通りの人間であり、世界は自分が見て育った通りのものであり、自分の人生を左右するような選択をすることができる(してきた)と信じている、素朴な人生観のことです。
無邪気さを失うことは、しばしば自尊心の喪失を意味します。自分が思っていたよりも知識や善意、美徳、能力がないことに気づくからです。そして、自尊心の喪失は、恥ずかしいという感情につながります。私は、自分の無邪気さが失われ、恥ずかしい気持ちになりました。
私も、父が私にしてくれたように、自分の子どもたちに人間味のない接し方をしていることに気づいたときには、無邪気さを失い、恥ずかしい気持ちになりました。私の友人で自分の会社を経営しているエリーは、最も信頼していた最年長の従業員が何年にもわたって自分のお金を盗んでいたことを知り、大きな純真さを失いました。また、数年前に一緒に仕事をした30代後半の男性、ラスティは、自分の不機嫌さを利用して妻を操っていたことを知って愕然としました。
しかし、この経験から得た新たな気づきにより、私はより思いやりのある父親になり、父親業をより完全に楽しむことができるようになりました。エリーは従業員の性格や能力に気を配る、より成熟したビジネスウーマンになり、ラスティは自己責任で自分の成長や治癒に関心を持つようになりました。羞恥心や無邪気さの喪失は、人間の旅の重要な部分であり、私たちはそれが変容や救済の経験の前に繰り返し見られるのです。
リルケは、私たちの影に潜むパラドックスを見事に表現しています。「おそらく、私たちの人生のすべてのドラゴンは、美しく勇敢な私たちを一度だけ見るのを待っているお姫様なのだろう。恐ろしいものはすべて、その深いところで私たちの愛を必要としているものなのかもしれない。"
-バッド・ハリス、著書『Sacred Selfishness』より。A Guide to Living a Life of Substance』より
アート|ケリー・ルイーズ・ジャッド
Shadow Work ~
When we identify with something such as “I am tolerant” or “I am open-minded, fair, and honest,” we’ve identified with values that will form our character structures. As a result of these identifications, everything that’s opposite to these becomes something we don’t want to be. In other words we don’t want to discover how bigoted, prejudiced, inequitable, and crooked we can be. So we repress these capacities into our shadows. The shadow is a frightening reality because any serious encounter with it can threaten who we think we are, how we feel about ourselves, and the value structures we live by.
Just as small children imagine they can make themselves invisible by covering their eyes with their hands, many adults imagine they can get rid of what they don’t like in themselves by not looking at it. You know what I mean. It’s that impulse or tendency we all to some degree share that can range from avoidance and procrastination to the little fibs we tell ourselves, or others, to avoid hurt, feelings, criticism, or rejection. Many of these fibs, however, are told primarily to ourselves so that we will continue to feel good about who we are and how we’re handling things...
Unfortunately the illusion of not seeing our unpleasant characteristics is rapidly expanded to include not having them, and this progression leads to seeing these displeasing qualities in other people. In the jargon of psychology we’ve projected them. Projection means attributing the features in ourselves that we’ve disowned onto someone else.
Our shadows are our most paradoxical aspects. While they seem to be the containers of the dark forces that can threaten the foundation we’ve built our lives on, they are also the containers of some of our best potentials for achieving balanced, more dynamic, and fulfilling lives. The very anger we were taught to fear and deny, and came to fear and deny even more when we glimpsed its smoldering presence, is like buried gold. If we can learn to safely mine and refine it, we’ll be rewarded with new energy, passion, and strength...
Shadow qualities may first appear as a surprise...Or they may appear as a wound or embarrassment when we feel overly sensitive or resentful, misjudge someone’s intentions, or become tongue-tied or uncharacteristically shy. Like dreams, with proper attention these situations can often be transformed into a helpful new awareness that improves our lives. But the process of refining qualities from our shadows will cost us something. We may have to lose some of our innocence or experience a feeling of shame. By innocence I mean our naive views of life, the ones that believe the values of our society and families are the true values that provide a meaningful life, that we are who we think we are, that the world is like we have been brought up to see it and we can make (and have made) choices that direct and control our lives.
Frequently a loss of innocence means a loss of self-esteem because we realize we are less knowledgeable, well-intentioned, virtuous, or competent than we thought we were. And a loss of self-esteem can lead to feelings of shame. I lost some of my innocence and felt some shame
as well when I realized I was treating my children as impersonally as my father had treated me, something I’d vowed repeatedly I’d never do. Ellie, a friend of mine who owns her own business, lost a large piece of innocence when she discovered her oldest and most trusted employee had been stealing from her for years. And Rusty, a man in his late thirties who worked with me a few years ago, was appalled when he figured out that he’d been using his moodiness to manipulate his wife.
But the new awareness I gained through my experience caused me to become a more caring father and to enjoy fatherhood more completely. Ellie became a more mature businesswoman, who paid better attention to the actual nature and performance of her employees; and Rusty became more self-responsible and interested in his growth and healing. Shame and a loss of innocence are important parts of the human journey, and we find them repeatedly preceding experiences of transformation and redemption...
Rilke beautifully sums up the paradoxes within our shadows by saying, “Perhaps all the dragons of our lives are princesses who are only waiting to see us once, beautiful and brave. Perhaps everything terrible is in its deepest being something that needs our love.”
-Bud Harris, from his book, Sacred Selfishness: A Guide to Living a Life of Substance
art | Kelly Louise Judd
A
"自分自身を理解し、現実に対する真の視点を得るためには、ポジティブな態度をとり、幸せそうに振る舞い、自分の気持ちを他人に負担をかけず、自分の人生をコントロールし、方向付けることができるべきだという洗脳を解くことが必要でした。このような自分の変化に向き合うには勇気が必要でしたし、自分の影と向き合い続けるための謙虚な努力も必要です。積極的で責任ある市民としての複雑な要求に直面するよりも、自分が多くのことについて間違っていたり、怠っていたりするという非常に不快な事実に直面することは勇気が必要でした。私は長年にわたり、自分の心の奥底にある感情や価値観、可能性を裏切ってきました。また、80年間生きてきて、自分が本当は何者なのかを知るために、もう一度最初からやり直さなければならないことも屈辱的です。もし私たちが、自分自身のより深い真実に基づいて自分自身を再構築する方法を学ぶことができれば、政府のさまざまな分野を再構築するためのより良い基盤を得ることができるでしょう。そうすれば、私たちの生活や文化に継続的な再生と活力をもたらすことができるでしょう」と述べています。
-The Midnight Hour』より。バド・ハリス博士著「真夜中の時間:アメリカの重要な瞬間をめぐるユングの視点」より
A
"The road to understanding myself and getting a true perspective on reality has required a difficult deprogramming of my indoctrination into thinking that I should have a positive attitude, appear happy, not burden others with my feelings, and be able to control and direct my life. It has taken courage to face these necessary changes in myself, and so does the humbling effort to continue to confront my shadow. It took courage to face the very discomforting fact that I have been wrong or negligent about a number of things rather than face the complex demands of being an active, responsible citizen. Over the years I have betrayed some of my deepest feelings, values, and potentials. It is also humbling that after eight decades of living I need to start over again to learn who I really am. If we can learn how to re-imagine ourselves based on the deeper truths of who we are, we will have a better foundation for re-imagining many areas in our government. In this way, we will be able to bring continuous renewal and vitality into our lives and culture."
—from The Midnight Hour: A Jungian Perspective on America's Current Pivot